FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

1238 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

furriegurrie zegt:

m'n bak is wat bokkig zoals ik in m'n topic al schreef. Daarom ga ik de olie ook wisselen op de sleuteldag. Rijdend in de sneeuwstand treden de schokken niet op, dus ik heb goede hoop dat er niets echt kapot is en er "gewoon" te oude olie in zit.

Is dat in alle toergebieden? mijn bak schakelt nl bij lage toeren ook niet heeeeeel smooth, als ik rond of boven de 2500 schakelt die het fijnst.
Kan natuurlijk ook de plotselinge vetraging van de carrossorie zijn bij een te lage snelheid/toerengebied zo ervaar ik het tenminste na heel wat
geprobeer.

Dit denk ook omdat als ik de dame vol op de staart trap ik het idee heb in een variomatic te rijden en dus alleen maar versnelling voel
en geen enkele overgang.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Het is voornamelijk bij terugschakelen naar de 1. Dit lijkt wat laat te gebeuren soms. Je staat dan eigenlijk al stil (ik rem niet hard normaal gezien) en de bak klapt dan in de 1. Soms ook als ie terug gaat naar 2. Bij flink gas duurt het soms ff voordat de bak bedenkt welke versnelling er nodig is, maar ik denk dat dat aan de eigenschappen van de bak in combinatie met mijn over het algemeen rustige rijgedrag ligt.

Het is dus niet altijd. Vandaar dat ik goede hoop heb dat olieverversen veel zal kunnen oplossen

in de sneeuwstand is het allemaal smooth

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Het zou ook te maken kunnen hebben met een vuile stappenmotor. Als het toerental te lang blijft hangen krijgt de automaat geen seintje om terug te schakelen. Ik herken het verhaal een beetje bij LNV. Ik heb de stappenmotor zelfs vervangen. Het terug schakelgedrag werd toen enorm verbeterd.

Overigens heb ik mijn bakolie 4x gewisseld afgelopen jaar.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

ik heb niet echt het idee dat het toerental te langzaam zakt.
Als je bijvoorbeeld rustig afremt en de auto uit laat rollen staat de toerenteller al op 750/800 als je stil staat. De bak schakelt dan pas naar de eerste versnelling. Niet altijd zoals gezegd, en nooit als ie in de sneeuwstand staat.

Nadeel van de sneeuwstand is de hogere mate van slip. Dus meer gas, minder versnelling. Dus voor normaal rijden moet je dan verhoudingsgewijs bij optrekken meer gas geven. Wat wel werkt is opschakelen in ECO, en als je terug gaat in snelheid de sneeuwstand inschakelen. Maar dat is natuurlijk niet echt prettig rijden.

Ik vermoed dat de extra slip er voor zorgt dat e.e.a. wel soepel verloopt en dat in de ECO stand de vervuiling in de olie voor te veel weerstand zorgt waardoor de bak niet soepel terugpakt.....of dat hoop ik in ieder geval :mrgreen:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Nee, da's idd zoals het hoort. Kan dus niet de stappen motor zijn. Toch maar eens een aantal keren verversen die olie!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Zo. Hier ook maar even een update.

Gisteren dus de zeer geslaagde sleuteldag van de club bij Gert de Jong in Aalsmeer. Ik had een heel lijstje met dingen staan die ik wilde doen. De tijd bepaalde wel wat er wel en niet gedaan wordt.

Ik ben begonnen met de belangrijkste 2, de carterpanafdichting en de automaatolie.

Ik kon bij aankomst gelijk de brug op, dat was prettig omdat dan de olie natuurlijk nog lekker warm is en er goed uitstroomt.
De aftapplug van de automaat en van de motorolie er uit gedraaid en de olie in de opvangtonnen laten lopen. Olie filter van de motorolie losgehaald. Eerst had ik van beide de peilstokken losgehaald zodat er van boven af lucht bij kon en de olie er mooi uitloopt.

Nadat de meeste olie eruit gelopen was de plug weer in het carter gedraaid met een nieuwe ring zodat ik dat later niet zou vergeten. Daarna begonnen met het losdraaien van heel veel boutjes die allemaal best lang zijn om de carterpan los te halen. Dit gaat prima met dopje 8, een klein rateltje en een verlengstuk. Er is 1 boutje dat je zo niet loskrijgt. Daar zit de motorsteun in de weg. Deze krijg je gelukkig met gebruik van een knietje wel los. Carterpan goed schoongemaakt en de oude pakkig verwijderd. Deze zat niet overal meer vast, daardoor lekte het waarschijnlijk ook. Een monteur van De Jong heeft de nieuwe pakkingskit aangebracht en de pan op z'n plek gehouden terwijl ik de boutje er weer in heb gedraaid. Alles gelijkmatig aangedraaid zodat de kit er niet aan 1 kant tussenuitgeperst wordt. Toen alle boutjes zover aangedraaid dat ze net aanliggen. Vervolgens met een momentsleutel en 10 Nm alle boutje vastgezet. Dit klinkt als nog redelijk behoorlijk, maar is niet gek veel. Handvast is bij mijn handen veeeel vaster. Misschien een goede les....vast is vast!
Vanwege de vorm van de carterpan heeft veel vaster aandraaien ook geen enkele zin. Het is staal koud op aluminium, er zit niets samendrukbaars tussen. De kitrand zit in een verdieping net iets naar binnen. Vervolgens een nieuw oliefilter geplaatst en de aftapplug nog even gecontroleerd.

