FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

1238 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Inmiddels ben ik al geruime tijd bezig om me te verdiepen in de 4HP20 en ben begonnen aan de revisie van de automaatbak die uit mijn zilveren break is gekomen. Het begint al aardig op te schieten met de revisie. Het is de bedoeling dat komende week de automaatbak, met waar nodig nieuwe onderdelen, weer in elkaar zit en dat in het weekend van de 21ste december begonnen wordt met het wisselen van de bakken.

Ik zal hier tzt nog wel een verslag schrijven van de revisieperikelen.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Het verslag laat nog even op zich wachten icon_problem

maar inmiddels heb ik wel een kleine 1000 km met de gereviseerde bak gereden. Ook een paar "lange" ritten gemaakt dus ik begin me langzaam wat meer te ontspannen als ik in de berline rijdt icon_biggrin. Wat opvalt is dat de berline inderdaad eenj heel stuk stiller is dan mijn break en ook echt zuiniger. De dame heeft inmiddels weer een verse APK, zonder op- of aanmerkingen.

Nu nog het klokje/boardcomputerschermpje vervangen. Het lcd scherm is "lek" waardoor er een soort oplopende grafiek continue in beeld staat icon_thumbdown

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

<p>Hadden we nou maar een Nederlands sprekende chinees of Japanner in ons midden dan hadden we ook stripjes</p>

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998
Dit gaat om de andere display Mark, de linker is al gestript ;-)
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Vreemd, rechts gaat eigenlijk nooit stuk tenzij iets of iemand hard op het schermpje heeft zitten drukken.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Nou nog een paar 1000 km erbij rijden en dan kun je hopelijk weer met een gerust gevoel blijven rijden in dat ding.

Trouwens, petje af en diepe nijging voor de revisie van de automaat en het geduld.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Respect voor de bakrevisie Gerrie. Vooral fijn dat het blijft werken mrgreen

Als het magazijn geen rechterschermpje meer heeft, dan heb ik beide typen nog eventueel.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Die kan jij helemaal niet uit elkaar houden icon_mrgreen

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Dan stuur ik toch gewoon allebei... blah

 

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

icon_mrgreen

ik ga er vooralsnog vanuit dat mijn sloper mij de juiste display levert. Hoe ik dat dan weer doe als ik in de break een boardcomputer wil inbouwen zie ik dan wel weer. Ik verwacht dat dat toch pas ergens in de zomer zal zijn....maar goed te weten dat je ze hebt liggen!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Vandaag even tussen de bedrijven door het display van de radio vervangen. Daar deed nog maar 1 lampje het van. Ik had al een gerepareerde liggen, dus dat was vlot gedaan. Ook het rechter display vervangen zodat dat ook weer netjes is.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

En dan denk je dat het wel eventjes netjes zal blijven. Maar helaas: gisteren met de familie op pad en toen bleek ndat de linker helft van het linker display minder verlicht werd dan de rechter helft. Lampje gesneuveld dus.

Gelukkig heb ik inmiddels wat ervaring met het rommelen aan het dashbord. Als je weet wat je moet doen is het maar een minuut of 10 werk.

Gelijk gisteren dus maar even gebruik gemaakt van het heldere weer waardoor er nog net een paar minuten licht over bleef vlak voor het eten.

Boel is dus nu weer netjes dans

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Nog een poging, wellicht dat een moderator het volgende bericht in de plek van de vorige kan zetten als hier wel plaatjes in te zien zijn en dan dit berichtje wissen?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:

Van de week had ik even het linker voorwiel eraf en kwam ik er achter dat de linker stuurhuishoes gescheurd is. Bij de APK een half jaartje terug was deze nog heel.

Om schade door binnenkomend wegvuil, vocht en zand te voorkomen moet deze snel vervangen worden. Via de een vriend die bij de Citroën dealer werkt de ashoes besteld.

Deze was gelukkig dezelfde dag nog beschikbaar. Waarschijnlijk een stuk duurder dan een alternatief via internet (de geodkoopste die ik zag was een euro of 4 excl verzenden), maar ik wil geen geklooi met niet goed passende hoezen en geklooi met monteren en eventuele gevolgschade doordat de hoes niet goed blijft zitten.

