Daar zijn we weer :)

10 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
ejmsmeets
afbeelding van ejmsmeets
  • XM 2.0 16V 1998
  • XM 3.0 V6.24 1993
Daar zijn we weer :)

Inmiddels bijna 9 jaar geleden scheef ik hier met trots dat ik m'n eerste XM uit 1998 had gekocht (voor de liefhebbers dit was 'm https://xmclub.nl/forum/de-xm-van-eric). Ben nog naar 2 meetings in 2017 geweest en ben zo stom geweest eind 2017 de XM te verkopen om vervolgens een paar "vreemde" auto's te rijden (Porsche 996, Fisker Karma en een Jaguar I-Pace).

Ik woon sinds 3 jaar in Denemarken en rij dagelijks een Volvo V50 uit 2007. Prima ding; doet wat ie moet doen, maar nul beleving.

Maar het begon een paar weken geleden plots te kriebelen: de citrofilie kwam weer opzetten en er was geen houden meer aan.

Nu staat er opeens in de schuur een heuse type I uit 1993 (orga 5959) te "pronken", waar zeg maar nog wat aan moet gebeuren. Wat eigenlijk vrij bijzonder is, is dat deze auto een Deense registratie heeft. Er rijden er hier al niet veel van rond; echt een zeldzaamheid en toen kwam ik ook nog een type I van na 1993 tegen met de "goede" ZPJ4 erin.

Tja, moet ik nog meer uitleggen  ?

De auto is in 2002 overigens geimporteerd vanuit Duitsland, maar heeft sinds 2007 vrijwel stilgestaan. Hij is aan de voorzijde niet mooi meer. Denk dat de blanke lak van de motorkap is geschuurd / verwijderd en er zitten delen van een oude export sticker op, dus ook daar is de balnke lak beschadigd. Daarnaast is het linker zijscherm beschadigd door een tent die langs de auto is gevallen daar waar za 18 jaar weinig daglicht heeft gezien.

Weinig roest (onderzijde deuren zijn gaaf), maar wel 2 kriksteunen voor volledig weg. Nou ja, niks bijzonders dus wink. Ze loopt, rijdt en hydrauliek werkt. Ik ga eraan werken tussen de bedrijven door; denk niet dat de auto binnen een jaar alweer gaat rondrijden, maar toch.... ik heb er wel vreselijk veel zin weer in. De komende tijd ga ik op m'n gemak ontdekken wat ik nu eigenlijk precies in de schuur heb staan :)

Oh ja, en als jullie denken, wat liggen daar allemaal voor een klusspullen op de grond? Dat is omdat ik een deel van de schuur aan het verbouwen ben. Uiteindelijk maak ik ook nog een verwarmde garagebox, zodat de XM en wat andere machines daarin kunnen staan en ik niet in de vrieskou hoef te sleutelen. En ook spuitwerk is niet praktisch bij lage temperaturen :)

Leuk om iig weer terug te zijn.

Groeten, Eric

PS: ik heb meteen al een vraag over de olie die in deze specifieke auto moet. In mijn instructieboekje (in het Deens) staat dat er 15W50 olie in zou moeten. Ik lees eigenlijk overal 0W40 of 5W40. Waar komt die 15W50 vandaan?  

 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Daar zijn we weer :)

Welkom terug! Staat 'ie nou op 605-velgen? 

De blanke lak van Vert Véga heb ik wel vaker vervelende dingen zien doen, dus daar kijk ik niet zo van op. Dit wordt wel spuiten voor je XM weer netjes is, maar ach. Eerst maar eens zorgen dat 'ie technisch naar je zin is, lijkt me. Is 'ie eigenlijk al van modeljaar '94? En heeft 'ie al Hydractive 2?

Wat betreft die olie: 15W50 lijkt me véél te dik voor een ZPJ4. Dat is net stroop! Kijk eens achterop het boekje? Wellicht is het nog van een heel vroeg modeljaar, toen Peugeot en Citroën nog niet hadden begrepen wat handig was voor een 24v. 

ejmsmeets
afbeelding van ejmsmeets
  • XM 2.0 16V 1998
  • XM 3.0 V6.24 1993
RE:

Hoi Feije,

Bedankt! Dat spuitwerk (wellicht deels) moet inderdaad gebeuren tzt. Ik heb er geen haast mee. Misschien iets om in NL te laten doen. Dat zijn zaken die hier vaak erg duur zijn.

Nou het is dat jij meteen de Peugeot 605 noemt qua velgen. Ze hebben iets weg van de speedlines, maar beetje lompe uitvoering zeg maar. Wat vind jij van die velgen?

Ik weet dat hier de al aangepaste ZPJ4 motor in ligt. Waaraan kan ik zien of hij hydractive 2 heeft? Ik kan natuurlijk wat foto's maken van onder de motorkap, maar wat is het grote verschil met de Hydractive 1?