Hierna de plug van de automaat weer geplaatst. De afdichting die op deze plug zit is herbruikbaar als deze er nog heel uitziet. Toen de brug naar beneden en de olie van de automaat en de motor aanvullen. Er ging 5,4 liter motorolie.
De automaat olie bijvullen is wat meer gedoe. Ik heb de 4HP20 bak met het peilstokje. Dus vullen kan door die opening. We hebben in eerste instantie een liter of 3 bijgevuld. De monteur had de auto aan de lexia gehangen. Bij deze bak moet de olie gemeten worden als de bak warmer is dan 80 graden. Dus dat duurde wel even. Uiteindelijk is er in verschillende etappes 4 liter van de speciale 4HP20 olie in gegaan. Toen stond het niveau bij een temperatuur van 80 graden precies tot het max streepje.

Toen nog het brandstoffilter vervangen en de middenste geleiding van de hoogteverstelling van mijn auto omruilen met een andere. De mijn was enorm vervormd en deed niets meer als geleider. De vervanger geplaatst en goed gevet. Daarna alle schuif/draaipunten goed ingespoten en nu gaat de hoogteverstelling weer soepel! Dat moest met 2 handen en kan nu weer met 2 vingers.....

Daarna maar eens een stukje proefrijden met de auto. De bak schakelt soepeler en is minder bokkig. Ik zal het de komende dagen goed in gaten houden maar voor nu denk ik dat het zeer zeker een nuttige oliewissel is geweest. Over een aantal 1000 km maar eens herhalen om zo weer een deel van de olie te verversen..

Als bonus wist Willem Roest heel waarschijnlijk wel waarom mijn CC startmotortjes oprookt. Dit komt door een naderhand ingebeund startrelais. Deze omzeilt een aantal noodzakelijke veiligheden waardoor dit soort dingen kunnen ontstaan. Hij heeft een stekkertje losgehaald waardoor de CC nu niet meer werkt en het me dus per ongeluk niet weer een startmotor kan kosten. Nu maar eens moed verzamelen om dat extra startrelais er weer uit te beunen en de boel weer te maken zoals het hoort.

Gisteren bij thuiskomst een stuk karton onder de auto gelegd. Dit was vanochtend nog helemaal schoon, geen druppel! Dus de carterpanafdichtingsoperatie is ook geslaagd!

Ik heb nog bougietjes meegenomen en een luchtinlaatpakking dus ik kan me binnenkort daar ook eens mee gaan vermaken :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Prima verslag en goed bezig geweest :thumbup:.

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

En weer een XM op weg naar een betere staat en beter leven. :thumbup:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

toch maar even snel een betere reservewielbak ritselen, dit ziet er wel erg armoedig uit :oops:

Doet behoorlijk afbreuk aan de rest van de auto. Heeft iemand zo'n ding liggen?

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Vast wel, Marco en Matthijs zullen jou eraan kunnen helpen :wink:.
Die reserwielbakken zijn wel wat roestgevoelig, voordat je een ander gaat plaatsen zou ik die even een eenvoudige roestbehandeling geven.

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ik heb er inderdaad wel 1 die goed is, maar die hou ik.. Juist omdat ze zo zeldzaam zijn :wink:

Goed bezig geweest in ieder geval!

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Of je 'down grade' naar de mini-XM variant en haalt de bak weg. Bij de Xant hangt het reservewiel ook alleen in de beugel.
Het is namelijk de bak zelf waar de gaten in vallen en niet de beugel. :wink:

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Dat klopt! Er is alleen 1 groot verschil.. Een Mini-XM (Xantia) heeft niet die achterlijke dwarsdemper... En het is juist die dwarsdemper die veel hitte afgeeft. Zie het als een soort hitteschild... Het gebeurt nu al dat reservewielen deels gesmolten worden door de warme uitlaat :wink:

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ergo: nog verder downgraden en de dwarsdemper er ook uitslopen. :lol:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Mooi verhaal Gerrie, je hebt essentiële dingen gedaan, bravo. Ik wist niet dat die bakken zeldzaam waren in redelijke staat dan. De mijne had alleen wat lichte vliegroest en die heb ik vorig jaar ontroest en opnieuw gespoten. Volgens mij moet je nog wel een redelijke kunnen vinden. Mischien zelfs bij Bossche Hoofd?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

das een goeie, ik zal eens vragen bij Van Soest. Om een of andere reden denk ik daar nooit aan als onderdelen leverancier...

