FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

224 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

:thumbup: :thumbup: :happy:

Luceo non uro....

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Ja dit is super. Dat had je wel verdiend Gerrie, na je tegenslag. Gefeli.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Gefeliciteerd :D
Het is wel de maand van de klussen zeg hahaha als potentiele XM rijders even wat rondlezen wat er hier en daar voor de APK moet gebeuren (of gebeurt) zal dat vast niet motiveren :mrgreen:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

:mrgreen:
Ik hoop meer dat ze denken dat er een leuke club van liefhebbers bestaat die behulpzaam zijn en dat er aan een Xm dus gewoon heel erg veel zelf te doen is door amateurs! Drempelverlagend dus!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Vandaag was het hier net boven nul en prachtig weer, dus de zilveren dame maar eens gewassen. Daar knapte ze wel van op.
Ik kwam er achter dat het slot van de achterklep los zit. Klep valt wel goed in het slot. Is dit een Break kwaaltje?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Heb het inderdaad wel eens gehad, maar dat was nadat ze (het was de eerste Break die ik had) een tikje van achteren had gehad in de file, van een ongeduldige mede-filerijder. Zonder verdere schade, maar wel dus een los slot. Er zitten volgens mij een raar soort pluggen in die los kunnen raken, meen ik me te kunnen herinneren. Ik heb het toentertijd opgelost met hollewand pluggen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Ik zal er morgen eens naar kijken, het leek erop dat het linker boutje los zat...

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Nog een specifieke vraag over de break. Waar zit de sproeier voor de achterruit normaal gezien? Knop indrukken geeft wel geluid van pompend pompje, maar geen water op de ruit. Voor doet het wel, dus de vloeistof is niet op en ook niet bevroren. Een snelle blik gaf ook geen indicatie waar het sproeiertje zich bevindt....

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Volgens mij in of onder de arm.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

In het draaipunt van de arm. Vaak is de boel wat verstopt. Het dopje kun je openklappen en dan zie je e.e.a. zitten en kan je het wat schoon peuren.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Zal het nog eens aan een betere inspectie onderwerpen.
Nog een Break vraagje Marc: de gasveren van de achterklep. In hoeverre duwen die de klep omhoog normaal gezien?
Ik moet redelijk stevig tillen vind ik, maar de klep blijft wel open staan (op verschillende posities). Ik dacht gezien te hebben dat de linker gasveer iets krom is, dat lijkt me in ieder geval niet origineel :wink:
Zijn hier vervangers voor te vinden?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

De Break-klep is iets zwaarder dan de Berlineklep en volgens mij zijn de gasveren hetzelfde. BasisBix pikt die dingen altijd mee bij elke sloopmeet :wink: , dus misschien heeft hij ze nog liggen.
In mijn ervaring gaat de klep na een bepaald punt (zo ongeveer achterruit=horizontaal) vanzelf verder omhoog, waarbij je de laatste 2-3 cm nog even een duwtje eraan kan geven om helemaal open te krijgen en je kop niet te stoten. Eerste gedeelte moet je zeker helpen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

SCC geeft een ander nummer op voor de gasveren achter voor de Break en de Berline. Maar kan die van de Berline natuurlijk best eens proberen :wink:
Ik neem aan dat het universele dingen zijn eigenlijk die gasveren. Iemand al eens een verse gekocht ergens?

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

heb evt nog een setje van en zx en een setje motorkap gasveren :wink:

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

De gasveren van een Break en een Berline zijn behoorlijk verschillend en niet uitwisselbaar. :wink:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Heb laatst ook nog een setje gasveren gelregen maar zou niet weten waarvan. Zouden heel goed van een Break kunnen zijn. Meet ze eens op in uitgeschoven toestand? Ze zijn gratis indien Break :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

het deel dat inschuift is zo'n 235 mm, het dikkere deel is 350 mm....

had het net gemeten :wink:

Ook even de winterbanden gemonteerd, het sneeuwt hier weer.....

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Als ik ff tijd vind meet ik het na voor je...

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Vandaag op 159700 km de automaatolie gedeeltelijk ververst. 4,5 liter, dus ongeveer de helft. We waren vandaag bij pavang om hem te helpen met het verversen van de lhm en het schoonmaken van de hoogteregelaars van zijn tct. Van de gelegenheid gebruik gemaakt om op de brug dus even de bakolie te verversen.

Ook nog wat lampjes vervangen van de tellerbak en de climatronic. Alles werkt weer.
Vanavond nog even de lampjes van het radiodisplay vervangen. Dat is wat meer werk en een hoop gepriegel met de soldeerbout. Maar het display is weer mooi verlicht!

