Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

689 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Ongeveer een week geleden reed ik 's avonds naar huis, en toen ging de XM steeds moeilijker in en uit z'n versnelling. Eenmaal thuis kreeg ik hem helemaal niet meer in een versnelling met lopende motor. Als de motor uit stond, schakelde die wel gewoon.

Ik reed toen nog steeds met die ANWB noodreparatie rond vanwege die gebroken koppelingskabel van de zomer. Toen ben ik thuis die volgende dag wat gaan stellen aan die kabel (strakker gezet), en toen deed die het weer goed! Maar 2 dagen later had ik weer hetzelfde, niet in een versnelling te krijgen.

Het zal wel gewoon die noodreparatie zijn dacht ik, dus ik heb vanochtend de noodreparatie eruit gehaald, en de koppelingskabel van de sloopmeeting er in gezet, omdat helemaal nergens meer een nieuwe kabel te krijgen was.

Maar nu heb ik nog steeds hetzelfde. :( Met de motor uit wil die nog gewoon schakelen, maar zodra ik de motor aan zet wil die niet meer in een versnelling, en als die in een versnelling staat als ik hem start wil die niet meer uit een versnelling. Ook als ik hem in een versnelling start, begint die al heel langzaam te rollen. als ik dan op de rem druk blijft die wel staan. Laat ik de rem los, rolt die weer heel langzaam. Soort automaat idee. Als ik dan de koppeling verder omhoog laat komen, gaat die wel weer sneller rollen. Ik heb ook al van alles gesteld aan die kabel, maar geen verschil merkbaar.

Wat kan het nu zijn dat die niet meer in of uit een versnelling wilt?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

koppeling of druklager aan het eind lijkt me....
ik denk de laatste. Geen idee hoeveel precies, maar het klinkt als een redelijke puist werk in ieder geval.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Drukgroep is op, geen twijfel over mogelijk.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

+1, dat wordt dus sparen voor een koppeling's wissel Timo!?

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

met een 8v is het nog wel te doen geloof ik, set is niet zo heel duur en de bak kan ook aan de kant

wimb
afbeelding van wimb
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Mijn favoriete onderdelenboer: http://www.mijnautoonderdelen.nl Als ik het goed heb, ben je voor een complete Valeo kit daar €150,- kwijt.
Volgens mij maakt het voor de ruimte van de bak niet uit aan wat voor motor het zit. Maar het schijnt inderdaad te kunnen door de bak 'opzij' te leggen.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Be3 is aanzienlijk kleiner en daarmee heb je meer ruimte om te werken. Een ME5 bak krijg je gewoon niet aan de kant zonder je subframe te lossen

gomp
afbeelding van gomp
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

wissel van mijn 16v is idd ook gedaan door de bak "gewoon" opzij te leggen dus met een 8v zou dat naar mijn idee ook moeten kunnen.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

16v heeft ook een Be3 bak idd

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Toch schijnt het met een ES9J4 met ML5T ook te kunnen door de bak aan de kant te leggen...

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Dit hoeft toch niet zó duur te zijn bij een 8v? Ik geloof dat Gomp 450 - 500 kwijt was aan een koppelingswissel met zijn 16v.

gomp
afbeelding van gomp
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

yep, 450 en wat kleingeld voor ander spul.

Voor dat geld is complete koppeling , valeo, vervangen, olie ververst, diverse keerringen vervangen. Krukas keering (?) ding lekte en om dat te verhelpen moest de bak eraf, vandaar dat ding maar gedaan.

Wereld van verschil! Had een aan/uit koppeling. Een sachs drukgroep en een lukken plaat oid... :?

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

koppelingsset is toch maar iets van 150/200 euro, en nog een 10'tje voor de bakolie.

Misschien nog aandrijfaskeeringen, maar als ze niet lekken..........

gomp
afbeelding van gomp
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

geen idee. Dat was ik iig kwijt en boel is perfect in orde. Alles weer kurkdroog en verder geloof ik het dan wel.

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

150 euro voor een Valeo koppeling via de link van Wim en nog 40 euro voor de 3 keerringen bij de dealer (krukas en 2x aandrijfas), nog 2 liter bakolie ergens vandaan halen en dan ben je qua materiaal.
Dan nog een dagje klussen met 1 of 2 medeforummer's en de XM rijdt gewoon weer. :)

'T hoeft niet altijd zo duur te zijn. :wink:

wimb
afbeelding van wimb
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Die keerringen zou ik lekker laten voor wat het is als het handeltje droog is. En mocht het toch nat zijn dan de dealer heeft ze op voorraad.
Je bent ongeveer een geeltje kwijt voor de bakolie. En je hebt vliegwielbouten nodig (ook standaard voorraad dealer).
Het is inderdaad dat het niet zo duur hoeft te zijn. En met een of 2 forummers is het nog een leuke klus ook. En volgens een credit card reclame is die ervaring onbetaalbaar. :D

gomp
afbeelding van gomp
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Dat is idd de mooiste oplossing. Kost het je hooguit 2 woks arbeidsloon.

Enige reden voor mij om het te laten doen was die lekkende keerring waardoor de bak er toch af moest. wel zinvol om goed te kijken wat de staat van dat ding is.

