Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

168 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Van onderen kijken Rogier. De koker bestaat er hoogte van het achterste ophangrubber van het subframe uit dubbele plaat. Kan alleen van onderaf beoordeeld worden.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

De binnenzijde (dus ophangingpunt van 't subfrtame ziet er oké uit. Maar inderdaad, toch eigenlijk de onderkant ook bekijken.

Rood= Draadmodelletje van een koker die daar hoort te zitten.
Paars= Hier steken de draadeindes van het silentblok de dwarse koker in. Dus waar je op kijkt als je de rubber doppen los haalt.
Groen= Hier ongeveer heb je kit gesmeert. En aan de voorzijde van de dwarse koker ook.



Even het achterwiel er af en dan moet je volgens mij daar wel kunnen voelen en misschien ook zo op kijken. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

De lekkage is nog niet opgelost, maar wel erg lastig traceerbaar. Steeds denk ik na testen met gieters en tuinslang de XM dicht te hebben, steeds is het na een regen- of sneeuwbui weer nat rechts achterin. De druppels komen niet uit de achterlichten, maar nog steeds uit de (aan bovenzijde afgekitte) carrosserienaad:

Nu het dak aan het bekjken. Één verdachte is de gelijmde/gekitte extra blok-antenne van een vorige eigenaar:

Niet meer aangesloten, maar lijkt ook niet te lekken. Als de XM droog kan staan ga ik dat hele blok nog lossnijden en kijken of er echt alleen een draaddoorgang is in het dak. Dan komt daar een (verlijmde?) rubber dop in en klaar.

Wat wel zachtjes blijkt te lekken is de gewone dakantenne. Dat is een kortere dan normaal, eerst dacht ik dat alleen de lange originele antenne was vervangen door deze moderne - maar ook de voet lijkt niet origineel. Want ik mis de centreerpen - en nu wordt het gat daarvoor niet goed afgedicht:

Je ziet de aandrukring van deze antenne precies eindigen bij het centreergat. En inderdaad: litertje water erover en er verschijnt een druppel daar aan de binnenzijde. Gauw op zoek naar een originele antenne (compleet met voetje) dus. Maar dit zou toch niet structureel nattigheid aan alleen de rechterzijde kunnen veroorzaken?? Dan zou 't via het dak toch ook naar links moeten druppen?

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Langs de kabel naar beneden?

Jaap

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Dat rubbertje ziet er niet uit alsof het nog goed afsluit inderdaad.

Even een heel ander verhaal over druppels. Ik had een uiterst merkwaardige lekkage in mijn huis. Onderaan de trap op de 1e verdieping, maar dat zat niets in de buurt dat kon lekken.

Ik kwam erachter dat de onderzijde van de trap een glijbaan was voor druppels vanaf de 2e etage. Daar in het stookhok bleek de CV en eigen sifon te hebben om condensvocht af te voeren en deze sifon zat na 20 jaar totaal verstopt met kalk. 

Ik heb er een flinke scheut azijn in gegooid om te ontkalken en heb de slang van deze CV-condensafvoer een dagje in een emmer gehangen. Drup drup, drup,  na een dag zat deze 10 liter emmer halfvol met water. Ik stond ervan te kijken....

Het water nam tijdens de lekkage een ongelofelijke route, vanaf de onderzijde sifon zag je bijna niet dat er telkens een heel klein drupje ca. 5 mm naar beneden viel. Precies in een gaatje dat ik had gezaagd in het laminaat. Daaronder stond het natuurlijk blank maar dat was niet zichtbaar. En vervolgens liep het dwars door een hoekje in een gipsen muur naar de eerder genoemde trap. Pas toen alles volledig verzadigd was werd het probleem zichtbaar. 

Moraal van het verhaal:  

- het stroom altijd van boven naar beneden  (dus alle rubbers en kitranden op en langs het dak en de portieren moeten dicht zijn en de meeste kunnen na 20 tot 30 jaar wel een opfrisbeurt gebruiken)

- Vele drupjes maken een plas.

