Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

689 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Nou, net bij medeforummer par eXeMple! geweest, en de XM uitgelezen. Matthijs had inderdaad gelijk, uit het motormanagment kwam alleen code 51: Oxygen/lamda sensor. Die zal dus wel stervende zijn. Weeees? :lol:

Ook nog even de hydractiefcomputer uitgelezen, daar kwamen 2 foutcodes uit. 24: Vehicel speed sensor, en 31: Elektrovalve firm/soft suspension.
Daarna alle computers gereset, en weer naar huis gereden.

Jochem
afbeelding van Jochem
  • Xantia 1.8i (VS)X '93
  • GSA Spécial 1.1 '81
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Timo, kun je dan niet wellicht (als die identiek is tenminste) het gasklephuis van Breaky ook mee overnemen? Al was het maar ter leeringh ende vermaeck, of om die eens om te wisselen met de jouwe. Of voor de sensoren erop. Zomaar een ideetje :P

HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Daar zit geen motorblok meer in, die is verkocht. Dus dat gaat nie. :wink:

Jochem
afbeelding van Jochem
  • Xantia 1.8i (VS)X '93
  • GSA Spécial 1.1 '81
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Hmm, dat wordt lastig ja :P

HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Die is anders qua ontwerp, je zou hem er of kunnen halen en schoon maken.
Ik heb er toen der tijd nog een andere pakking tussen gezet, uit voorzorg.

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Toch even voor de zekerheid, ik kan de lambdasonde van Wes overnemen. Echter is er in 06-1991 een wijzing plaats gevonden aan de lamdasonde. Wat, weet ik echter niet. Enige verschil wat ik zie/kan vinden is een andere kleur stekker, dus wellicht de stekkeraansluiting?! De nieuwprijs van beide sensoren verschilt alleen nogal. Die van voor 06-1991 is ~170 euro, en die van daarna ~110. Die van Wes is dus van daarna, maar lamdasondes zijn naar mijn weten toch universeel, waardoor ik hooguit eventueel alleen de stekkeraansluiting aan zou moeten passen?

Verder kom ik net weer bij Chyparse vandaan, die heeft er een andere veerbol onder gezet. Die dacht dat het lekken daardoor kwam, dat er een haarscheurtje in de lasnaad zat. De XM staat nu voor de deur met een stuk karton eronder, ik ben benieuwd..

wimb
afbeelding van wimb
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Ik zou die lambdasonde van Breaky gewoon proberen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Misschien dat jouw XM nog 1 heeft met 2 blokjes van 2 en die van Wes met 1 van 4 ?

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

eXpelliarMus zegt:

IMAGE(http://i51.tinypic.com/s5uwyc.jpg)

Dit is um. :wink:

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

En ik had ook even gekeken, en ik heb ook 2 stekkers, maar dan een zwarte en een blauwe. :lol:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Zo lang de stekkers maar passen op de stekkers in de auto, kan het niet fout gaan, Wim!?

wimb
afbeelding van wimb
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

In principe niet. Een steker is voor het verwarmingselement, de andere voor de meting. Even met een multimeter de waardes vergelijken.

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

We hebben wel allebei op de ene stekker 2 witte draden, en op de andere stekker 1 zwarte en 1 grijze draad, dat komt ook overeen. We gaan gewoon passen, en desnoods meten, we zien het wel.

Ik had nu ook heel af en toe tijdens stadsverkeer een brandend MM lampje. Ik heb de XM nog een keer uitgelezen, en daar kwamen dit keer 2 foutcodes uit:

51 - Lambda sonde
13 - Injection air temp sensor

Die 13 is nieuw voor me, waar zit deze ongeveer? Ik kan er in de Haynes niks over vinden. :?

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Die zit in de buis die loopt van gasklep naar luchtfilter, grijs stekkertje zit erop. Volgens mij is die in dit topic al eens de revue gepasseerd

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Timo1990 zegt:

... Wat is dit?

IMAGE(http://farm3.static.flickr.com/2632/5757890128_7d488780d4_m_d.jpg) IMAGE(http://farm6.static.flickr.com/5068/5757347907_398a11418c_m_d.jpg)

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Daar heb ik er ook nog wel wat van liggen.

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Morgen richting Aalsmeer om te klussen met Wes aan de XM. Ik ben benieuwd wat het resultaat wordt!

Nog wel een vraag die ik was vergeten te stellen, ik zag dit in de inlaat vanaf gasklephuis naar motorblok zitten:

IMAGE(http://farm7.static.flickr.com/6036/5877339235_37a204411e_d.jpg)

Ik zag nergens een losse stekker liggen, en gezien de vuiligheid op de stekkeraansluiting heeft er denk ik ook nooit één opgezeten, maar ben toch wel benieuwd welke sensor dit dan weer is?!

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

We kijken er morgen wel even naar, volgens mij heb ik die niet gehad op mijn 2.0i.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Mogelijk ex-gas, of dát is je tempsensor achteraf erin gebeunt. SCC rept er geen woord over.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Dat dacht ik ook al. Haal hem maar los. Als er van binnen een klein frutseltje zit is het inderdaad de luchttemp. meter.

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Timo1990 zegt:

Morgen richting Aalsmeer om te klussen met Wes aan de XM. Ik ben benieuwd wat het resultaat wordt!

