Whooowww, wat knalt ze lekker van die foto's af Timo, zeker in de sneeuw!!! Complimenten! Leuk weer een zusje van La Noir Verni op 's lands wegen erbij!'
Zo, speciaal voor Timo had ik vanochtend meer oog voor de schakelaars dan voor het verkeer. :wink:
Het symbooltje hoort inderdaad verlicht te zijn. En daarboven (type 2) zit nog een venstertje dat gaat branden als de knop is ingeschakeld.
is het hele dashboard kastje aan vervanging toe? of alleen de gasveer?
Als je de gasveer vervangt kun je ook een veer uit een t 2 nemen, moet je alleen even iets vijlen om het passend te maken :wink:
Uithalen van het t 1 kastje is overigens even zoeken, je moet de buitenzijdes van de bovenkant naar binnen duwen, daar zit het vastgeklikt :idea:
:clap: :buig:
Dat klopt dat schakelaars in de uitstand onverlicht zijn.
Ik adviseer je een nieuw slot te kopen bij de dealer. Kost je ongeveer 70 pleuries als je hem op VIN-nummer bestelt. En dan is 'ie zeker goed.
Maar voor 70 euro heb ik ook een afstandsbediening, en gebruik ik de sloten alleen in noodgevallen. :wink: Ik heb vandaag de sloten omgewisseld (wat een ongelooflijk simpel klusje is dat zeg!) Dus nu kan ik gewoon weer de auto openen aan de bestuurderskant. :D Nu nog even op zoek naar een afstandsbediening.
Citrophile zegt:
De toetsknoppen horen licht te geven zodra je het licht aanzet. pas als je de functie wilt bedienen dan moeten ze feller oplichten.
Hmm, de afgelopen dagen even in de gaten gehouden. Ze branden helemaal niet. Als ik bijvoorbeeld de achterruitverwarming aan zet, brand alleen het oranje lampje boven de schakelaar. Maar als ik de achterwisser aan zet, die geen oranje lampje erboven heeft, brand het lampje in de schakelaar wel. Als ik hem dan weer uit zet, is het weer donker in de schakelaren. De raamschakelaren branden wel gewoon.
Mark zegt:
zegt:
- Andere schermpjes in het dashboard zetten;
- Ander dashboardkastje;
Als je belangstelling hebt dan kan ik je daar wel aan helpen.
btw, hoe ga je geel licht erin zetten? mij bevalt persoonlijk Xenon 4300K met gele bolletjes perfekt!
Ik wilde zelf eerst op sloperijen rond kijken of ik het daar kon vinden, zodat ik meteen weet hoe alles los moet en ik het bij mijn XM niet sloop. Mocht ik het niet kunnen vinden, dan heel graag! Bij het dashboardkastje mist de gasveer, is de handel om hem te openen afgebroken, en is de binnenbekleding gescheurd. Dus ik vervang maar het complete kastje. Alhoewel het handeltje volgens mij los kan vervangen worden, net als de gasveer.
Aan geel licht heb ik er gewoon geel H1 in gezet, uit Amerika laten overkomen. Staat fantastisch!
Mark zegt:
Je hebt volgens mij ook nog een nieuw achterlicht (links nodig) in ontwaar een gaatje op een van de foto's.
Nee, heeft Lijzinga al vervangen. :wink:
Vandaag eventjes met de XM aan de gang geweest. Niet veel bijzonders gedaan, even m'n spullen er in gelegd, gele lampen er in gezet, de sloten omgewisseld, en een vloeistofcheck gedaan.
Als het weer het een beetje toe laat (ja, ik ben een watje :oops: ):
- De XM een beurt geven (Bougies, bougiekabels, luchtfilter en olie + filter);
- Dan wat kleine dingen zoals dashboarverlichting, schermpjes in het dashboard en het dashboardkastje;
- Andere voorstoelen;
- Koppelingskabel even stellen. Koppeling gaat niet zwaar of slipt niet, maar het aangrijppunt zit behoorlijk hoog;
- En tenslotte in Januari of Februari een keer langs Chyparse.
