FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

224 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

En het volgende euvel heeft zich vanmorgen reeds aangediend :evil:

Het indicatordisplay van de automaat blijft donker, lampje overleden denk ik. Ik heb zaterdag de boel opengehad om een aantal duidelijk kapotte lampjes te vervangen.
Maar ik had nog maar een paar lampjes en heb dus niet alles gedaan. Gelukkig vind ik sleutelen aan het dashboard leuk en is het ook maar een half uurtje werk ofzo.
Binnenkort dus maar eens doen, verder rijdt ze er niet minder om natuurlijk :wink:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

En weer gefikst!

Even naar huis tussen de middag om voor de zieken te zorgen en nu deed het display het weer gewoon. Super die zelfhelende eigenschappen van Citroën!
Vanmiddag de blauwe Xm maar eens proberen en zien of de automaatbak zichzelf ook geregenereerd heeft :lolno:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Vandaag met de break naar Chyparse geweest. De break is zeker voor te stug. Ik had verwacht dat er redelijk wat mis zou zijn met de bollen, maar dat was absoluut niet het geval :|
De veerbollen waren allemaal precies goed op druk, de hydractiefbollen ook, de voorraad bol was redelijk leeg en werd gevuld. De antizinkbol was ook aan een vulling toe.
Op zich natuurlijk mooi dat de bollen op druk zijn (en dus niet al te lang geleden een keer zijn gevuld), maar een compleet andere auto na een rondje bollen zat er dus niet in :problem:
Achter is de wagen wel soepeler geworden (ik heb die bol met iets druk meer laten vullen), voor is de te stug. Dit merk je ook bij het indrukken van de Xm op de hoeken. Het resultaat was wel dat de rekening niet hoog was....

Het lijkt er op dat de hydractiefklep voor niet zo lekker meewerkt. Ik heb vanmiddag de veercomputer aangepast, nieuwe solid state relais gemonteerd samen met diodes. Heb nog niet echt veel kunnen rijden daarna, maar het leek beter.
Het volgende om te checken is de stekkerverbinding op de hydractiefklep zelf. En eens rijden met de lexia eraan om te zien wat de boel doet.

Jammer, ik had graag een getransformeerde auto-ervaring gehad.....

pavang
afbeelding van pavang
  • V6 exclusive 24 met zpj handgeschakeld
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Hoi Gerrie,
Jammer dat het niet meteen het gewenste resultaat gaf.
Maar volgens mij ga je het nog wel fixen :wink:
Het is toch wel een leuk uitje geweest naar almere?
Wisten ze nog wat te vertellen over je vering wat je nog niet wist?
Peter.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Ja, het was zeker leuk om "even" op en neer te gaan naar Almere. En een bijkomend voordeel dat ik op de terugweg even bij mijn zus kon lunchen. Dat komt ook niet vaak voor :wink:
Ik heb niet echt iets nieuws gehoord, maar het is altijd wel weer leuk om over Citroëns en de bijbehorende eigenaardigheden te ouwehoeren :D

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Vergeet ook niet dat de HA-klep zelf flink vervuild kan zijn en zelfs vast kan zitten. Wimb heeft een mooie howto geschreven over hoe je zo'n ding kunt reinigen.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

dat is inderdaad de volgende stap als dit niets oplevert. Maar ik hoop dat dat niet nodig is.
Lijkt me een hoop geklooi en zonder brug een vervelend klusje namelijk. Maar ik zou de kantelbrug natuurlijk in kunnen zetten als de slopert uit elkaar is...

pavang
afbeelding van pavang
  • V6 exclusive 24 met zpj handgeschakeld
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Kom je toch weer een keer langs!
In een dag heb je twee kleppen opgeknapt.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

En waarom de hydractiefbol voor dan niet met 20% extra laten vullen?