 

__________
Crepuscule

Mica
afbeelding van Mica
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Het is inderdaad soms een helse zoektocht.   

xxxxxxm

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

JaapSt zegt:

<p>Langs de kabel naar beneden?</p>

Nee echt door dat centreergaatje, niet langs de kabel.

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Jaap bedoelt, denk ik, dat de druppels eenmaal binnen via de kabel door de A-stijl heen naar beneden glijden. Een beetje zoals de trap van Frank.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Marc Alsemgeest zegt:

<p>Jaap bedoelt, denk ik, dat de druppels eenmaal binnen via de kabel door de A-stijl heen naar beneden glijden. Een beetje zoals de trap van Frank.</p>

 

De opmerking van de kabel was ook wat mij tot deze volstrekt offtopic-reactie insprireerde  

Ik vraag mij wel eens af of water dat in de gaten voor de dakdragers stroomt, aan de binnenzijde misschien door een richeltje, of langs de bovenzijde van de hemelbekleding naar de kofferbak kan stromen?

Ik kan maar niet beredeneeren waar dat water blijft..

 

__________
Crepuscule

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Antenne is in elk geval vervangen. Even langs Van Gompel gereden:

Keurige gebruikte antenne
Monteren was nog even vloeken: uiteraard een andere maat moer nodig dan op de aftermarket-antenne zat. En ik was niet in mijn eigen huis, dus niks bij de hand. Praxis e.d. natuurlijk dicht of op 4-u-geduld-afspraak. Gelukkig bleek de Lidl net een aanbieding van een moerenset te hebben. Hops geregeld. Gelijk ook betere FM-ontvangst. En waterdicht!

Ook een nieuwe binnenverlichtingsconsole.
Ging me alleen om het kapje voor de binnenverlichting. Die heb ik eerst goed week gemaakt met heet water voor ik die er voorzichtig uit verwijderde. Nu nog een lichtgrijze console over, versie voor zonder schuifdak. Iemand interesse, kan gratizzz weg.

Buitenspiegel Type1 in Vert Véga
Soms moet je geluk hebben... we dachten even binnen onder kunstlicht dat het Vert Triton was, maar na wat schoonmaken en in het zonlicht bleek het echt een Véga te zijn. Met temperatuursensor - en zonder breuken/barsten. Dat klusje komt als ik weer bij mijn eigen huis/garage ben. Aardige klus natuurlijk, rustig de hele bekleding van het portier verwijderen.

 

Voor de lekkage verdenk ook ik nog de gaten van de dakdragers. Maar hoe dan? Zitten boutjes in gedraaid, met rubber ertussen. De rubber strip is opnieuw ingelijmd. Alle bekende acties gedaan, zou je toch zeggen...

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Waterlekkage blijft toch een dingetje bij de XM. Ik heb zelf een waterlek in de kofferbak die vanuit de kofferklep komt. Heb er al vanalles aan gedaan en krijg het niet dicht. Komt ergens uit de regio van de ruitwisser. Ik heb het maar geaccepteerd, al denk ik dat je dat niet wilt horen...

Mooi dat je XM steeds weer een beetje verder opknapt. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Ik heb bij mijn 16v ooit de hele kofferbak leeggehaald en een sproeier op het dak gezet. De kofferbak werd op allerlei plaatsen nattig. Het meeste kwam langs de achterlichten maar heel verrassend ook uit richeltje in de carrosserie zelf. Aan het roestspoor kun je zien dat dit al een tijdje gaande was.

Daarna heb ik het rubber langs het dak opnieuw geplakt. Alle kit links en rechts langs de achterklep opnieuw aangesmeerd en bleef de wagen droog.

