FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

1238 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

slopen zal ik hem niet (denk ik :wink: ). Ik wil iets dat ik te leen heb liever niet slopen.

Heeft iemand nog een contactslot liggen en kan die even een fotootje plaatsen van de stekkers?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Heb een verse set lenzen of een nieuwe bril nodig denk ik. En het blijkt maar weer dat "assumption" de moeder van "all fuck ups" is.

Ik heb net zitten kijken of ik eventueel de stekkerbehuizing even over kon zetten om te zien of het contactslot van Mark soelaas biedt.
Ik besloot om met mijn contactslot te beginnen. Dus even verder uitbouwen. Ben ik daar mee bezig zie ik opeens een blauwe draad :shock:
Ik had geen stekker met een blauwe draad losgehaald.....

2 van de 3 stekker had ik gevolgd en gevonden, ze zitten naast elkaar, links op de zekeringenbak en redelijk vooraan. Er zit er nog zo 1 bij, direct er naast en ik heb aangenomen dat dat dus stekker 3 was logischerwijs. Dus niet........

De 3de stekker zit veel verder naar voren en overdwars los boven de zekeringenbak. Die losgehaald en (uiteraard) kwam die wel overeen met de 3de stekker op Marks contactslot.
Dus de sloten omgewisseld. Eerste keer sleutel omdraaien, tik en lopen!!!! Zou ik het gevonden hebben???
Helaas de keren 2 t/m 40 deden wel weer klik, maar resulteerden niet in starten. Het is dus niet het contactslot weet ik nu.....

Het contact slot is dus prima uit te wisselen. Stekkers zijn gelijk, kleurcodering van de draden niet. Kan liggen aan het feit dat Marks slot een Simplex is en de mijne een Valeo (en geen orginele).

Wim? Heb je binnenkort zin en tijd om eens te meten?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Jammer.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ja, inderdaad. Jammer dat dit niet de oplossing was. Helaas dus al 2 componenten omgeruild (startmotor ook) en geen dader gevonden.

Gelukkig beide eenvoudige operaties....

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

...met een bril op wel ja! :mrgreen:

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

furriegurrie zegt:

Wim? Heb je binnenkort zin en tijd om eens te meten?

Nee, geen zin en dus ook geen tijd. :meneus:
Wanneer had u in gedachten? Het schijnt er naar uit te zien dat er een kans bestaat dat ik 10 september op vakantie ga.

gomp
afbeelding van gomp
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Zo richting Parijs ? Ga je mee ?

Jammer dat het niet de oplossing is met dat slot...

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Zonder het hele topic te hebben doorgenomen... Als hem nou aan startkabels hangt met een andere draaiende auto. Heb je dan ook hetzelfde probleem?
Ik had dat ook.. Steeds tik, niet starten. Met startkabels er aan deed ze het dan altijd wel...
Automaatpook heen en weer halen, heeft dat effect? Die sensor voor de stand wil wel eens overlijden.
Wat doet je accuspanning op het moment dat jij wil starten en zij er geen zin in heeft? Zakt die erg in?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

accu is nieuw en volgens mij goed, qua meten kwam ik uit op een brakke startmotor. Helaas had vervangen niet het gewenste resultaat. Volgende verdachte het contactslot, helaas dus ook geen oplossing.

Misschien dus toch een relais of bedrading....

@Wim: ik richt me naar jouw schema en kom wel jouw kant op.....

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Check ook ff de massaverbinding naar je motorblok. Maar als jij naar Wim gaat, gaat het helemaal goed komen :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

zal eens checken, maar heb verder geen problemen/klachten eigenlijk.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Is toch een bekend XM-probleem. Ik hoop voor je dat het dermate simpel is!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
detlev
afbeelding van detlev
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ik blijf het vreemd vinden. Je hoort die "klik"toch? Dan wordt dús de startmotor geschakeld. Want waar komt die klik anders vandaan, de deurvergrendeling?

Dus zou er genoeg prik op moeten staan, alleen komt die niet via de koolborstels op de spoel. Veel meer kan ik er niet van maken.

Nu ik dit herlees vraag ik mij alleen af: Gaat de startvergr....
Oh nee, laat maar. Als je start in D dan ook geen klik. Dus is het die ook niet.

En een handtekening!!!!

