Vrijdag 23 september had mijn vader bij Garage van Bemmelen in Delft afgesproken om onderdelen op te pikken voor de club. Uiteraard vroeg hij of ik mee wilde, waar ik zelf een beetje over twijfelde.
Uiteindlijk toch maar mee op de voorwaarde dat we met mijn auto die kant op gingen, weer even lekker de 17-DP-KV goed uitlaten naast het woon-werk verkeer.
Daar aangekomen viel mijn oog op een Xm met een bordje te koop achter het raam. Even snel bekijken en weer door met waarvoor wij gekomen waren. Spulletjes ingeladen en de auto even wat netter geparkeerd, want wij werden uitgenodigd om de collectie met auto's te bekijken, en daar staan wat bijzondere auto's tussen!
Eenmaal terug bij het pand toch maar weer even bij de Xm kijken, het ging om een Vert Vega V6 12v automaat. Na even over de auto, en auto's in het algemeen gepraat te hebben toch maar weer de weg op richting huis. Maar zoals wel vaker bij een autoliefhebber bleef er iets knagen, want een V6 stond toch wel op het verlanglijstje. Het bleef zo erg knagen dat ik 's avonds toch maar een mailtje naar de heer van Bemmelen heb gestuurd of dat ik de auto wat beter op de brug kon bekijken.
Vrijdag 30 september was het zover, eerst proefrijden met de auto en hem vervolgens op de brug inspecteren, en daar kwam uiteraard niks geks naar voren. Het enige wat gelijk duidelijk was, was dat de uitlaat zijn beste tijd wel gehad had.
Na een kort gesprek besloten de auto te kopen. Er werd gelijk een nieuwe APK op gedaan en ik kon de auto meenemen.
Inmiddels rijd ik bijna 2 maanden met de auto en is het mijn daily driver geworden. En dat bevalt erg goed! De souplesse van de V6 in combinatie met de automaat en de Diravi is iedere keer dat je in de auto stapt weer op en top genieten!
In deze tijd heb ik zo'n 4500km gereden met de auto en al weer het een en ander gezien. De eerste vakantie rit is er al mee gedaan en daar heeft ze zich goed gehouden. Ruim 2000km met een fietsendrager met 3 mountainbikes achterop zonder een kick te geven. Alleen het benzine verbruik lag de rit wat hoger dan gehoopt (met een gemiddelde van 1 op 8,6 over de hele vakantie). Maar buiten dat een fijne reisgenoot in heerlijk comfort, zoals verwacht natuurlijk;).
Moraal van het verhaal: je denkt alleen even mee te gaan onderdelen op te halen en je bent ineens een hele fijne reisgenoot rijker!
Het is een prachtige wagen Matthijs. Lekker hoor V6 met Diravi
__________
Crepuscule
Leuk verhaal..................... Komt me bekend voor : Toch maar even kijken en vervolgens heb je er eentje voor huis staan Oh ja, is ook V6 met diravi
Hoho, dat is geen XM :)
Jaap
Geen Xm nee, maar ook wel heel mooi! Zulke verhalen blijft denk ik toch ook wel een kwaaltje van autoliefhebbers...
Die portugees waar ik recent wat besteld heb, had er 1 op de website staan. Origineel citroen
Jaap
Mijn probleem met die originele uitlaten is dat ze er niet om bekend staan dat ze lang meegaan. Word dus nog even kijken of ik iets ga laten maken of gewoon naar iets passends ga zoeken.
RVS overwogen? O.A. Crooke Tuning Bunschoten. Onder mijn 2.0 Turbo CT zit al een paar jaar een RVS uitlaat van Crooke.
https://www.crooketuning.nl/crooke-tuning-rvs-uitlaat-systemen-voor-uw-oldtimer
Met vriendelijke groet, Edwin
Wel overwogen ja, maar er zijn meer "dingetjes" die ik wil doen. Automaatpook is bijvoorbeeld ook verpulverd, en daar wil ik zo'n mooie leren voor, maar die kosten wel wat. Daarnaast wil ik mooi nieuw rubber op de lm velgen voor in de zomer, en die prijzen bij Michelin zijn er ook niet lager op geworden. Voor dit moment nog even afwegen dus met wat ik qua grotere investeringen als eerst doe:), al is de uitlaat wel prio nummer 1 nu.