__________
Crepuscule

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Langzaam wordt de XM steeds beter. Van de week de compleet uitgescheurde speakers vervangen door een verse Pioneer setje. Vast niet briljant, maar i.c.m. de originele Clarion prima.

Nu drie andere klusjes te doen:

1. Buitenspiegel vervangen. Dit schijnt nogal een rotklus te zijn. Ik denk dan "uhh binnenbekleding deur loshalen, spiegel losschroeven, nieuwe spiegel vastschroeven en klaar". Maar dat zal bij een XM vast weer te simpel gedacht zijn?

2. De lelijke dakantenne achterop (die allanggg niet meer aangesloten zat) verwijderen.

Die lijkt vooral gekit te zitten, die kan natuurlijk voorzichtig losgesneden worden. Daarna de kit verwijderen en de lak polijsten.
Maar: wat doe ik met het gat waar de antenne door zat? Heeft de automaterialenhandel rubber dopjes/tules zoals vroeger gebruikt werden op auto's die het bijv. zonder de optionele ruitensproeier achter moesten doen? Of geschroefde carrosseriedoppen van metaal die ik eerst op kleur spuit?

3. De oliepeilmeter weigert sinds enkele weken dienst, eerst deed die het prima. Tja, leuk zo'n XM. Bij iedere twee stappen vooruit zet Madame zelf er eentje achteruit... Ik kon hier nog niet goed vinden waar ik dat moet zoeken. De andere meters daar (brandstof, koelvloeistof) geven normale waarden aan, de oliepeilmeter licht ook keurig paar seconden op. Sensor??

Bedankt voor het meedenken weer!

Rogier

 

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

De deurbekleding niet eraf trekken, maar naar boven schuiven. Als het deurpaneel nog niet eerder is los geweest of het is lang geleden dan kan dat erg stroef gaan. Wanneer je het paneel naar je toe trekt dan breken alle ophangpunten af. (Been there done that)

De antenne, heb je voor ook al een antenne zitten? Dat gat is maar heel moeilijk weer fatsoenlijk dicht te krijgen. Denk dat je het beste af bent met iets nieuws daar te plaatsen, een DAB antenne bijvoorbeeld.

De sensor zelf zit aan de voorzijde van het motorblok, naast het oliefilter zie je een ruitvormige plaat met daar een stekker op geklikt. Zelf vermoed ik eerder daar een brakke stekker dan dat de sensor zelf stuk is. Anders de sensor even uitnemen (twee boutjes), op de werkbank schoonmaken met remmenreiniger en doormeten met een multimeter. Terugplaatsen met goede vloeibare pakking. 

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Thx Chris :-)

Deurbekleding heeft Brian er al afgehad om het slot te vervangen, dus dat moet goed gaan, thx.

Antenne: ja die voor heb ik laatst vervangen door een originele, nu daar lekvrij. Die achter lekt echter ook, dus grrrr die moet eraf die lelijke pukkel. Zal eens kijken of daar wellicht de universtele antenne die er vooraf af kwam, wel op past - leuk idee. Anders zat ik de te denken aan een rubber dop met kit erop, zo'n dopje als je ook gebruikt voor antiroest-gaatjes?

Sensor ga ik opzoeken, oliefilter heb ik al eens verwisseld dus die moet ik nogmaals kunnen vinden. Als ik die sensor verwijder loopt niet het hele blok leek hoop ik?

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:

Als je het echt goed wilt doen, las je ene plaatje in het gat, werk je het superglad af en spuit je het dak opnieuw..... 