Bizar he van die olie? Je zal maar netjes de instructies opvolgen ipv rondstruinen op internet ;)

Ik was eigenlijk van plan Mobile1 0W40 FS erin te doen. Kost EUR 10 per liter, maar volgens mij verdient ze het! Vraagje: is het handig eerst een motor cleaner in de nog nette oude olie te doen en daarna te verversen of liever verversen en later voor de volgende verversing een cleaner toe te voegen?

Achterop het boekje staat niet veel: XM-DK-5002. Op de laatste pagina geen stempel van de garage alleen het algemene contctadres voor citroen in DK. Maar....... terwijl ik dit nu schijf bedenk ik me wat (hetgeen ikzelf al had geschreven). Ze is eigenlijk Duits, dus is dit niet het oorspronkelijke instructieboekje van de auto.

Scherp van je!

Toch laat het onderhoudsboekje ook die 15W50 zien specifiek voor deze motor. Vreemd toch? Dacht dat ze toen al beter wisten bij Citroen.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Ha Eric, welcome back!  Gefeliciteerd met je leuke XM. Ik vind de 605 24v - velgen wel goed passen. Maar voor de mooi hoort er eigenlijk wel een dopje in het midden....  zitten die er ook bij?

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Daar zijn we weer :)

Welkom terug. En wat een geweldige keus van velgen!
Zuinig op zijn, die zijn zeldzaam.

Dat olie advies moet een printfout zijn. 
15w50 is leuk voor als je in Afrika woont. Hier in NL gaat er 5w40 in. ;)

De snelste weg omvoor de leek te zien of je HA1 of HA2 hebt is om te kijken naar de schakelaar.
Als deze schakelt tussen 'Auto' en 'Sport' is het HA1. Tussen 'Norm' en 'Sport' HA2. Tenzij iemand de schakelaar heeft vervangen, maar daar is weinig reden voor.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Daar zijn we weer :)

ejmsmeets zegt:

Achterop het boekje staat niet veel: XM-DK-5002.

Het laatste getal geeft aan dat dat boekje is gedrukt voor 1992, maar hij kan nog best van '91 zijn. Vlak vóór de wijzigingen aan de ZPJ4 dus. Waarschijnlijk bestaat er wel een "XM-DK-5002/2", wat dan de tweede uitgave van 1992 is. Daarin zal het wel goed staan. Jouw XM hoorde, als 'ie origineel in Denemarken was geleverd, XM-DK-5003 te hebben (of misschien zelfs met "/2" erachter als 'ie modeljaar '94 is. Misschien is XM-DK-5004 ook wel nauwkeuriger dan 3 voor jouw XM). 

Dat gezegd hebbende: in het originele boekje van mijn Xantia v6 stond nog niet eens een v6, dus de boekjes liepen soms ook gewoon achter. Boekje was wel daadwerkelijk van '97. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Daar zijn we weer :)

Ik heb even de map 'Technische Mededelingen' er bij gepakt. Voor zowel de 12v en 24 staat op de introductiebladen dat er Total GTE 15w40 of Total Quartz 10w40 in gekieperd moet worden. Geen voorwaardes voor welke van de 2 te kiezen.

Verder kom ik nergens in dat boek iets tegen over verandering van dat advies. Dus ook niet op de bladen die gaan over de verandering van klepstoters voor de 24v of de doorontwikkeling van beide blokken naar de zogenoemde Couplé variant.

In een andere boekje uit 1992, een soort van bundeling van de belangrijkste updates, staat vermeld dat bij alle ZPJ4's bij "gereedmaken van de nieuwe auto's" de 15w40 afgetapt en vervangen dient te worden door de Quartz 10w40. Dit omdat er motorschades ontstaan door onvoldoende smering bij koude motor.
Dit blad geld voor ZPJ4's t/m orgnr: 5446 / motornr: 10FV973434

Verder kom ik nergens meer andere adviezen tegen over welke olie er in zou moeten, behalve een vroeg serie 2 Instructieboekje.
Daarin wordt je voor alle benzine motoren naar de volgende klimaat-tabel doorverwezen.


Maar die is dus lekker 'universeel' aangezien je daaruit zou concluderen dat je er alsnog die 15w40 in mag gooien. 

Verder zag ik nog iets in de 'Technische Mededelingen' wat eventueel relevant voor je temperatuur zou kunnen zijn.

Ergens omstreeks OrgNr 5200 (Exact staat er niet bij aangezien 2970 een onzinnr zou zijn voor een Xm. Maar de rest van het blad gaat over zaken die iets eerder of later dan 5200 gebeuren), wordt op de V6 12v en 24v de temperatuursonde gewijzigd. De oude versie schakelt de 'lage snelheid' en 'hoge snelheid' bij 92,5grC en 97,5grC. De nieuwere versie bij 84grC en 88grC. 
Dat zou dus ook nog kunnen verklaren dat de temperatuur zo hoog oploopt.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Koekjestrommel
afbeelding van Koekjestrommel
  • 3.0 V6 Ambiance
  • ID19B 1967
RE: Daar zijn we weer :)

Al de al oude discussie over viscositeit. 

