Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Pagina's

147 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Zou er niet zo maar stroom op zetten, maar kijken of de bedrading continu is met een multimeter. 

Jaap

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1991 V6 Exclusive Vert Triton
RE:

Helaas nog niet aan doormeten toegekomen, aangezien ik inmiddels kamp met grotere problemen: motor loopt slecht, niet alle cilinders doen mee. Zelfde probleem als eerder in Amsterdam. Auto is helaas niet rijdbaar zo. Denk iets met de ontsteking. Bougies, bougiekabels en bobine inmiddels vervangen, maar helaas nog niet opgelost... Morgen de ontstekingsmodule vervangen, hoop dat dat het dan is!

Verder nog even een update van de cosmetische updates van de afgelopen tijd.

RVS sierstrips van Hagen & Schildkamp te Harderwijk:

Afdekklepje voor de achterruitenwisser (eindelijk! met dank aan Marc Alsemgeest):

BA9S LED lampje voor meer licht in het interieur op donkere dagen (grote lamp bij de spiegel):

Linker display gerepareerd:

Dat laatste viel me overigens heel erg mee. Zowel qua kosten, als qua werk. Ja, het dashboard moet even los, maar met een nieuwe strip van AlieExpress van 2 euro was dit eigenlijk vrij eenvoudig.

Je haalt het display uit elkaar en vervangt gewoon de strip. Bovenstaande strip is zelfklevend, dus geen gedoe. Wel even een secuur werkje natuurlijk en alle oude lijmresten goed schoonmaken met wasbenzine.

Ik vond deze beschrijving heel behulpzaam, hoewel ze daar een andere strip gebruiken.

 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Die strips heb ik ook liggen, maar ik wist niet dat die zelfklevend waren? Of moest jij ze ook verwarmen om 'm te laten plakken?

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1991 V6 Exclusive Vert Triton
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383
De strip die ik had was gewoon een soort sticker. Verwarmen was niet nodig.
Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1991 V6 Exclusive Vert Triton
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Vandaag de nieuwe ontstekingsmodule gemonteerd. Motor loopt weer normaal. Hoop dat het probleem hiermee definitief is opgelost.

Nieuwe ontstekingsmodule:

Nieuwe bobine en nieuwe bougiekabels:

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Foute plaatsing van mijn kant

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1991 V6 Exclusive Vert Triton
RE:

Even nog een laatste update. De ontstekingsproblemen bleken namelijk weerbarstiger dan gedacht. De katalysator was namelijk ook kapot en een nieuwe was nog een hele zoektocht. Gelijk de lambdasonde ook vervangen, alsmede een slechte einddemper (die gelukkig nog wel nieuw te krijgen is). 

Hij rijdt weer heerlijk - start meteen, regeert goed op het gaspedaal, veel vermogen. Beter dan ooit tevoren! :)

Het is een laatste update, omdat ik besloten heb me toe te leggen op onderstaande wagen, een S1 V6 Exclusive uit 1991. Wel jammer, aaangezien de TCT na twee maanden gedoe nu eindelijk weer rijdt zoals hij hoort. Maar de V6 gaat ongetwijfeld ook mooi worden.

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE:

Leuk jij ook aan de Type1 V6!

Mierenneukermodus: da's toch een Ambiance-met-veel-opties, een Exclusive had m.i. altijd meegespoten bumpers? Wagen rijdt er niet minder om natuurlijk :-)

Die kleur van je TCT is wel heeeullll mooi vind ik!

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1991 V6 Exclusive Vert Triton
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Geen idee. Hij staat als 'Exclusive' op kenteken, maar op de spatborden zitten gewoon 'V6' badges. Het maakt mij niks uit eerlijk gezegd.

Wat me overigens laatst pas op viel aan die V6 badges: die letter V is wel heel erg breed... Heb ik het goed dat ze hiermee verwijzen naar de 90 graden van het blok? Omdat de meeste V6'en natuurlijk een blokhoek hebben van 60 graden.

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Zouden ze zover zijn gegaan met hun grafisch ontwerp, leuke redenatie wel!

Type1 heeft nooit Exclusive op de flanken, bij de mijne staat ook "gewoon" V6. Is de jouwe import ook?

