FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

1238 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

ik heb twijfels over dat slot qua uitvoering en ik wil gelijke sloten voor deuren en contactslot. Dat heb ik nu niet. Vandaar de set via Matthijs als eerste optie.

Wim, ik weet wat ik heb weggehaald, dat is exact wat jij voorstelt. Niet logisch, maar wel waar helaas.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Wordt de Bendix plusgeschakeld door het contactslot? Zal wel moeten toch? Dan zou je altijd nog een diode toe kunnen passen als het CC probleem tóch optreedt. En Wim's methode zoals hierboven beschreven is inderdaad heel handig om te checken of het probleem optreedt, zonder meteen 3 startmotoren op te roken 8)

Maar ook ik kan me niet voorstellen dat bij correct aansluiten de CC enige invloed kan hebben op dit relais.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Yep, de Bendix wordt plus geschakeld.

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

wimb zegt:

Ik heb de WPH schema's bekeken en ik ben er niet van overtuigd dat 'mijn relais' dat probleem geeft. Maar je kunt het proberen door dat relais een lampje aan te laten schakelen. Als die tijdens het rijden gaat branden bij het inschakelen van de cc zit dat elektrieke circuit gruwelijk verkeerd ontworpen in elkaar.

Dan klopt het schema niet :mrgreen:

Gerrie zijn relais was niets anders als een gestuurd relais op het contactslot. écht écht écht waar. :lol:
Waarschijnlijk kijkt de CC naar het starten ofzo, en loopt er via dat draadje net genoeg stroom terug om een relais aan te sturen.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

My guess is dan dat een CC een volt of 7 op de + aan het contactslot zet, om wat voor reden dan ook. De Bendix zal hiervan niet aantrekken, maar een licht relais wel.
Mijn opmerking over het opnemen van een diode tussen de CC en het contactslot blijft dan van toepassing. Meten is weten, geldt ook weer hier!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

dat met die diode (oid of een verbreekrelais in het plusdraadje van de accu) heb ik een heel aantal pagina's terug eens geroepen. Dat werd toen afgedaan (op zich wel terecht overigens) als beunoplossing, het echte probleem moest opgelost.....

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Op zich wel. Maar als we het toch weer gaan hebben over het plaatsen van een startrelais (die er eigenlijk van meet af aan al had moeten zitten) dan is zo'n diode een noodzakelijk kwaad, i.c.m. een CC althans.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Een Bendix die constant gevoed wordt als de cc aan staat, dat is pas een beunoplossing. :roll: Op de HTS zou je voor dat soort ontwerpfrivoliteiten klassikaal aan de schandpaal genageld worden.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

als jullie nou ff iets "ontwerpen" dat ik zelf kan maken en er met een eenvoudige handleiding in kan zetten is dat nog wel een idee om het volgende contactslot te beschermen. Ook met het starten via het draadje op de pluspool van de accu vonkt het behoorlijk namelijk

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Daarom noemen ze een elektrieker ook wel 'vonkentrekker' :mrgreen:

Gewoon een startknop onder je stoel maken, ben je van alle gezeik af.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Gewoon onder je stoel een fietsframe monteren!

wel irritant dat hele start verhaal, en zo typisch voor de automaten.

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Je kunt ook doen wat een collega van me gedaan heeft (werktuigbouwer): starten via het stadslicht. Vond 'ie erg slim want dan konden ze z'n Jeep niet jatten. :roll: Hij was het alleen vergeten zijn vrouw te vertellen. :schater:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Wellicht mis ik iets want dan frituur je toch je lichtschakelaar ipv je contactslot? Die lijkt me nog kwetsbaarder eigenlijk.

But on a slightly more serious note: het klinkt niet ingewikkeld, relais met diodetje enzo. Wat moet ik hebben en hoe loopt dan de schakeling?
Ik denk eigenlijk zelf dat wellicht de beste/meest veilige (omdat niet geheel duidelijk ik waarom de het extra relais wordt bekrachtigd door de cc) oplossing er 1 is met 2 relais. De ene die het aangestuurd wordt door het startsignaal en de tweede die een verbreekcontact moet zijn die aangestuurd wordt als de motor loopt en die in de draad die van de accu naar het andere relais gaat.....

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ik denk dat je gewoon een nieuw contatslot moet hebben :mrgreen: En de rest gaat toch op je AB? En dan mag je nog opschieten, volgende week begint je nieuwe baan en heb je er minder tijd voor, toch?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

:lolno:

Ik wacht op Matthijs en z'n slopert....

