Het lijkt een beetje op het gedrag van mijn 2.1TD Berline heel in het begin. Of misschien was het zelfs ooit met mijn Bix.... zo lang geleden dus.
Bleek toen een of andere bedrading aan de brandstofpomp te zijn, massadraad of zo, die niet goed vast zat, alhoewel dat toentertijd volgens de kenners van de XMNL-yahoo list (voorganger van dit forum) niet kon. De garage heeft het toen gefixt en het is nooit meer voorgekomen.
Kweetniet of bij ook ergens een soort van massadraadje aan de brandstofpomp zit? Weet nog wel dat ik toen regelmatig forse storing bij het gasgeven had op de radio, als teken dat daar iets niet lekker zat.
Het af en aan gedrag duidt m.i. op iets electronisch dat half vast zit.
Succes met zoeken!
Nu je het zegt, af en toe hoor ik via de speakers een soort geruis, ik dach eerst dat de speakers een beetje vervormde..
Misschien moet ik eens na de massa kabel kijken..
(Viel me op dat weer een vacuum wegliep toen ik de tankdop losdraaide vanavond..)
-Botssensor (Heb ik niet, :shock: lekker veillig gevoel :lolno: )
-BDP-sensor (dan doet alleen de toerenteller niet meer)
Zou het de ontstekingsmodule de oorzaak kunnen zijn..
Dus bestel ik maar een nieuwe bij de Brezantoko....
ik ben benieuwd of dit het probleem oplost, in iedergeval is ze nu voor de hele week op de weg te vinden, aangezien de Bx (dé karakterbak) uit de running is.. :(
Bij mij viel de auto ook wel eens spontaan uit als ik moest remmen. Bij mij lag het aan de stappenmotor, nadat ik die schoon had gemaakt was het euvel weg. Al heb i khet vermoeden dat het hier niet zo simpel is, maar toch.
Hoe is de staat van de verdelerkap met rotor en de bougiekabels?
Misschien slijtage van de koolborstels in het contactslot?
-Verdelerkap heb ik vervangen.
-De rotor en bougiekabels zijn door Jaap vervangen dus net 2jaar oud..
-Ik wil een relais plaatsen tussen de contact en startmotor. Dan hoeft de contact niet zo veel spanning vragen om de startmotor te doen starten..
Dus, zoals ik al aan geef ik heb een vervelende lekkage..
Het vervelende is dat het binnen is! De bijrijderskant is de vloerbedekking sinds het begin zeiknat. Soms is het wat minder, en dan weer natter.
Wat o wat zou het kunnen zijn? Het voelt vettig aan. Ik heb op tast gevoeld bij het middenconsol, ik meende dat het daar vettig aanvoelt.. Ojee wat kan het dan zijn?
Optie:
-Kachelradiator? (ze zijn gelukkig nog nieuwe te krijgen en de pakking ook!)
-Verdamper?
-Iets anders?
Maar mijn vraag is hoe kan ik dit tijdelijk oplossen? Airco uit en de kachel op standje koud laten staan?
Zodat de lekkage voor even stopt?
Dan kan ik mooi de vloer goed droog maken en rustig verder zweven.. Een andere Citroën vraagt nu effe wat meer aandacht…
Oja, nog steeds geen onstekingsmodule en pasta besteld.... Maar ik rij wel al een tijdje al probleemloos rondt.. 8)
Vooral sinds ik de benzinedop niet helemaal vastdraaid.. (zal wel een slechte ontluchting zijn, waardoor ze uitvalt..)
Oke, dat vermoeden had ik al.. :evil: (Pas ook al bij de digit vervangen)
Men kan niet de kachelradiator afsluiten? (Bij de bx kun je via een schuif de kachelkraan afsluiten, zodat de koelvloeistof niet naar de kachelradiator gaat)
Ik weet gelukkig al welke onderdelen ik moet bestellen..
Xm met of zonder airco heeft de zelfde kachelradiator volgens de nr.. die er bij staan.
Het vreemde is wel dat de Xm al wat ritten heeft gehad, zonder dat de motor warm liep? Hij blijft mooi 90graden de hele tijd.. :?
