Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Pagina's

77 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1999 Turbo CT 2.0 Blue Balmoral
Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Na 1,5 jaar te hebben rondgekeken en te hebben getwijfeld, ben ik nu sinds kort in het bezit van een heuse Turbo CT uit 1999 in Blue Balmoral. Schitterende kleur als je het mij vraagt. Zie hier een foto.

Moet zeggen het rijdt heerlijk! Comfortabeler én sportiever dan de Mercedes W124 die ik hiervoor had. Heerlijk smeuig turbo-blokje (wel vrij dorstig ;)

Uiteraard heb ik me aangemeld bij de club, zodat ik jullie (hopelijk) binnenkort een keer kan ontmoeten als mede-clubleden :)

De wagen heeft 231.000 km gelopen en verkeert in goede technische staat (voor zover ik kan beoordelen), maar heeft een vervelende airbag storing (niet de zij-airbags, maar het meest linkerlampje met de tekst 'AIRBAG' knippert en blijft dan branden). Nu kon mijn garage de auto helaas niet uitlezen (niet de goede stekker). Ik las al op het forum dat het uitlezen van een XM van dit bouwjaar niet zo makkelijk is zonder de juiste apparatuur. Is er misschien iemand die mij hiermee kan helpen? (bij voorkeur in de buurt van Amersfoort?)

Verder staat op het verlanglijstje:
- lederen interieur met zij-airbags (ik heb geen zin in meer lampjes :)
- lederen stuurwiel
- 13de ruit
- nette originele mattenset
- sierlijsten: netjes maken of vervangen

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Welkom Mark, dat is een prachtige en vrij unieke kleur op de XM inderdaad.  

Zwart leer mét zij-airbags wordt even een zoektochtje denk ik. 

 

 

__________
Crepuscule

tom
afbeelding van tom
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

wat een gave kleur, echt chique, gedistengeerd! zag trouwens afgelopen weekend een idem staan tussen Yde de Punt en Tynaarlo, achterlangs, iemand van hier?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Ik had ooit een set zwart leer met zij-airbags in één van mijn vorige Breaks, maar ik weet niet meer of ik die intussen een keer verkocht heb.... Ik zal eens kijken.
Als de auto voorbereid is op zij-airbags en de computertjes hiervoor zitten erin (onderin aan de zijkant onder de voorportieren), zonder dat de stoelen zij-airbags hebben gaat het airbagsignaal ook aan. Er is nl. maar 1 airbagalarmlampje dat oplicht op storing van elke airbag.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1999 Turbo CT 2.0 Blue Balmoral
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Ah, dat zou geweldig zijn. De achterbank gaat niet passen dan denk ik? Maar die is wel wat makkelijker te vinden natuurlijk.

Wat betreft het airbaglampje: dat is precies waarom ik geen setje wil zonder zij-airbags, dan blijft dat lampje alsnog branden...

Ik heb het gevoel dat het huidige lampje niet brandt vanwege de zij-airbags. Dat lampje brandde namelijk eerst ook, maar heb ik kunnen verhelpen door de stekkers onder de stoelen na te zien. Het huidige airbag lampje is gaan branden toen ik de stekkers bij de voetenruimte van de bijrijder een keer heb los- en vastgemaakt (was op zoek naar het interieurfilter ;) Dus mijn vermoeden is dat die stekker niet meer helemaal lekker is. Uitlezen geeft in elk geval wat meer richting waar ik moet zoeken.... Heb JanSr een mailtje gestuurd, die zit in Bunschoten als het goed is.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Oeh, dat is een naam uit het verre verleden. Ik denk niet dat JanSr hier nog actief is....   

Heb je dat uit de topic 'Lexia uitleesservice' ?  Daarvan rijdt bijna niemand meer XM.

 

__________
Crepuscule

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1999 Turbo CT 2.0 Blue Balmoral
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Ja, inderdaad, daar heb ik het uit. Hij reageerde overigens al dat hij zijn stekker heeft verkocht aan iemand in Hilversum, wellicht dat ik daar terecht kan :)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

En anders eventueel in ons magazijn. Daar is ook een Lexia.

