FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

1238 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ik vind het al een genot om die mooie blinkende reservewiel-houder onder je auto te zien!

Trouwens, met deze rij hoogte kan iedereen die achter je rijdt er van genieten... :mrgreen: :grijns:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

:rofl:

Lignage
afbeelding van Lignage
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Snap ook niet dat jullie die hebben laten zitten met sleutelen, dat ding ligt er binnen vijf minuten af, broer Wim zal wel weer nekkrampjes hebben gehad...

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ja, ik genoot van het uitzicht. 8)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

die had er inderdaad ook nog afgekund. Maar op zich was er zo behoorlijk wat ruimte hoor.

Goed punt Mike, denk dat ik het maar zo laat dan :mrgreen:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Rijhoogte is nog niets aan gedaan. Maar ik heb wel wat andere dingen gedaan.

Vanochtend een orginele Xm radio, sleepring en stuur opgehaald. Bij de verkoper even de boel aangesloten. Dit ging redelijk eenvoudig omdat ik al een Philips radio had. Alle stekkers waren gewoon over te zetten gelukkig. Bij het aansluiten bleek dat de verlichting van de radio het helaas niet meer doet. Deed het wel volgens de verkoper. Dus waarschijnlijk gesneuveld bij het uitbouwen. Verder werkte alles goed. Prijs iets omlaag bijgesteld vanwege de kapotte verlichting.
Vanmiddag de boel ingebouwd. Eigenlijk een fluitje van een cent. Ik heb uiteraard de kabel tussen stuur en radion niet meer geintegreerd met de kabelboom, maar deze gewoon langs een nette weg van stuur naar radio geleid.

Ik heb de radio al even opgemaakt om te kijken of ik lampjes kon ontdekken. Helaas was dat niet het geval. Het display zit volledig vastgesoldeerd. Als daar kleine ledjes oid achter zitten moet er best redelijk wat losgesoldeerd worden. Wellicht iets voor later. Ik heb de boel nu ingebouwd en alles werkt!
Helaas had de verkoper z'n linker display niet meer. Ik zoek dus nog een RADS linker display. Iemand nog iets liggen? Niet volledig goed werkend is geen probleem.

Ook heb ik denk ik een ander bakje nodig om boven de radio te monteren. Bij mij zat de radio achter het klepje. De orginele hoort onder het klepje en boven de asbak. Helaas past het bakje niet in het bovenste gat, het scharnier van het klepje zit in de weg. Iemand zo'n bakje nog over toevallig??

Tijdens het pielen om de radio op z'n plek te krijgen kwam het display opeens weer gedeeltelijk terug, later was het helaas weer over. Het lijkt dus op een slecht contact ergens. Kan alleen maar in de radio zitten toch? Niet in de aansluiting lijkt me.....

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Weet je dat heel zeker van dat bakje? Ik heb namelijk radio en bak ook van plaats verwisseld en het past zonder problemen.
Bakje al 180 graden gedraaid?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ja, redelijk zeker. Het bakje is te breed en loopt klem op de scharniertjes van het klepje. Wellicht doe ik iets niet goed en moet je het er in forceren? Zoals ik het nu zie moet er een stukje van het bakje weggehaald worden om het eventueel passend te maken.

Ik heb Maarten om een fotootje gevraagd aangezien hij dezelfde radio en vergelijkbare auto heeft. Nu maar hopen dat ie er aan denkt :wink:

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Dan moet je een bakje hebben uit een type 1.
Die past wel achter het radioklepje van een type 2. :wink:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Als dat zo is......Wes??? Heeft Breaky zo'n bakje? Zo ja dan heb ik wel interesse :wink:

In het bakje dan he :mrgreen:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Overigens had ik nog iets vreemds na het inbouwen van de radio. Ik had het dash verwijderd om de kabel netjes te kunnen monteren. En om een ander linkerdisplay te proberen en monteren. Na alles weer gemonteerd te hebben de auto gestart. Vrijwel ogenblikkelijk de melding dat de temperatuur te hoog was en dat ik snelheid moest minderen :shock:
Ik stond uiteraard stil en de motor was afgekoeld......mmmmm
Ik had wel een lampje uit een voetje gehaald. Die van het voorgloeien voor de diesel uitvoeringen. Met de opmerking van Mark in m'n achterhoofd dat het monteren van lampjes op plekken die niet horen in je auto vreemde meldingen kan veroorzaken. Dus de boel weer opgesschoefd. Toen bleek dat ik de middelste stekker van de controle lampjes was vergeten :mrgreen:
Deze weer gemonteerd, voor de zekerheid ook het voorgloeilampje maar weer (daarmee werkte alles prima namelijk) en de melding was gelukkig ook weer weg!

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

furriegurrie zegt:

Als dat zo is......Wes??? Heeft Breaky zo'n bakje? Zo ja dan heb ik wel interesse :wink:

In het bakje dan he :mrgreen:

Ja dat heeft ze.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Gister op verjaarsvisite bij m'n kleine neefje. Nog even snel geparkeerd bij de Deen supermarkt in Bussum om een potje voer voor m'n jongste te kopen. Veel druk daar, plekkie voor de deur, te klein natuurlijk maar toch er maar in gepropt. Achter stond een auto voor een boom. Bij het uitdraaien van het vak en weg rijden opeens een ponk. Voelde geen schok, leek of rechtervoorwiel net een stukje stoeprand meepakte. Bij aankomst (300 meter verderop) even gekeken en dus dit geconstateerd. Bleek dat er voor die boom nog een al redelijk dubbelgevouwen hekje stond. Zo laag dat je dat dus niet ziet vanuit de auto......
:evil:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-UYKTXONC.jpg)

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-OWO76QCQ.jpg)