(Ritjes van 1,5uur bijvoorbeeld in de toen nog warme zomer..)
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Gert z'n V6....:Lekkage...
Zolang je er genoeg KVS in blijft gooien, blijft het niveau op peil en wordt ie idd niet te heet; maar snel vervangen is toch beter, mocht het lek groter worden; anders sta je een keer opeens....
Droog krijgen van de vloer is het makkelijkst met kattegrind: gewoon de grootste zak kopen en helemaal leegstrooien op de vloer in de bijrijdersplaats. Middenconsolebekleding en vloermat kun je het beste eruit halen, schoonboenen en drogen in de zon.....ahum, als ie er is natuurlijk, anders boven de kachel. De eerste moet er sowieso uit voor vervanging.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Maar mijn vraag is hoe kan ik dit tijdelijk oplossen?
De twee koelslangen die aan de bijrijderskant het schutbord in gaan loshalen en doorverbinden. Maar dat is bijna net zoveel werk als de kachelradiateur vervangen. Het is echt maar een uurtje werk.
Citrophile zegt:
Check bij het bestellen dat het een kachelradiateur is voor een XM met airco.
Zit daar dan verschil in? Ik heb daar bij de mijne niet op gelet en wat ik me kan herinneren wordt het ook niet vermeld op onderdelensites. :roll:
Omdat ik al een keer voor een XM V6 zonder airco (vroeg type) van een collega heb vervangen, zat daar verschil volgens citroën bij het bestellen. Wat het verschil is kon ik er niet aan zien.
Als je een hoge trechter op het reservoir zet tijdens het vullen, dan ontlucht het systeem zichzelf. Wacht totdat de koelventilatoren inslaan bij een (stationair) draaiende motor en je ziet het niveau in de hoge trechter dalen en vul dan bij tot het reservoir vol zit.
Deze methode is te prefereren boven ontluchtingsboutjes losdraaien die in jaren niet los zijn geweest en af kunnen breken.
Dan weet je zeker dat het goed gaat, anders heb je nog steeds dat het reservoir het hoogste punt is i.p.v. de trechter. Ik heb ook mensen zoiets zien maken van omgekeerde cola flessen met de bodem eraf gezaagd. Dan moet je een extra reservoirdop aanpassen zodat de omgekeerde colafles erin past.
Als je een hoge trechter op het reservoir zet tijdens het vullen, dan ontlucht het systeem zichzelf. Wacht totdat de koelventilatoren inslaan bij een (stationair) draaiende motor en je ziet het niveau in de hoge trechter dalen en vul dan bij tot het reservoir vol zit.
Dus als ik het goed begrijp:
-Een omgekeerde colafles zo maken dat het niet omvalt tijdens het vullen.
Vullen tot de rand van de colafles en dan de motor starten?
-De vloeistof zakt tijdens het lopen van de motor, als de fan aanslaat kan ik de motor uitzetten en de reservoir bijvullen als de fles leeg is.
Als alternatief kan ik nog kijken of de ontluchtingsnippels nog open willen...
Probeer van een clublid zon kant en klare trechter te lenen. Ik heb zelf nog nooit zo'omgekeerd colafles gemaakt als trechter, maar op het internet is er zeker over te vinden.
Trechter hoef je niet helemaal tot de hoogste rand te vullen, als je tot de helft of net iets meer vult is het al goed. Zodra de fans zijn ingeslagen, bijvullen totdat het reservoir vol zit en dan ben je klaar.
Nu je het zegt, af en toe hoor ik via de speakers een soort geruis, ik dach eerst dat de speakers een beetje vervormde..
Misschien moet ik eens na de massa kabel kijken..
(Viel me op dat weer een vacuum wegliep toen ik de tankdop losdraaide vanavond..)
Citroën das très bien!!!
heb je de vacuum wel gevangen? :lolno:
In een luchtzak zeker? :mrgreen:
En een handtekening!!!!
Na wat opties uitgesloten te hebben :
-Botssensor (Heb ik niet, :shock: lekker veillig gevoel :lolno: )
-BDP-sensor (dan doet alleen de toerenteller niet meer)
Zou het de ontstekingsmodule de oorzaak kunnen zijn..