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1991 V6 Exclusive Vert Triton
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Mijne is geleverd door een Belgische dealer aan een Nederlandse familie in Zeeuw-Vlaanderen. Wel met een Nederlands kenteken, dus technisch gezien geen import.

Feije
afbeelding van Feije
RE:

Mark383 zegt:

Wat me overigens laatst pas op viel aan die V6 badges: die letter V is wel heel erg breed... Heb ik het goed dat ze hiermee verwijzen naar de 90 graden van het blok?
Hé, dat is interessant! Ik zou zeggen, meet eens of die hoek inderdaad 90 graden is . Je XM is inderdaad een Ambiance, want anders was hij Vert Véga geweest in plaats van Vert Triton volgens deze brochure uit september '91: 


(als je erop klikt is 'ie wél leesbaar)

Ook zou je de uitrusting van je XM eens kunnen bekijken. Volgens dezelfde folder had een Exclusive inderdaad bumpers en spiegels in carrosseriekleur, Speedline-velgen, een elektrische middenarmsteun, automaat, airco met schermpje en leer óf velours/alcantara. Overigens waren een automaat en leren bekleding op een Ambiance ook een optie. Airco kon je ook krijgen, maar dan wel nog steeds met draaiknoppen. 

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE:

Volgens mij hadden sommige landen voor de Ambiance wel een Pack VIP, waarin bv wel de automatische climate control (airco met display) zat, houtstrips in interieur dacht ik ook - maar dan weer geen meegspoten bumpers. Zoiets staat me bij uit het boek van Thijs van der Zanden van Citrovisie, zal vanavond anders eens gaan bladeren. Altijd leuk :-)

Frans he, leuker kunnen we het niet maken - en al helemaal niet makkelijker ;-)

 

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1991 V6 Exclusive Vert Triton
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Feije zegt:

p>Ook zou je de uitrusting van je XM eens kunnen bekijken. Volgens dezelfde folder had een Exclusive inderdaad bumpers en spiegels in carrosseriekleur, Speedline-velgen, een elektrische middenarmsteun, automaat, airco met schermpje en leer óf velours/alcantara. Overigens waren&nbsp;een automaat&nbsp;en leren bekleding op een Ambiance ook een optie. Airco kon je ook krijgen, maar dan wel nog steeds met draaiknoppen.&nbsp;</p>

Alles zit er op, ook de climate control met schermpje. Alleen de velgen weet ik niet zeker, want die waren al vervangen voor iets niet orgineels.

Klopt alleen niet met die tabel hierboven - mischien zat dat in België weer net anders?

Feije zegt:

Hé, dat is interessant! Ik zou zeggen, meet eens of die hoek inderdaad 90 graden is

Zie hier:

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1991 V6 Exclusive Vert Triton
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Rogier1975 zegt:

<p>Volgens mij hadden sommige landen voor de Ambiance wel een Pack VIP, waarin bv wel de automatische climate control (airco met display) zat, houtstrips in interieur dacht ik ook - maar dan weer geen meegspoten bumpers. Zoiets staat me bij uit het boek van Thijs van der Zanden&nbsp;van Citrovisie, zal vanavond anders eens gaan bladeren. Altijd leuk :-)</p>

<p>Frans he, leuker kunnen we het niet maken - en al helemaal niet makkelijker ;-)</p>

<p>&nbsp;</p>

Dat zou het goed kunnen zijn!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:

Hum, zo is niet hoe een geodriehoek werkt....

Op de foto: 115 graden.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1991 V6 Exclusive Vert Triton
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Haha, daar gaat mijn zelfbedachte XM wetenswaardigheid ;)

Feije
afbeelding van Feije
RE:

Dat pack VIP ligt dan best voor de hand! Ik heb alléén maar naar een Nederlandse brochure gekeken, dus het zou natuurlijk goed kunnen dat in België andere uitvoeringen leverbaar waren. Ik ben wel benieuwd waarom je dan destijds een Ambiance met pack VIP zou kiezen: was het wezenlijk goedkoper dan een Exclusive, of vond de eerste eigenaar Vert Triton gewoon mooier dan Vert Véga?