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Klikgeluid wil alleen zeggen dat je startrelais inkomt. En daarmee met een beetje geluk ook je Bendix. Waarschijnlijk zijn deze 2 bij een auto als de XM gecombineerd, en dan komt het nogal eens voor dat je Bendix wel aantrekt (lees: 'klik' zegt), maar niet genoeg om de contacten voor je startmotor stevig op elkaar te laten klikken. En dat resulteert dan in bovenstaand probleem, dit wordt vaak veroorzaakt door een lagere spanning dan 12 volt op de Bendix. En die lagere spanning wordt eigenlijk altijd weer veroorzaakt door overgangsweerstand. Nu alleen nog uitvinden wáár precies. :roll:
Omdat slechte massa naar het blok van een XM vaker voorkomt, tipte ik hierop. De massalitze is vaak nét te kort, en na 10-15 jaar kantelen wil -ie nog weleens scheuren. Nog even los van verslechterende contacten sowieso. Kabelogen die op hun overgangen sterk geoxideerd zijn enzo.
(Als je enkele stuks 16 of 25 kwadraat ogen zoekt kan ik je hieraan helpen Gerrie. Kan ik meteen een keer dat contactslotlampje meesturen :oops: )

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
mechuccio
afbeelding van mechuccio
  • XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Jep, bovenstaande heb ik ook al vaker meegemaakt, in het geheel niet alleen bij XM's overigens. Een slechte massa wil best wel wat gekke problemen veroorzaken. Sterker nog, vuile/geoxydeerde polen op de accu kunnen dit al veroorzaken.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Alvast even wat spulletjes in de Xm gelegd. Vanavond naar het schone Hilversum om samen met Wim eens te meten aan de Xm en zien of we kunnen uitvogelen waarom starten zo problematisch gaat.
Ik hoop dat we wat vinden....anders rest er niets anders dan een startknop in de Xm gaan beunen ben ik bang.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Hoop vanharte dat jullie eruit komen. GAK word je van die electriek!

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

succes dan maar Gerrie!
En probeer geen ganzen te overrijden, t zou zomaar XMike kunnen zijn :wtf:

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

La Noir Verni zegt:

Hoop vanharte dat jullie eruit komen.

Uit Hilversum komen wordt nog een hele toer. :lol:

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

In Hilversum komen ook vanochtend :silent:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Het in Hilversum komen was niet zo'n punt, wegkomen op een gegeven moment wel :mrgreen:

Gisteren met m'n blauwe dame naar Wim geweest om eens te kijken of we mijn startprobleem konden tackelen.
Sohail kwam ook langs om me een lift naar huis te geven als mijn Xm zou afbranden :wink:

E.e.a. bekeken en her en der gemeten maar heel veel duidelijkheid kwam er niet vlot.
Grootste verdachte, het contactslot, had ik al uitgewisseld met een reserve slot van Mark. Bij gebruik van dit (in Marks Xm succesvol geteste) contactslot trad er geen verbetering op.

Wim is bezig geweest met het testen van het codepaneeltje. Dit gebruik ik nooit, ik hoef geen code in te geven. Het leek er toch op dat de ecu niet volledig vrijgegeven werd. Tijdens het onderzoek kwamen we een doorgeknipt draadje tegen aan de stekker van het codepaneeltje.
Na wat wikken en wegen (ik heb geen code bij m'n Xm) het draadje weer doorverbonden. Dit resulteerde helaas niet in beter starten. Na een aantal pogingen wilde de Xm helemaal niet meer lopen, ook niet bij het direct aansturen van de startmotor :shock:
De startmotor draaide dan wel, maar de Xm sloeg niet meer aan. Geblokkeerde ecu zonder code dus.....
Gelukkig hebben we Marco te pakken kunnen krijgen en had hij een ecu met bekende code (een heuse multimedia uitvoering) te leen.
Sohail heeft ons verwend door ons met z'n mini-Xm naar Marco op en neer te rijden :clap:

Terug in Hilversum de multimedia ecu gemonteerd en de Xm wilde met het "help-mun-Xm-start-niet-via-het-contactslot-hulp-draadje" gelukkig weer gewoon starten.

Inmiddels was het donker en konden we goed zien dat mijn uitgebouwde contactslot wel behoorlijk vonkt op het moment dat je de sleutel loslaat vanuit de startpositie. Ook wordt het slot/de draden vlot behoorlijk warm als je start en de startmotor gaat niet draaien.

Dus wellicht toch een contactslot dat niet helemaal lekker is. Het was al redelijk laat geworden, dus de boel maar even wat aan de kant gelegd, dimmer voor de dashverlichting even aangesloten en naar huis gereden. Wim bedankt voor je tijd en de poging en de nieuwe ecu :wink: , Marco super dat ik de ecu even van je kan lenen! Sohail bedankt voor de sup- en de transport!

