Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Pagina's

120 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Ik ben al enkele keren het onderwerp Veerschotels tegen gekomen.
Mijn XM bouwjaar 1989. met 310.000 Km. ga ik mijn afvragen of de schotels nog in orde zijn en niet verrast word met een flinke bobbel op mijn motorkap.
Nu heb ik begrepen dat van dit soort rubberen onderdeel niet veel meer is te vinden ( iets gezien van nieuw gemaakt in Tsjechië ) dus voordat ik aan de gang ga waar kan ik dit onderdeel vinden.

De volgende vraag 'Heeft iemand nog zo'n oude schotel ?
voor mij is dan het probleem opgelost omdat ik met behulp van het model zelf een mal kan maken en er een nieuwe in kan vulcaniseren dat is namelijk mijn vak.

ik heb voor de Citroën Avant al eens de bollen van de aandrijf assen van nieuwe rubber voorzien. vraag nu niet om dat nog eens te doen want de eigenaar heeft de mallen weer mee genomen.

Heb ik eenmaal en goede mal is het geen probleem meer om er meerdere mee te maken mits ik de metalen kap er bij krijg.

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Eh.., volgens mij zijn wij hier heeeeeeel blij mee op dit forum :D
Daar kun je een leuk revisiebedrijfje van beginnen .
Maar een mal heb ik helaas niet voor je :?
Groeten,
Jos

wimb
afbeelding van wimb
Re: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Schotels heb ik niet voor je.
Maar je hebt pb.

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

rubber#888 zegt:

De volgende vraag 'Heeft iemand nog zo'n oude schotel ?
voor mij is dan het probleem opgelost omdat ik met behulp van het model zelf een mal kan maken en er een nieuwe in kan vulcaniseren dat is namelijk mijn vak.

ik heb voor de Citroën Avant al eens de bollen van de aandrijf assen van nieuwe rubber voorzien. vraag nu niet om dat nog eens te doen want de eigenaar heeft de mallen weer mee genomen.

Heb ik eenmaal en goede mal is het geen probleem meer om er meerdere mee te maken mits ik de metalen kap er bij krijg.

Dat zou mooi zijn. Ik heb er enkele liggen, zowel compleet als uit elkaar gehaald.
Kom maar halen (lenen) om mallen te maken, Bunschoten.
Rubber vertrouw ik meer dan de Litouwse polyurethaan oplossing.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Waarom heb je meer vertrouwen in rubber dan PU?

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Er zit een fors verschil in eigenschappen van rubber enerzijds en kunststoffen, zoals polyurethaan anderzijds.

Alle kunststoffen hebben last van kruip en relaxatie, (natuur) rubber niet. Bovendien is de inwendige wrijving van rubber minimaal, vergeleken met kunststoffen. Vandaar dat autobanden van rubber zijn en niet van kunststof.

Een veerschotel staat permanent onder spanning, als er kunststof in zit "kruipen" de belaste onderdelen langs elkaar tot ze losschieten. Hoe lang dat duurt hang af van de belasting, de soort kunststof en de vorm van de belaste delen.

Het kan goed zijn dat je nooit zal meemaken dat een Litouwse XM veerschotel losschiet, maar als ik mag kiezen ga ik voor rubber, zelfs als dat 2x zoveel zou kosten.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

kom ik nog op terug JanSr
eerst mijn XM verder in orde maken, stabilisatie stangen vervangen, probleempje met de achtervering oplossen,genoeg om een paar zaterdagen te vullen.
zo als al vermeld wordt,
SBRrubber is elastisch de maximale rek 200%.
Polyurethaan is doodmateriaal, in de structuur zit praktisch geen rek
en is slecht aan metaal te hechten.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Wat een leuk nieuw topic, zeg ik zo maar even tussendoor.
Klinkt verdomd interessant, maar gaat u verder. 8)

