Dat is helemaal prima. Mocht je de hoofdsteun mislopen weet je dat er hier één ligt ;)
Ik kan je helaas niet helpen aan die verdikkingsring. Moet straks zelf nog op zoek naar de armsteun (het leren gedeelte) de muizen hebben daar de hoekjes van bewerkt, dus je kijkt tegen het schuim aan.
We hebben in 't magazijn enkele van die armsteun-verhogers waarvan ik er een naar husi had genomen om aan iemand te verzenden die ook een hoofdsteun zocht.
Dus ik denk dat jij dat bent.
De staat van 't ding is best goed. Niet als nieuw, maar als ie even goed opgepoetst wordt dan is 't een net ding.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
KVS nogmaals ververst en radiator gespoeld maar weinig verschil.
Ik merk inderdaad dat 1 van de twee fans niet draait. ( allebei niet wanneer airco uit staat).
Temperatuur loopt binnendoor op tot 100 graden. fan springt dan bij thuiskomt niet aan op de oprit terwijl de temperatuur dan wel hoog genoeg zou moeten zijn.
Jullie een idee? Sensor die verkeerde waarde aangeeft waardoor hij niet aanslaat? kapotte relais?
De relais voor de fans zitten boven de koplampen heb ik mij laten vertellen.
Negen van de tien keer is de fan dan stuk. Geef hem eens een slinger, want soms komt 'ie dan eventjes los (ontoppel wel ff de accu als je verstandig bent!). Soms maakt 'ie ook geen contact of juist kortsluiting (in dat laatste geval doet je lage stand het overigens wel, dus daar heb je geen last van).
Het zou uiteraard ook in de relais of de relaisvoetjes van de fans kunnen zitten. Die kun je eens doorlussen om te kijken wat er gebeurt.
Ik zal eens kijken of ik de fan kan ronddraaien zonder al teveel weerstand ook. Mogelijk zit de lager gewoon vast.
Voor de relais voetjes moet ik wel eerst weten welke relais van de fans zijn. Hopelijk weet iemand hier het antwoord :) de gebruikershandleiding zegt er in ieder geval niks over.
De bruine sensor is voor de fan-regeling. Als je deze lostrekt zou het kunnen dat de fans op volle snelheid gaan draaien (noem 't noodloop), maar er zijn ook modellen waarbij dat juist niet gebeurt. Maar als het gebeurt, dan kan je met zekerheid stellen dat de sensor kapot is.
Alle 3 de relais achter de bestuurderskoplamp zijn van de fanregeling.
Van zijkant wagen naar midden 813, 814, 815. genummerd.
- 813 Schakelt beide fans in serie aan op lage snelheid.
- 814 en 815 schakel beide tegelijk aan waardoor beide fans nu parallel gevoed worden en volle snelheid gaan draaien.
Waarbij 814 bij de Passagierszijde fan hoort en 815 bij de Bestuurderszijde fan. (Ja, da's kruislings geplaatst. Franse logica)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Bedankt voor de uitgebreide info :)
zal de sensor een lostrekken. Hopelijk springen ze dan aan! Nieuwe sensor kost 8 euro dus dat is fijn sleutelen.
Heb nog aantal relais in de kast liggen in de werkplaats dus zal ze voor de zekerheid allemaal vervangen. Dan is dat in ieder geval uitgesloten.
Vanmorgen eindelijk even tijd gehad om ernaar te kijken.
Ik kom 1 sensor tegen op de radiator ( een dikke) zie foto 1
en 2 op het blok onder de afdekkap ( zie foto 2).
Als ik de stekker van foto 1 los trek springen de fans niet aan. dus mogelijk heb ik net zo'n model waarbij dat niet gebeurd...
Als ik echter op winparts zoek naar een temperatuur schakelaar radiateurventilator krijg ik die dikke sensor te zien. Lijkt mij dat die sensor op foto 1 de boosdoener is ?
Dankjewel! Ik ga ze morgen bij daglicht degene op het thermostaathuis eens lostrekken en doorlussen. Als ik het internet moet geloven is de 3 polige sensor op de radiator degene die de ventilator aanstuurt. Maar sommige bronnen spreken dat ook weer tegen. verwarrend in ieder geval..
