Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

689 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Ik heb nog een lambda sensor liggen, hij heeft maar een paar maanden onder "Breaky" gezeten.
voor 5 tientjes mag je hem hebben.

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Zat ik ook al aan te denken Wes, maar ik zag dat er vanaf 06-1991 een andere lambda is toegepast. Volgens mij was Breaky uit 92 toch?

maartenh zegt:

beide accupolen is niet nodig, 1 is genoeg.

Uit het uitleestopic op het Citroen-forum had ik begrepen dat het resetten op die manier niet werkt??

Met dat uitleeskastje kan je in elk geval zowel uitlezen als resetten, dus hopen dat ik hem binnenkort weer heb, en aan de gang kan.
Ik kreeg ook een e-mail dat mijn ontstekingsonderdelen morgen binnen komen, die er misschien die avond nog even in zetten, en anders donderdag. Wie weet of dat ook nog enigzins helpt..

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Timo1990 zegt:

Uit het uitleestopic op het Citroen-forum had ik begrepen dat het resetten op die manier niet werkt??

Dat weet ik niet. Maar 2 is iig niet nodig.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Timo1990 zegt:

Zat ik ook al aan te denken Wes, maar ik zag dat er vanaf 06-1991 een andere lambda is toegepast. Volgens mij was Breaky uit 92 toch

Dat moet dan even uitgezocht worden, je zou zomaar gelijk kunnen hebben vandaar. :wink:

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Volgens Hbase zijn er in elk geval 2 versies.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Een lambdasonde met verwarming (4 draads) en zonder verwarming (2 draads) :wink:.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Wes heeft de 4-draads, een rode en een witte steker.

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Op Hbase staat in elk geval dat zowel die van voor als na 06-1991 allebei 4 dradig zijn, maar inderdaad van na 06-1991 een rode-witte stekker heeft, en van voor 06-1991 witte-blauwe stekker. Wat het verschil tussen die 2 is kan ik verder niet ontdekken, uitwisselbaar zullen ze helaas wel niet zijn, lijkt me.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Als het alleen de kleur van de stekers is zou ik me niet druk maken. De twee stekers hebben elk een iets andere vorm zodat je ze niet verkeerd kunt steken. :wink:
Als een van jullie twee een foto maakt kan de ander vergelijken. Het is of hetzelfde of totaal anders.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

IMAGE(http://i51.tinypic.com/s5uwyc.jpg)

Dit is um. :wink:

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Waar gaan die kabels ergens heen van de lamda? De motorruimte? Zo ja, waar precies? Kan ik ook de stekkers eens bekijken.

Vanmiddag alle ontstekingsspullen binnen gekregen (bougies, bougiekabels, rotor en verdelerkap), en er meteen maar in gezet. Het verschil tussen oud & nieuw mag duidelijk zijn.

IMAGE(http://farm3.static.flickr.com/2697/5815659732_0323862191_t_d.jpg) IMAGE(http://farm6.static.flickr.com/5025/5815660782_27804bc516_t_d.jpg) IMAGE(http://farm4.static.flickr.com/3567/5815661532_5a2501959e_t_d.jpg)
(Klikbaar voor vergroting)

Wat een verschil, de XM slaat nu super snel aan, ik hoef de sleutel maar aan te raken en de motor draait al. 8)

Ook zag ik dit los bungelen, zit met een draadje aan de stekker van de bobine vast, en hoort zo te zien vast ze zitten op dat plaatje met bolletje wat op de achtergrond naast m'n vinger op de foto staat:

IMAGE(http://farm3.static.flickr.com/2051/5815658798_fa199cc86b_d.jpg)

Wat is dit precies dan? Massapunt van de bobine of zo? :roll:

Oohja, zag dat de veerbol nog steeds lekt bij de aansluiting, dat wordt wéér terug naar Chyparse.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Dat zou wel eens je condensor kunnen zijn, misschien is dat ook gelijk het probleem met je nare stationair loop!?