Denk dat ik daarom voor nu alleen de middendemper doe, en mogelijk in de toekomst als er weer iets met de uitlaat komt hem er wel RVS onder laat leggen. Zeker als hij helemaal gaar is, nu is het (gelukkig) maar 1 demper die slecht is.
Ik denk dat het niet veel verschil maakt of je nu een originele middenpot op de kop tikt of dat je 'm meteen uit RVS laat maken.
Vragen naar de prijs kan altijd. Er zitten genoeg uitlaatboeren door het land heen die zo'n ding voor je in elkaar flansen.
Een andere 'cheap-ass' oplossing is natuurlijk om voor een tientje een plaats verzinkt staal te halen, deze om de pot heen te vouwen en er op vast te lassen. Dan aflakken met een busje hittebestendige lak van een goed merk enn je bent ook weer voor een tijdje klaar.
Van die nieuwe bandenprijzen schrik ik ook wel een beetje...,
Toen ik een set Primacy 4 er onder kwakte koste dat toen nog maar 60eu per band. Nu alweer richting de 90.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Mooie wagen hoor! (die ik laatst ook even in het echt heb mogen aanschouwen en zelfs een stukje heb mogen rijden )
Specifieke dempers zijn steeds lastiger te krijgen, weet ik uit ervaring. Je kunt even op Facebook rondneuzen, daar zie ik af en toe wat voorbij komen. Worden vaak wel serieuze prijzen voor gevraagd...
Qua automaatpook: die van Q&K Classics is volgensmij prima en niet heel duur? Er is tegenwoordig ook een plastic alternatief verkrijgbaar (wel te vinden hier op het forum).
Dat is natuurlijk zo, nog even kijken wat ik daarmee ga doen. En zoals je vast weet ben ik niet van de cheap-ass oplossingen;)
Dat was bij mij ook al bekend toen ik hem kocht. Dar zoeken voor onderdelen maakt de auto ook weer wat meer hobby natuurlijk! Automaatpook inmiddels in bestelling bij CXM du Nord, en natuurlijk een die van leer is!
Dat begrijp ik. Ik doe 't liever meteen ook goed.
't Was meer even creatief een tijdelijke overbrugging tot een volledige uitlaat bedenken. Zeker omdat een set goed rubber in mijn ogen toch net wat meer prioriteit heeft. :)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Haha, dat gaat wel goedkomen. Met het rubber heb ik nog even de tijd, rijd gedurende de wintermaanden nog op Michelin Alpins met voldoende profiel (zijn alleen een beetje op leeftijd). Lichmetaal zal er in maart weer onderkomen denk ik, en daar kan ik eigenlijk nu al niet meer op wachten, want dat staat toch een stuk mooier dan die stalen velgen.
Update over de V6:
Inmiddels zijn we een paar maandjes verder en zijn er (uiteraard) de nodige kilometers met de auto gemaakt. En dat zijn tot voor kort heerlijke kilometers geweest!
Normaal gesproken tank ik altijd bij een vast Total tankstation de Excellium benzine, en daar deed de auto het erg goed op. 2 weken teug noodgedwongen bij een tankstation van Tango moeten tanken, en toen zijn de problemen begonnen (vervuilde benzine?).
Als de auto warm gereden is begon hij stationair moeilijk te lopen, op 4 of 5 cilinders, en tijdens het rijden was dit meestal over. Later werd het ook af en toe onder belasting dat hij cilinders over ging slaan.
Aangezien het probleem ook aan andere dingen zou kunnen liggen toch voorzichtig verschillende dingen vervangen, om te kijken of het daarmee opgelost kan worden.
De auto had toch een beurt nodig, dus met de basis dingen begonnen. Uiteraard een oliebeurtje, oliefilter, luchtfilter, bougies en ruitenwissers (en ook gelijk nieuwe zomerbanden eronder). Brandstoffilter ook besteld en al injectiereiniger bij de benzine gedaan. Afgelopen zaterdag stond het brandstoffilter vervangen op de planning, maar de conclusie was dat dit zonder brug niet ging lukken. Hij ligt bij namelijk op die leuke plek bovenop het subframe aan de achterkant, oftewel, je komt er zonder brug niet bij zonder de uitlaat weg te halen. Tevens is er aan het brandstoffilter te zien dat deze, net als de bougies, al enige tijd niet meer vervangen is.