Dan kan ze er weer helemaal tegenaan! Want wat rijdt zo'n XM ongelooflijk fijn zeg! :lovecit:
Bedankt! Die zijn inderdaad dof, komt wel een keer.
Nog wat vergeten, mijn stadslicht voor brand opeens niet meer. Nu kan het toeval zijn, en dat beide lamjes opeens kapot zijn.. Maar ik zie eigenlijk redelijk wat XM's met defect stadslicht voor. Is dit een bekend probleem?
Koppeling stellen kan op 2 manieren: zoals Olving en de Haynes het uitleggen met uitmeten van de uitslag enzo.
Of zoals een Citroën-monteur het me zei: het koppelingspedaal moet ongeveer anderhalve centimeter hoger staan dan de andere twee. ;-)
Voor het eten nog even naar de stadslichtjes gekeken. Eerst de zekering bekeken. Die vond ik er goed uit zien. Toen even gaan meten. Ik meette geen 12V op de stekker. Toen een ander massapunt gepakt om te kijken of het daar aan lag. Nog steeds niks. Toen nog maar een keer naar het zekeringskastje gelopen, en de zekering eruit gehaald. Verdomd, toch kapot. :oops: Toen een nieuwe zekering er in gedaan, maar die klapte er meteen weer uit nadat ik het licht aan deed. :? Toen een iets zwaardere er in gezet, en nu werkt m'n stadslicht weer! En m'n lichtzoemer werkt ook weer, en....... Mijn schakelaren zijn nu ook weer verlicht! 8)
Een zwaardere dan standaard erin is een lapmiddel he.. Waarschijnlijk heb je ergens een overgangsweerstand die te groot is ofzo. En straks doet je zwaardere zekering zn werk niet en smelten je kabels door.
Ik las het ook al bij de buren ja.. Hoort 5A in, zit nu 10 in, die had ik nog in m'n gereedschapskist liggen. Voor de zekerheid er maar weer uit halen? Waar zou ik het moeten zoeken waarom de 5A zekering er meteen uit klapt? :?
Dat zijn delen waar de overgangsweerstand toe neemt. En dus neemt de stroom af.
Het klinkt eerder als een verkeerde bedrading. Ik zou op zoek gaan naar beunsporen. En vooral die 10A er niet in laten zitten. 5A piept er niet voor niets uit. :roll:
Pff, vanochtend klapte de 10A zekering er ook meteen uit. Ik was nieuwsgierig wat die bij de 15A zekering ging doen, of die er dan ook meteen uit klapte. Dat deed die niet, maar het begon opeens te stinken, en ik zag een kringetje rook achter het radio klepje vandaan komen. :shock: Ik schrok me rot. Meteen de zekering er uit gehaald, dit zit niet goed.
Nu zag ik al wel dat mijn radiobedrading met een hele reut kroonsteentjes vast zit, vreselijk! Dat ga ik eerst nakijken en veranderen. Dan 1 voor 1 alles wat op die zekering zit nalopen? Dus eerst stadslicht loskoppelen om te kijken of die er dan nog uit klapt? Dan kijken als de lichtzoemer gaat zoemen of die er dan uit klapt? Etc. Of iemand suggesties? :?:
Ook heeft er ooit een alarm ingezeten, gezien de 2 sensoren die nog op m'n dashboard zitten. Dat zou ook de boosdoener kunnen zijn, de eerder genoemde 'beunsporen'. :lol:
Inderdaad, zo zou ik ook beginnen. Eerst bedrading fatsoeneren en dan zoveel mogelijk loshalen en doormeten.
Heb je een multimeter? Da's in dit soort situaties een must. Wat zeg ik? Bijna een verplichting. Kun je zonder zekeringen op te blazen doormeten.
Inderdaad, zo zou ik ook beginnen. Eerst bedrading fatsoeneren en dan zoveel mogelijk loshalen en doormeten.
