De XM van Chris B

411 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: De XM van Chris B

Mooi adresje dus. En dan zal hij ook wel z'n best doen goed werk te leveren. 

__________
Crepuscule

XM Liefhebber
afbeelding van XM Liefhebber
  • twee keer een 2liter 90,92 en mijn droomauto een turbo CT uit 95
RE: De XM van Chris B

Die jongen levert alleen maar netjes werk

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Terwijl de op te knappen XM bij de lasser staat, ben ik weer verder gegaan met het uit elkaar trekken van de sloper. Het slopen blijkt erg leerzaam en je ontdekt echt hoe eea in elkaar zit en hoe je toch bij moeilijk te bereiken plaatsen komt.

Wat ook leerzaam is, is dat je dingen tegen kunt komen waar je vragen bij stelt of het niet beter kan. De ZPJ automaat heeft een warmtewissselaar (ATF/koelvloeistof) op de automaat zitten. 1 van de slangen daarvan gaat terug naar de radiateur en loopt daarbij langs het balkje waar de radiateur op staat. Onderweg maakt deze slang een lus omhoog en komt daarbij erg dicht (2cm) bij het voorste uitlaatspruitstuk.  Er zit daar ook geen hitteschildje voor oid. De slang van de sloper was op deze plek al erg bros aan het worden, op een levensduur van 20 tot 30 jaar zal de hitte toch echt teveel worden denk ik.

Ik vraag mij af wat de reden kan zijn waarom Citroen deze lus erin gelegd heeft. De slang kan namelijk makkelijk rechtdoor en dan omhoog zonder deze lus waardoor de slang lang niet zo dicht bij de hete uitlaat komt. Ik zit er dan ook aan te denken om deze lus bij mijn XM eruit te halen. Wie heeft hier een mening over?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: De XM van Chris B

Stukje expansie, om schokken op te vangen? Maar eerlijk echt geen idee waarom dit zo is.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Weer een stuk opgeschoten met het opruimen van de sloper. Vandaag het blok eruit getrokken.

Lomp zwaar stuk oud ijzer zeg zo'n PRV blok, de pompwagen met weegschaal gaf 465kg aan voor subframe met blok, bak, assen en wielophanging.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: De XM van Chris B

Hahahaha, het isnog een lichtmetaal blok ook, kan je nagaan ;-)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Kenteken weg, sloper leeg, nu nog afvoeren als oud ijzer. De schappen liggen bomvol met onderdelen. :-) Mijn eigen XM is nog bij de lasser. Het duurt wat langer dan gehoopt, maar dat vindt ik niet erg. Helpt mij in die zin dat ik nog wat kan sparen.

Ondertussen ben ik bezig om diverse klussen voor te bereiden. Zo heb ik een paar posts terug een vraag gesteld over de handrem. Daarbij is verteld dat ik de balancer gangbaar moet maken. Bij het slopen ben ik niet iets tegengekomen dat lijkt op een balancer. Iemand een idee waar dat ding verstopt zit? (Vresend voor diepe donkere onbereikbare krochten...)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: De XM van Chris B

Ik dacht boven je uitlaat. Even het hitteschild verwijderen en dan ter hoogte van de bestuurdersstoel.

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

En...de XM is nog steeds bij de lasser :-( Helaas ook nog geen foto's. Mijn geduld wordt wel getest. Komende week maar eens bellen of buurten.

Ondertussen ben ik nog tegen een koopje aangelopen op Ebay kleinanzeigen, een zgan leren S1 interieur voor €150,-. Die kon ik niet laten liggen gezien dat het eigen interieur behoorlijk sleets is. Stond gelukkig redelijk dichtbij, regio Münster.

Bij het ophalen bleek nog een extra bonus, stoelverwarming zowel voor als achter. Helaas was de sloper waar de set uit kwam al pleite, ik zit dus even met de schakelaars en bekabeling. Maar eens een schema opduiken, a la XM zal het vast vol zitten met relais en stekkers. (als iemand nog info heeft of misschien zelfs een sloper met de benodigde bekabeling...)

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: De XM van Chris B

Tip:  controleer eerst eens de weerstand van die verwarmingsmatjes. 9 van de 10 keer zijn die door gebrand  (been there, done that).