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

Pok….,pok..,pok,pok.,….POK, !! dat is niet goed, het zit voor en is niet het mooie geluid van een voortglijdende Citroën.
Dit is het geluid van de voorvering die zijn weg naar de motorkap zoekt door de veerschotel.
Dit gaat niet spontaan zonder waarschuwing zo als vele dat beschreven.
Ik had wel het vermoeden dat het zou kunnen gebeuren dus op zoek naar anderen schotels om de bestaande onderhanden te nemen en dat is op tijd gelukt.
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-7Z8JDXXE-D.jpg)

compleet, zelf uitgebouwd op de sloop model 1994 V6 voor €.40.00 per stuk met bollen 11.10.2011 waarschijnlijk IFHS.
En nu monteren, zonder alles uit elkaar te halen is dat geen probleem alleen rechts zit het
olie-reservoir een beetje in de weg door de spanbeugel weg te halen kan de bol er net langs.

Natuurlijk moet eerst het wiel worden gedemonteerd, de remschijf ondersteunen met blokken zodat deze niet naar buiten kantelt anders zou de aandrijfas uit de versnellingsbak schuiven en deze gaan lekken, ook de kering zou beschadigd kunnen raken.

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-47TSF4SR-D.jpg)

De stabilisator hulpstang worden losgehaald van de veerpoot.
Voorzichtig als je deze wil behouden, goed inspuiten en schoon borstelen anders lopen deze vast.
De retourleiding los nemen en de klembout in het fusee verwijderen.
Door in de opening aan de achterzijde sla je een bijtel parallel aan het aan het fusee om de klem uiteen te buigen, nu kan je de veerpoot omhoog schuiven.
Goed in elkaar drukken om de olie naar het reservoir te pompen. ..

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-SFKZN3I7-D.jpg)

Boven op de klem van de toevoerleiding verwijderen, de wartel van deze er uitdraaien en de leiding uit de schotel trekken.
De vier moeren verwijderen van de schotel bevestiging. Nu is alles vrij.

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-UM8ISQ4L-D.jpg).IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-UFQABLLK-D.jpg)

.

Met een beetje manoeuvreren is het mogelijk de veerpoot uit zijn bevestiging te halen.
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-6CCFFKRQ-D.jpg)

De nieuwe er inschuiven en in de omgekeerde volgorde afmonteren.

En de oude schotels?
Uit elkaar halen, opmeten om er een mal voor te maken om er nieuw rubber in te vulcaniseren.
Is het bij iemand bekend van welk type de soort schotels zijn met zo’n dunne toevoer leiding?
Naar ik heb begrepen zijn dit de niet hydroactive.
Bestaan deze nog?

Heb ik namelijk ook op de sloop zien staan bij een vrij jonge Citroën break.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Mooie howto, dit!
Lekker bezig Rubber#888.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Jazeker , goed bezig Rubberen Robbie :D
Ik kan mij niet herinneren ooit een veerpoot en dat wat eronder hangt te hebben gedemonteerd om de veerschotel te demonteren .
Was op de sloop in een kwartiertje klaar om die schotel er uit te lepelen .
Dat kan dus eenvoudiger hoor :wink:
Maar nogmaals , goed bezig :thumbup:

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

Jos Haeftinck zegt:

Jazeker , goed bezig Rubberen Robbie :D
Ik kan mij niet herinneren ooit een veerpoot en dat wat eronder hangt te hebben gedemonteerd om de veerschotel te demonteren .
Was op de sloop in een kwartiertje klaar om die schotel er uit te lepelen .
Dat kan dus eenvoudiger hoor :wink:
Maar nogmaals , goed bezig :thumbup:

Het ging mij niet allen om de schotels ook de veerpoot had ik beschadigd met het vervangen van de stabilisator hulpstangen.
Om niet het risico van niet op elkaar passende onderdelen te lopen de hele unit gedemonteerd.
Let wel, door het verschil van 5 jaar loop je het risico van wijziging in de uitvoering.
De nieuwe remschijven met rem unit ook maar meegenomen die van mij hadden nog maar een dikte van 18 mm.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Ah , op zo`n manier :) .
Ga je dat reviseren van je veerschotel voor jezelf doen of kan de rest van de XM Club en symphatisanten ook evt. een beroep op je doen ? :P
Groet,
Jos :zwaai:

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

Jawel dat was ook een van die reden om dat zo op te lossen.
Nu heb ik twee schotels om mee te experimenteren weliswaar type 1 van 22mm. maar dat geld alleen voor het bovenstuk.
Het gedeelte waar de rubber zit is bij alle modellen gelijk.
Slaag ik dan kan ik met twee mallen alle modellen behandelen.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Een maand is wel kort maar heb je al nieuws?