 

 

 

aan de andere kant: zo'n rubber dop voldoet ook; had ik bij één van mijn vorige XM's ook en houd de boel goed droog.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Dat lassen zou ik ff overslaan. Of je moet goed met plaatwerk zijn. Maar er bestaan hele mooie metaallijmen. Plaatje tegen de onderzijde van het dak lijmen, plamuren en spuiten. 
Alsnog aardig wat werk. Dus wellicht dat een rubberen dop inderdaad wel zo makkelijk is.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE:

Onder het blokje van de GSM(?) antenne bleek tot mijn verbazing ook een dubbel gat te zitten, zoals bij de originele antenne voorop het dak: groot gat (10mm?) voor de antennedraad en klein gat voor de positioneringsnok (3mm?). Raar, want een lange antenne achterop kan helemaal niet met de vijfde deur. Het kleine gat voor de zekerheid dichtgekit en na 2 pogingen (eerste was te klein) een kunststof "antenne-stop" van de Heuts erop geschroefd. Eerst keurig in kleur gespoten: 2 lagen bumperspray als primer, 2 lagen Vert Véga en 2 lagen kleurloos.

Nu een dag na de wasbeurt is de kofferbak zowaar nog droog. Het zal toch niet echt alleen aan die lekkende antennes voor en achter gelegen hebben dat waterballet!?
En er zit nog wat oude kit, de rest liet zich zonder en met 99% alcohol verwijderen. Innotec Seal en Bond schijnt nog beter te werken??

Daarna de linker buitenspiegel verwisseld, had samen met de originele antenne ook een zeldzame Type1 in groen gescoord bij Van Gompel. Alhoewel zeldzaam, bedacht me later dat een groene Type1 wel altijd Vert Véga zal zijn. Een Exclusive in Vert Triton heb ik nog niet gezien. 

Een behoorlijke klus natuurlijk, omdat het hele deurpaneel eraf moet. Het weer terug voeren van de drie stekkers door de deur viel me uiteindelijk nog niet tegen. En na aanzetten contact zie je dan (sorry, de previews krijg ik niet gedraaid, vreemd genoeg): de buitentemp weer!!

De "nieuwe" spiegel is tenminste ook niet gebarsten en de doorklapfunctie vooruit en achteruit functioneren bij deze tenminste nog. Ook doen de motortjes het, het enige dat ik nog niet heb kunnen testen is de verwarming.

Ja smerige bende die spiegel. De XM zat verder ook onder 't stuifmeel en zand - dus na montage eens fijn gewassen. Moest toch voor de lektest. Nu een glimmende waterdichte XM voor de deur!

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

matimmer
afbeelding van matimmer
  • XM V6 24v Exclusive aut. Gris Quartz '99
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Top!

Michael

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Hier die spiegels eens vervangen om een ander kleurtje te 'proberen'. Niet gedacht dat er zoveel arbeid in zou gaan.
Voorlopig zitten ze er dus nog op. 

Goed gedaan in ieder geval. De buitentemperatuursensor is een weerstand. De bedrading in de spiegel wil wel lekker oxideren. Dan ga je afwijkende waardes krijgen. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Olie en filters voor een beurtje zijn binnen, dan check ik ook de weigerende oliepeilmetersensorbekabeling (3x woordwaarde?).

Vandaag vervelender: de koelvloeistof werd nogal warm. Oké:
- Het was buiten 28gr (handig zo'n werkende sensor)
- De airco stond lekker op 21gr te blazen
- En we kwamen vanuit 100 km/u snelweg in de omleidingsfile bij Veghel terecht

Maar dan nog... 90gr... 100gr... 110gr... en toen kon ik gelukkig weer doorrijden, zodat we meer rijwind hadden en de temp al gauw weer naar de 100gr en iets eronder ging. Op terugweg geen file en weer 90-100gr (was na half uurtje stilstaan bij winkel in deze hitte nog niet eens afgekoeld, waarschijnlijk eerst weer nog heter geworden dan 90-100gr door het parkeren).

Bij wegrijden voorzichtig met een doek de dop van het expansievat gedraaid:

Best wat witgroene aanslag op de rand. Nu heeft mijn GSA daar uiteraard nooit last van, maar is dit normaal? Of is deze dop lek (en dus niet genoeg druk in systeem) en moet ik een nieuwe regelen?