Mijn ervaring tot nu toe is dat die zwaardere gemotoriseerde dames (V6'en) sowieso stugger veren aan de voorzijde in vergelijk met een 2 liter.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

omdat dat afgeraden werd vanwege het type bol. Het is zo'n "onverslijtbare" met drie van die putjes erin. Met een dubbel membraan waarvan ze niet goed wisten hoe die zich houden bij volledig drukloos maken en dan hervullen. En er is duidelijk een ander iets dat het stugge veroorzaakt, dat wil ik eerst opgelost hebben om te beoordelen hoe de Break dan rijdt.
Kan best dat ik er dan een andere, meer gevulde HA bol voor op zet. Maar eerst de boel goed hebben.
Ik weet nu dat de bollen allemaal prima op druk zijn. Ik ben bang dat ik de hydractiefblokken zal moeten demonteren, ze wilden namelijk ook niet lekker drukloos worden bij het demonteren.
De VN's van de veercomputer waren wel aan vervanging toe, zeker 1 was echt heet geworden.

@Pavang: goed aanbod! Misschien dat ik dat wel een keertje kom doen (in combinatie met de volgende automaatbakoliewissel dan), maar wellicht dat het met de kantelbrug ook wel goed gaat.
Zal de demontage eerst eens oefenen met de sloper binnenkort :wink:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

De Break blijft toch redelijk vochtig, ondanks dat ik de wagen regelmatig gebruik. Bij een check van het weekend bleek dat er water ligt in de kofferbak.
Ik meen wel eens ergens gelezen te hebben dat de Xm Break inderdaad gevoelig is voor lekkage in de achterbak. Is er iemand op de hoogte van de meest voorkomende oorzaken van dit euvel?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Ken het eerlijk gezegd niet, met 9 jaar Break ervaring.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Ik heb het ergens gelezen toen ik me oriënteerde op de Xm. Maar weet niet meer of de oorzaken/oplossingen er ook stonden en waar dat was.

Weet iemand of de constructie/opbouw van de achterklep gelijk is aan die van een Xantia Break die ook bij Heulieuz vandaan komt???

mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Geen idee voor wat betreft de constructie maar mijn break blijft nog kurkdroog van binnen. Het valt me wel op dat in de rand boven, waar de scharnieren zitten zeg maar makkelijk wat water blijft staan, een klein scheurtje in het rubber moet dan wel voldoende zijn om het binnen te laten sijpelen, zeker bij rijden in de regen waarbij het water steeds in de gleuf tussen koets en klep stroomt.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Bij de Xantia schijnt er een soort plaat in te zitten die loskomt soms of losgemaakt wordt om bij slot of ruitenwissermotor te komen. Die plaat moet het water door de achterklep geleiden. Afvoer van m'n schuifdak is uiteraard ook een verdachte. Tijd voor mooier weer, kan ik op onderzoek. Het zou te vinden moeten zijn, er komt ook water in bij stilstand...

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

afvoer is een leuke.... heb ik ervaring mee (ervanuitgaande dat dit wel gelijk is gebleven bij T1 T2) even plafond losmaken van achterlangs en checken of de slangen vast zitten.
Bij erge regen kun je trouwens aan t plafond ook voelen als dat het euvel is. Wordt echt wel nat

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Schuifdak perikelen, ja inderdaad.. Is bij ook nog steeds niet opgelost.. :lol: Maar wat Jeroen zegt, mocht het schuifdak de oorzaak zijn moet het plafond echt wel nat worden. Bij mij waren 2 slangen verstopt en dan giet het gewoon rustig langs het raam naar beneden.. :lol:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:

Gisteravond kwam er ruim nadat ik nog een bezorgdienst verwachtte toch nog een vriendelijke meneer aan de deur met dit:

2 nieuwe gasveren voor de achterklep van de break. Via Ebay voor zo'n 4 tientjes kunnen aanschaffen. Wat een genot nu om de klep te openen! Eén van de oude gasveren was wat krom en werkte dus niet geweldig meer mee. De klep bleef wel openstaan, maar het was zwaar tillen om de klep open te krijgen. Na vervangen is het nu een fluitje van een cent! Je moet haast oppassen dat je de klep niet tegen je kin krijgt mrgreen