Heb je een multimeter? Da's in dit soort situaties een must. Wat zeg ik? Bijna een verplichting. Kun je zonder zekeringen op te blazen doormeten.
Ik heb een multimeter inderdaad. In m'n BX elektrische ramen ingebouwd en centrale vergrendeling, en in m'n Xantia elektrische ramen achter. Dan is zo'n multimeter ook echt een must.
Nou, één ding is zeker, het ligt in elk geval aan de radiobedrading. Zodra mijn radio niet aangesloten is, werkt alles weer. Dan heb ik gewoon stadslicht, een lichtzoemer en schakelaarverlichting. De 5A zekering klapt er dan niet uit. Maar zodra ik de radio aansluit, begint het gedonder.
Als ik alleen mijn 2 ISO kabels in de radio klik, en ik zet dan de radio aan, dan valt de radio bij het aanzetten van de stadsverlichting meteen uit. Zet ik de verlichting weer uit, dan gaat de radio weer aan. Maar, sluit ik ook de antennekabel aan, en ik heb de radio aan en ik zet dán de verlichting aan, klapt de zekering er meteen uit. :roll:
Als ik een andere massakabel voor de radio gebruik, zal het dan goed werken? Zo ja, welke kan ik dan het beste pakken? Van de aansteker? Of zal dat niet helpen? :?
Nu de pekel weer voorbij is, heb ik d'r in elk geval ook even gewassen, en natuurlijk wat foto's gemaakt:
Aha mooi dat de dame thuis is :D en erg netjes dat de garage de zaken goed in orde heeft gemaakt. (mag ook wel eens gezget worden)
Als je belangstelling hebt dan kan ik je daar wel aan helpen.
btw, hoe ga je geel licht erin zetten? mij bevalt persoonlijk Xenon 4300K met gele bolletjes perfekt!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Plaatje. 8)
Je hebt volgens mij ook nog een nieuw achterlicht (links nodig) in ontwaar een gaatje op een van de foto's.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Whooowww, wat knalt ze lekker van die foto's af Timo, zeker in de sneeuw!!! Complimenten! Leuk weer een zusje van La Noir Verni op 's lands wegen erbij!'
Succes met het aanpakken van het klein spul!
Zo, speciaal voor Timo had ik vanochtend meer oog voor de schakelaars dan voor het verkeer. :wink:
Het symbooltje hoort inderdaad verlicht te zijn. En daarboven (type 2) zit nog een venstertje dat gaat branden als de knop is ingeschakeld.
Dat is bij een serie1 ook zo :wink:
Mooi plaatje!
is het hele dashboard kastje aan vervanging toe? of alleen de gasveer?
Als je de gasveer vervangt kun je ook een veer uit een t 2 nemen, moet je alleen even iets vijlen om het passend te maken :wink:
Uithalen van het t 1 kastje is overigens even zoeken, je moet de buitenzijdes van de bovenkant naar binnen duwen, daar zit het vastgeklikt :idea:
Bedankt voor de reacties!
Maar voor 70 euro heb ik ook een afstandsbediening, en gebruik ik de sloten alleen in noodgevallen. :wink: Ik heb vandaag de sloten omgewisseld (wat een ongelooflijk simpel klusje is dat zeg!) Dus nu kan ik gewoon weer de auto openen aan de bestuurderskant. :D Nu nog even op zoek naar een afstandsbediening.
Hmm, de afgelopen dagen even in de gaten gehouden. Ze branden helemaal niet. Als ik bijvoorbeeld de achterruitverwarming aan zet, brand alleen het oranje lampje boven de schakelaar. Maar als ik de achterwisser aan zet, die geen oranje lampje erboven heeft, brand het lampje in de schakelaar wel. Als ik hem dan weer uit zet, is het weer donker in de schakelaren. De raamschakelaren branden wel gewoon.