De platen die eruit kwamen hadden iets van 120k gedraaid en waren eigenlijk nog als nieuw.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Vliegwielbouten? Bedoel je die waarmee je drukgroep op het vliegwiel zit? Die zijn opzich wel handig om op reserve te hebben ja, maar niet extreem noodzakelijk indien niet voorhanden.

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Denk dat Wim de echte vliegwielbouten bedoelt, die moeten natuurlijk los om de krukaskeerring te vervangen.
Maar waarom er dan perse nieuwe bouten in moeten? :roll:

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Dat vroeg ik me dus af omdat ze a) niet vervangen hoeven te worden en b) hij zelf 2 regels eerder zegt dat ie de keerring maar lekker moet laten zitten :)

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Drukgroep dus toch, ik was er al bang voor. Bedankt voor de reacties!

Ik had me eigenlijk voorgenomen het niet zelf te doen, de koppeling vervangen. Ik heb 2 jaar geleden met medeforummer Mech..dinges :lol: de koppeling van m'n BX vervangen, en dat vond ik me een puist werk. Ook was dat bij hem thuis, waar er de ruimte voor was. De XM staat hier op de parkeerplaats in Leusden, in een woonwijk. Niet echt een locatie om 'even' een koppeling te vervangen. Ik heb er al wel aan lopen denken om hem misschien naar Zeist te rijden/transporteren, daar is er wel de ruime voor op het erf.

gomp zegt:

yep, 450 en wat kleingeld voor ander spul.

Voor dat geld is complete koppeling , valeo, vervangen, olie ververst, diverse keerringen vervangen. Krukas keering (?) ding lekte en om dat te verhelpen moest de bak eraf, vandaar dat ding maar gedaan.

Wereld van verschil! Had een aan/uit koppeling. Een sachs drukgroep en een lukken plaat oid... :?

Gomp, jij woont in Utrecht dacht ik toch? Bij welke garage was dit?

Waar ik ook al een poosje mee in m'n maag zit, volgens mij had ik ze nog nooit geplaatst, maar is dit (Foto's klikbaar):

IMAGE(http://farm8.staticflickr.com/7167/6483239193_1771354a2d_d.jpg)

IMAGE(http://farm8.staticflickr.com/7151/6483236955_bc5a6e5869_d.jpg)

Om even een beeld te geven, laatste foto begint halverwege de achterdeur, en eindigd halverwege de voordeur, passagierskant. Ik had al eens geinformeerd bij een lasbedrijf wat dit kost om te laten herstellen, maar daar werd ik ook niet vrolijk van.

Verder ga ik, zoals ik volgens mij al eens eerder had gemeld, ook op mezelf wonen. Ik ben 2,5 maand aan het klussen geweest, en zo'n beetje al m'n spaargeld is opgegaan aan verf, vloeren en meubels. Afgelopen zaterdag m'n laatste werkdag gehad, en in Januari gaat onze nieuwe winkel open. De timing is dus ook alles behalve prettig, maar dat zal je altijd zien met dit soort dingen. :lol:

Ik heb er ook al over na lopen denken de XM misschien maar even te stallen, ik ben er nog niet uit wat ik nou ga doen.

Jochem
afbeelding van Jochem
  • Xantia 1.8i (VS)X '93
  • GSA Spécial 1.1 '81
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

V.w.b. laswerk: ik lees net dat BasisBX net 'voor een leuk prijsje' wat heeft laten lassen. Wellicht een idee om eens met hem contact op te nemen hierover?

HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Voor dat laswerk zou je eens een mailtje naar dit bedrijf kunnen sturen: oldtimerbenzlassen (at) hotmail.nl

Ik heb daar vandaag bij mijn XM de dorpel en bodemplaat rondom het r.v. krikpunt laten lassen.
Is goed en netjes gebeurd voor een leuk prijsje. :wink:

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Ik zal het eens proberen. Ik ben bij http://www.lasklus.nl geweest. Staat hier ook bekend als goed en goedkoop.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

dit lijkt me toch wel een forsere klus: zeker over een lengte van 1 meter rot? Is dit niet APK afkeur op deze plek?
in combi met kapotte drukgroep/koppeling?

tijd voor een andere fraaie 2.0 misschien; of trap ik je dan op je hart.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

JA :shock: Deze kleur is uniek!!! Weg zetten en even een Bix van 250,= kopen voor de winter Timo!

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Dit lijkt me wel een aardige pekelbak:
http://link.marktplaats.nl/510042938

Niet te duur, gaat niet weg i.v.m. een technisch mankement én heeft nog een half jaar apk. :wink:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Die vind ik er wel een beetje armoeig eruit zien Coen... :roll:

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Zo :wtf: daar mag een aardig stukje in gebakken worden zeg. :shock:

wimb
afbeelding van wimb
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Matthijs zegt:

Dat vroeg ik me dus af omdat ze a) niet vervangen hoeven te worden en b) hij zelf 2 regels eerder zegt dat ie de keerring maar lekker moet laten zitten :)

Ik zat half in m'n hoofd met de Grote Beun. Daar is wel het vliegwiel er wel af geweest en dan moeten die bouten er nieuw op. Waarom? Geen idee maar er wordt overal uitdrukkelijk op gewezen. :roll: Ach, ze kosten niet de hoofdprijs.

Pagina's

Onderwerp gesloten