Zonde van je tijd om dan allemaal relais en bekabeling te installeren.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Dank voor de tip. Klopt, die matjes zijn vaak doorgebrand. Maar ook redelijk makkelijk te repareren of te vervangen. Hooguit de achterbank zal lastiger zijn om bij te komen, maar die zal het denk ik nog wel doen. Ik check ze nog wel.

Moeilijke klussen ben ik niet zo bang voor. Heb ook al eens ABS geinstalleerd in een BX 1400, zoals het affabriek er ook in zit. (om een indicatie te geven van de mate van gestoordheid ;-) )

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: De XM van Chris B

Mocht je nog naar het schema('s) zoeken dan heb ik die wel voor je.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Ja graag! Ik heb wel een aantal dingen zoals deze:
http://citroen.tramontana.co.hu/en/system/files/circuit_diagram.pdf
En nog wat uit diverse manuals, maar de echte schema's nog niet.

cboessenkool apenstaart live punt nl

Ik vraag mij wel af hoe ik aan de stekkers en de relais ga komen. Hopelijk zijn die dingen enigzins standaard, want dan kan ik het wel nabouwen.

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Relais en bekabeling zijn standaard no

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Thanks!

Bedoel je met relais en bekabeling standaard dat het voorbedraad is? Ik kan mij niet heugen dat ik bij de achterbank losse stekkertjes tegengekomen ben.

Super bedankt voor het schema trouwens, TOP!

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: De XM van Chris B

Nee, je moet zelf wel bekabeling trekken maar dat is zo weinig...........

Met standaard bedoel ik dat je geen speciaal dingen o.i.d. moet zoeken: een rolletje kabel 2,5mm2 voor de voeding en 1,5mm2 voor voeding van de relais volstaat. Hoop dat je de schakelaars voor het inschakelen van de verwarming hebt liggen. Dan rest alleen nog een paar relais en klaar is het. Succes !!

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Ik probeer even te snappen wat er wel al zit en wat ik zelf moet aanleggen. (tenminste, ik ga er vanuit dat je weet wat er affabriek wel en niet zit)

Ik zie in het schema 2 contactgschakelde hoofdrelais, eentje voor voor (817) en eentje voor achter (824). Die zitten denk ik op de zekeringenkast bij de rest van de relais. Die zitten er denk ik niet standaard affabriek vermoed ik en zullen dan bijgeplaatst moeten worden. Wat ik mij dan afvraag is of de bedrading vanaf de relaisvoet ook aanwezig is of niet.

Vervolgens gaat het via de schakelaars naar de stoelen en achterbank. Bedrading is inderdaad simpel, hooguit dat ik met de stekkers zit die niet meer vindbaar zijn. Maar daar zou ik andere stekkers voor kunnen gebruiken. Alleen de schakelaars is wat lastiger, voor de voorstoelen weet ik dat de stekkers klaar liggen, maar voor achter?

Bij de achterbank zie ik nog iets wat ik niet kan plaatsen, nr.s 594 en 596, geen idee wat het is. Iemand een idee?

Wellicht maak ik het veel te moeilijk hoor. Zoals geschreven probeer ik er kaas van te maken wat ik zelf moet aanleggen en wat er al is :-)

 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:

De bedrading naar achteren loopt via de kabelboom onder de middenconsole. De stekkers voor stoelverwarming zijn standaard geel.
Als je al inplugmogelijkheid hebt onder de middenconsole voor stekkers voor de beide voorstoelen, heb je kans dat er achter ook al een losse inplugmogelijkheid zit. Een klein geel contactje ter hoogte van de B-stijl. Vanaf daar wordt het puzzelen, want dan moet het èn de deur in voor bediening en naar de achterbank zelf. Als dat een in tweeën deelbare bank betreft, moet dat zelfs aan beide kanten.
 

Hoe dat allemaal schematisch zit weet ik niet: zo electro ben ik niet.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Zit de bediening niet achter op de middenconsole?  Ik dacht naast de aansteker (maar kan me vergissen).

__________
Crepuscule

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

594 = schak.raambediening LA deur op middenconsole en 596 is dat voor de raambediening RA deur middenconsole.