Moet je toch eens naar toe voor je wensenlijstje  

__________
Crepuscule

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1999 Turbo CT 2.0 Blue Balmoral
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383
Goed idee! Ik denk dat ik daar volgende keer wel te vinden ben :)
Mica
afbeelding van Mica
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Is dat de XM uit dit artikel?  https://www.octanemagazine.nl/de-overtreffende-trap-in-comfort/

Dan heb je er wel flink veel mee gereden inmiddels ;-)

xxxxxxm

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Ook van hieruit van harte welkom! En je hebt zeker een hele mooie kleur lak gekozen!

Zaterdag de 18e ben ik ook bij het magazijn. Ik zal voor de zekerheid m'n Lexia meenemen, maar ik dacht dat er standaard al een ligt.

Even in tegenstelling tot wat Marc zegt.., Maar naar mijn huidige ervaring zijn er 2 airbag-lampjes die afzonderlijk van elkaar kunnen branden (beiden oranje)
- Een met de tekst 'airbag', welke voor het stuur en dashboard zijn.
- Een 'symbool' wat er uit ziet als een poppetje met gordel. Deze is voor de zij-airbags en gordelspanners.
Althans, in mijn wagen... (bj2000). Momenteel brand mijn 'poppetje' zo af en toe omdat ik teveel onder de bestuurdersstoel zit te rotzooien bij het stekkertje van de stoel. 

Zwart leer met airbags vinden is misschien wat lastig. Afhankelijk van hoeveel haast en zin je hebt zou het een optie zijn om een gewone zwarte set op de kop te tikken en dan alleen het leer over te zetten. Maar dat is wel een aardig klusje als je dat nog nooit gedaan hebt. Mocht je stoelverwarming hebben dan vereist het nog wat extra handigheid. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1999 Turbo CT 2.0 Blue Balmoral
RE:

Dank voor de tips! Helaas ben ik net een weekendje weg komende zaterdag, maar wellicht volgende maand dan :) Zijn de magazijndagen altijd de derde zaterdag van de maand?

@Mica: nee, het is niet de auto uit dat artikel... Hoewel ik wel meer weet over die auto! Ik leg het je graag een keer uit in Arkel :)

tom
afbeelding van tom
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Mark383: jij weet meer over die auto uit octane? Ik ben erachteraan geweest maar viste net achter het net, schijnt aan iemand in het noorden verkocht te zijn, ben benieuwd

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1999 Turbo CT 2.0 Blue Balmoral
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Ik heb je even een pb gestuurd :)

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1999 Turbo CT 2.0 Blue Balmoral
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Even een update: het knipperende 'AIRBAG' lampje was uiteindelijk de oranje stekker onder de stoel van de bijrijder. Die stekker leidt (als ik het goed heb gezien) naar de gordelspanner. Wel bijzonder dat dan het 'AIRBAG' lampje aan gaat en niet het lampje van de zij-airbags en gordelspanners... Maar goed, de storing is verholpen!

Ik heb in Duitsland overigens een heel mooi setje leder (met zij-airbags en gordelspanners) op de kop getikt, inclusief deurpanelen:

Aansluiten wordt nog wel even een dingetje, want deze set is volledig elektrisch en mijn huidige stoelen zijn handmatig. De stekkers komen wel overeen, maar er gaan veel meer draden in bij de lederen stoelen.