 

Het boekje is inderdaad erg kort door de bocht om 10w40 voor te schrijven zonder daarbij een temperatuur randvoorwaarde. Zeker in de huidige tijd met steeds warmere temperaturen is het zeker niet onbelangrijk.

 

bij de DS club ook al menig discussie gevolgd over 20w50 versus 10w40. Ieder heeft zijn eigen voorkeur waar hij bij zweert zonder vaak enig bewijs. 

Enfin. 

Volgens mij is die Total Quartz 7000 10w40 goed te krijgen en voor een hele zachte prijs. Semi syntheet dus opzich een redelijke service interval.

Ik heb ergens gelezen dat het eerste type minder geschikt is voor vol syntheet olie. Mocht je er er wel voor gaan kies er een met een hoge ester waarde. Ik heb met mijn vorige auto's fijne ervaringen met Millers oil. Deze komt enorm hoog uit met Ester waardes. 

 

ejmsmeets
afbeelding van ejmsmeets
  • XM 2.0 16V 1998
  • XM 3.0 V6.24 1993
RE:

Dank je wel voor alle technische info en uitzoekerij. Dus je zou kunnen zeggen dat je puur moet kijken naar de locatie waar de auto gaat rijden en ook de periode van het jaar. Ik ga de XM alleen in tijdens de lente en zomerperiode gebruiken en zit op een Deens eiland met een gematigd klimaat. Het wordt in die periode nooit kouder dan 5 graden en niet warmer dan 30. Dus in theorie zou er zelfs een 20W30 in kunnen (lijkt me niet courant, maar een 10W30 of 15W30 kan dan dus ook). Dan houdt je de range wat kleiner en neemt volgens mij de effectiviteit van de olie toe.

Weet je niet waar en wanneer je met de auto rijdt moet je dus voor een algemene, brede range gaan. Klopt toch deze redenering?

Vind het wel een beetje wazig allemaal.Ik zou zeggen dat die Fransen vooral naar hun eigen situatie hebben gekeken (bloedhete zomers en vrij koud in de Alpen in de winter) en ja dan komt je op die 5W40en 10W40 uit.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Daar zijn we weer :)

Dat zou theoretisch kunnen, maar voor de koud 'viscositeit' geld dat als jij bij 5 graden je motor start dat de 20w er langer over doet om optimaal te gaan smeren dan de 5w.
Dus de functie van 5w er gooien is niet alleen dat je bij veel lagere temperaturen nog vloeibare olie hebt, maar ook dat de olie veels sneller goed smeert wat een flinke verbetering is voor de levensduur van je blok. Die slijt namelijk het hardst tijdens de opwarm-cyclus waarbij de olie nog net de optimale viscoseit heeft bereikt.
Waarom niet gewoon allemaal 0w er in mikken? Die is nog net wat duurder. Simpelweg kosten besparen.

Het boven getal geeft aan hoe dik de olie op werktemperatuur is (100grC). En die werktemperatuur haal je altijd wel uiteindelijk.
Daaraan hoef je dus alleen maar in de gaten dat je er niet overheen gaat. 
Vanaf het jaar 2000 vond Citroën het leuk om voor alles 5w30 voor te gaan schrijven. Die is wat dunner op werktemperatuur, dus dat scheelt brandstofverbruik. Vinden de milieu-clubs leuk.
Maar op mijn vakantie in Frankrijk is het steevast boven de 30grC en gaat de olietemp dus ook steevast ver boven de 100grC. Wat dus inhoudt dat ik er de 5w40 ingooi zodat de olie niet flinterdun wordt.

Dus een smalle range kiezen is niet effectiever. Een lager koudgetal heeft smeringsvoordelen en ondanks dat het theoretisch de olie duurder maakt, denk ik dat de courantheid van 5w40 / 10w40 het goedkoper maakt dan een met een smalle range opzoeken.

Verder ben ik wel van mening dat een ZPJ een blok is uit de tijd dat de interne toleranties nog niet zo nauw zijn als een modern blok. Een 5w30 zou ik er niet in durven gooien eerlijk gezegd.

Van het onderwerp welk merk/type olie je moet kopen blijf ik redelijk uit de buurt. Daar heb ik maar een korte opmerking over.
Ik geloof in de ACEA standaarden. Als er op een flesje staat dat 't ACEA xx is dan is het dat. Ongeacht wie het brouwt. Okay, als het van Aliexpress komt zal ik er niet zo snel in geloven. Maar elk ander fatsoenlijk merk is mij om het even.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.