FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

1238 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Dat is denk ik een nuttige actie. Maar eerst maar eens wennen aan m'n nieuwe baan en het nieuwe ritme die het hele gezin daardoor moet gaan aanwennen :mrgreen:

Overigens starte de Xm weer 4 keer probleemloos vandaag....

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

4 keer van de ?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

4, na wegrijden vanuit Bodegraven heeft ze het elke keer gedaan....dus een heel grote verbetering. Maar echt opgelost kan het nog niet zijn omdat ze na het werk van die dag het tijdens het testen wel een (paar keer) vertikte....

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Probeer eens de sleutel langer in de startstand te houden, ik heb een TCT automaat hier die soms een paar sec nodig heeft om alsnog de startmotor rond te gooien. Ken ook een diesel automaat met hetzelfde euvel; 's ochtends de 1e keer had ie een paar sec in de startstand nodig om 'klik'te doen, daarna starten alsof er niets aan de hand is.

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Al geprobeerd en dat is niet het probleem..
Die draadjes die naar het alarm en terug lopen zijn gewoon veel te dun en kunnen niet de benodigde stroom leveren. Zoals Maarten zei de onderbreking zoeken bij het slot, deze herstellen en zo weer gebruiken!

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Waar wachten we nog op? :mrgreen:

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Zoals alle werkende mensen: vrije tijd :mrgreen:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

:lolno:

Inderdaad, vriendin weg voor werk, zelf vers aan de slag en de zorg voor 2 zoontjes plus een startende Xm maakt dat de drive om 's nachts draden te gaan lopen uitpluizen niet zo groot is :mrgreen:

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

gelukkig hebben ze daarvoor zoiets als weekend uitgevonden :mrgreen:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Dus nu blijkt dat je gewoon zo'n 3 meter aan (te) dunne draad van je contactslot naar je handschoenenkastje en terug hebt lopen?
Maar kerel toch, dan weet je toch dat je een lelijke spanningsval over dat stuk hebt? Al is het maar 1 volt (ik denk dat het meer is), dan nog is dat percentueel erg veel op 12 volt totaal.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

furriegurrie zegt:

Hier een stekker of 4 die los liggen als mede een (onscherpe) draad.....
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-4N6CVFBR.jpg)

Iemand een idee waar deze voor zijn? Orginele centrale vergrendeling misschien?

Lol, zijn we er na 40 pagina's en een half jaar toch achter dat het probleem op deze foto min of meer te zien is..

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

met dat verschil dat ik een nieuw startmotor, nieuw contactslot en andere ecu rijker ben :mrgreen:

Plus een stuk meer geleerd over de Xm en meer vertrouwen in het saneren van de overtollige bedrading

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

De boosdoeners zijn die twee zwarte draden met rode doorverbindingen. Bij aanraken viel die al uit zn klem!
De hele startstroom moet door die draadjes :roll:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ik zal de boel binnenkort weer eens openmaken bij de zekeringenmodule. Checken waar die draden daar zitten en dan proberen uit te vogelen hoe het orgineel zat.

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Xsara Coupe zegt:

De boosdoeners zijn die twee zwarte draden met rode doorverbindingen. Bij aanraken viel die al uit zn klem!
De hele startstroom moet door die draadjes :roll:

En dan heeft het zich niet eens vastgelast? :wtf: Dan zijn het echt waardeloze verbindingen! :meneus:
Maar serieus, als daar de startstroom doorheen moet dan is het nog een wonder dat:
a) je soms wel kon starten en
b) de handel niet gesmolten is. :?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Inderdaad Wim, dat verwonderde mij ook. Maarten heeft die brakke stekkertjes er af geknipt toen ik laatst in Bodegraven was. Daarna heeft hij ze netjes gesoldeerd. Sindsdien was het eigenlijk bijna altijd mogelijk om te starten met de sleutel.

Op advies van velen heb ik me vandaag bezig gehouden met het saneren van wat draden die waarschijnlijk op een alarm hebben gezeten. DIt alarm is al eens verwijderd door een vorige eigenaar. In plaats van de draden verwijderen en de boel weer orgineel te verbinden heeft men er toen voor gekozen om de boel achter het handschoenkastje weer te verbinden. Ik ben begonnen met het demonteren van de schopplaat onder het stuur en het loswerken van de zekeringenkast. Dit heb ik sinds m'n gepuzzel en getest met contactsloten nu al zo vaak gedaan dat dat echt een fluitje van een cent is.

Vervolgens de bewuste 4 zwarte draden opgezocht en gekeken waar ze vast zaten. Zoals ik vermoedde waren er 2 orginele draden doorgeknipt , een rode en een groene. Beide in een witte stekker. Ik heb de boel even gelabeld en daarna de zwarte draden doorgeknipt. Vervolgens de rode en de groene uiteindes weer aan elkaar gedraaid om te testen. Alles werkt zoals het moet!!
Bij loshalen van de 1 draait de startmotor wel maar slaat de motor niet aan. Als ik de andere loshaal dan komt er geen klik bij de bendix. Dus deze draden hebben zeker te maken met het starten.

