Ik ben m'n nieuwe, oude XM verder aan het ontdekken en wat meteen opvalt nadat ik de motor start is dat het benzinelampje langzaam knippert ipv constant brandt.
Toen zat er ook erg wenig brandstof in de tank. Vandaag heb ik de brandstofpomp gereviseerd, omdat ik die verdacht en tevens een liter of 10 verse benzine in de tank gegooid, maar het knipperende lampje blijft.
De motor loopt erg mooi en ook als ik iets meer toeren maak, houdt deze mooi de toeren vast (zonder stotteren of uitdoven).
Hebben meer XM-rijders weleens een knipperend brandstoflampje gezien en uiteraard de hamvraag, weet iemand wat het betekent?

Poeh, daar vraag je wat.
Knippert het echt in een patroon? Dus duidelijk aan uit in dezelfde interval. Of onregelematig?
Er staat m,ij vaag iets bij dat ik dat knipperen heb gehad toen ik de verkeerde type vlotter in m'n wagen had zitten. Maar 100% zeker durf ik dat niet meer te zeggen.
Ik weet ook niet goed hoe je moet identificeren welke vlotter / bedrading er op jouw wagen zou horen. Dan zou je eigenlijk gewoon langs het magazijn moeten komen zodat we alle versies aan de stekker kunnen prikken om te zien bij welke de peilmeter zich normaal gaat gedragen.
Hoewel dat eerlijk gezegd eigenlijk een service is die enkel voor clubleden is.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik heb één keer een knipperend brandstoflampje gezien bij een defect tellerblok. Daar heb je vrees ik niet meteen heel erg veel aan.
Bedankt heren,
Toch hebben jullie me hiermee geholpen, want dat weet ik nu in ieder geval dat het niet een normaal iets is. Ik had nog even gedacht dat het lampje wellicht ging knipperen bij een extreem laag brandstofpeil.
Ik zou heel graag langs het magazijn komen, maar dat is een vrij tijdrovende klus, omdat ik in Denemarken woon en de XM is op dit moment nog niet klaar voor op de weg.
Ik ga eerst maar eens zo'n knipperkastje bouwen voor het uitlezen van foutcodes. Wellicht komt daar iets uit naar voren. Toch nog even over het magazijn; hoe gaat dat in z'n werk qua materialen scoren (als je clublid bent)? Wellicht kan ik een familielid die kant opsturen zodat het spul in Denemarken terechtkomt, maar is er een soort van catalogus of prijslijst, oid?
Wel super dat het er is!
Ik heb namelijk het gevoel dat ik het magazijn wel eens hard nodig zou kunnen hebben voor al het zeldzame materiaal dat elders gewoon niet meer te vinden is, of valt het allemaal nog wel mee voor wat betreft de onderdelenvoorziening?
Het lampje knippert constant en vrij langzaam. Er zit dus geen patroon in. In de wagen zit nog de originele vlotter / brandstofverdeler. Ik heb inmiddels wel het stukje brandstofslang en de pomp zelf vervangen. Dat heeft het knipperen niet doen stoppen. De weerstand die van de vlotter vandaan komt lijkt in orde. Staat nu op 375 Ohm bij iets van 10 liter brandstof, maar het brandstogpeil op het dashboard laat eerder iets van 30-35 liter zien, dus daar lijkt iets mis te gaan.
Ik heb bij m'n eerdere type 2 XM ook nooit het brandstoflampje zien knipperen. Uitlezen heb ik nog niet gedaan. Wil zo'n kastje bouwen om foutcodes te kunnen uitlezen, maar moet de onderdelen hier nog zien te scoren ;)
Ik ga het verder onderzoeken en houd jullie op de hoogte zodra ik meer weet. Altijd leuk om uit te zoeken dit soort dingen.
Even een update vanuit Denemarken...
Vandaag eindelijk de tijd genomen om aan m'n nieuwe aanwinst te werken. Vorige week heb ik zo'n code uitleeskastje gemaakt en die vandaag kunnen testen. En ik moet zeggen het werkt geweldig!
Meteen in de ECU gedoken om eventuele foutcodes uit te lezen en ik heb beet met 2 stuks:
Ik focus nu even op nummer 15. Ik neem aan dat het brandstofpomp relais dat brede bruine ding is dat ergens vooraan de bak met computers zit toch? Valt daar nog wat aan te testen? Het vreemde is namelijk wel dat de motor verder prima loopt. Krijgt voldoende brandstof, valt niet uit en slaat ook niet op hol. Niks van dat.
Gewoon uit interesse: wat is het gevolg van een slecht relais?
Verder vandaag een compressietest op de ZPJ4 motor gedaan. Motor warm laten draaien, maar met m'n stomme kop vergeten tijdens de test het gaspedaal volledig in te drukken. Maar goed, waardes liggen dicht bij elkaar (voorste bank iets hoger dan de achterste) en max.verschil tussen de cilinders is 25 psi (tussen hoogste waarde voorste bank en laagste waarde achterste bank). Volgens mij is dat binnen specs als ik Haynes mag geloven.