Maar dan nog. Als bescherming voor het vervangende contactslot lijkt me een oplossing voor het schakelen van te grote stromen wel wenselijk. Dan gaat het nieuwe slot wat langer mee.....

detlev
afbeelding van detlev
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Kan iemand hier nou es een schema van die bedrading posten? Want ik hoor allemaal leuke dingen maar er zit minstens al 1 relais vóór de bendix. En als we het schema zien kunnen we ook beter kijken waarom de cc gefrituurd wordt.

En een handtekening!!!!

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Wat ik vooral graag zou willen weten: hoeveel stroom trekt zo'n Bendix nou? Ik kan je helpen aan relais met maak- of verbreekcontact tot 25 [A]. Dat lijkt erg veel, maar bij 12 volt zit je daar best snel aan. (300 [W] slechts, bij 12 volt)

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

wat ik er aan heb gemeten als leek is dat de ie 4 ampere trekt als ie start. Als ie niet start gaat de meter over de 13 amp en wordt de dradenboel van de meter nogal warm, ik heb dus niet de uiteindelijke waarde kunnen meten :wink:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Huh, als ie niet start meer dan 13 A meten? Hmm, vreemd. Je weet dat je stroom in serie met het te meten object moet meten?

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ja, ik heb het draadje naar de bendix losgehaald en de meter er dan tussen gezet.....de meter zit dan in de stroomkring.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ja exact. Hmm vreemd. Heb jij weleens je lekstroom gemeten van de totale auto als je contactslot gewoon uit staat, deuren dicht, elektrokleppen inactief? Mag niet meer zijn dan enkele tientallen milli ampéres. (Dus: meter tussen plus van accu en accuklem, bij afgenomen accuklem)

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Hou het op enkele milli-amperes. Ik kan bij de mijne het stroomverbruik van het knipperende codepaneel ledje zien, zo weinig is het verbruik in rust.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Nog nooit gemeten, zal ik eens doen.....

Wim heeft wel een aantal dingen gemeten aan mijn Xm, maar volgens mij geen heel vreemde waardes zien langs komen volgens mij.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Gisteren een splinternieuw contactslot op de kop kunnen tikken (ik wil jouw set nog steeds hebben hoor Matthijs!!) voor weinig.

Vanmorgen even ingebouwd, als je eenmaal weet hoe het zit een kleine klus.

Maar helaas, net als alle andere verwisselde onderdelen, aangeschafte vervangers en dergelijke was ook nu de victorie van korte duur. Vier keer probleemloos starten, daarna weer alleen klik en niet starten :evil:

Ik ga me maar eens verdiepen in relais, diodes startknoppen en dat soort beunoplossingen. Ben er wel een beetje klaar mee inmiddels.....

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

:shock: Fck zeg...

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

4 keer gebruiken, net als na andere oplossingen en dan naait ie weer vast... ik denk warmte in de bendix.
Als jij echt 14A meet tijdens het moment dat er niets gebeurt op je startmotor (zo lees ik het), dan is je bendix nog/weer/ook verrot. Ik gok dat hij NOG meer prik nodig heeft om los te schieten wat met een bijpass relais wel geleverd kan worden, maar via je standaard circuit niet mag/kan.

je had er al een nieuwe starmotor op zitten he? of geprobeerd.. toch zou ik er nog eens 1 of 2 aan wagen. Je bent niet de 1e met een gare revisie

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ik zou er een maak/breek relais tussen zetten. Dat is gewoon een standaard autorelais die 5 aansluitingen heeft.

Bij contact schakel je naar 12 volt, bij geen contact verbinding met het orginele draadje.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Hoeveel weerstand meet jij eigenlijk tussen je pluspool en het draadje dat uitkomt op je bendix?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Die waarde heb ik gemeten met de oude startmotor. Met de nieuwe heb ik dat niet meer gedaan. Het is ook echt een nieuwe Valeo, geen revisie.
Blijven plakken van de bendix denk ik eigenlijk niet, via het startdraadje is er direct reactie van de startmotor. Net als met dat extra relais, dan is er nooit, maar dan ook echt nooit enige hapering.
Als het niet zo lekker was om met cc te rijden had ik dat extra relais er al lang weer terug ingezet.

Ik denk dat dat relais ook de oplossing was na een eerdere lange zoektocht van een vorige eigenaar, dit is in ieder geval al het 3de contactslot in deze Xm (1ste af fabriek, de vervanger daarvan die ik nu weer vervangen heb), en ook de startmotor zal al wel eerder vervangen zijn.

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Als je er nou een maak/breek relais tussen zet die bij niet starten dus gewoon de orginele verbinding maakt, zal de CC het vast wel doen.

Pagina's