Nieuw lid met XM perikelen

13 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Franco
afbeelding van Franco
Nieuw lid met XM perikelen

Hoi XM liefhebbers, 

Ruim een jaar geleden emigreerde ik naar Centraal America. Omdat ik al heel mijn leven met Citroën rijd (vooral CX'en), kon ik het niet laten

om hier ook op zoek te gaan naar een Citroën. Als bij wonder vond ik een XM. Wat later de enige in het land bleek te zijn. Een XM V6 uit '95. 

Wat een geweldige auto is dat. Alles ging een tijd goed. De auto was van een steenrijke dame geweest. Haar man had hem haar cadeau gedaan. 

De teller is stil blijven staan op 74 000km. De auto is erg 'hard' omdat roest hier niet veel voorkomt. De lak is slecht en de zwarte panelen zijn verkleurd doordat de auto altijd in de volle zon heeft gestaan. Alles ging dus goed tot ik in een gigantisch diep gat in de weg reed tegen zo'n 60km/h. Dat was een flinke klap. De onderste draagarm was door de klap gebogen. Het wiel stond zo'n  4cm naar achter. Ik ben er nog wel mee thuis geraakt alhoewel de band in de bochten de carrosserie raakte. Toch nog een 50km mee gereden. Dit is allemaal zo'n half jaar geleden gebeurd. Toen ik het LHM niveau checkte kwam ik er achter hoe moeilijk het is om hier aan LHM te geraken. Dat was niet simpel. Ik vond een Motul verdeler. Ik had een klein LHM lek en een paar dagen geleden vond ik een lekke retourleiding onder bij het stuurhuis. Ik heb het eronderuit

gehaald en met wat aluminiumfolie en wat krimpkousjes hersteld. Nu zit ik met het volgende probleem: ik heb 2 kriksteunen onder de voorkant van de auto geplaatst en de auto in de laagste stand gezet. Toen ik de auto weer startte en in de hoogste stand zette gebeurde er niets(!?). De auto komt niet meer omhoog. Heeft iemand hier een idee waaraan dat kan liggen ? 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Nieuw lid met XM perikelen

Leuk, zo'n "unicorn" is een land waar je geen XM verwacht. Best wel een held zo!

De hydrauliekpomp is niet zelfaanzuigend en heeft wat hulp nodig. Grote kans dat dit je probleem veroorzaakt. Welke V6  heb je?

Bij de 12v V6 zit de hogedrukregelaar voorop het motorblok aan bestuurderszijde naast de uitlaat. Op die hoogteregelaar zit een bout maatje 12, die 1 tot 1,5 slag losdraaien en de motor even laten draaien. Dan bij draaiende motor die bout weer vastdraaien. Let op, die bout niet eruit draaien! Alleen een beetje lossen.

Een 24v werkt hetzelfde, alleen weet ik niet waar daar de hogedrukregelaar zit.

Franco
afbeelding van Franco
RE: Nieuw lid met XM perikelen

 Oh ja, dat ik daar zelf niet op ben gekomen. Heel erg bedankt, het was meteen in orde. 

toine.theunisse...
afbeelding van toine.theunissen@gmail.com
  • Citroen XM V6 Automaat Exclusive (Type 1 (Y3) PRV 4HP18)
  • Citroen XM V6 Handgeschakeld (Type 1 (Y3) PRV)
RE: Nieuw lid met XM perikelen

Dag Franco,

Een XM in Midden-Amerika, daar willen we natuurlijk sfeer-foto's van zien. Kan dat?

Gr. Toine

Met vriendelijke groeten,

Toine

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Dit is het beeld wat ik heb van midden amerika............Maar, ik zal er ongetwijfeld naast zitten

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM 2.0 16v - Bleu Mauritius
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE: Nieuw lid met XM perikelen

We krijgen op onze Facebook-pagina ook regelmatig reacties van eigenaren uit Brazilië, Argentinië, Chili en Colombia. En we hebben een keer een clublid gehad in Suriname...

__________
Crepuscule

Franco
afbeelding van Franco
RE:

 Sorry, ik zag net pas jullie berichten.

Franco
afbeelding van Franco
RE:

Vonmorgen zag ik een klein plasje Lhm onder de auto. Een lek aan de voorraadbol(houder) Weet hier iemand hoe ik dat kan oplossen ?  Ik probeer morgen een paar fotos van de auto te posten. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM 2.0 16v - Bleu Mauritius
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE:

Antwoord van Furriegurrie

"Ja, dit is te repareren. Er is een o-ring in de drukregelaar die je moet vervangen. Is wat gepruld, maar wel te doen. Ik heb dat ooit gedocumenteert hier, maar ook op andere sites is wel e.e.a. te vinden. Je moet wel de hele regelaar uit de auto halen."

__________
Crepuscule

Franco
afbeelding van Franco
RE: Nieuw lid met XM perikelen

Ok, dat is goed nieuws. Eens kijken of ik het kan vinden.

 

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

Lekkage op de acterkant ?   O ring vervangen zie topic

https://xmclub.nl/forum/drukregelaar

 foto en uileg Nr#21 dd.11/05/2013

 

 

Citroën XM is bijzonder, Houw hem heel !!

Franco
afbeelding van Franco
RE: Nieuw lid met XM perikelen

Ik heb het probleem gevonden. Wegens een gebrek aan onderdelen hebben ze geprobeerd om de drukregelaar dicht te kitten. Dat ging een tijdje goed. Ik ben van plan om binnen 2 weken een ritje van 2300km dwars door Mexico te maken, heeft er iemand een drukregelaar liggen ? Of weet iemand waar ik een revisiesetje kan bestellen ?

 

Franco
afbeelding van Franco
RE:

Thanks, daar kan ik wat mee.