Ik wilde zelf eerst op sloperijen rond kijken of ik het daar kon vinden, zodat ik meteen weet hoe alles los moet en ik het bij mijn XM niet sloop. Mocht ik het niet kunnen vinden, dan heel graag! Bij het dashboardkastje mist de gasveer, is de handel om hem te openen afgebroken, en is de binnenbekleding gescheurd. Dus ik vervang maar het complete kastje. Alhoewel het handeltje volgens mij los kan vervangen worden, net als de gasveer.
Aan geel licht heb ik er gewoon geel H1 in gezet, uit Amerika laten overkomen. Staat fantastisch!
Nee, heeft Lijzinga al vervangen. :wink:
Vandaag eventjes met de XM aan de gang geweest. Niet veel bijzonders gedaan, even m'n spullen er in gelegd, gele lampen er in gezet, de sloten omgewisseld, en een vloeistofcheck gedaan.
Als het weer het een beetje toe laat (ja, ik ben een watje :oops: ):
- De XM een beurt geven (Bougies, bougiekabels, luchtfilter en olie + filter);
- Dan wat kleine dingen zoals dashboarverlichting, schermpjes in het dashboard en het dashboardkastje;
- Andere voorstoelen;
- Koppelingskabel even stellen. Koppeling gaat niet zwaar of slipt niet, maar het aangrijppunt zit behoorlijk hoog;
- En tenslotte in Januari of Februari een keer langs Chyparse.
Dan kan ze er weer helemaal tegenaan! Want wat rijdt zo'n XM ongelooflijk fijn zeg! :lovecit:
En ook nog een paar foto's, om het af te leren:
Staat leuk dat blauw met witte sneeuw.
Je koplamp-ruitje in de unit is wel erg dof, je kan het uitwisselen met een type 2 koplamp unit. Die hebben dat ruitje niet.
Bedankt! Die zijn inderdaad dof, komt wel een keer.
Nog wat vergeten, mijn stadslicht voor brand opeens niet meer. Nu kan het toeval zijn, en dat beide lamjes opeens kapot zijn.. Maar ik zie eigenlijk redelijk wat XM's met defect stadslicht voor. Is dit een bekend probleem?
Zal wel een massaprobleempje zijn, even aan het fittinkje frunniken, vocht en gecorodeerde stekkertjes? Doet ie het dan nog niet lampie stuk.
Ik raad je aan om dit ook gelijk te laten doen: :wink:
Ik had het al gelezen ja, gaat zeker gebeuren! 8)
Koppeling stellen kan op 2 manieren: zoals Olving en de Haynes het uitleggen met uitmeten van de uitslag enzo.
Of zoals een Citroën-monteur het me zei: het koppelingspedaal moet ongeveer anderhalve centimeter hoger staan dan de andere twee. ;-)
Ik doe altijd t laatste ;-)
Oh ja...dat moet ook nog eens gebeuren, die 20% extra. Wat een ongelofelijk mooie plaatjes in de sneeuw Timo!
Gefeliciteerd met je nieuwe XM.
Je zult er veel plezier aan hebben.
Kleurtje is trouwens 1 van de mooiste kleuren op een XM.
Groetjes Jeroen
Bedankt!
Vanavond even het koppelingspedaal gesteld, dat was wel nodig! Wat een verademing nu, dit rijdt véél beter zo! 8)
Ik schaam me dood. :oops:
Voor het eten nog even naar de stadslichtjes gekeken. Eerst de zekering bekeken. Die vond ik er goed uit zien. Toen even gaan meten. Ik meette geen 12V op de stekker. Toen een ander massapunt gepakt om te kijken of het daar aan lag. Nog steeds niks. Toen nog maar een keer naar het zekeringskastje gelopen, en de zekering eruit gehaald. Verdomd, toch kapot. :oops: Toen een nieuwe zekering er in gedaan, maar die klapte er meteen weer uit nadat ik het licht aan deed. :? Toen een iets zwaardere er in gezet, en nu werkt m'n stadslicht weer! En m'n lichtzoemer werkt ook weer, en....... Mijn schakelaren zijn nu ook weer verlicht! 8)
Een zwaardere dan standaard erin is een lapmiddel he.. Waarschijnlijk heb je ergens een overgangsweerstand die te groot is ofzo. En straks doet je zwaardere zekering zn werk niet en smelten je kabels door.