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Precies, lijkt mij ook de condensator van de ontsteking. Normaal gesproken zit het metalenplaatje ervan met een boutje aan een blank deel vast, bij jou kennelijk gesoldeerd op het kleppendeksel :wtf:.

Als die geen goed contact maakt , kan die ook voor ontstekingsperikelen zorgen. Koop een andere, die zijn niet duur en monteer die met een boutje-moertje aan een goed massapunt.

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Zo'n condensator zou ik bij de dealer kunnen vinden? Op Hbase kan ik namelijk niks vinden. Het plaatje die je op de foto ziet zit overigens wel met een bout op het blok vast.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Die condensatoren voor ontstekingen zijn universeel, dus ook bij de dealer te krijgen. Ik zie nu dat die aan het inlaatspruitstuk vast zit ipv kleppendeksel.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Dat is een ontstoorcondensator zodat je bijvoorbeeld geen geknetter op de radio hoort. De waarde voor zo'n condensator is vrijwel niet belangrijk. :wink:
En die twee stekers van de lambdasonde zitten globaal onder het LHM-voorraadvat. Als je die loshaalt en voorzichtig een stukje verplaatst zie je een kabelboom Daar zitten ze ergens tegenaan.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Die moet ik ook eens nakijken bij mij! Waar zit die nou precies? Ik kan het op de foto niet goed localiseren...

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Hier zie je hem zitten tussen bougie 1 en 2, zwarte blokje met een groen draad:

IMAGE(http://farm3.static.flickr.com/2659/5752768880_f67c7f12c1_z_d.jpg)

wimb zegt:

Dat is een ontstoorcondensator zodat je bijvoorbeeld geen geknetter op de radio hoort. De waarde voor zo'n condensator is vrijwel niet belangrijk. :wink:
En die twee stekers van de lambdasonde zitten globaal onder het LHM-voorraadvat. Als je die loshaalt en voorzichtig een stukje verplaatst zie je een kabelboom Daar zitten ze ergens tegenaan.

Bedankt! Dan zat ik aan de verkeerde kant te zoeken, de lamda zag ik namelijk aan de passagierskant zitten op de kat, maar de kabels lopen dus richting de bestuurderskant.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Timo, ik zag je getob op CiFo. Misschien kun je Maarten vragen je auto uit te lezen? Hij woont namelijk redelijk dicht in jouw buurt.

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Een type 1 uitlezen? :silent: Daar heb ik (nog) geen ervaring mee :mrgreen:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Dat is best een lastig klusje idd, bij mijn XM is dat eigenlijk nooit goed gelukt.

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Kan een type 1 op de Lexia dan? Volgens mij had ik ooit eens gelezen van niet, maar als dat wel zo is, wil ik dat graag een keer proberen.

Ik kreeg in elk geval een berichtje van Malle Pietje, die heeft een gescheurde lege enveloppe gekregen, zonder uitleeskastje. Die ben ik dus kwijt. :( Maandag ging die kijken of die nog materiaal had liggen voor een nieuw uitleeskastje, ik ga duimen!

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Ik ben met LNV vorig jaar bij Matthijs geweest in Deventer, en die kreeg m ook niet uitgelezen. Malle Pietje van Citrophile (JP) werkte weer wel.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Serie1 kun je met de Lexia uitlezen mits er een serie 1 (t/m 1994) tussenkabeltje wordt gebruikt.

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Ik heb op allerlei aansluitingen remmenreiniger gespoten om te kijken of ik misschien valse lucht had, maar er werd niet opeens beter stationair gelopen, dus dat kan ik denk ik uitsluiten? Wel heb ik waarschijnlijk een minimaal haarscheurtje in het harmonica stukje in de dikke plastic luchtslang van luchtfilter richting gasklephuis, maar dat mag volgens de ANWB meneer geen verschil uitmaken qua stationair draaien? Immers zuigt die z'n lucht daar uit. Ik vervang hem overigens sowieso, want het hoort natuurlijk niet. Ook de slang van de stappenmotor eens losgetrokken, en die dichtgedrukt om te kijken wat er gebeurde, toen liep de XM 2100 TPM stationair, en bij het dichtknijpen zakte dat naar zo'n 700 TPM.

