Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

689 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Eh nee, flow is niet temperatuur in t nederlands :P

Flowmeter is luchtmassameter, dus een LMM of AFM. -> meet luchtstorming
Een druksensor zoals in deze 2.0 heet een MAP sensor (manifold air pressure) -> meet vacuum/druk in de inlaat achter de gasklep

dit sensortje heet in t engels IAT -> air intake temperature

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Juist, :P

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Ik wilde nog niet te vroeg juichen, maar bijna een week verder, en iedere dag met de XM gereden te hebben, geen gek stationair lopen, of beroerd rijden meer gehad! 8) Volgende week verwacht ik mijn ontstekingsonderdelen, dan is dat ook weer op orde.

Wel had ik de laatste tijd last van een behoorlijk lekkend schuifdak. 'Gelukkig' alleen aan de passagierskant. :lol: Op een regenachtige zondag werd mijn passagier op een gegeven moment wel erg nat, dus verkaste naar de achterbank. Daar begon het later ook opeens te lekken, heel fijn. Dus een paar dagen geleden maar eens als eerste de rubbers bekeken, en de oorzaak al snel gevonden. Op de hoek aan de passagierskant zat het rubber 'gekleeft' aan het onderliggende rubber, terwijl het verder iets omhoog staat. Eerst het rubber soepel gemaakt met warm water, daarna het rubber goed getrokken, en het gehele dakraam rubber ingesmeerd. Inmiddels weer een paar regenbuien verder, en alles nog steeds kurkdroog. 8)

IMAGE(http://farm3.static.flickr.com/2313/5762135024_4cb6cf1623_m_d.jpg) IMAGE(http://farm4.static.flickr.com/3635/5761591365_df7e63971c_m_d.jpg)

wimb
afbeelding van wimb
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Zo'n plakkend rubber heb ik nog nooit meegemaakt. Wel heel erg vergaan rubber dat op kauwgom lijkt.

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Het rubber is (gelukkig) nog nieuw leverbaar voor 4 tientjes, mocht het weer gaan lekken doe ik dat gewoon.

gomp
afbeelding van gomp
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Voor die 4 tientjes is het misschien zinvol om het gewoon te bestellen. Of je het nu al nodig hebt of niet.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

zolang het nog leverbaar is zou ik hem vast bestellen ;) voordat ie volgend jaar op NFP staat en je hem heel hard nodig hebt

detlev
afbeelding van detlev
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Is toch een after-market schuifdak? Heeft misschien niet zoveel NFP problemen als citroën-eigen...

En een handtekening!!!!

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Inderdaad een elektrisch Webasto aftermarked Top-Slider 2 schuifdak. Na meer dan 20 jaar wordt die nog steeds vrijwel ongewijzigd geplaatst in auto's, ik hoef me qua onderdelen/rubbers denk ik geen zorgen te maken. Alhoewel het idd nooit verkeerd is om alvast op voorraad te hebben liggen. Komt wel, een keer. :lol:

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

wimb zegt:

Nee, zo simpel is het helaas niet. Toen mijn HD-slang z'n beste tijd gehad had zag het er ook zo uit. Er hoeft maar een ieniemienie gaatje te zitten en met de hoge systeemdruk druppelt het er dan uit. Ook zou ik 'ns controleren of je veerbol goed vast zit. In drukloze toestand zodat je 'm eventueel wat handvaster kunt draaien.

:dans: Super bedankt Wim, na vandaag nog even gezocht te hebben, ben ik er achter gekomen dat er inderdaad af en toe een drupje LHM bij de veerbol weg lekt. 8)
Zo maar even opnieuw erop draaien. Viel me wel op dat er bij de bollenwissel bij Cyparser geen nieuwe ringetjes tussen de bollen werden gedaan, maar de oude werden hergebruikt.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Das wel beetje cheap van ze dan, wat kost zo'n ring nou en die mogen na al die jaar wel eens vervangen worden toch ;)
Maar mooi dat je het gevonden hebt. Lekkende auto = :thumbdown:

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Zeg dat wel :?

Ik heb wel eens voorveerbollen vervangen van een BX, maar dat ging toch makkelijker als het loshalen bij de XM. Ik heb de XM in de laagste stand, met de ontluchtingsbout een slag los. Toen wilde ik de veerbol losmaken. Bij de BX lukte dit gewoon met de hand, maar bij de XM kreeg ik hem maar niet los met de hand, dus met de oliefiltertang los. Na ongeveer een slag met de oliefiltertang was het nog steeds niet moigelijk de bol met de hand los te draaien. :? En er spoot nu ook een klein straaltje LHM naar buiten. Hij is drukloos, dus die gaat vanzelf wel weg dacht ik. Maar na 10 min wachten spoot die nog steeds vrolijk tussen de bol en de veerschotel LHM. Is dit nou nog restdruk en kan ik de bol gewoon verder losdraaien, of zie ik nou wat over het hoofd? Ben een beetje bang dat het straks een LHM douche is, daar zit ik niet echt op te wachten. :roll:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

als de bol echt overleden is zal die lhm pissen als je hem eraf haalt, daar kun je dan niet zoveel aan doen denk ik.....