Vanmorgen had ik tijd om de hoes te vervangen. Xm in de hoogste stand gezet, opgekrikt en op een assteun gezet. Vervolgens het linker voorwiel eraf en het stuur helemaal naar rechts gedraaid. De boel ziet er dan zo uit:


De stuurhuishoes kun je net niet goed zien, maar een close up laat zien dat deze inderdaad aan vervanging toe is:


De hoes dient ervoor om de binnenste stuurkogel en de tandheugelbaan van het stuur te beschermen tegen de invloed van vuil en vocht. De nieuwe hoes ziet er zo uit:


Deze is van een ander materiaal dan de originele. Die zijn van rubber en dit is een soort kunststof. Overigens is het van belang om de juiste hoes te kopen. Er zijn 2 types, voor een spoorstang van 18 of 22 mm. Even de spoorstang opmeten geeft uitsluitsel welke je moet hebben.

Om de hoes te kunnen plaatsen moet de buitenste stuurkogel verwijderd worden, de hoes is veel te stug om daar over heen te kunnen.

De stuurkogel moet losgemaakt worden van de spoorstang en uit de fusee. Het is zaak dit met beleid te doen omdat je de stuurkogel (als deze nog goed is) uiteraard weer wilt monteren. De stofhoes die erop zit mag dus niet kapot gaan. Het is van belang dat je goed opmeet hoe ver de stuurkogel in de spoorstang geschroefd zit. Dit bepaalt namelijk de sporing van de Xm. Monteer je dit niet exact hetzelfde als het zat dan zal je Xm niet meer rechtuit gaan en moet je de auto uitlijnen. Als je goed meet en het aantal slagen dat de kogel in de stang is gedraaid telt bij het demonteren kun je de boel precies weer terugzetten zoals het zat en is uitlijnen normaal gezien niet nodig.

Maak eerst alles netjes schoon zodat er na verwijderen van de oude hoes geen vuil in de belangrijke delen kan komen. Ook de gehele spoorstang moet netjes schoongemaakt worden omdat daar de nieuwe hoes overheen moet glijden straks. Borstel alles goed schoon met een staalborstel en haal er een doek overheen. Spuit de schroefdraad van de stuurkogel even in met kruipolie, zowel de draad die in de spoorstang gaat als de schroefdraad die onderaan de fusee zit. Vergeet ook dit stukje schroefdraad niet eerst even schoon te borstelen.

Vervolgens kun je beginnen met demonteren.

Ik heb eerst de borgmoer op de spoorstang een tikje gelost door een grote bahco op moer te zetten en steeksleutel 20 op de spoorstang. Ik heb de borg moer alleen iets gelost, maar de kogel nog niet uit de spoorstang gedraaid. Vervolgens heb ik de kogel uit de fusee gehaald. Dit heb ik gedaan door eerst de borgmoer aan de onderkant van de fusee los te draaien. Draai deze ver genoeg los (of even helemaal eraf) zodat deze er makkelijk af kan. Als je dit namelijk niet doet wordt het lastig straks. Als de kogel los in de fusee zit terwijl de moer nog stroef draait, zal de kogel meedraaien en krijg je de moer slecht van het draad.

Draai de moer met de hand weer een paar slagen op de draad en plaats een blokje hout en een krik onder de stuurkogel en zet de boel onder spanning door middel van de krik.

Sla vervolgens met een hamer op de fusee net boven het blokje hout om de kogel los te laten schrikken uit de fusee. Normaal schiet deze dan na een aantal klappen los.