Prima rit naar huis gehad met slechts 1 raar iets. De RDS weergave van m'n radio is er mee genokt, ook track info etc doet het niet meer op het linker display. Foutmeldingen en infomeldingen doen het wel gewoon :wtf:

Vandaag even wat gemeten aan m'n contactslot:

-Bruine stekker met blauwe en rode draad
-Zwarte stekker met rode en gele draad
-Grijze stekker met gele en oranje draad

In de startpositie worden de blauwe draad uit de bruine stekker verbonden met de rode in de zwarte en de oranje in de grijze stekker.

De weerstand wisselt wat bij meten maar komt uit zo rond de 1,1 Ohm volgens mijn metingen (multimeter op 200 Ohm gezet). Soms zakt de weerstand naar 0.8 en de ene keer begint de meter bij een wat hoger getal af te tellen tot de eindwaarde en soms gaat dat wat sneller en soms wat langzamer. Lijken me op zich geen vreemde waardes toch???

Iemand nog tips? Ook vwb die RDS weergave?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ik heb m'n contactslot nog even beter bekenen. Het slot gedeelte even losgehaald van het electrische deel en dat laatste ingespoten met contactspray.
Ik meen ooit eens wat foto's gezien te hebben van een opengehaald elektrisch gedeelte maar kon dat niet meer vinden helaas (ook niet op CiFo).
Ik durf het nog niet goed aan om het elektrische stuk verder uit elkaar te halen. Het plastic lijkt me wat bros en ik ben bang dat ik het sloop....

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

En dat maakt ook geen verschil helaas. Wat wel frappant is, is dat elke keer als je iets anders doet (nieuwe startmotor erin, ander contactslot, ingespoten contactslot) de eerste keer dat je de sleutel dan omdraait de Xm direct start :roll: , de keren daarna echter weer niet....de trut.

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Wat betreft de ECU die nu op slot is; dat geen mij toch geen goed gevoel. Het is niet iets onbenulligs als de motor niet meer kan starten. :oops:

Die weerstandwaardes zijn veel te hoog. In de ideale situatie is het 0 Ohm. In de regel zul je met goedkope meters (ja, die heb ik ook :wink: ) rond de 0,5 Ohmetjes uitkomen. Dit soort meetwaardes lijken toch de veronderstelling van Sohail, mijn collega en ik te bevestigen dat het contactslot de/een boosdoener is. Samen met het idee van Marco van slechte massacontacten. Het zijn allemaal kleine beetjes maar opgeteld waarschijnlijk net teveel om de Bendix te kunnen bekrachtigen.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Maar zit nu Marks of je eigen contactslot erin? Als je nu eens een sloop slot en ecu sjeft en vooraan begint???

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Eerst uitzoeken welk draadje van het contactslot het Bendixrelais bekrachtigt en daar 12 Volt op zetten. Gaat het starten dan wel goed dan ligt het inderdaad aan het slot.

detlev
afbeelding van detlev
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

ff voor mijn beeld:

Dit begon allemaal met het verwijderen van een relais.

Nou zit er standaard toch altijd een relais tussen om te zorgen dat de startstroom niet vol over je contactslot staat? Zit dat relais er nog wel of was dat beun-relais een slechte vervanging? Of heb ik de schakeling gewoon verkeerd voor me? Wie heeft er plaatjes?

En een handtekening!!!!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Mijn slot, de waardes van die van Mark verschillen niet zo veel.

Ik neem een andere ecu over van Marco, ga inderdaad die aarde aansluitingen nog eens nalopen en als Matthijs z'n slopert heeft neem ik alle sloten en de rf unit over.

En anders heeft Micheline misschien nog wel een startknopje over.....

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Dat uitzoeken is minder simpel dan gedacht Wim, zie hierboven. Er worden er dus meerdere doorverbonden tijdens starten.

@Detlev, dat relais hoort er niet, en nergens niet. Eigenlijk hadden ze dat wel moeten inplannen/designen maar dat is niet zo gedaan.

Het enige relais is het P/N/D relais van de automaatbak en de bendix op de startmotor....

Voor de goede orde, het is niet de startstroom die door je contactslot loopt, maar "slechts" de stroom die de bendix activeert. De startstroom die de startmotor laat draaien wordt ingeschakeld door je bendix/startrelais en loopt rechtstreeks van de accu...

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Jaaaahh. het startknopje is er nog, maar mark heeft het kabeltje eraf geknipt.... :roll:

Luceo non uro....

Pagina's