Ik las het ook al bij de buren ja.. Hoort 5A in, zit nu 10 in, die had ik nog in m'n gereedschapskist liggen. Voor de zekerheid er maar weer uit halen? Waar zou ik het moeten zoeken waarom de 5A zekering er meteen uit klapt? :?
Stekker verbindingen, massapunten
Dat zijn delen waar de overgangsweerstand toe neemt. En dus neemt de stroom af.
Het klinkt eerder als een verkeerde bedrading. Ik zou op zoek gaan naar beunsporen. En vooral die 10A er niet in laten zitten. 5A piept er niet voor niets uit. :roll:
Pff, vanochtend klapte de 10A zekering er ook meteen uit. Ik was nieuwsgierig wat die bij de 15A zekering ging doen, of die er dan ook meteen uit klapte. Dat deed die niet, maar het begon opeens te stinken, en ik zag een kringetje rook achter het radio klepje vandaan komen. :shock: Ik schrok me rot. Meteen de zekering er uit gehaald, dit zit niet goed.
Nu zag ik al wel dat mijn radiobedrading met een hele reut kroonsteentjes vast zit, vreselijk! Dat ga ik eerst nakijken en veranderen. Dan 1 voor 1 alles wat op die zekering zit nalopen? Dus eerst stadslicht loskoppelen om te kijken of die er dan nog uit klapt? Dan kijken als de lichtzoemer gaat zoemen of die er dan uit klapt? Etc. Of iemand suggesties? :?:
Ook heeft er ooit een alarm ingezeten, gezien de 2 sensoren die nog op m'n dashboard zitten. Dat zou ook de boosdoener kunnen zijn, de eerder genoemde 'beunsporen'. :lol:
Dat is wel heel snel je les geleerd ;)
mmm nieuwe paus dus?
Inderdaad, zo zou ik ook beginnen. Eerst bedrading fatsoeneren en dan zoveel mogelijk loshalen en doormeten.
Heb je een multimeter? Da's in dit soort situaties een must. Wat zeg ik? Bijna een verplichting. Kun je zonder zekeringen op te blazen doormeten.
Brandblusser lijkt me in zijn geval eerder een must :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ach, zijn we ook van het probleem af. :lol:
Ik heb een multimeter inderdaad. In m'n BX elektrische ramen ingebouwd en centrale vergrendeling, en in m'n Xantia elektrische ramen achter. Dan is zo'n multimeter ook echt een must.
Binnenkort alles maar eens nalopen dan.
Nou, één ding is zeker, het ligt in elk geval aan de radiobedrading. Zodra mijn radio niet aangesloten is, werkt alles weer. Dan heb ik gewoon stadslicht, een lichtzoemer en schakelaarverlichting. De 5A zekering klapt er dan niet uit. Maar zodra ik de radio aansluit, begint het gedonder.
Als ik alleen mijn 2 ISO kabels in de radio klik, en ik zet dan de radio aan, dan valt de radio bij het aanzetten van de stadsverlichting meteen uit. Zet ik de verlichting weer uit, dan gaat de radio weer aan. Maar, sluit ik ook de antennekabel aan, en ik heb de radio aan en ik zet dán de verlichting aan, klapt de zekering er meteen uit. :roll:
Als ik een andere massakabel voor de radio gebruik, zal het dan goed werken? Zo ja, welke kan ik dan het beste pakken? Van de aansteker? Of zal dat niet helpen? :?
Nu de pekel weer voorbij is, heb ik d'r in elk geval ook even gewassen, en natuurlijk wat foto's gemaakt:
Pagina's