Maar goed, ga de test nog een keer uitvoeren maar dan wel met volledig gas.
Oh en dan nog een laatste dingetje (beetje vaag). Kwam een stekkertje tegen in de plastic zakje ingepakt vlakbij de hoogteregulator achter. Iemand enig idee waar die voor is en vooral wat de reden kan zijn dat iemand die losmaakt en wegstopt in een waterdichte "verpakking"?
Dit is die stekker:
Ik ga de auto op m'n gemak verder ontdekken en neem jullie mee
Die hoort op de hydractiefklep te zitten
Jaap
Dat relais schakelt voornamelijk de voedings-spanning naar de ECU en de Brandstof-pomp. En daarbij ook weer en aan-uitschakeling van nog een relais die nog wat andere dingen aan/uit zet.
Dus als ie het permanent begeeft, dan gaat de hele motor uit.
Maar wat ook kan is dat een voorganger 'm evben los heeft gehad terwijl de motor aan stond. Dan wordt dus ook een foutcode geregistreerd. Bij geen klacht, maar wel storing begin ik altijd met codes opschrijven voor later, resetten, en dan zie je wel wat er terug komt.
Er wordt vaak genoeg dingen versleuteld door mensen die geen diagnose apparatuur hebben of de moeite nemen foutcodes te resetten.
De andere foutcode zal waarschijnlijk corrosie op de stekker van de snelheidsopnemer zijn (geweest). Niet kritisch, maar de snelheid wordt deels gebruikt door de ECU om de ideale inspuiting te bereken. (maar hij kan zonder)
Die bruine stekker kan alleen zijn van de Hydractief-Klep. Daarvoor moet de wagen dan wel al Hydractief 2 hebben, wat vanaf OrgNr: 5929 is.
't Kan zijn dat iemand de wagen te soepel vond veren of een verdwaasde monteur de niet meer wist waar de stekker hoorde, maar dat lijkt me stug. (haha, woordgrap. :') ) Het zou kunnen zijn dat jouw wagen net een paar daagjes ouder is en er dus wel al de kabelboom er in gelegd is, maar nog niet het Hydractief 2 systeem.
Zowel, dan moet je zeker een storingscode in de Hydractie ECU hebben staan van een niet aangesloten hydractief-klep.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hmmm, thanks heren. Mijn auto heeft OrgNr 5959 en heeft HA2, dus het is vreemd dat die stekker daar "hangt" in een plastic zakje... Maar goed, dan zit er waarschijnlijk ook iets om in te prikken (dat hoop ik dan maar). Er zit overigens een error 31 en 32 op de blauwe diagnose stekker. 32 is dan denk ik die klep achter.
Heb net nog eens voor de zekerheid de ECU op fouten gecheckt en nu is alles weg. Krijg alleen 54 en 56, maar als ik de startcode invoer zijn die weg. Ook nadat de motor heel even heeft gedraaid nog geen fouten die worden doorgegeven. Moet wel eerlijk zeggen dat het best kan dat die error 15 en 27 erin komen zodra de wagen beweegt. Meen namelijk gisteren een reset te hebben uitgevoerd juist om te voorkomen dat oude fouten bewaard blijven.
De opmerking van Feije over een defect tellerblok gaat steeds meer hout snijden. Ik heb namelijk ook een brandstofniveau meter die behoorlijk spontaan is, oliepeil meter doet helemaal niks en die strook verlichting rechts ervan die gata van rood naar wit/gelig brandt continu en flikkert ook een beetje.
31 en 32 zijn respectievelijk, Storing Voorste- Storing Achterste Hydractief klep.
Die storing krijg je als de ECU niet of de verkeerde weerstand over het elektro-ventiel meet. Er kan dan dus iets fout zitten van elektroventiel, bedrading, tot in de ECU de aanschakelende solid-state relais.
Ik meen dat de ECU zo handig is dat beide elektrokleppen als defect worden beschouwd op het moment dat er een van de 2 niet in orde is.
Begin als eerst maar met die stekker vast zetten.
Als je een deur opent, moet je vanaf die kleppen een 1000Hz fluit-toon horen komen. (Dus ergens tussen de voorwielen en tussen de achterwielen vandaan. Dat geluid is van de bekrachtigde kleppen die de vering in soepel stand schakelen.
Hoor je die fluit-toon niet, dan kan je er eigenlijk vanuit gaan dat de solid-state relais in de ECU doorgebrand zijn. Een gevolg van het doorbranden van de beschermende diodes die op de elektro-kleppen zelf geplaatst zijn.
Mocht dit niet het geval zijn en de kleppen werken gewoon, dan is het zaak de diode modificatie in de ECU toe te passen om het zojuist opgeschreven probleem te voorkomen.
Code 54 en 56 komen inderdaad omdat je niet bde startcode ontgrendelt alvorens de ECU uit te lezen.
Die van de snelheidsmeter had volgens mij ook in de Hydractief-ECU moeten staan als die blijvend is.
Die van het brandstof-relais verwacht ik juist niet als terugkomend. Dat relais doet het, of doet het niet. Tenzij je gaat denken aan slechte contactpinnen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.