Haal de krik weg en draai de borgmoer er weer af en haal de spoorstang met kogel uit de fusee:


Draai nu de kogel uit de spoorstang en tel daarbij het aantal slagen dat de stuurkogel in de spoorstang zit. Als je de kogel eruit hebt ziet dat er zo uit:


Haal vervolgens de oude hoes eraf. Hier zie je de oude en nieuwe naast elkaar:


 

Om het plaatsen van de nieuwe hoes te vergemakkelijken heb ik de volgende hulpmiddelen gebruikt: wat vet en een bolkopbout:

Met wat schilderstape heb ik de bolkopbout iets opgedikt zodat het volgende hulpstuk ontstond dat net klem in de spoorstang gedrukt kan worden:


Op deze manier helpt de bolle kant om de hoes makkelijker over de spoorstang te geleiden:


Leg de hoes vervolgens een minuut of 10 in kokend heet water zodat deze soepeler wordt:


Daarna kan je de hoes op de spoorstang schuiven tot dat de kleinste opening op zijn plek in de groef van de spoorstang zit. Draai vervolgens het stuur terug naar de middenstand om de hoes op het stuurhuis op zijn plek te kunnen krijgen. Dit is wat gemier omdat je er niet geweldig bij kunt. Mij lukte het door een stukje onder de auto te kruipen zodat je goed kunt zien wat je doet vanaf de onderkant. Met je linkerhand kun je vervolgens via de wielkuip de hoes om zijn plek wurmen. Probeer dit vlot te doen zodat de hoes nog soepel is van het hete water. Het voordeel van de officiële Citroën hoes van de dealer is dat deze keurig in de daarvoor bestemde groef "klikt" en prima blijft zitten.

Vervolgens kun je de stuurkogel weer monteren. Dit gaat in de omgekeerde volgorde van demontage. Dus eerst in de spoorstang, zelfde aantal slagen en na meten. Vervolgens de pen in de fusee vast zetten. Dit gaat meestal prima door de kogel in de fusee te drukken en met een hamer een paar tikjes op de kogel te geven zodat deze zich wat zet in de fusee. Hij zit dan vast genoeg om de moer erop te draaien zonder dat de kogel meedraait. Zet de borgmoer goed vast en vergeet vervolgens niet om ook de borgmoer op de spoorstang goed vast te draaien!

 

Monteer het wiel en haal de Xm weer van de assteun af. Job done!

pavang
afbeelding van pavang
  • V6 exclusive 24 met zpj handgeschakeld
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

                                                                                                                                              

Gefeliciteerd Gerrie, prima foto's, nog wel even de pan in de vaatwasser anders smaakt de pasta naar rubber

 

 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Mooie How-to Gerrie, nu met foto's ook zichtbaar. Dat tie-ripje aan de kapotte was niet nodig om terug te plaatsen?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:

Nee, ty-wrap zat op de oude sinds de APK. Hoes was toen van het stuurhuis afgeschoten en de garage had deze teruggezet en zo geborgd....

Pan is al weer netjes afgewassen. Met de hand....

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

icon_thumbup

 

Overigens geldt die staart voor iederéén en wordt er actie op ondernomen...icon_wink

Luceo non uro....

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Gerrie, dat is een prachtig fotoverslag. Goed gedaan. Je hebt ook een goede fotocamera. De foto's die je hebt geplaatst zijn namelijk 5,5 mb per stuk en het zijn er 11. Dat is een dikke 60 mb aan fotoverslag. Het uploaden en plaatsen is dan een pittige klus voor onze website/forum en kan ff duren of zelfs misgaan. Mogelijk wordt het binnenkort iets beter als de website weer een grote beurt krijgt.

__________
Crepuscule

JJ
afbeelding van JJ
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ik kan niet wachten tot je andere kant kapot gaat: bedoel het niet verkeerd maar deze kant is vele malen makkelijker dan de andere kant. Die hoes, was die ook van plastic denk ik? Let op bij de andere kant gaat dat niet lukken volgens mij. Daar loop ik op stuk, daar moet een rubberen exemplaar uitkomst bieden bij mij. 

Maar top voor je foto verslag wat handig is voor mensen die dit nog eens moeten/willen doen.

Ierse zoefmachine

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998
Ik hoop dat de andere kant nog even op zich laat wachten. Ben ook bang dat je een hoes van dit materiaal niet over het draadeind waar de stuurcilinder aan vast zit heen krijgt. Ik heb nog een stuurhuis liggen, wellicht dat ik daar op zou kunnen oefenen als het zover is. Of die hoes gebruiken als hij nog goed is en demontage overleeft. ..
JJ
afbeelding van JJ
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ik heb dat al geprobeerd :) Mij niet gelukt :) Dus die van jou was ook van plastic. Vond dat maar raar, zelfs onlangs een plastic aandrijf as hoes van PSA gekocht, ook al niet zo fijn. Die hoor je als de auto langzaam aan komt rijden en bij sturen. 