Logischerwijs zijn de 2 op het thermostaathuis voor de tellerbak/ECU en degene op de radiator voor de fans ( ook vanwege de 3 polige stekker)?
Jij hebt een oud model waardoor de sensor voor de fansturing op de radiateur zit.
Later komt dat allemaal bij elkaar op het thermostaathuis, waar jij nu maar 2 hebt. De groene is voor de injectie-conputer en de blauwe ernaast voor het dashboard-klokje.
Degeen die ik bruin noem zit er dus op latere modellen naast, maar nu als blauwe op de radiateur.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
De kabels van de sensor lopen inderdaad naar de relais. lijkt geen communicatie met de ECU te hebben. Kan in de motorruimte van een V6 niet alles goed zien lopen . En fransen en kabelbomen wegwerken....
De sensor komt dinsdag binnen. gelukkig iets waar je wel makkelijk bijkan bij een citroën. Het is een fijne auto maar elke keer dat ik eronder lig verlang ik naar de eenvoud van de DS!
Sensor 4 heb ik niet.daar zit gewoon een kunstof dop in gedraaid. en sensor 7 ( op de radiator) heb ik nu besteld. Sensor 8 op het thermostaathuis is bij mij dan weer blauw!
Raar is ook dat er in dit plaatje staat dat daar een plug moet zitten wanneer je airco hebt.... Ik heb gewoon airco maar toch een sensor daar haha
Je bedoelt mijn chassisnummer?
@jaap Klopt het is een XM van 94, maar wel nog voor de overgang naar type 2. Mijn XM valt dus nog onder de Y3 noemer. Soms resulteert dat voor mijn gevoel is dat alles wat op was van de type 1 , ze een onderdeel van type 2 hebben opgeschroefd :).
Sensor (4) is de koelwatermodule. Die zit als je 'm hebt onder het dashboard handschoenenkastje.
(8) Is inderdaad blauw. Maar zoals ik al eerder zei kan het zijn dat op de vroege modellen die kleuren nog anders liggen dan later.
Het OrgaNr vindt je in de deurstijl van de het bestuurderportier bij het scharnier. Vier (gele) 'gestempelde' cijfers.
Dat die van jouw zo'n heerlijk overgangsmodel is maakt het dus des te belangrijker om op het OrgaNr af te gaan. Kenteken en bouwjaar geeft bijna nooit garantie op de correcte identificatie.
Dat die sensor op de radiateur zit is inderdaad merkwaardig. Jouw airco lijkt me origineel geleverd. Des te meer beniewd dus naar wat het elektrische schema gaat laten zien.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hmjaja... Bijzonder gevalletje in ieder geval. Want volgens de boeken zou het thermocontact op jouw radiateur er niet moeten zijn.
Maar hij is er wel.
Een diesel-schema die wel die schakeling heeft laat zien dat dat thermocontact de 3 relais aanschakelt.
Als het koelwater 84grC bereikt wordt pin 3 met pin 1 doorverbonden en gaat de handel op lage snelheid draaien. Bij 88grC wordt pin 2 ook met pin 1 doorverbonden en gaat 't spul op volle snelheid.
De sensoren op het blok zijn in dit geval dus eigenlijk zoals eerder beschreven.
- Groen voor de Injectie-ECU.
- Blauw voor het dashboard metertje.
Enkel met die bruine maak ik de fout dat ik zeg dat die naast de andere 2 geplaatst wordt. Zoals al op de tekening te zien is dat niet het geval. Deze zit ergens onder de gasklep tegen het blok aan.
Gezien het thermocontact op de radiateur lijkt het me sterk dat die bruine sensor al op jouw blok zit. Dan zou er een vreemd soort dubbele werking ontstaan.