Maar positief gezien zijn knipperlicht en mistlamp zo te zien nog heel.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Een koppeltje kippen komt met 100 net zo hard aan :mrgreen:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Toch de stoute schoenen maar aangetrokken en begonnen met de reparatie van dit geintje.
Om de schade te kunnen beoordelen moet de bumper eraf dus:
- Auto voor op bokken
- In de laagste stand zodat het front iets meer omhoog komt als ze achter zakt en voor op de boken staat
- Bouten in de wielkasten los
- Stadslichtjes eruit wippen
- Grille eraf
- Popnagels van de nummerplaat uitboren
- Boutjes achter de nummmerplaat losmaken
- Stekkers van de knipperlichten en mistlampen links en rechts losmaken
- Rest van de boutjes losmaken
- Bumper naar voren verwijderen

Gelukkig gingen alle boutjes keurig los.
Op de stekkers van de lampen kwam ik weer eens een leuke oplossing tegen. Er is volgens mij door een aantal kneuzen aan mijn Xm gesleuteld in het verleden. Veel van de borgveertjes voor de stekkers zijn weg en vervangen door ijzerdraadjes en/of ty raps:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-S8TVIK7B.jpg)

De auto ziet er dan als volgt uit:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-FRPMX7DW.jpg)

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-EMUGJRC3.jpg)

De schade valt erg mee! Een hoop krassen uiteraard, maar de lampunit is eigenlijk alleen maar uit z'n bevestiging gedrukt. Zo zat het rechts:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-3763ARJ8.jpg)

En zo zit het links en hoort het te zitten:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-BFMRJRXK.jpg)

Er is dus niets afgebroken.
Na het weer op de juiste manier monteren van de lampunit ziet het er zo uit:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-BMUVTJCF.jpg)

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-UVXFHCYB-1.jpg)

Ik heb ook gelijk maar de andere grille die ik een tijdje terug van Matthijs heb gekocht gemonteerd. Deze is net iets beter dan de mijne. Wel even de chevrons overgezet aangezien de mijne iets groter zijn dan die in de reserve grille.

Op de auto ziet het er nu weer zo uit:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-PONVRUKX.jpg)

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-IT8LOLNA.jpg)

Enige dat een beetje tegen zat was het weer, best warm nog in het zonnetje :wink:

En de nummerplaat weer monteren. De popnagels die ik heb zijn net te klein. Het gat in de bumper is wat te groot en dan blijft het dus niet zitten. Je kunt er helaas niet vanachteren bij om bijvoorbeeld een extra ringetje te monteren. Volgende keer lijm ik die er wel op. Nu heb ik de nummerplaat gemonteerd met van die losneembare plugjes, vergelijkbaar met die waarmee de grille aan de koplampen vast zit.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Woow, snel gedaan Gerrie! :buig:
En je kon die krassen ook nog mooi weg krijgen zeg, respect!!!

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Voor de volgende keer: nummerplaat kan je laten zitten, je trekt dan de bumper er uit met die piepschuim blokken.

ziet er wel weer netjes uit zo.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

idd snel aangepakt en gelukkig niks meer van te zien :thumbup:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Thanks allemaal, en goeie tip Maarten! Maar nu voorlopig niet nodig aangezien ik deze dingetjes gewoon los kan halen.

Gelijk ook maar even geinformeerd bij de buurman of de smeerkuil vrij was. En dat was het geval. Dus gelijk maar even de rijhoogte achter aangepakt. Zo is het wel netjes vind ik:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-LY8ZO6GE.jpg)

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Wat een leuke kever, helemaal in kleur voor morgen...... :mrgreen:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Hahahaha, misschien wel een idee. Eerst ff stukkie rijden en dan de vrijmarkt op knallen die Evert....kom ik er misschien toch nog vanaf :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

rijhoogte achter ziet er keurig uit :wink:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Zo, dat moet een goed gevoel geven. Heb je de rest van het weekend die klus niet meer in je kop!

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

maartenh zegt:

Wat een leuke kever, helemaal in kleur voor morgen...... :mrgreen:

:wtf: Rare jongen is jij. Evert is geel.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

er leuk uit zien is iets voor vrouwen, bij de rijhoogte is meten=weten.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

er is een marge binnen de rijhoogte (+10mm en -7mm) en helemaal exact afstellen is niet mogelijk, daarbij moet de bandenspanning ook kloppen.

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Niet kunnen niet kunnen...

Je zal altijd wat speling hebben gezien de diverse niet strakke geleidingen in het systeem... Maar je kunt toch aardig in de buurt komen! Mark heeft wel gelijk: Meten is weten, gissen is missen.

Niets zo makkelijk als even die hoogte opmeten en zeker zijn dat het goed staat. Aan het zicht heb je niets en het scheelt wel degelijk in slijtage van je banden en mechanische componenten!

Ziet er trouwens weer top uit, de blauwe :dans:

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Citroen biedt op service.citroen een 'zakboekje' aan, een soort uittrekseltje van de WPH's. Het is een PDF van zo'n 300 pagina's met een hoop nuttige info over de XM en de mini-XM. Op pagina 224 staat de procedure voor de hoogteafstelling.
Het boekje is te vinden door in het hoofdscherm XM te kiezen (of je VIN in te tikken). Dan kom je in een overzichtsscherm en links helemaal onderaan staat het zakboekje.

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Klopt, das weer nieuw! Op zich wel mooi! Ik heb ze hier ook origineel liggen.. Erg handige boekies :!:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Xsara Coupe zegt:

Klopt, das weer nieuw! Op zich wel mooi! Ik heb ze hier ook origineel liggen.. Erg handige boekies :!:

ik ook, nog niet in gekeken. Ga ik gelijk ff doen. Heb er 2, 1 van 97 en 1 van 2001

Pagina's