Afstellen juiste stand krukas / nokkenassen

5 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Dick Scholten
afbeelding van Dick Scholten
Afstellen juiste stand krukas / nokkenassen

Onze XM rijdt met voldoende toeren goed. Stationair draaiend 'schudt' de auto nogal. Bij gas geven komt het toerental wat later op niveau dan gewenst. Bij controle van krukastandwiel en nokkenastandwielen: beide gaatjes in nokkenastandwielen staan precies tegenover gaatjes in motorblok. Het gat in het krukastandwiel staat wet 60 graden tegen de klok in (gedraaid gezien) t.o.v. gleuf / gat in motorblok.

Zou dat de reden kunnen zijn van onregelmatig stationair lopen en traag op gang komen? We durfden niet de krukas > 60 graden te draaien. Leek wat veel. Bang voor beschadiging kleppen e.d.

Kan iemand me bv. met WhatsApp videobellen of gewoon telefonisch verder helpen? 0651530010

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Afstellen juiste stand krukas / nokkenassen

60 graden verschil  op de krukas zou volgens mij wel wat rottiger gedrag moeten vertronen dan enkel rommelig stationair lopen.
Ik neem aan dat het hier gaat over en 2.0i 16V?

Ik weet uit ervaring met de TCT dat de krukas-POELIE er in meerdere varianten is die uitwisselbaar zijn. Wat dan fout gaat is dat het pengat voor het meten van de krukas zo'n 60 graden verkeerd zit. Zal me niets verbazen als dat geintje ook mogelijk is op de RFZ 16v.

Zolang dat je weet dat je de verkeerde poelie gemonteerd hebt, kun je de kruk-as en dus de timing nog gewoon goed stellen*, alleen komt dan dus dat pengat in de poelie niet correct overeen met het pengat in het blok.
(* Er moet dan wel een markering op de krukas zelf gemaakt zijn. Zonder die markering moet je bij vervangen van de riem er op vertrouwen dat alles nog in de goede stand staat / blijft staan)

Voor mij klinkt het zo meer alsof er iets in de ontsteking niet heel lekker zit. Of de lucht-bypass klep doet het niet meer. Die is verantwoordelijk voor het netjes stationar lopen en heeft ook invloed tot iets van 1500rpm.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Afstellen juiste stand krukas / nokkenassen

Om welk blok het gaat, maakt inderdaad nogal uit. Bij mijn weten hebben alle viercilinders benzine een krukaspoelie met een timinggat dat buiten het rubber van de trillingsdemper zit. Dan kan je timinggat dus verschuiven over je krukas, en da's niet de bedoeling! Als die poelie niet recent is vervangen, zou ik er eens een andere op schroeven en dan nog eens controleren of de timing klopt. Mijn Turbo CT zat op die manier een tandje verkeerd. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Afstellen juiste stand krukas / nokkenassen

Ik was even vergeten dat dat timing-gat inderdaad ook nog eens in de buitenrand zit.

Dan zou ik eens met krijt een streep trekken vanuit het hart naar de buitenzijde. Tijdje mee rondrijden en dan kan je zien of de buitenrand nog aan de kern vast zit of op het rubber aan het doorslippen is.

Alsnog heb je dan een nieuwe correcte poelie nodig om na te controleren of het spul goed staat. Maar ergens is het in dat geval natuurlijk logischer dat het goed staat en het timing-gat dus verschoven is.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Afstellen juiste stand krukas / nokkenassen

blaueboot zegt:

Dan zou ik eens met krijt een streep trekken vanuit het hart naar de buitenzijde. Tijdje mee rondrijden en dan kan je zien of de buitenrand nog aan de kern vast zit of op het rubber aan het doorslippen is.

Zelfs als 'ie dan goed blijft staan, zou ik het niet vertrouwen. Mijn Tct was ooit een keer over de poelie doorgeslipt, maar deed dat niet structureel. Als je hem ziet (of hoort) slippen weet je natuurlijk wel genoeg.