Overigens.., de geboortedatum van uw dame is 29 Juni 1993
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik denk inderdaad dat dat het geval ook is met de mijne. Zie schema onderstaand van de sensor die ik heb besteld
De sensor komt morgen binnen. zodra het hiermee niet opgelost is ga ik ervanuit dat ik die onder de gasklep zal moeten hebben :) Lijkt mij ook raar dat dit door 2 soorten sensoren wordt aangestuud.
Ah kijk aan! dan heeft ze bijzonder laat een kenteken gekregen!
Ik ben er vrij zeker van dat ze daar in de fabriek niet zo hebben lopen knutselen dat er 2 regel-systemen in dezelfde Xm zijn gekomen.
Anderzijds zou het me niet eens meer heel erg verbazen. xD
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dat is helemaal prima. Mocht je de hoofdsteun mislopen weet je dat er hier één ligt ;)
Ik kan je helaas niet helpen aan die verdikkingsring. Moet straks zelf nog op zoek naar de armsteun (het leren gedeelte) de muizen hebben daar de hoekjes van bewerkt, dus je kijkt tegen het schuim aan.
We hebben in 't magazijn enkele van die armsteun-verhogers waarvan ik er een naar husi had genomen om aan iemand te verzenden die ook een hoofdsteun zocht.
Dus ik denk dat jij dat bent.
De staat van 't ding is best goed. Niet als nieuw, maar als ie even goed opgepoetst wordt dan is 't een net ding.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hey Blaueboot,
Dan hebben wij inderdaad mail contact gehad!
Als nieuw hoeft niet maar ik kan aardig poetsen dus dat moet goed komen
KVS nogmaals ververst en radiator gespoeld maar weinig verschil.
Ik merk inderdaad dat 1 van de twee fans niet draait. ( allebei niet wanneer airco uit staat).
Temperatuur loopt binnendoor op tot 100 graden. fan springt dan bij thuiskomt niet aan op de oprit terwijl de temperatuur dan wel hoog genoeg zou moeten zijn.
Jullie een idee? Sensor die verkeerde waarde aangeeft waardoor hij niet aanslaat? kapotte relais?
De relais voor de fans zitten boven de koplampen heb ik mij laten vertellen.
Weet iemand welke?
Relais linkerkoplamp:
relais rechterkoplamp
Negen van de tien keer is de fan dan stuk. Geef hem eens een slinger, want soms komt 'ie dan eventjes los (ontoppel wel ff de accu als je verstandig bent!). Soms maakt 'ie ook geen contact of juist kortsluiting (in dat laatste geval doet je lage stand het overigens wel, dus daar heb je geen last van).
Het zou uiteraard ook in de relais of de relaisvoetjes van de fans kunnen zitten. Die kun je eens doorlussen om te kijken wat er gebeurt.
Hey Feije,
Ik zal eens kijken of ik de fan kan ronddraaien zonder al teveel weerstand ook. Mogelijk zit de lager gewoon vast.
Voor de relais voetjes moet ik wel eerst weten welke relais van de fans zijn. Hopelijk weet iemand hier het antwoord :) de gebruikershandleiding zegt er in ieder geval niks over.
Ik heb zelf een foute constatering gemaakt.
Beide fans draaien volle sterkte wanneer de airco aan staat en deze maximaal moet koelen.
Lijkt mij de sensor dan? Welke is dat ? die op de voorkant van de radiator ( bruine plug)
of die op de achterzijde ( kant blok)
De bruine sensor is voor de fan-regeling. Als je deze lostrekt zou het kunnen dat de fans op volle snelheid gaan draaien (noem 't noodloop), maar er zijn ook modellen waarbij dat juist niet gebeurt. Maar als het gebeurt, dan kan je met zekerheid stellen dat de sensor kapot is.
Alle 3 de relais achter de bestuurderskoplamp zijn van de fanregeling.
Van zijkant wagen naar midden 813, 814, 815. genummerd.
- 813 Schakelt beide fans in serie aan op lage snelheid.
- 814 en 815 schakel beide tegelijk aan waardoor beide fans nu parallel gevoed worden en volle snelheid gaan draaien.