Bij toeval ook tegen een middendeel van de uitlaat aangelopen, die bij mij vervangen moet worden. Uitlaat en brandstoffilter zullen dus tegelijkertijd gedaan worden.
Als de bovengenoemde stappen niet werken wordt het toch eens proberen of hij met een andere bobine wel goed loopt. Aangezien in de onderhoudsgeschiedenis te zien is dat de verdelerkap vorig jaar nog vervangen is verdenk ik deze niet als een veroorzaker van het probleem.
Die verdelerkap was ook het eerste waar ik aan dacht. Weet je zeker dat er een nieuwe verdelerkap in is gekomen? Je kunt hem natuurlijk ook vervangen voor eentje die je twintig jaar eerder van de sloop hebt geplukt... Als ik het me goed herinner willen de verdelerkappen van prv's nog wel eens scheuren. Dat lijkt me meer een kwestie van oud materiaal (of bij aftermarket onderdelen misschien inferieure kwaliteit?) dan van slijtage.
Dacht dat ik een factuur van een nieuwe tegen kwam, ga dit nog wel even controleren. Het is uiteraard nog wel de moeite waard om te kijken of het niet in de verdelerkap zit, zeker als het daarmee opgelost kan zijn.
Typische is ook wel dat de auto het aan het einde van die dag dat ik hem volgegooid had begon te doen. De auto is die dag namelijk amper koud geweest. De ritten die dag waren Schoonhoven-Den Haag, Den Haag-Schoonhoven, Schoonhoven-Den Bosch, Den Bosch-Gouda, Gouda-Schoonhoven en direct daarna nog vanaf Schoonoven naar het dorpje Vlist heen en weer. Die dag dus ongeveer 300km erop zitten.
Had je toevallig je tank (bijna) helemaal leeggereden?
Jaap
Ik had een tijdje geleden ook ontstekingsproblemen met de TCT. Ik heb toen vervangen:
- bougies
- bougiekabels
- bobine
- ontstekingsmodule
Uiteindelijk zat het bij mij in de ontstekingsmodule. Weet niet of een PRV motor die ook heeft?
Zou er in elk geval niet mee doorrijden, het kan je je katalysator kosten...
PRV heeft zeker ook een ontstekingsmodule. Die is er bij mij vorig jaar op de Randweg N2 nog mee opgehouden, afgevoerd, vervangen, klaar. Tientjeswerk!
Symptoom was bij mij typisch voor zo'n module (maar ook voor een BDP-sensor!): koud prima, bij warmte er mee stoppen. Afkoelen, weer even lopen, warm, weer uitvallen, etcetera.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Daar zeg je wel iets, die week dat het begon wel ja. Op maandag getankt en toen ging er een liter of 80 in, zal dus nog tussen de 5-10 liter in gezeten hebben, en op zaterdag ging er weer een liter of 50-60 in. Normaal gesproken tank ik als hij halfvol aan geeft, maar door drukte met werk moest ik het nu een keer uitstellen tot het echt nodig was. Hij heeft het toen de rest van de week nog wel goed gedaan, en de zaterdag begon het.
Goede om ook na te kijken ja, al dacht ik dat de bougiekabels ook vorig jaar al gedaan zijn.
Probeer nu ook zoveel mogelijk thuis te werken, maar zal toch echt 2x per week naar kantoor moeten met de auto. De injectiereiniger lijkt nu wel te werken, de auto deed het gister tijdens het rijden goed, alleen onder de 1500 touren begon hij af en toe te pruttelen. Dus dan maar even zelf in een lagere versnelling zetten om de touren wat hoger te houden.
Die zal bij mij sowieso wel 28 jaar oud zijn, misschien niet onverstandig dat ik die gewoon mee pak. Blijft tenslotte mijn daily en het zou fijn zijn als hij zo betrouwbaar blijft als hij de afgelopen maanden is geweest.
Update nummer 2:
Inmiddels al de nodige dingen vervangen en gecontroleerd om de oorzaak te achterhalen. Bobine is vervangen, verdelerkap en rotor gecontroleerd, we hebben als test een andere ontstekingsmodule erop gehad en ook nog met injectiereiniger gereden. Helaas heeft dit allemaal niet geholpen.