Nu ik dus getest heb dat alles werkt met doorverbinden van de orginele draden heb ik deze gesoldeerd en afgetapet (ik heb helaas geen krimpkous). Dat was een heel geklooi omdat de draden kort zijn en je er eigenlijk net niet lekker bij komt. Als ik m'n dash ga demonteren voor de verdamper zal ik de boel nog eens netjes solderen.

Ik heb vervolgens de 4 zwarte draden verwijderd. Dit leverde een lengte op van zo'n 2,5 meter per draad! Dus de rode en de groene draden waren onderbroken en via een dunnere zwarte draad naar het handschoenkastje verlengd. Vervolgens via een verbinding weer 2,5 meter draad terug. Dus 5 meter extra draad, 1 slechte soldeerverbinding bij de zekeringkast en een brakke stekkerverbinding achter het handschoenkastje (die Maarten dus vervangen had door een nette soldeerverbinding) zijn nu uit het startcircuit!

De 10 pogingen die ik gedaan heb om te starten waren alle succesvol. Ik heb goede hoop dat ik het lek nu boven heb!!

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ik geef je hele goede hoop dat je het probleem nu eruit hebt. 5 meter 1 of 1,5 kwadraat én een zeer slechte verbinding levert met gemak meerdere volts spanningsval op. En een Bendix wil echt de volle 12 volt hebben, alles daaronder wordt touch 'n' go.

Mocht je nog enig probleem ondervinden, dan zou ik er nog een andere startmotor aan wagen. Maar ik maak me sterk dat je em nu hebt.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Gerrie, geloof mij maar je hebt geen startmotor nodig. Klusje geklaard :D

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ik laat um er toch lekker inzitten hoor Mark :mrgreen:

Maar inderdaad, denk dat ik de kap niet meer zo vaak open zal hoeven doen om te starten 8)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Congrats Gerrie!! Echt fijn als het nu opgelost is. Ik zou morgen lekker rond gaan rijden en bij elk stoplicht "start-en-stop-techniekje" spelen! :wink:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Dan heeft die volgende week last van een gammel contactslot :mrgreen:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Hahaha, inderdaad Mark! Maar ik heb m'n ouwe nog, die zal het nu ook wel doen denk ik. En omwisselen duurt maar een kwartiertje, ben er erg bedreven in geworden :mrgreen:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Mooi dat het eindelijk is opgelost :D

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Het heeft ff geduurd maar je hebt dan ook wel resultaat. En toch uiteindelijk nog zelf gedaan ook! :clap:
Doet de kruiscontroleur het nu ook zonder je startmotor op te roken?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Nou ja zelf gedaan......ik heb gelukkig hulp gehad van een hoop mensen die me uiteindelijk op het goede spoor hebben gezet. Zonder was ik er nooit uitgekomen.....

En de cc deed het sinds het verwijderen van dat extra relais prima. En nu ook nog steeds!

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Kijk, daar gaat het tenslotte om: goed werkende cc en starten zonder problemen. 8)
Nu alleen nog ff de verdamper en je bent weer helemaal het heertje. Heb je al enig idee wanneer je daaraan wilt beginnen, zodat de hulptroepen zich kunnen voorbereiden?

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

gefeliciteerd! fijn he sleutel omdraaien en straten? Ongekend gewoon... :mrgreen:

Luceo non uro....

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Heerlijk inderdaad, sleutel omdraaien en starten! Ik begin er al meer vertrouwen in te krijgen :D

Wim, ik heb nog geen planning voor de verdamper. Ben een beetje ingehaald door de realiteit denk ik. Eerst had ik tijd, maar waren andere dingen belangrijker (zoals solliciteren enzo).
Nu heb ik opeens een baan en dus maar weinig tijd. Lastige is dat je een aantal dagen redelijk weer moet hebben en dat je dan ook de wagen niet nodig hebt.
Misschien dat ik binnenkort een vrijdag vrij neem en dan begin. DAn heb ik zaterdag en zondag om, de dame weer rijdbaar te krijgen.
Ik heb de nieuwe verdamper en expansieventiel liggen, alleen geen o-ringen en montage vet. Iemand een idee wat ik nodig ga hebben en waar ik dat het beste kan halen? Dealer?

marcelka
afbeelding van marcelka
  • 2.0 TCT VSX aut. 1999 - 397.000 km - RIP
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Super Gerrie dat je auto weer start zoals het hoort!

Qua airco wordt je ook ingehaald door de realiteit dat het winter wordt en dus even minder nodig is!

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ik is trots op ons Gerrie. 8)

Pagina's