Een heel fijne verbetering!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000
Vandaag eindelijk eens wat tijd om te kijken waarom de Break zo vochtig is. Kofferbak open, mat eruit en vervolgens de ondermat er ook uit. Daar kwam heel erg veel meer water uit dan gedacht. Het zeek er letterlijk uit. Die mag eerst een weekje of wat uitdampen. Vervolgens gekeken of ik iets raars kon ontdekken. Ik heb denk ik iets gevonden. Bij het rechter achterlicht heeft een draadje klem gezeten tussen de schuimafdichting en de koets. Daar zal dus water langs hebben gekund. Wat een klungelige constructie. Ik hoop dat het nu dicht is. Misschien nog wat nieuw afdichtschuim scoren. Ook geprobeerd om het slot in de achterklep vast te zetten. Dat ging helaas niet omdat het boutje dol draait. Hoe zit dat normaal gesproken vast???
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000
Ook de Break een beetje meer Exclusive gemaakt overigens. De standaard rubber deurrubbers vervangen door de stoffen uitvoering van de sloper. Toch een veel beter gezicht....
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Gerrie, als ik tijd heb zal ik eens kijken of ik bij de klep van mij sloopbreak van binnenuit kan zien hoe het precies zit bij dat slot.

Er hoort een boutje binnenin te zitten. Ik heb bij een voor-vorige een keer zo'n zelfde probleem gehad en dat opgelost met een hollewand plug. Maar naar origineel herstellen is natuurlijk mooier.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000
Is er een mogelijkheid door meer te demonteren de andere kant bereikbaar te maken? Anders zal er inderdaad niet veel anders op zitten dan een blindklinkmoer oid te plaatsen.
JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

[quote=furriegurrie]De VN's van de veercomputer waren wel aan vervanging toe, zeker 1 was echt heet geworden.[/quote]

Ik neem aan dat je er dan ook meteen diodes overheen zet, anders gaan die VN015 's direct weer kapot.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000
Uiteraard heb ik ook diodes geplaatst. Anders is het inderdaad een reparatie voor korte duur....
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000
Het lijkt er op dat de waterlekkage opgelost is. Ik heb geen water meer gevonden. Nu heeft het nog niet geplenst maar gezien de hoeveelheid water die er in zat moet ook bij een beetje regen de boel binnen komen druppen....
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Gerrie, bij mijn sloopbreak blijkt hetzelfde euvel het geval geweest te zijn. Was me tijdens gebruik nooit zo opgevallen. Is door de vorige eigenaar als volgt opgelost:

Een gat gezaagd om erbij te komen dus. Ik heb nog even gevoeld, maar met mijn grote handen kom ik via één van de bestaande gaten niet werkbaar bij de binnenzijde. Het is niet netjes, maar wel effectief. NB: ik zou zelf opteren voor een rond gaatje met de gatenzaag.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000
Moertje zit op het slotje nog gelast? Kan het niet helemaal goed zien op de foto. Dat is op zich een aardige oplossing zo. En inderdaad dan een net gat maken met een gatenzaag. Ik ga er eens naar kijken, bedankt Marc!
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Volgens mij gewoon een losse bout, vanbinnenuit erdoor gestoken en bout op de buitenkant.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Lol de BasisBX methode  icon_biggrin

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Ik heb ooit een Break gehad waarbij ruitenwisservloeistof in de kofferbak lekte. Achter het achterlicht aan de bestuurderszijde was een slangetje uit een soort sokje gesprongen. Waarschijnlijk onder druk van de pomp want het sproeiergaatje zat verstopt.

Lekkage komt bij breaks volgens mij niet zo vaak voor.

__________
Crepuscule

Pagina's

Onderwerp gesloten