Ierse zoefmachine

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998
Ik vind het ook wat vreemd over komen maar het past echt perfect en ziet er toch wel vertrouwenwekkend uit. Jammer dat ik niet aan die hoezen heb gedacht toen ik (zowel bij de berline als de break) het blok+bak er uit had....moet je dus eigenlijk op je lijstje zetten als die hoezen niet nieuw meer zijn en je het blok gaat lichten!
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998
Vanavond eindelijk de oude sticker van een garage van vroeger verwijderd en ook de restanten van een oude gsm antenne. Irriteerde me al zolang ik deze Xm heb. Heeft zolang geduurd omdat ik nu eindelijk een verfstripper had geleend.....
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Eergister zag ik dat er onder de berline een kleine vlek lag. Links van het midden net achter de bumper.

Blijkt LHM te zijn helaas. Gisteravond de Xm even op assteunen gezet om te kijken. Op die plek zit een sensor in het LHM systeem. Deze heb ik bij de break pas vervangen omdat hij was gaan lekken.

Het probleem van de berline zit er wel vlakbij, maar net iets hoger in een rubber slang:


Gespleten over de lengte. Daar komt dus wat LHM uit zweten/druppen. Helaas was deze leiding bij mijn donor ook slecht en heb ik die dus niet liggen.

Zit op onderdeel 7 van dit plaatje uit Service Citroën:


Maar eens kijken of dit eventueel nog via Citroën te krijgen is, maar dat zal niet ben ik bang. Dan wordt het wat knutselen met een stukje LHM bestendige slang van de juiste diameter, slangklemmen en een verbindingspijpje ben ik bang.

De slang is namelijk niet helemaal van rubber, maar gaat over in een stuk buis dat onder de accubak en het LHM vat loopt. Waarschijnlijk vervolgens naar 1 van de retouraansluitingen op het vat.

Ik heb gisteren niet voldoende losgehaald om dat allemaal te kunnen zien.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998
Inmiddels heb ik denk ik uitgevogeld dat ik de 4023F0 nodig heb. Deze is helaas inderdaad nfp..... Heeft iemand die misschien liggen? Lijkt me onwaarschijnlijk, maar je weet nooit :-)
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Gisteravond eens geprobeerd om het lekkende onderdeel te verwijderen zodat ik goed kan zien wat precies de opties zijn op e.e.a. te maken.

Helaas is de slang dus nfp. De slang is redelijk te verwijderen door het LHM vat te demonteren, dan kun je bij de aansluiting aan de rest van het LHM retour systeem.

De kant waar de boel lekt niet bereikbaar van boven, slecht van onder maar wel redelijk bereikbaar via de wielkuip na demonteren van het linker voorwiel en de plastic liner.

 

Na verwijderen blijkt het dit onderdeel te zijn:


Het is volgens mij dus onderdeel 4023F0 in SCC. Het is een stuk gebogen buis van rond 12mm met een aangegoten stuk rubber slang met een inwendige diameter van ongeveer 14mm.

Op het slang gedeelte staan de volgende nummers:


Hier nog een foto van de reden van de lekkage. Rondom zitten een stuk of 5 van dit soort scheuren:

Bij Van Gompel hadden ze deze ook niet helaas. Dat wordt dus knutselen ben ik bang….

JJ
afbeelding van JJ
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Jammer dat dat soort onderdelen niet gewoon simpel zijn. Gewoon een stuk slang zou toch genoeg moeten zijn voor dat retour systeem. Ben benieuwd hoe je dit gaat knutselen, succes ermee!

Ierse zoefmachine

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998
Het lastige zit hem in het feit dat er een verloop in moet omdat de diameters verschillen.
Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Slang van die diameter dan je wel vinden. Evt een stuk van een knelkoppeling erop solderen om de diameter op te vangen ?

Of een cv buisje van die diameter, en die op de hd leiding lassen. Je kan ook je leiding wat opruimen en de slang goed aanklemmen

Pagina's