Gert z'n V6....

260 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
gwhendriks2
afbeelding van gwhendriks2
  • Xsara Coupé 1.6 16V VTR
  • BX 1,9 DIGIT
  • XM 3L V6 Exclusive auto
RE: Gert z'n V6....: Overwinteren..

Het blijft een genot om met de V6 op de Nederlandse snelwegen te zweven...

Maar, na Citromobile zijn weer de nodige dingen aan het ligt gekomen, waar ik me kan op concentreren!

 

- De fan gaat weer bij de 90graden aan, heerlijk irritant..
 Wat echter nu opviel is dat de motor niet warm aanvoelt alleen de slang die over de radiator loopt is heet.

* Toch een andere bitron zoeken?
* Heeft een Xm bij de fan een Visco koppeling voor de fan?

http://www.abgcomputers.nl/visco koppeling.php

*Of toch een dichtgeslipte radiator?

 

- De Veerbollen mogen gevuld worden en wat reinigings spul mag erin van mij om het wat soepeler te laten veren (vind ze stuger dan eerst)

- Koplamp instelling rechts is kapot.. Is daar makkelijk aan te komen?


Dus ik heb weer wat te doen/vragen aan de V6...

Citroën das très bien!!!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Gert z'n V6....: Overwinteren..

Hoe kom je bij een visco koppeling? de fans zitten op de motor as geperst.

Wat is er kapot aan je koplampinstelling? De bediening, het kabeltje of het deel wat in de lamp zelf zit?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

gwhendriks2
afbeelding van gwhendriks2
  • Xsara Coupé 1.6 16V VTR
  • BX 1,9 DIGIT
  • XM 3L V6 Exclusive auto
RE: Gert z'n V6....: Overwinteren..

Het kabeltje van de bediening is kapot..

 

Kom toch van die koppeling...

Citroën das très bien!!!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Gert z'n V6....: Overwinteren..

Van de besturing bedoel je.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Gert z'n V6....: Overwinteren..

Balen van die koelfans.. Heb even voor je gekeken maar heb de Bitron niet meer liggen, die is ergens anders heen gegaan.. Geen kapotte temp sensor? Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe vaak zo'n Bitron stuk gaat. Heb er zelf eentje uit een erg oude XM en die doet het nog steeds. Temp sensoren heb ik wel eens moeten vervangen.

gwhendriks2
afbeelding van gwhendriks2
  • Xsara Coupé 1.6 16V VTR
  • BX 1,9 DIGIT
  • XM 3L V6 Exclusive auto
RE:

-Ondertussen andere rechterkoplamp geplaatst.

- En de condensor afgespoten.. En de fan slaat niet zo idioot snel meer aan..

Maar goed, over een paar weken eens opnieuw doen, erg benieuwd of dit werkt.. Tot nu toe is het veelbelovend..

 

 

Citroën das très bien!!!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Gert z'n V6....: Overwinteren..

Ahum Gert volgens mij moet jij je eerst eens gaan verdiepen in de techniek.  De fans horen namelijk al veel eerder aan te slaan dan 90 graden. En daarbij als je uitgaat van de temperatuurmeter in het dashboard dan zit je er geheid 5 tot 7 graden naast. Die dingen zijn zo accuraat als me oma van 106.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

gwhendriks2
afbeelding van gwhendriks2
  • Xsara Coupé 1.6 16V VTR
  • BX 1,9 DIGIT
  • XM 3L V6 Exclusive auto
RE:

En hoppa, titel weer aangepast puzzel/raadsel fan....

 


Tijdens de apk heb ik ook de nodige gedaan waaronder ook de bruine sensor   vervangen omdat de fan weer idioot aanslaat, net of je continu op top snelheid rijdt en de auto op een parkeerplaat stil zet met draaiende motor..

Dat laatste lijk me vreemd in een dorp rij ik echt geen topsnelheid  :?

Maar goed de fan probleem dus;


Ondertussen zijn er al 2 van de 3 vervangen:


zegt:

Als je het niet zelf weet, gewoon naar Gert de Jong brengen.