Maar daarnaast vanavond ook de fans gaan testen. Motor aan, airco aan, hops netjes beide vinnen op halve snelheid aan. Even warm laten draaien, wat frommelen aan de relais en heyyy hoge snelheid. Oh ja, dat waren die relais met onderstaande voetjes:

Met m'n neus naar de auto staand, is de linker van het rijtje het relais dat de vinnen aan of uit schakelt en de tweede degene die de hoge snelheid in schakelt. Uit die tweede kwam jaar geleden al onderstaand relais:

Wat wrikken aan dat relais, tikje schuin erin en hoppa, hoge snelheid van de vinnen werkt weer.

Nog niet eerder aan begonnen omdat die relaisvoetjes zo netjes in het frontpaneel zitten. Popnagels uitboren wordt dat vrees ik, of is daar een handiger trucje voor?? 
Heb tegenwoordig wel een redelijke krimptang via rdae.nl. Dus relaisvoetjes aankrimpen moet ook lukken, alleen nog geen idee waar ik zo'n omdoos (https://www.rdae.nl/relh665-relaiskast-4-voudig.html) ga laten in die volle V6.

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Kon je die relaisvoeten niet met 1/8e slag los klikken uit de houder?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Dat zou mooi zijn!

Voor ik oud kunststof in stukjes breek: kan iemand dat bevestigen?

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Feije
afbeelding van Feije
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Ik weet in ieder geval zeker dat je ze op één of andere manier los kunt maken ja. Hoe je dat doet weet ik zo even niet (een achtste slag zou zomaar kunnen), maar het stelt in ieder geval weinig voor. Dan had ik het immers wel onthouden! 

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE:

Kijk... dat wordt komende magazijndag of bij Van Gompel 2 goede voetjes kopen. Welke relais zijn nodig? Dubbel-maak?:

https://www.rdae.nl/2031-relais-maakkontakt.html???

En wat voor contactjes moeten er in een relaisvoet, zoiets gewoon:

https://www.rdae.nl/14318-02-schuifstekker-4808-mm.html

Duidelijk dat ik nog geen uitgebreide ervaring met relaisvoetjes knutselen heb toch? 
Ooit in mijn CX 2400ie de dimlichten met relaisgeschakeld, maar dat was met AMP-stekkertjes op relais... wil dit toch wat netter aanpakken.

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Feije
afbeelding van Feije
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Rogier1975 zegt:

Welke relais zijn nodig? Dubbel-maak?
Dat kun je toch gewoon doormeten met één van de relais die je nu hebt als je er 12V op zet? Of denk ik nu veel te simpel?

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Feije zegt:

<p>

Rogier1975 zegt:

Welke relais zijn nodig? Dubbel-maak?

Dat kun je toch gewoon doormeten met één van de relais die je nu hebt als je er 12V op zet? Of denk ik nu veel te simpel?</p>

Misschien denk je zelfs iets te ingewikkeld. :p Bij de meeste relais staat het elektronische schema toch op de zijkant geprint/gegraveerd?

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Oh ja XM is wat moderner natuurlijk. GSA en CX zitten alleen van die ongemarkeerde "zoek het maar lekker uit" relais in. Handig soms, iets jonger rijden ;-)

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Doe jezelf een lol en doe een aanpassing. Deze houders en de relais op die plek is domweg ruk en geeft gegarandeerd ellende.

Ik had ooit een aanpassing gedaan met een dichte relaiskast. Maar daar ben ik alweer vanaf gestapt, bleek niet afdoende waterdicht. Ik heb nu waterdichte relais met waterdicht geintegreerde relaisvoet. Die ga ik ergens de komende maanden monteren, samen met Supersealstekkers. Dan weet ik zeker dat ik er geen gedoe meer mee heb.

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Toch weer een XM: das V6 Pallas von Rogier

Klinkt goed Chris! Heb je linkje naar de spullen?

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Pagina's