Hallo Timo,
Zal ik morgen naar Aalsmeer komen met de velgen. Scheelt jouw weer tijd.
Groetjes,
Benny.

Jochem
afbeelding van Jochem
  • Xantia 1.8i (VS)X '93
  • GSA Spécial 1.1 '81
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Velgen? Mis ik iets? :P

HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography

wimb
afbeelding van wimb
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Sterker: 4 ietsen.

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Sarinora zegt:

Timo1990 zegt:

Morgen richting Aalsmeer om te klussen met Wes aan de XM. Ik ben benieuwd wat het resultaat wordt!

Hallo Timo,
Zal ik morgen naar Aalsmeer komen met de velgen. Scheelt jouw weer tijd.
Groetjes,
Benny.

Mod edit: aub via pb. :wink:

@ Jochem, 4 stalen velgen met Michelin banden, aangezijn mijn banden compleet op zijn. :wink:

Jochem
afbeelding van Jochem
  • Xantia 1.8i (VS)X '93
  • GSA Spécial 1.1 '81
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Ah, juist :)

HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Afgelopen dinsdag ben ik langs Wes geweest in Aalsmeer om te sleutelen aan de XM. In eerste instantie voor de lambda. Maar helaas paste beide stekkers niet zoals het hoort, dus daar waren we snel mee klaar.
Daarna gingen we de veerschotels overzetten. De mijne waren toch wel slecht. Oude gedemonteerd, en uitgebreid bekeken. Helaas nog geen foto's van gemaakt, die zal ik nog maken! Helaas met het demonteren iets te enthousiast op de kop van de bovenste bout die op de veerpoot zit bovenop de veerschotel geslagen om de veerpoot los te slaan, waardoor ik de schroefdraad had gesloopt. Een hele dikke oeps. :oops: Gelukkig had Wes nog een veerpoot liggen, dus die gebruikt. Het de- en monteren van de poot ging niet echt soepel, maar uiteindelijk toch gelukt, met héél veel dank en complimenten aan Wes! 8)

Zoals al eerder in dit topic gemeld, had met in- en uitveren altijd een vervelend kraakje, alsof ik hele stroeve veerpoten had of zo. Maar dat kraakje is nu compleet verdwenen, dat zullen de veerschotels wel geweest zijn die dat kraakje gaven bij in- en uitveren?! Super 8)

Verder nog wat motorische delen uitgewisseld, de grote zwarte luchtslang, met luchttemperatuurmeter, en een zo goed als nieuwe stappenmotor. Nu zit de stekker van de luchttemperatuurmeter aangesloten op de sensor die ik een paar posts naar boven vroeg welke dat was, de stekker paste daar gewoon op. Bij Wes draaide de XM nog redelijk mooi stationair, maar ik was nog maar net weg en het begon alweer. Af en toe afslaan bij het intrappen van de koppeling, soms netjes stationair draaien met af en toe een sprongetje omhoog, of soms gewoon hoog stationair draaien. Helaas. Ik ga over een paar dagen eerst 3 weken met een Eend op vakantie, daarna ga ik bij thuiskomst zelf een nieuwe lambda er in zetten, kijken wat dat gaat doen. Wes heeft het uitgebreid laten zien en verteld hoe het moet, dus dat moet goed komen denk ik. 8)

Ook kwam Benny nog even langs, om mijn 4 Michelins die ik had gekocht langs te komen brengen. Ook super! Mijn huidige banden waren écht zo goed als kaal gesleten.

Eigenlijk vééls te weinig foto's gemaakt, maar hierbij de enige 2:

IMAGE(http://farm6.static.flickr.com/5230/5885484755_f3fe9cbcaa_m_d.jpg) IMAGE(http://farm6.static.flickr.com/5188/5886051450_a516838a9e_m_d.jpg)

Nogmaals mijn dank aan Wes voor het sleutelwerk, en ook bij alles kreeg ik tekst en uitleg, en op al mijn vragen kreeg ik antwoord, het was een enorm leerzame middag!

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Was gezellig en graag gedaan Timo, mocht je nog hulp nodig hebben in de toekomst, bellen. :wink:

Met de Eend op vakantie dat heb ik ook nog gedaan, we hebben twee eenden gehad, beide muis grijs.
Heerlijke Citroën's zijn dat toch. 8) Heel veel plezier met de Eend.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Met een eend kom je overal!! :thumbup:

Leuk om te lezen hoe goed je deze bijzondere XM in ere herstelt!

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Mooi dat er al verbeteringen zijn bereikt :D .
Als je kabelverbindstekkers gebruikt, zou je de lambdasonde van Wes alsnig kunnen gebruiken. Dus de stekkers van Wes eraf knippen en jouw stekkers aan de lambdasensor van Wes verbinden :wink:.
Probeer een keer een benzinereinigings flesje en/of injectiereinings flesje in de tank te doen, bij mij werkt vooral de eerste merkbaar goed. Was het benzinefilter al vervangen?

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

COMPRESSIETEST :idea:
Niet random maar alles lopen vervangen maar dingen gewoon systematisch uitsluiten, kijk nou wat voor langdradig geouwehoer dit nu al is geworden

Pagina's

Onderwerp gesloten