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1991 V6 Exclusive Vert Triton
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383
Wellicht was de Exclusive er toen nog niet? Mijne is van februari 1991.
Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Voila, mijn geheugen liet me niet in de steek. 

Volgens hetzelfde onvolprezen boek "De XM: Van overwinning op de weg tot gehavend vlaggenschip" bestond de V6 Exclusive ook al, vanaf 11-1990.

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1991 V6 Exclusive Vert Triton
RE:
Dat zal het zijn geweest dan. Wel raar dat ie dan als Exclusive op kenteken is gekomen. Wellicht enige dichterlijke vrijheid van de dealer, gunstig voor de inruilwaarde.
blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Mark383 zegt:

Wellicht was de Exclusive er toen nog niet? Mijne is van februari 1991.



Als ik 't boek van Thijs van der Zanden er bij pak dan schrijft hij dat de term "Exclusive" werd geïntroduceerd in modeljaar 1991. (die begint omstreeks Mei 1990). Dit Niveau met meegespoten bumpers, spiegels en paravaan zou 'exclusief' voor de nieuwe V6.24 gebruikt zijn.

Maar net zoals jouw Xm Exclusive op kenteken heeft staan heeft mijn LMN die van maart 1991 is dat ook. En net zoals bij jouw zijn mijn spiegels en paravaan nog gewoon ongespoten.

Ik denk dat ze de V6.12 wel als 'Exclusive' wilde leveren (dus met alle toeters en bellen zoals Automatische ClimateControl en lederen interieur), maar dat ze het volledig in kleur gespoten exterieur toch wel even 'exclusief' voor de net nieuwe V6.24 wilden houden.

Leuk idee trouwens over de 'V' in dat V6 embleem.
Maar 't was toch wel voor de hand liggender dat de grafisch ontwerper gewoon niet heel gelukkig werd van de afmetingen die een normale geproportioneerde 'V' zouden opleveren. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE:

Zie de folderpost van Feije en ook in het boek (dat daarin in de gekopieerde alinea inderdaad iets inconsequent is): naast de V6.24 handbak Exclusive was er ook in 1991 al de V6 Exclusive, met de V6.12, altijd automaat. Zoiets heb ik sinds 2020, bijna dan. Want deze is nieuw in Duitsland geleverd en daar noemden ze die dan weer XM V6 Pallas. Om het makkelijk te maken cool

 

In Frankrijk en NL dus:

V6.12 Ambiance - zowel als handbak als automaat, met eventueel als optiel VIP-pakket

V6.12 Exclusive - altijd automaat

V6.24 - altijd handbak, met Exclusive-uitrusting maar zonder die naam erbij. OMG die Fransen!

 

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Feije
afbeelding van Feije
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Maar kon je een handgeschakelde v6 12v dan wel met het VIP-pakket krijgen? Ik zou het ook wel weer Frans vinden als ze de automaatbak zien als een optie die bij dat pakket hoort, of je dat nou wil of niet. En ik neem aan dat je het VIP-pakket ook op de 2.0 8v en de Turbo CT kon krijgen? En zelfs op een Break als je dat graag wou?

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Nog even ter aanvulling (en wellicht verwarring?).  

De technische mededeling 0/12 van febr. '92 meld dat vanaf heden ook de V6.12 als 'Exclusive' verkrijgbaar is.
Dat is precies een jaar na mededeling 0/09 waarin de V6.24 en Niveau 'Exclusive' worden geïntroduceerd. Er wordt specifiek vermeld dat alleen de V6.24 'Exclusive' is.
De V6.12 kan inderdaad wel alle 'Exclusive' opties geleverd krijgen met uitzondering van de bumpers, spiegels in carrosserie-kleur.
 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Feije zegt:

<p>Maar kon je een handgeschakelde v6 12v dan wel met het VIP-pakket krijgen? Ik zou het ook wel weer Frans vinden als ze de automaatbak zien als een optie die bij dat pakket hoort, of je dat nou wil of niet. En ik neem aan dat je het VIP-pakket ook op de 2.0 8v en de Turbo CT kon krijgen? En zelfs op een Break als je dat graag wou?</p>

No clue... iemand behalve een folder ook een prijslijst uit die tijd? Daar stonden dat soort dingen vaak gedetailleerder op.

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Pagina's