Waarbij 814 bij de Passagierszijde fan hoort en 815 bij de Bestuurderszijde fan. (Ja, da's kruislings geplaatst. Franse logica)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
En volgens mij (uit t hoofd) moet als je pootje 3 en 5 in de relaisvoetjes verbind, moet de fan gaan draaien
Jaap
Goedemorgen Allen,
Vanmorgen eindelijk even tijd gehad om ernaar te kijken.
Ik kom 1 sensor tegen op de radiator ( een dikke) zie foto 1
en 2 op het blok onder de afdekkap ( zie foto 2).
Als ik de stekker van foto 1 los trek springen de fans niet aan. dus mogelijk heb ik net zo'n model waarbij dat niet gebeurd...
Als ik echter op winparts zoek naar een temperatuur schakelaar radiateurventilator krijg ik die dikke sensor te zien. Lijkt mij dat die sensor op foto 1 de boosdoener is ?
foto 1
foto 2
Begin eens bij t begin. Kijk of er spanning staat op de relaisvoetjes. Kijk of de ventilatoren draaien als je er spanning op zet.
Sensor kapot is minst waarschijnlijk. Relaisvoetjes en fans geven vaak problemen
Jaap
A, ok, ik dacht dat ze het helemaal niet deden
De sensoren die ventilatoren aansturen zitten meestal rond themostaathuis. Als je ze lostrekt en doorverbind horen je fans ook te gaan draaien
Je kunt ook weerstand over de sensor meten. Als die oneindig hoog is is tie kapot
Jaap
Hey Jaap,
Dankjewel! Ik ga ze morgen bij daglicht degene op het thermostaathuis eens lostrekken en doorlussen. Als ik het internet moet geloven is de 3 polige sensor op de radiator degene die de ventilator aanstuurt. Maar sommige bronnen spreken dat ook weer tegen. verwarrend in ieder geval..
Logischerwijs zijn de 2 op het thermostaathuis voor de tellerbak/ECU en degene op de radiator voor de fans ( ook vanwege de 3 polige stekker)?
Corrigeer mij als ik het fout heb hoor.
Als ik de schemas lees, worden de ventilatoren door de stuureenheid aangestuurd. Daar zitten alle sensoren op aangesloten.
Jaap
Jij hebt een oud model waardoor de sensor voor de fansturing op de radiateur zit.
Later komt dat allemaal bij elkaar op het thermostaathuis, waar jij nu maar 2 hebt. De groene is voor de injectie-conputer en de blauwe ernaast voor het dashboard-klokje.
Degeen die ik bruin noem zit er dus op latere modellen naast, maar nu als blauwe op de radiateur.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hey Blaueboot,
Dankjewel. dat vermoeden had ik al. Ik ga een nieuwe bestellen!
Als het vervangen niets oplevert, dan blijft alleen nog de stuurmodule onder het dashboard over.
Die is verder zo niet te testen helaas. Dus die moet je gewoon vervangen voor een ander exemplaar. Maar eerst gewoon de sensor nu.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Zit die stuurmodule wel in zo'n vroege? Een "sensor" op een radiateur doet me toch wel erg denken aan een ouderwets thermocontact.
De kabels van de sensor lopen inderdaad naar de relais. lijkt geen communicatie met de ECU te hebben. Kan in de motorruimte van een V6 niet alles goed zien lopen
. En fransen en kabelbomen wegwerken....
De sensor komt dinsdag binnen. gelukkig iets waar je wel makkelijk bijkan bij een citroën. Het is een fijne auto maar elke keer dat ik eronder lig verlang ik naar de eenvoud van de DS!
Ik houd goede moed dat het daarmee opgelost is !
Ze vonden 't allemaal weer te makkelijk.


Als ik op de menukaart kijk dan heb ik voor u.
De sensor op de radiateur (7) én koelwatermodule (4) als voorafje.
En als hoofdmenu alsnog 3 temp. sensoren op het blok. (6 / 7/ 8)
Waarvan (8) ook met de fans te maken heeft. (Mijn gok, dat is die bruine)
Doe anders eens een OrgaNR. Dan zoek ik morgen het juiste schema er bij zodat ook na te lopen is welke sensor nu welke is.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik dacht op basis van kenteken een 1994 XM te zien. Die heeft toch al lang niet meer sensor in radiator?