Dus bestel ik maar een nieuwe bij de Brezantoko....
ik ben benieuwd of dit het probleem oplost, in iedergeval is ze nu voor de hele week op de weg te vinden, aangezien de Bx (dé karakterbak) uit de running is.. :(
Citroën das très bien!!!
Die is al door Jaap schoonemaakt Djidde.
Citroën das très bien!!!
Hoe is de staat van de verdelerkap met rotor en de bougiekabels?
Misschien slijtage van de koolborstels in het contactslot?
-Verdelerkap heb ik vervangen.
-De rotor en bougiekabels zijn door Jaap vervangen dus net 2jaar oud..
-Ik wil een relais plaatsen tussen de contact en startmotor. Dan hoeft de contact niet zo veel spanning vragen om de startmotor te doen starten..
Citroën das très bien!!!
En vanwaar deze omekeer Gert?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Als jeje BDP lostrekt valt je hele motor uit hoor, incl storing. Dus ik weet niet of je wellicht iets anders hebt losgetrokken?
O via het cifo info Mark..
Citroën das très bien!!!
nog niks los getrokken...
De info kwam van het Cifo..
Citroën das très bien!!!
Dus, zoals ik al aan geef ik heb een vervelende lekkage..
Het vervelende is dat het binnen is! De bijrijderskant is de vloerbedekking sinds het begin zeiknat. Soms is het wat minder, en dan weer natter.
Wat o wat zou het kunnen zijn? Het voelt vettig aan. Ik heb op tast gevoeld bij het middenconsol, ik meende dat het daar vettig aanvoelt.. Ojee wat kan het dan zijn?
Optie:
-Kachelradiator? (ze zijn gelukkig nog nieuwe te krijgen en de pakking ook!)
-Verdamper?
-Iets anders?
Maar mijn vraag is hoe kan ik dit tijdelijk oplossen? Airco uit en de kachel op standje koud laten staan?
Zodat de lekkage voor even stopt?
Dan kan ik mooi de vloer goed droog maken en rustig verder zweven.. Een andere Citroën vraagt nu effe wat meer aandacht…
Oja, nog steeds geen onstekingsmodule en pasta besteld.... Maar ik rij wel al een tijdje al probleemloos rondt.. 8)
Vooral sinds ik de benzinedop niet helemaal vastdraaid.. (zal wel een slechte ontluchting zijn, waardoor ze uitvalt..)
Maarre blijft een geweldige wagen... 8)
Citroën das très bien!!!
Dat moet haast wel je kachelradiateur zijn....
Dat is de kachelradiateur, gelukkig is die bij een XM makkelijk te vervangen zonder het dashboard eruit te halen.
Rij er niet mee door, want al het koelwater verlies je en de kans is groot dat de motor warm loopt.
Check bij het bestellen dat het een kachelradiateur is voor een XM met airco.
Oke, dat vermoeden had ik al.. :evil: (Pas ook al bij de digit vervangen)
Men kan niet de kachelradiator afsluiten? (Bij de bx kun je via een schuif de kachelkraan afsluiten, zodat de koelvloeistof niet naar de kachelradiator gaat)
Ik weet gelukkig al welke onderdelen ik moet bestellen..
Xm met of zonder airco heeft de zelfde kachelradiator volgens de nr.. die er bij staan.
Het vreemde is wel dat de Xm al wat ritten heeft gehad, zonder dat de motor warm liep? Hij blijft mooi 90graden de hele tijd.. :?
(Ritjes van 1,5uur bijvoorbeeld in de toen nog warme zomer..)
Citroën das très bien!!!
Een XM heeft geen kraan om de kachel af te sluiten.
ZPJ's worden gauw heet, dus snel een kachelradiateur regelen :wink: .
Zolang je er genoeg KVS in blijft gooien, blijft het niveau op peil en wordt ie idd niet te heet; maar snel vervangen is toch beter, mocht het lek groter worden; anders sta je een keer opeens....