Ter info voor de puzzelaars:
De bruine sensor is voor de Bitron module die de fans aanstuurt.
De groene is voor de ECU.
De blauwe is voor het metertje op het dashboard.


Dus wat is de volgende stap in deze puzzel raadsel:

- De groene sensor vervangen  (onder nr: 024285) ( dat ga ik zo wie zo doen..)
- Weerstand bij de radiator vervangen (onder nr: 126719) (0.9 ohm)
- Thermostaat bij radiator (onder nr:126427), maar er staat  behalve bij airco, dus de mijne heeft dát niet?
- De relais (25amp) bij de koplamp vervangen?
- Of effe een 2dehandse Bitron zoeken (onder nr: 024275)


Maar goed wie weet de oplossing van deze puzzel/raadsel of een goeie tip? Ik wil een V6 horen en geen fan  op volle snelheid namelijk... :smt091 ....


Wordt vervolFff

Citroën das très bien!!!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Gert z'n V6....: Overwinteren..

Zoals ik in een ander topic hier al schreef, er zijn meerdere relais verantwoordelijkheid voor de aansturing.  Even de zoekfunctie met  '814' gebruiken Gert. 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

gwhendriks2
afbeelding van gwhendriks2
  • Xsara Coupé 1.6 16V VTR
  • BX 1,9 DIGIT
  • XM 3L V6 Exclusive auto
RE: Gert z'n V6....: Overwinteren..

814?

 

 

Citroën das très bien!!!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Gert z'n V6....: Overwinteren..

Jep, relais 814. 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

gwhendriks2
afbeelding van gwhendriks2
  • Xsara Coupé 1.6 16V VTR
  • BX 1,9 DIGIT
  • XM 3L V6 Exclusive auto
RE:

Goed, soms gaat de fan in de 2desnelheid op volle snelheid draaien en soms niet ( ritje schiphol vol bepakt met airco volaan en wint tegen.. Helemaal geen enkele keer de 2de snelheid.. Wel op de terug weg met een lege auto)..  Erg fijn, zelf de thermperatuur schommelt.

Maar goed, vandaag was weer bij thuiskomst dat de fan weer lekker stond te loeien net of ik een uur lang op topsnelheid gereden had ( net geen 15min met gemidd 120 gereden) .. Dus bij thuiskomst gelijk de 2de relais bij de bestuurdeskant ter hoogte van de koplamp eruit getrokken ( beetje geirriteerd).. Dat is de 2de van links. Hoppa geen 2de snelheid meer.. Terug in gestoken, en het bleef stil..

Heb ik nu iets gesloopt, of is de relais gewoon brak?

 

 

Citroën das très bien!!!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Gert z'n V6....: Overwinteren..

Ik heb sterk het gevoel dat het relais blijft 'plakken'.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Gert z'n V6....: Overwinteren..

Inderdaad, heb je al een andere geprobeerd? 

gwhendriks2
afbeelding van gwhendriks2
  • Xsara Coupé 1.6 16V VTR
  • BX 1,9 DIGIT
  • XM 3L V6 Exclusive auto
RE: Gert z'n V6....: Overwinteren..

@Djidde, dat staat op de plannig dus..

 

 

 

Maandag krijg ik een andere Bitron die uit een andere V6 komt, dus die ga ik wisselen..


Maar ik zit met een vraag:

Wat van relais moeten erin als ik de 2de en de derde relais wil vervangen, die bij de koplamp zit bij de bestuurderskant?

We praten over relais 814 en 815. Deze zijn nog groen, en op eentje staat iets van een datum uit 1992?
Wat van relais moet ik voor deze groenen relais hebben?

Want het schijnt geen normale relais te zijn of dergelijke? De enigste wat ik kan vinden op service.citroen.com is onderdeel nr : 6555 33. Maar geen idee of dit relais de juiste nr is voor beide?

Iemand een idee?

 

Citroën das très bien!!!

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: Gert z'n V6....: Overwinteren..

Misschien heb je hier wat aan.

Hier.

 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Gert z'n V6....: Overwinteren..