Nu maar weer een aantal km rijden en dan de bakolie weer verversen....

Beeke
afbeelding van Beeke
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Hoi Furriegurrie,

Ik heb de lampjes ook vervangen van de radio.
Maar sinds dien heb ik een zachte, maar storende, bromtoon als ik mijn lampen aan doe.

Weet jij, of iemand anders, of dit met het vervangen van de lampjes te maken kan hebben.
(weet eigenlijk niet 100% zeker of hij het daarvoor ook deed)

En als het aan de lampjes zou liggen, waardoor dan?

Hoop dat iemand dat weet.

Groetjes

Gerard

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Ik weet niet hoe jij je lampjes hebt geplaatst. Ik heb de oude eruit gepeuterd en De nieuwe buitenom laten lopen. Je moet daarbij wel opletten dat de pootjes niet tegen de behuizing of elkaar aan komen bij de uiteindelijke montage.....

edit: ik lees net pas goed en zie dat het gebeurt op het moment dat je de lampen aandoet. Dan dimt de dashverlichting een stap. Klinkt een beetje als een zelfde soort brom die dimmers in huis wel eens maken. Ik weet niet waar dat schakelaartje zit. Het klinkt als een wat minder massa contact ergens. Misschien dat een beetje verdraaien van de dimmer (dat is een andere dan die de boel op halve kracht laat lopen) onder de stuurkolom helpt?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Vanmorgen voor het eerst in de Break in het donker gereden nadat de kapotte lampjes zijn vervangen. Leuk weer dat alles werkt. Zeker de radio is toch wel een leuk gezicht. Valt me nu alleen op dat het linker lampje in de climatronic net iets feller brandt dan het rechter. Ik heb daar een lampje ingedraaid die normaal gezien in de tellerbak hoort. De climatronic lampjes hebben een vast voetje, het zijn niet dezelfde steeklampjes. Maar het losse voetje uit de tellerbak past prima in de climatronic. Maar wellicht zijn de mapjes met vaste voet net iets minder fel. Ik ga de andere ook maar even wisselen voor een fellere, staat net iets mooier vind ik

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Gister ook m'n "nieuwe" Musketier dakspoiler voor de Break ontvangen. Is inderdaad de juiste kleur. Nu maar eens bedenken of ik die er echt op wil :wink:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Kijk je wel goed of de lampjes van het remlicht even sterk zijn? :mrgreen:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

dat zie ik zelf niet zo vaak Mark, dus dat zal minder irritatie opwekken :wink:

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Leuk is dat, dat zicht met nieuwe lampjes.. Simpel klusje maar het voelt heerlijk om in een kerstboom te zitten. :lol:
En een musketier spoiler! Op een break vind ik dat een erg mooi zicht. Over de automaatolie wissel; merk je al wel verschil of komt dat pas een volgende keer?

Gerard; dat gebrom met de radio is ook in de V6 van mijn moeder met het licht aan, tótdat je de radiocode invoert. Dan is het ineens weg. Die lampjes zal ik ook nog eens vervangen..

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Ik heb het idee dat de bak zich wel wat beter gedraagd nu. En dat de boel wat stiller is. Kan allemaal ook liggen aan het placebo effect natuurlijk :wink:
Maar ik ga de volgende wissel maar vlot plannen. En daarna nog maar 1 en dan hopen dat ie het een tijdje blijft doen :lolno:

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Hoed af voor al die moed en het blijvend oog voor details.
Maar: zoals Matthijs309 ook al zei: haal het laatste foutje er niet uit, want op die dag slaat Murphy genadeloos toe: je ramt een paaltje of een of andere gek met een smakeloze Duitse wage rijdt er een megadeuk in.
Anders gezegd: een XM kan zich heel goed en eervol staande houden met "less than perfect".

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Schijnt altijd zo te zijn ja. Daarom laat ik al mijn kwaaltjes ook zitten. Ik ben niet lui hoor. :lol:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000

Showroom staat zal het niet worden denk ik, daar ben ik een iets te luie poetser voor. Maar technisch wil ik het wel graag goed.
De 18de staat een bezoek aan Chyparse gepland. Alle bollen op druk brengen. LHM heb ik has nog gewisseld.
Ik moet nog "even" de veercomputer modificeren, wellicht de hoogteregelaars een keer poetsen en dan zou het qua veergedrag weer helemaal netjes moeten zijn!
Maar waarschijnlijk gaat de bak van de blauwe voor het inwendig poetsen van de hoogteregelaars...

Pagina's

Onderwerp gesloten