Afgelopen zaterdag bij de magazijndag heeft Tobias de Lexia eraan gehangen om te kijken of hij iets van foutmeldingen op de injectoren geeft, maar dit was niet het geval. Wel konden we zien dat de lambdasonde zijn waardes meette waardoor hij de hele tijd van heel arm naar heel rijk aan het wisselen was met inspuiten, waardoor ook de klopsensoren iedere keer ingrepen. Vermoeden was toen datr het aan de lampdasonde laag, maar met de stekker van de lambdasonde los liuep hij nog steeds voor geen meter. Toen was dus de vraag, zal het dan in de injectoren zitten?
Heb er even over nagedacht, en toch besloten om te beginnen met de lambda te vervangen en daarna de injectoren te doen.
Dus vandaag aan de slag, auto op bokken zetten, de uitlaat wat laten zakken en eruithalen dat ding. Het was mij bekend dat er een klein gaatje voor de demper zat die overdwars voor de reservewielbak ligt, maar toch schrok ik vandaag toen ik onder de auto lag. Tot mijn verbazing zag ik dat er een gat geroest was in de katalyssator. Dus ja, voordat dat opgelost is wordt het sowieso niet rijden met de auto, en aan een complete uitlaat voor een V6 12v is natuurlijk niet te komen.
Het internet maar even gaan raadplegen en al redelijk snel een goed aangeschreven bedrijf redelijk in de buurt gevonden die RVS uitlaten op maat maakt, met de gedachte, dan ben ik er gelijk helemaal vanaf. Het bedrijf opgebeld met de vraag hoe snel het zou kunnen, maar een complete uitlaat kost wel tijd dus dat moet een maandje wachten voordat je terecht kan, met de vervolg vraag om wat voor een auto het ging. Noemde het model een type en de reactie was gelijk: ooh ja, dat is die ingewikkelde uitlaat met die rare krul, die zijn wel moeilijk te maken, dus di kosten wel wat. Dus mijn vervolg vraag met wat het ongeveer zou gaan kosten, en toen schrok ik even.
Maar goed, het moet toch gebeuren, dus uiteindelijk een afspraak gemaakt.
Op 26 mei gaat de nieuwe uitlaat eronder komen, dus tot die tijd ander vervoer nodig, want ik kan mijn vader niet lief aan blijven kijken of ik een auto van hem kan lenen. Dan heb je toch mazzel dat je 2 Xm's hebt staan, dus dat wordt de 2.0i 16v uit de schorsing halen en weer laten keuren, en de komende tijd daarmee blijven rijden.
Dus waarschijnlijk zoog de katalysator valse lucht aan? Vandaar dat hij steeds bijregelde? Iets vergelijkbaars zie je bij TCT's nog wel eens als de pakking van het uitlaatspruit lekt.
En met die RVS uitlaat, vervangen ze dan ook gelijk de katalysator? Katalysatoren voor de XM zijn ook lastig te krijgen. Voor de TCT heb ik er uiteindelijk één in Engeland gevonden van BM Catalysts (hoewel import daarvan wel lastig was).
Dat lijkt me niet, want ik neem aan dat de lambdasonde vóór de katalysator zit.
Zou kunnen ja, zolang het niet gefixt is is de kans dat hij goed gaat lopen sowieso klein. Lamdasonde zit in het voorstuk van de kat. Het maken van die kat kunnen ze daar, wordt dan waarschijnlijk wel een sportkat, want die waren makkelijker op maat te maken en net zo duur.
Wat ik eerder wel schreef, bij mijn 2.5 TD is de dwarse demper achter vervallen. Ik heb er dus 2 in de lengte onder de auto.
Weet niet of dat bij jouw auto voldoende geluidsreductie geeft, maar zal zeker goedkoper zijn
Jaap
Ik ben daar ook wel geintresseerd in, aangezien de uitlaat van mijn S1 V6 nog origineel is (lees: dichtgelast). Zijn er hier mensen geweest met een PRV V6 die een RVS-uitlaat hebben laten maken op basis van twee dempers? Ik ben toch bang dat dit een volume op gaat leveren dat niet helemaal bij zo'n chique wagen als de XM past...
Ik weet niet precies wat een sportkat is, maar ik neem aan dat ze gewoon een universele Euro1/Euro2 katalysator nemen en die koppelen aan een op maat gemaakte RVS buis? Ik ben overigens wel benieuwd naar waar je het laat doen en wat de kosten zijn, als je dat wilt delen.
Pagina's