Jaap
@Blaueboot, kijk dat zijn handige plaatjes !
Sensor 4 heb ik niet.daar zit gewoon een kunstof dop in gedraaid. en sensor 7 ( op de radiator) heb ik nu besteld. Sensor 8 op het thermostaathuis is bij mij dan weer blauw!
Raar is ook dat er in dit plaatje staat dat daar een plug moet zitten wanneer je airco hebt.... Ik heb gewoon airco maar toch een sensor daar haha
Je bedoelt mijn chassisnummer?
@jaap Klopt het is een XM van 94, maar wel nog voor de overgang naar type 2. Mijn XM valt dus nog onder de Y3 noemer. Soms resulteert dat voor mijn gevoel is dat alles wat op was van de type 1 , ze een onderdeel van type 2 hebben opgeschroefd :).
Sensor (4) is de koelwatermodule. Die zit als je 'm hebt onder het dashboard handschoenenkastje.
(8) Is inderdaad blauw. Maar zoals ik al eerder zei kan het zijn dat op de vroege modellen die kleuren nog anders liggen dan later.
Het OrgaNr vindt je in de deurstijl van de het bestuurderportier bij het scharnier. Vier (gele) 'gestempelde' cijfers.
Dat die van jouw zo'n heerlijk overgangsmodel is maakt het dus des te belangrijker om op het OrgaNr af te gaan. Kenteken en bouwjaar geeft bijna nooit garantie op de correcte identificatie.
Dat die sensor op de radiateur zit is inderdaad merkwaardig. Jouw airco lijkt me origineel geleverd. Des te meer beniewd dus naar wat het elektrische schema gaat laten zien.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Weer wat geleerd ;).
Het OgraNr is 6077. Volgens mij inderdaad origineel geleverd met airco. niet geheel eenvoudig om dit naderhand in te bouwen althans.
Hmjaja... Bijzonder gevalletje in ieder geval. Want volgens de boeken zou het thermocontact op jouw radiateur er niet moeten zijn.
Maar hij is er wel.
Een diesel-schema die wel die schakeling heeft laat zien dat dat thermocontact de 3 relais aanschakelt.
Als het koelwater 84grC bereikt wordt pin 3 met pin 1 doorverbonden en gaat de handel op lage snelheid draaien. Bij 88grC wordt pin 2 ook met pin 1 doorverbonden en gaat 't spul op volle snelheid.
De sensoren op het blok zijn in dit geval dus eigenlijk zoals eerder beschreven.
- Groen voor de Injectie-ECU.
- Blauw voor het dashboard metertje.
Enkel met die bruine maak ik de fout dat ik zeg dat die naast de andere 2 geplaatst wordt. Zoals al op de tekening te zien is dat niet het geval. Deze zit ergens onder de gasklep tegen het blok aan.
Gezien het thermocontact op de radiateur lijkt het me sterk dat die bruine sensor al op jouw blok zit. Dan zou er een vreemd soort dubbele werking ontstaan.
Overigens.., de geboortedatum van uw dame is 29 Juni 1993
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
aahhh bien sûr! dat geluk heb ik dan weer.
Ik denk inderdaad dat dat het geval ook is met de mijne. Zie schema onderstaand van de sensor die ik heb besteld
De sensor komt morgen binnen. zodra het hiermee niet opgelost is ga ik ervanuit dat ik die onder de gasklep zal moeten hebben :) Lijkt mij ook raar dat dit door 2 soorten sensoren wordt aangestuud.
Ah kijk aan! dan heeft ze bijzonder laat een kenteken gekregen!
Ik ben er vrij zeker van dat ze daar in de fabriek niet zo hebben lopen knutselen dat er 2 regel-systemen in dezelfde Xm zijn gekomen.
Anderzijds zou het me niet eens meer heel erg verbazen. xD
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik heb genoeg 'allo 'allo gezien om te zien hoe het er aan toe gaat in frankrijk.
Pagina's