En ja, ANWB meneer, want ik had ze gisteren weer nodig. :lol: Ik was op een Xantia meeting geweest in De meern, en bij het weg rijden trapte ik m'n koppeling in om op te schakelen, en opeens KNAK, pedaal onderin. Auto naar de kant uitgerolt, en kijken wat er aan de hand was, met de de kap van een AX open om te kijken hoe de knop van de koppelingskabel op de hevel hoort te zitten/reageren, want die bungelde nu in de motorruimte. Later met een paar man de XM terug naar de parkeerplaats geduwd om de ANWB te bellen. We vermoedde dat de koppelingskabel was gebroken, en dat was ook zo, aldus de ANWB die vrij snel ter plaatse was. Al was het niet de kabel die gebroken was, maar het plastic nokje waarmee de kabel over het pedaal heen zit. De ANWB heeft er een noodkabel in gezet, die ik binnenkort weer ga vervangen voor een orginele koppelingskabel.

IMAGE(http://farm3.static.flickr.com/2451/5829090329_5b7d6751d3_m_d.jpg) IMAGE(http://farm4.static.flickr.com/3528/5829108439_84ae0096a2_m_d.jpg)

Nadat alles was gerepareerd, had ik de XM stationair lopen. Toen hoorde die hem zo wisselent lopen qua toerental. Hem leek het ook valse lucht, of idd ook de lambda. Maar toen die naar het gasklephuis keek, zag die ook dat daar ooit aan was gedraait.

IMAGE(http://farm4.static.flickr.com/3004/5829562276_9b6a9b52a4_d.jpg)

Bij 1 zit een verstelbaar nokje. Die was helemaal ingedraaid. Volgens de ANWB meneer zou bij gas los, het heveltje van de gasklep tegen dat nokje vallen, waardoor de gaskleppositiemeter 'door zou moeten krijgen' dat die stationair zou moeten draaien, en de stappenmotor het over zou moeten nemen?! Dat was dus niet het geval, want het nokje werd niet geraakt. Die heeft die bijgesteld, nu wordt het nokje wel geraakt. Ook stond de gaskabel iets te strak, die heeft die was losser gezet. En nokje 2 was ook ooit aan gedraaid, maar hij wist niet hoe die hoorde te zitten. Natuurlijk met die ANWB meneer erbij draaide de XM heel mooi 900 TPM, met af en toe een klein sprongetje omhoog. Maar ik was de hoek nog niet om, en het draaide alweer hoog en wisselent stationair. Verder reageerd de XM opeens veel minder 'fel' (voor zover dat kan bij een 2.0, ik zal hem zelf vast plaasten :lol: ) op het gas, en valt de XM nu bijna iedere keer uit bij het intrappen van de koppeling. Op dit moment vind ik het dus nog niet echt een zinvolle actie geweest van de ANWB meneer?! :roll:

Verder heeft Par Example gemeld dat ik op zijn uitleeskastje mijn XM mag komen uitlezen, dat is het eerste wat ik nu ga doen. Ik zal uiteraard laten weten wat daaruit komt.

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Een afgebroken nokje van de koppelingskabel dus.
Dat had m'n pa pas ook.

Ze hebben dat plastic nokje ook veel te iel gemaakt. :roll:
Een nieuwe kabel de dealer kost trouwens iets van 70 euro.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Je kan de kabel van Breaky wel gratis komen halen, heb je iig een kabel die werkt.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Goh, quelle histoire Timo, zou er iets niet lekker in het gasklephuis zelf zitten en dat men daarom ooit dat nokje verdraaid heeft???

wimb
afbeelding van wimb
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Je zou bijna gaan denken van wel.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

ik denk eerder dat ze hiermee een ander probleem hebben verdoezeld, namelijk niet goed stationair draaien door een defecet stappenmotor, danwel iets bij de onsteking of een ander bijregel element.

Pagina's

Onderwerp gesloten