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Maar de bol is niet overleden, die is pas gevuld, en de XM veert nog steeds goddelijk.. Wilde alleen even het ringetje opnieuw erin leggen, maar durf op dit moment nog niet verder de bol los te draaien. :oops:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Rustig laten uitlekken, met de laatste beurt van mijn dame duurde het bij een achterveerbol ook 10 min voordat de druk weg was, en de bol was 100% in takt.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Om een hydractive systeem goed drukloos te krijgen, moet je de motor laten lopen, een deur openen, in de laagste stand zetten en dan pas het ontlastboutje een slag losdraaien. Daarna kun je de motor weer uitzetten.

De hydractiveregelaars worden met hydrauliekdruk in - en uitgeschakeld, de hydractive elektroklep laat alleen de druk toe/sluit het af. Er blijft veel restdruk in de hydractiveregelaars met hydractivebollen zitten en deze zijn verbonden met de normale veerbollen. Zodra de hydractive elektroklep (HA1) sluit en daarna het ontlasboutje wordt open gedraaid, zijn de hydractiveregelaars niet hydraulisch verbonden en dan blijft de druk opgesloten en krijg je de bollen er niet af.

wimb
afbeelding van wimb
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Dus toch: HA-bollen onder druk een stukje los draaien. Ik was vandaag mijn voorste aan het losbeitelen. :oops:

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Dat zal onder druk niet veel beter zijn geweest hoor ;)

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Citrophile zegt:

Om een hydractive systeem goed drukloos te krijgen, moet je de motor laten lopen, een deur openen, in de laagste stand zetten en dan pas het ontlastboutje een slag losdraaien. Daarna kun je de motor weer uitzetten.

Dan is het daar waarschijnlijk fout gegaan. Had de motor uit, deur open, laagste stand, en toen ontluchtingsbout een slag los.

Maar, uiteindelijk Chyparse maar gebeld, en het verhaal uitgelegd. Ik mocht meteen komen, zouden ze me even snel tussendoor helpen. Een kwartier later stond ik voor de deur, en mocht ik meteen naar binnen rijden. Daar deed die exact hetzelfde als ik, motor uit, deur open, laagste stand. Toen kreeg die de bol ook niet goed los. Werd de neus iets opgekrikt, en toen kwam die wel makkelijk los?! Nieuwe ringetjes er tussen, flesje LHM meegekregen ter compensatie, en de XM ging weer lekvrij naar buiten. 8)

Jochem
afbeelding van Jochem
  • Xantia 1.8i (VS)X '93
  • GSA Spécial 1.1 '81
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Da's netjes van ze! Hebben ze nu alleen die ene veerbol 'behandeld'? Of ook andere?

HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Ringetjes, de 2 voorveerbollen. De andere was wel lek vrij, maar voor de zekerheid..

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

De XM doet het weer, dansen qua (stationair)toerental. :evil: Nu hadden jullie ook de tip gegeven om het gasklephuis te reinigen. Hoe doe ik dat precies? :oops:

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Remreiniger dr in spuiten maar ik kan me niet voorstellen dat dat nou veel soulaas gaat bieden.

Heb je hem al eens uitgelezen? Het mooiste begin is een compressie testje. Dan weet je dat de basis goed zit en kan je vanuit daar verder werken naar de onsteking, inspuiting en bijregeling.

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Ik had een uitleeskastje gekocht om hem uit te lezen, omdat af en toe ook het MM lampje brand op de snelweg. Maar helaas was die verkeerd en de kabel veels te kort, waardoor ik hem terug heb moeten sturen. De nieuwe nog niet ontvangen, dus het uitlezen laat nog even op zich wachten, helaas.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Als die af en toe aanvliegt en weer uit gaat zet ik mn geld in op een stervende lambda sensor. Die kan ook je stationair ontregelen.

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Zal dat het zijn dan? Het is altijd op de snelweg, en als ik vermogen vraag. Bijv. ga inhalen, en gas geef, dan brand die totdat ik weer gas los laat of weer op contante snelheid rij. Zodra ik dan weer vermogen vraag (weer versnellen of zo), dan brand die weer totdat ik geen vermogen vraag, etc. Ik merk, ondanks dat het MM lampje brand, geen vermogenverlies of wat dan ook.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Ja typisch ;)

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

Typisch als apart, of typisch als typisch lambda? :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

typisch lambdasonde :wink:, maar lees de injectiecomputer eerst uit voordat je zomaar wat gaat vervangen. Bij een serie1 kun je een harde reset geven aan alle computers tegelijk door beide accupoolklemmen er af te halen. De procedure kun je op het forum vinden.

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990

beide accupolen is niet nodig, 1 is genoeg.

Pagina's

Onderwerp gesloten