Ik heb er vorig jaar gewoon deze in gedaan: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/504209/Auto-relais-12-VDC-GoodSky-GRL-S-112DF-12-VDC-1-wisselaar-NO-40-ANC-30-A-12-VDC/SHOP_AREA_17289? 

Doet het perfect.

 

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

gwhendriks2
afbeelding van gwhendriks2
  • Xsara Coupé 1.6 16V VTR
  • BX 1,9 DIGIT
  • XM 3L V6 Exclusive auto
RE: Gert z'n V6....: Overwinteren..

Goed,

Sinds maandag rij ik met "geleende" relais rondt, en met een andere Bitron..

Tja, op de snelweg is de naald mooi in het midden van het blok van 90gr of aan de bovenkant.. Dus wel een verschilletje merkbaar op de temperatuur...

Alleen, blijft de fan lekker draaien (lijkt wel of ze beide nu wel op 6Volt draaien in plaats van vol power van 12V), vanmiddag  ging effe de peillampje branden toen ik op de parkeerterrein stilstond..

- Wat ook vreemd is airco uit, temp max en aanjager max = temperatuur daalt op de teller naar midden van het witteblokje 90 gr.. Maar toch blijft de fan lekker vlot draaien ..

Ik ben bang dan de nieuwe relais gedeeltelijk de oplossing is..


Wat o wat?

- Voetjes van de relais, terwijl ze goed vast inklikken! (info via Cifo)
- buitenkant radiator extreem vervuild?

Ik zit zelf te duppen of ik nu eerst de voetjes vervang of eerst de radiator uit de Xm haal en grondig schoonmaak...


Wordt een beetje gek van de continu draaiende Fan (oke de V6 zal niet overhit raken maar toch )..


Wordt vervolgt..


Edit: Oja en de cruise controle houdt de snelheid niet meer vast... :|

 

Nee ik verveel me niet, das duidelijk..

Citroën das très bien!!!

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: Gert z'n V6....: Overwinteren..

Ik heb toendertijd ook een nieuwe radiateur erin laten zetten vanwege een hoge temperatuur.

Na verwisseling blijft de temp merkbaar lager.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

Ik zou eerst het relais mysteri oplossen, daarna kan je altijd nog nadenken over een andere radiateur. Die V6'en worden nu eenmaal warm, en zover ik het telkens lees is er geen warmte probleem.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

detlev
afbeelding van detlev
RE: Gert z'n V6....: Overwinteren..

Nou, Mark, zo warm horen die V6'en niet te worden. De meesten hebben een automaat waardoor de bedrijfstemperatuur nog ver onder de 90 ligt. Ik kom alleen in lange stilstaande files wel eens in de buurt van de 90, en da's met beide XM's.

En een handtekening!!!!

gwhendriks2
afbeelding van gwhendriks2
  • Xsara Coupé 1.6 16V VTR
  • BX 1,9 DIGIT
  • XM 3L V6 Exclusive auto
RE:

Ik ben vanmiddag met Gert eens op onderzoek uitgegaan met een multimeter in de hand. De symptomen zijn (in alle gevallen met uitgeschakelde airco/CC) dat het gedrag van de fans (inschakelen en wisselen qua draaisnelheden) nogal onvoorspelbaar is. Toen de motor was afgekoeld en we daarna hem een tijdje staionair lieten lopen begonnen op een gegeven moment de fans op halve snelheid (6V) te draaien, en even later (zo rond de 95 graden op de meter) op volle snelheid (12V). Alleen het wisselen van 6 naar 12V gaat soms nogal onregelmatig, alsof-ie niet weet wat-ie wil. Soms wisselt-ie heel snel en onregelmatig tussen 6 en 12V, soms doet-ie wat-ie moet doen. Soms blijft de 12V heel lang lopen, ookal geeft de motortemperatuur daar geen reden toe.