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Vanmorgen na het wegbrengen van de koters naar het KDV kon ik de lekvrije dame gewoon op de oprit zetten, lekker hoor.

Gelijk maar eens flink staan gymmen. Dit ging na een aantal keer gelukkig ook weer behoorlijk soepel. Ik had gehoopt dat ze achter dan ook weer mooi op hoogte zou blijven staan, maar dat is helaas niet zo. Ze zakt toch wat in, een halve banddikte denk ik ongeveer. Denk dat er weinig anders op zit om toch de hoogte regelaar eens te demonteren en te reinigen. Of valt er aan die SMAC voorziening nog wat te doen? (bol is gevuld bij de Bollenvuldag in Abbenes)

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Idd schoonmaken en ook even naar de afstelling kijken en u heeft ook al het messing busje en het plastieke stangetje tussen de hoogteregelaar en de stang vervangen!?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

nope, al wel liggen en ook meegenomen zaterdag maar daar was geen tijd meer voor helaas.....en team w&w hadden de handen al meer dan vol!

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Je hydraulisch systeem verversen door Total hydraurinçage (spoelolie) zal wellicht ook iets helpen om interne lekkages te verhelpen. Het zou kunnen de de SMAC anti-inzak klepjes vuil zijn en zodoende een lichte interne lek veroorzaakt met het zakken als gevolg tijdens het parkeren. De SMAC bol dient het snelle drukverlies op te vangen in de achterste veercilinders, zodra de anti-lek klepjes open gaan bij het starten van de motor.

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ik zou inderdaad ook beginnen met spoelolie. Dat is het makkelijkste en reinigt je hele systeem. En vergeet dan niet je remmen te ontluchten, die remleidingen zijn 'dode' uiteinden.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Waarschijnlijk had ik er op de bollenvuldag beter hydraurincage in kunnen mikken ipv verse LHM.....ik vond het toen nog wel meevallen met de prut die er uit kwam. Verversen was wel echt nodig maar echt heel schokkend was het niet. De "inzakproblemen" zijn er wel sinds het vullen van de bollen en verversen van de LHM. Daarvoor zakte ze niet...

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ongetwijfeld vuil dat los is gekomen en nu op plekken zit waar je het liever niet hebt.
Da's het mooie van hydrorincage, het lost het vuil op zodat het in het voorraadvat terechtkomt.
Maar kwaad kan het niet. :wink:

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

citromobiel duurt niet zo lang meer :wink:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

ik heb me al opgegeven voor de stand op zaterdagochtend. Kan ik 's middags inderdaad mooi wat spulletjes scoren. Ik zet die hydraurincage op de lijst :D

En in de tussentijd regelmatig gymmen nu dat weer makkelijk gaat. Wellicht maakt dat nog wat meer vuil los zodat ze voor ook zakt :mrgreen:

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

NEEEEEEEEEEH

Hij mag niet zakken!!!!!!! :mrgreen:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

hahahahaha, das mij uiteraard bekend. Maar spontaan schoon zullen de delen niet worden dus dan voor ook maar een beetje, staat ze weer een beetje in evenwicht bedoel ik.....daarvoor dus.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Vanmiddag even naar Van Soest geweest. Ik had 's ochtends gebeld om te vragen of hij een goede reservewielbak had. Ja hoor, die is er waarschijnlijk wel. Zit wel ergens onder.

Ik heb alle slopers bekeken en de best uitgezocht. Ik moet zeggen dat de staat van de meeste niet geweldig is. Ik heb er 1 van een type 1 gehaald, deze zag er hard uit en veel beter dan de andere die er waren. Los halen is een fluitje van een cent: Losdraaien in de kofferbak, laten zakken en reservewiel eruit halen. Dan links 1 boutje 13 losdraaien (zit in een vastgelaste moer die dus niet mee gaat draaien) en verwijderen en dan haak je de bak zo uit het ophangoog rechts.

De nieuwe en de oude naast elkaar:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-6VET8NKV.jpg)

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-D8T6LAE6.jpg)

En na een kleine wasbeurt zodat de grijze bagger eraf is:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-IPBHFSEE.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-8YMPMGWN.jpg)

Een behoorlijk verschil al zeg ik het zelf!!

Moet wel iets gaan ontroesten, maar dit valt goed te overzien. Zit eigenlijk alleen aan de binnenkant. De buitenkant is erg gaaf.

Ben er blij mee!

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Zeker een verschil, de "nieuwe" ziet er prima uit :wink:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Top Gerrie en snel geroggeld! Zou die serie 1 van betere kwaliteit zijn??

Pagina's