Zie onderstaand schema: daar zit dus je relais 817 hoef je dus alleen nog maar kabels te trekken vanaf de voetjes (817) naar de schakelaars op de middenconsole en vervolgens van de schakelaars naar de stoelen. Rechts van relaisvoet 817 zou 824 kunnen zijn..... even doormeten. 

Ligt er een 9 polige groene stekker nabij je schakelpook en een 5 polige bruine tussen je voorstoelen (= aan het einde van je middenconsole) dan hoef je geen kabels meer te trekken en is het een kwestie van "plug en play" !!

 

Succes 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: De XM van Chris B

Veen zegt:

<p>Zit de bediening niet&nbsp;achter op de middenconsole? &nbsp;Ik dacht&nbsp;naast de aansteker&nbsp;(maar kan me vergissen).</p>

Ik heb een keer een serie 1 uit elkaar getrokken die de schakelaars in de deuren had; naast de raambediening.
Maar dat kan natuurijk bij serie 2 anders zijn.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: De XM van Chris B

Dit is in een serie 2....

__________
Crepuscule

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: De XM van Chris B

Fff googelen in het intructieboekje van een Y3 type 1.  Zitten dus aan het eind van de middenconsole.............

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

dubbele post

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Mmm, drie automagisch geregelde standen op de achterbank. Waar zou die regeling nou weer verstopt zitten...
In ieder geval hartelijk dank voor alle hulp, hier ga ik wel uitkomen.

En er is meer goed nieuws! de week van 19 november kan ik de XM ophalen bij de lasser! 

Ook wat feauteaus gekregen:


 

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE: De XM van Chris B

 

Alle onderdelen zijn genummerd  zo als je ziet op het schema.

Van 1 tot 990 zo een lijst van nummering staat voor in het werkplaats handboek en is ook wel op het internet te vinden meestal met schema's alleen moet je daar in dat schema vinden wat voor jouw wagen geld.

 

DE map elektrische bestaat uit twee dikke ordners omdat wel ieder jaar weer een verandering is aangebracht en ook weer onderverdeeld met nummers. Het is een levenswerk omdat allemaal op het internet te zetten.

De DEMO XM van het jaar 1989 heeft achter een elektrisch verwarmd gescheiden bank. De schakelaar zit in het portier  naast de raam schakelaar.

593 L.H. rear window winder switch on door
594 L.H. rear window winder switch on console
595 R.H. rear window winder switch on door
596 R.H. rear window winder switch on console

603 L.H. rear heated seat switch
604 R.H. rear heated seat switch

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: De XM van Chris B

Mijn eerste serie 1 had de schakelaars in de deur in de leuning, in de serie 2 zitten ze op de middenconsole. Voor de serie 1 schakelaars zal het wel zoeken worden aangezien deze optie in NL bijna niet besteld werd. In Duitsland of Frankrijk maak je meer kans.

Maar meet eerst de matten maar eens door, het is een weerstandsdraad die als een soort kerstboom slingerend is gelegd, en veelal door de jaren heen door het gebruik zo is verhard dat bij het minste of geringste drukpunt belasting (met knie in de zitting en knak.....) dus kaduuk zijn. Ik heb alles vervangen door honingraat matjes. Hier staan wel wat foto's. Trek er per stoel gerust 4 tot 6 uur voor uit voor de eerste.

 

https://www.flickr.com/photos/haddewade/37781537255/in/album-72157666808793579/

 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Dat doormeten en indien nodig repareren ga ik nog wel doen. Danks voor de howto.

Overigens denk ik dat ik er toch ingestonken ben met de diverse typen bedrading. Niet goed gecheckt bij koop (sufferd). De "oude" voorstoelen uit mijn XM hebben een witte driepolige stekker en de "nieuwe" een zwarte 9 polige.

Iemand dat al eens opgelost? Zal er vast uitkomen, want de basic functies zijn niet anders namelijk.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Komende dinsdag ophalen bij de lasser. Het grote werk kan beginnen!

 Denk dat ik daarna ongeveer een maandje bezig ben om de XM op de weg te zetten. Kan niet wachten!

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: De XM van Chris B

Goed bezig Chris !  Als ze klaar is ben je een mooie kandidaat voor het artikel  "De XM van..." in ons clubtijdschrift.

Graag veel foto's maken van al je werkzaamheden 

__________
Crepuscule

Pagina's