Op ons zusterforum loopt de discussie ook weer. Maar dan over een leverancier.
http://www.citropart-shop.de/product_info.php/info/p4675_Domlager-XM-Y3---Y4-Rechts-Ueberholt.html

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

Het begint er op te lijken
De schotel compleet uit elkaar getrokken.
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-FXMHAHM3-D.jpg)
.
Op deze foto zie je links onder al de plaatswaar het rubber los komt.
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-JBCUSHPN-D.jpg..)

Nadat ik het rubber van het metaal had losgehaald viel mij op hoe slecht de hechting was.
Op het rubber staan goed zichtbaar de afdruk van vier vingers en een duim.
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-COF7GTE7-D.jpg)

. .
Op de foto duidelijk te zien als vier donkere vlekken waarbij zelfs de rechtse glanst in het flits licht.
Dit is iets wat bij het vullen in de mal absoluut moet worden vermeden omdat zelfs de minste verontreiniging geen hechting meer geeft van het rubber aan het metaal.
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-MV6VAU4E-D.jpg.)
.

Nu ik alles los heb kan ik beginnen aan een mal om in de schotel nieuwe rubber te vulcaniseren.

Word vervolgd !

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

We wachten in spanning af!

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

:clap:

Luceo non uro....

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Prachtig!! Chapeau!

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Hier worden we heeel blij van :clap:

JaapW
afbeelding van JaapW
Re: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

HIer zit handel in! :clap:

Roel Veenstra
afbeelding van Roel Veenstra
  • XM 2.0 TCT automaat
  • L' éminence grise
  • ex-2.0 TCT VSX,brun quad
  • ex-2.1 td Prestige, noir verni
  • ex-2.0 TCT, grijs
  • ex-2.0i comfort wit
Re: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Doe mij d'r maar twee :clap:

______________

L' éminence grise

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Ja, top!! :clap:
Het zijn tijdbommen als ik het goed begrepen heb

JaapW
afbeelding van JaapW
Re: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Doe mij dr ook maar 4! :twisted:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Jullie lopen een beetje erg hard van stapel heren. Er is nog niks.

Laten we hier topic blijven over het voorzien van nieuwrubber in de veerschotel.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Maar ons enthousiasme betonen aan iemand die er moeite in steekt kan wel. :wink:

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

rubber#888 zegt:

Het begint er op te lijken
De schotel compleet uit elkaar getrokken.
Nu ik alles los heb kan ik beginnen aan een mal om in de schotel nieuwe rubber te vulcaniseren.
Word vervolgd !

Hoe heb je dat rubber er zo netjes uitgekregen?

Ik heb een stel van die dingen ontmanteld, maar zonder met de decoupeerzaag het rubber door te zagen kreeg ik ze niet uit elkaar. Ook niet met een 10 tons pers.
Heetstoken zou ook kunnen maar dat zou de buurt niet pikken, vrees ik.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

Gelieve niet te quoten op direct voorafgaande berichten.

In mij bedrijf ruik het altijd naar die heerlijke rubberlucht .
mensen die vroeger in een vulcaniseerbedrijf hebben gewerkt en bij mij langs komen zegen dan al snuivend "heerlijk dat doet me weer goed "
de verbrande rubber en oliedamp op een race baan ga je ook lekker vinden.

Van wegen de slechte hechting is hitte de oplossing.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Bedoel je dan het rubber opstoken of juist het metaal verhitten? (waar ik het laatste vermoed)

mohamed
afbeelding van mohamed
Re: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Bonjour;mr RUBBER
JE SUIS TRES HEUREUX DE VOTRE TRAVAILLE SUCCES!
groet: :clap: MO:

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: Veerschotel voorzien van nieuw rubber

Rubber for President :mrgreen: :clap:

Pagina's