Bruine stekker van de huidige stoelen (drie groene draden):

Bruine stekker van de donor auto (7 groene draden, 1 dikke rode, 1 dikke gele, 1 dunne oranje en 1 dunne blauwe - niet allemaal zichtbaar op de foto):

Zelfs de achterbank van het nieuwe interieur heeft bruine stekkers. Waar zouden die voor zijn? Stoelverwarming achter misschien? Zou wel heel luxe zijn :)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Heb je niet de hele kabelboom meegenomen + de knopjes. Dan kun je alles netjes overzetten.
Achterbank zou best eens verwarming kunnen zijn.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1999 Turbo CT 2.0 Blue Balmoral
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Nee, die was er helaas niet meer bij. De set komt uit een auto die jaren geleden is gesloopt en inmiddels dus niet meer voorhanden is. De sloper heeft daarbij kennelijk gewoon de kabelboom afgeknipt, zodat ik nu enkel over een kort stukje daarvan beschik:

Bestaan er ergens elektrische schema's, waaruit ik zou af kunnen leiden hoe ik deze afgeknipte kabelboom moet worden aangesloten? (voor het geval ik geen hele kabelboom meer kan vinden)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Misschien eerst eens de stoelen aansluiten met de liggende stekkers en kijken wat ze allemaal doen en niet.

Stoelverwarming kan je wel met veel moeite willen aansluiten, maar is in de loop van de tijd in de stoel/achterbank zelf toch defect geraakt en doet het dus meestal toch niet.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Feije
afbeelding van Feije
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Kun je niet gewoon eerst de stoelverwarming testen door 12V over de juiste draden te zetten? Dan weet je ook of het de moeite van het aanleggen waard is. Uiteraard heb je ook dan een schema nodig. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

De oranje draden zijn van de electrickerie. Ik heb ooit iets vergelijkbaars aangesloten maar dat was zonder werkende zijairbags

Ik had er dezelfde stekkertjes aanzitten als jij maar heb die vervangen door de kleine rode die je hierboven ziet.

Je hoeft denk ik niet op zoek naar een andere kabelboom. Die ligt al in jouw Turbo-ct. Dat losse stukje wat je erbij hebt gekregen heb je niet nodig.

__________
Crepuscule

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1999 Turbo CT 2.0 Blue Balmoral
RE:

Ah ok, bijzonder. Ik was er namelijk van overtuigd dat die oranje draden (met de rode en de oranje stekker die jij hebt vervangen) naar respectievelijk de zij-airbags en de gordelspanner gaan. Althans, als ik ze los haal, dan gaan die lampjes branden op het dashboard...

Anyway, ik ga ze er inderdaad gewoon even in zetten en kijken wat het wel/niet doet. Vanaf daar zien we wel weer verder :)

Bedankt voor de tips!

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Oke, het is inmiddels ook al jaren geleden. Ik put even uit mijn herinnering.  Zij-airbags had ik niet. Gordelspanners wel.  Hoe dan ook, de kabelboom ligt er waarschijnlijk al.

Maar even wachten op een schema dan.

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Die bruine stekker van de achterbank is is inderdaad van de verwarming (voor de zitting) en hoort achter het (zittings)scharnier geplaatst te zijn.
De stekkers voor de rugleuning moeten bij de rugleuningscharnieren uit de leuning en 't interieur komen. Ze liggen weggewerkt onder kofferbakmat in desbetreffende hoeken.

Voor de voorstoelen komt de voeding voor stoelverwarming via de bruine stekker onder de stoel. In het scharnier van de stoel vindt je 2 bruine stekkers. Eén voor de zetel en één voor de rugleuning.

Ik weet niet of de bekabeling voor stoelverwarming standaard in de wagens ligt. Als dat zo is lijkt het mij dat je achter de blindkapjes van de ontbrekende stoelverwarmingsknoppen (buitenste 2 in de rij knoppen op het startcodepaneel en de 2 onder passagiers-asbak) losliggende stekkers moeten aantreffen. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Mica
afbeelding van Mica
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Ik wil niet flauw doen maar bij zwart leer hoort eigenlijk ook een zwart tapijt.  

xxxxxxm

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Voor wat betreft het 'defect' raken van de verwarmingsmatten. De warmtedraden (in mijn bj2000 wagen iig) zijn een soort koolstofgaren. Dat zal niet zosnel kapot gaan.
Tussen dat koolstofgaren en de bekabeling zit nog een bi-metaalschakelaar (plat vierkant metalen dingetje. Zit in het matje geweven). Bij was het geval bij een enkel matje dat het soldeerpunt waar de kabel overging op het bi-metaal was losgegaan.