Op zekering 23 staat als de fans op halve snelheid draaien zo’n 13,4V, bij volle snelheid daalt dit naar ongeveer 12,5V. Er zitten geen rare stroomdips of anderszins in. De drie relais onder de kap en hun voetjes zijn prima in orde, de fans worden prima gevoed. Wel tikte er een relais in/bij de zekeringkast af en toe behoorlijk vaak en behoorlijk snel, maar later deed-ie dat niet meer. Ik kon ook niet achterhalen welk relais dat precies is, aangezien het schema wat ik online vond niet de juiste was (wel twee fans, maar met thermocontact i.p.v. bitron) en ook geen verklarende lijst van de nummertjes e.d. bij zat. Bovendien kon ik, ook na het loshalen van de onderkant van het dashboard, niet fatsoenlijk bij de relais op en achter de zekeringenkast komen om e.e.a. te proberen. Als ik het goed begreep is dit het relais wat er voor zorgt dat de voeding van de fans contactgeschakeld is. Ook wees Gert me er op dat er een hoeveelheid fijn ijzerslijpsel onder het contactslot lag in de ronding van de stuurkap.

Constateringen:
- de fanmotoren doen het prima
- kabelbreuk in de voeding van de fans lijkt uitgesloten
- de 3 relais onder de kap zijn uit een andere, goed functionerende XM afkomstig
- de relaisvoetjes van die 3 relais zijn in orde
- uitwisselen van de bitron voor een identieke maakt geen verschil.

Kan iemand me van een juist schema voorzien voor deze t1 V6 12V automaat met airco? Welk relais bij de zekeringkast is die van de koelfanvoeding? Is het mogelijk dat een versleten contactslot hier een rol in speelt?

 

 

(van het cifo overgenomen foto's lukken me niet)

 

Edit door Beheer: Tekst even van vet gehaald en foto's moet je opnieuw plaatsen aangezien we met andere forum software werken.

Citroën das très bien!!!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Gert z'n V6....: Overwinteren..

Dat schema kan ik wel even voor je opzoeken, wordt niet eerder dan zondag.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

gwhendriks2
afbeelding van gwhendriks2
  • Xsara Coupé 1.6 16V VTR
  • BX 1,9 DIGIT
  • XM 3L V6 Exclusive auto
RE: Gert z'n V6....: Overwinteren..

Super Mark!

 

 

Citroën das très bien!!!

jabaar
afbeelding van jabaar
RE:

Misschien is dit wat.

​Sensoren koeling Type 2

Sensoren koeling Type 1

Jochem
afbeelding van Jochem
  • Xantia 1.8i (VS)X '93
  • GSA Spécial 1.1 '81
RE: Gert z'n V6....: Overwinteren..

De tekst die Gert overnam van CiFo is van mijn hand, mocht Mark het juiste schema kunnen produceren dan zie ik die graag tegemoet! Liefst ook met plaatsing van de diverse componenten, zodat ik voor een volgende uitzoeksessie wat beter m'n huiswerk kan voorbereiden :P

HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

En de schema's + verloop van de kabelboom. Succes.

 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

gwhendriks2
afbeelding van gwhendriks2
  • Xsara Coupé 1.6 16V VTR
  • BX 1,9 DIGIT
  • XM 3L V6 Exclusive auto
RE: Gert z'n V6....: Overwinteren..

Super Mark!

 

Ik zal het door geven aan Jochem!

Citroën das très bien!!!

Jochem
afbeelding van Jochem
  • Xantia 1.8i (VS)X '93
  • GSA Spécial 1.1 '81
RE:

Mijn dank is groot Mark! :-) Ik kan alleen zo snel even niet uitvogelen waar de sensor die de fans aanstuurt te vinden is. Nummer 910? En de bitron is nummertje 53 toch? Of heb je wellicht een lijst met nummers?

Ik zit nu ook even op Citroen Service te koekeloeren naar de plaatjes die jabaar eerder plaatste, en die maakten me een beetje in de war. Bij de t1 V6 12V zou de bitronsensor de achterste van de twee op het thermostaathuis zijn (nummer 8), bij de t2 zou die op de zijkant van één van de cilinderkoppen zitten (nummer 6)... Maar als het daadwerkelijk nr 910 uit het kabelboomschema is dan zou-ie toch echt op de zijkant van één van de beide koppen moeten zitten.

HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

Nou komt ie dan, de benamingen van de onderdelen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Pagina's

Onderwerp gesloten