Droog krijgen van de vloer is het makkelijkst met kattegrind: gewoon de grootste zak kopen en helemaal leegstrooien op de vloer in de bijrijdersplaats. Middenconsolebekleding en vloermat kun je het beste eruit halen, schoonboenen en drogen in de zon.....ahum, als ie er is natuurlijk, anders boven de kachel. De eerste moet er sowieso uit voor vervanging.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
De twee koelslangen die aan de bijrijderskant het schutbord in gaan loshalen en doorverbinden. Maar dat is bijna net zoveel werk als de kachelradiateur vervangen. Het is echt maar een uurtje werk.
Zit daar dan verschil in? Ik heb daar bij de mijne niet op gelet en wat ik me kan herinneren wordt het ook niet vermeld op onderdelensites. :roll:
Omdat ik al een keer voor een XM V6 zonder airco (vroeg type) van een collega heb vervangen, zat daar verschil volgens citroën bij het bestellen. Wat het verschil is kon ik er niet aan zien.
Misschien dat dit dan bij de eerste types anders was. Bij type 2 heb ik inderdaad geen verschil gezien met installeren van de airco.
V6en by type/serie 2 hebben standaard airco voor zover ik weet, dus dat kan kloppen :wink:.
Zowel met airco of zonder is de onderdeelnr van de radiateurkachel het zelfde..
-De onderdeel is besteld bij een 'soort' Brezan...
-De pakking komt bij de dealer vandaan, volgende week komt het pas binnen.. :evil:
Vraagje:
Klopt het dat het koelsysteem niet hoeft te onluchten, dat het zelf ontlucht?
Citroën das très bien!!!
Als je een hoge trechter op het reservoir zet tijdens het vullen, dan ontlucht het systeem zichzelf. Wacht totdat de koelventilatoren inslaan bij een (stationair) draaiende motor en je ziet het niveau in de hoge trechter dalen en vul dan bij tot het reservoir vol zit.
Deze methode is te prefereren boven ontluchtingsboutjes losdraaien die in jaren niet los zijn geweest en af kunnen breken.
Wat is een hoge trechter in jouw ogen Citrophile?
Zoiets:
Z'n oranje trechter gebruiken en vullen tot aan het einde van de pijp?
-Moet ik dan vullen tot aan de rand van de pijp van de trechter en dan de auto starten? En dan wachten de het daalt en de fan aanslaat?
Citroën das très bien!!!
Idealerwijs regel je dit:
Ik ben gewend om zoiets te gebruiken:
Dan weet je zeker dat het goed gaat, anders heb je nog steeds dat het reservoir het hoogste punt is i.p.v. de trechter. Ik heb ook mensen zoiets zien maken van omgekeerde cola flessen met de bodem eraf gezaagd. Dan moet je een extra reservoirdop aanpassen zodat de omgekeerde colafles erin past.
Gerrie is me net voor :D
Dus als ik het goed begrijp:
-Een omgekeerde colafles zo maken dat het niet omvalt tijdens het vullen.
Vullen tot de rand van de colafles en dan de motor starten?
-De vloeistof zakt tijdens het lopen van de motor, als de fan aanslaat kan ik de motor uitzetten en de reservoir bijvullen als de fles leeg is.
Als alternatief kan ik nog kijken of de ontluchtingsnippels nog open willen...
Citroën das très bien!!!
Probeer van een clublid zon kant en klare trechter te lenen. Ik heb zelf nog nooit zo'omgekeerd colafles gemaakt als trechter, maar op het internet is er zeker over te vinden.
Trechter hoef je niet helemaal tot de hoogste rand te vullen, als je tot de helft of net iets meer vult is het al goed. Zodra de fans zijn ingeslagen, bijvullen totdat het reservoir vol zit en dan ben je klaar.
1=http://www.topworld.nl/automotive-producten/gereedschappen/kannen-trechters/trechter-accuzuur-accu.html
2=http://www.conrad.nl/ce/nl/product/811361?WT.mc_id=beslist&insert=8V
3=http://www.conrad.nl/ce/nl/product/823673?WT.mc_id=beslist&insert=8V
Is dit iets?
Citroën das très bien!!!
Pagina's