Het doel van die bi-metaal dingetjes is om de matjes uit te schakelen als ze hun top-temperatuur hebben bereikt. Als je dus direct 12V op de matjes zet zouden ze hetzelfde moeten functioneren als dat je verwarmingsschakelaar op stand 3 zet. In enkele m9inuten moeten ze goed warm worm worden. Zoniet.., soldeerpunten gaar of het bimetaal zelf.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Mica
afbeelding van Mica
RE:

Frank je vergist je. Op je oude handbediende stoelen zaten de bruine stekkers in een leeg bakje en waren alleen de oranje draadjes aangesloten.

xxxxxxm

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1999 Turbo CT 2.0 Blue Balmoral
RE:
@Veen: het zou wel kunnen wat je zegt, want ook gordelspanners en zij airbags hebben natuurlijk 12 volt nodig (zo lijkt me). Logisch dat er een lampje aan gaat, als ze zonder voeding komen te zitten. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - @blaueboot: dank voor de tips met betrekking tot de stoelverwarming. Als de stoelen er in zitten en de elektrische verstelling eenmaal werkt, dan wordt dat het volgende projectje. Toch wel lekker met de winter voor de deur, die stoelverwarming :)
Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Nee, ik herinner mij dat verkeerd en verwar de oude handbediende SX-stoelen met de nieuwe Exclusive Alcantara stoelen. En ik had destijds het meeste werk met het solderen van de stekkertjes aan de oranje draden. 

Volgens mij (maar ik word erg voorzichtig nu met mijn uitspraken)  kon ik de bruine stekkers er eenvoudig indrukken en functioneerden de stoelen toen ook.

Maar goed; ik heb destijds dus Exclusive-stoelen geplaatst in een 16v SX en de benodigde kabelboom lag er al. Het was bijna Plug & Play. 

 

__________
Crepuscule

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Wat ik mij uit het ook verre verleden herinner is dat oranje en rode stekker voor zijairbags en gordelspanners waren.

Zal t schema even nakijken

Jaap

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Kijk, de pyotechnische  gordelspanners uitgebouwd.  Een soort rotje met een oranje stekker inderdaad.

__________
Crepuscule

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1999 Turbo CT 2.0 Blue Balmoral
RE:

Het interieur was gepland voor dit weekend, maar moest helaas nog even wachten. Thermostaat bleek namelijk niet helemaal fris meer en aangezien vervangen heel makkelijk is bij dit blok, ga ik geen risico's nemen... Dus dat heeft even voorgekregen.

Vervangen ging op zich heel makkelijk (ontluchten ook), echter brak de originele ontluchtingsnippel van het thermostaathuis (op bovenste foto nog te zien) in twee stukken bij de minste aanmerking. Heb er nu even een dop van een oude lijmtube op gezet (zie foto onder). Vandaag 200 km gereden en so far so good, maar wil het natuurlijk wel even goed maken. Zijn die ontluchtingsnippels nog te krijgen? Of wellicht een (steviger) alternatief?

Verder wilde ik even de werking van de fans controleren en de elektronica die deze aansturen (relais + bitron module dacht ik?). De fans heb ik namelijk nog niet zien draaien. Ik las ergens dat je het systeeem kan testen door ergens een bruine stekker los te halen (de koelvloeistof temperatuursensor?). Echter, waar zit die stekker? Ik heb onder het thermostaathuis wel een bruine stekker gevonden (zie midden op foto onder), echter als ik die los trek slaat de motor af. Zonder die stekker vast te maken is ie dan ook niet weer te starten. 

Iemand tips waar ik de juiste stekker kan vinden?

Trouwens prima plek voor een middagslaapje, die achterbank:

(raampje op een kier en babyfoon maar even in de auto gezet :)

Pagina's