De XM van Chris B

411 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

En zeker dat ik mij gered heb. Maar dat heeft geen verheldering gebracht, integendeel, de verwarring is nu groter. Op pin 8 heb ik namelijk geen gele draad, maar een bruine met rood streepje.

Volgens dit schema: http://citroen.tramontana.co.hu/en/the-circuit-diagram-project

zouden het pin 1 en 2 moeten zijn... zouden...

Ziet 1 van jullie kans om het juiste schema te posten? Het organummer is 5239.

 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Niemand een schema? Het zou mooi zijn als dat lukt voor het weekend :)

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Grappig: ik heb gister nog de schema's bekeken van een type 1 maar bij alle schema's was het van de zwarte stekker de gele draden met als aanvulling zwarte ring,witte ring en bruine ring. Geen oranje ring aangetroffen............... Dus dacht ik: "laat maar zitten, kan ie niks mee".

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Dat zou ik niet te hard roepen, het lijkt mij niet raar dat bruin door de jaren heen oranje verkleurt. Dus kom maar op met dat schema!

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: De XM van Chris B

Succes d'r mee

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Dankjewel voor het schema. Zelf heb ik een digital S1 manual in het Zweeds. Daar kon ik niet echt achterhalen welk schema ik moest hebben, vandaar dat ik het toch hier vroeg. Best wel humor, de componentenlijst lijkt wel op de catalogus van de Ikea.

Volgens mij moet ik component 433 hebben, daar staat bij "Elektroventil for afffjedring". Dat is pin 9 op de zwarte stekker met een gele draad/bruin streepje. Zijn jullie dat met mij eens? Stel ik laat de XM stationair draaien met deuren dicht, dan zou daar spanning op moeten staan. Zou ik een deur open trekken dan zou de spanning van de draad moeten gaan, toch?

Wel gek dat de howto uit gaat van pin 8 op de zwarte stekker, want pin 8 gaat naar component 784 en daar staat bij "Autodiagnosestik affjedring". Dat die draad bruin is met een rood streepje komt overeen met wat ik zie op mijn XM. Is die howto dan voor specifieke bouwjaren?

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Chris B zegt:

Stel ik laat de XM stationair draaien met deuren dicht, dan zou daar spanning op moeten staan. Zou ik een deur open trekken dan zou de spanning van de draad moeten gaan, toch?

Volgens mij was/is het zo dat bij open v/d deuren hij spanning zet op de klep. Dit blijft erop, ook bij stationair lopen van de motor. Pas als zich een "sportieve"situatie voordoet (overhellen in de bochten, snel optrekken enz......) gaat de spanning eraf.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Ik kan natuurlijk ook gewoon de sportknop even overhalen.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: De XM van Chris B

Dat werkt denk ik alleen in serie 1, maar dat was de jouwe toch?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

De mijne is idd een serie 1, 1992.

Vanavond ben ik bezig geweest met een verklikkerlampje en helaas, ik kom er met het bovenstaande schema en wat ik zie op de stekker niet uit. :-( Het lijkt niet met elkaar overeen te komen...

Ik denk dat ik het maar op de failsafe doorpiepmethode ga doen vanaf de stekker op de elektroklep en de stekker op de veercomputer. De vraag is dan alleen waar die elektroklep begraven zit. Iemand de tip?

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Mooi zo'n forum, kwam een beschrijving tegen van het HA1 systeem. De HA1 klep zou aan bijrijderskant moeten zitten, achterzijde subframe. Iets met 4 HD leidingen eraan en een stekker. Dat ga ik wel vinden. Ik post wel wat nu de juiste pin/draad is.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: De XM van Chris B

Van onder af zoeken, Chris. Aan de bovenkant zit je motorblok in de weg.
Ik heb de elektroklep ook pas voor het eerst gezien toen ik eens een motorblok eruit tilde.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: De XM van Chris B

Waar je elektrokleppen zitten? Je weet waar de middenbollen zich bevinden? Daar zitten ze aan vast namelijk. De voorste midden tussen de voorwielen. De achterste midden op de achterbrug. Om daar een beetje lekker bij te kunnen is het wel handig om het hitteschild van de uitlaat te demonteren. 

 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

die bollen weet ik te vinden, ik heb namelijk nog 2 nieuwe bollen met +20% vulling op de werkbank staan. De mijne is een S1 met HA1, dus een losse elektroklep op het subframe, tenminste, dat is wat ik opgemaakt heb uit wat ik gelezen heb.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: De XM van Chris B

Verrek.., ik was me er niet van bewust dat het vroege Hydractive 1 werkte met losse elektrokleppen. Vanaf ORGAnr: 5929 zijn de kleppen geïntegreerd in het blok waar ook de bollen op zitten.

Als jouw wagen zo'n vroege is ben je dus op zoek naar 2 van deze:  


Waar ze precies zitten kan ik niet achterhalen. Maar het lijkt me dat ze niet ver van die bollen verwijdert zullen zijn.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Rechts, bijrijderskant, achterkant subframe:


Daar zit de elektroklep van de HA1.

Beetje jammer van die dichtgeknepen leiding. Heb de indruk dat iemand ooit het HA zo buiten werking heeft gesteld. Gelukkig heb ik nog een heel subframe waar inclusief motor en bak ook dit spul nog op zit. Wel weer flink klusje. Ik heb de klep ook even met 12 direct bekrachtigd, de tik is zo zacht dat als je er niet op let, je dat niet eens hoort.

De elektroklep wordt aangestuurd door pin 9, gele draad met bruin streepje. Dus de howto klopt niet voor deze uitvoering van de HA, misschien door de jaren heen wat verschillen in uitvoering? (Moderator, hoe gaan we daar mee om betreffende die howto?)

Nieuw relais op zijn plek:

De XM moet even de schuur uit omdat er wat werk zit aan onze 240. Kon ik gelijk even zien hoe het licht is met de xenon projectoren. In 1 woord geweldig, serieus veel licht...!

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

December en februari waren gekke maanden. In december schoonmoeder overleden, 6 weken later in februari is schoonvader onverwacht overleden. Beide waren fitte zestigers. Mijn hoofd stond dus even niet naar werken aan de XM. Gisteren weer de draad opgepakt en een paar dingen gedaan.

Bumpersteuntjes (aan de bumper zelf) en de reservewielbak heb ik gisteren weggebracht voor stralen en schooperen. Ik moet nog een list bedenken om de bumpersteuntjes weer terug te monteren op de bumper. (de bumpersteuntjes komen van een gescheurde donorbumper, mijn eigen bumper daarvan is alleen roestig stof over waar ooit steuntjes zaten).

Ook is gisteren het laatste stuk roest gelast. Het is nu apk waardig maar nog niet klaar, de achterste rand is heel erg dun van het betreffende stuk is erg dun en zal nog even opnieuw moeten.

Vandaag begonnen met de spatborden ontroesten aan de binnenzijde onderaan. de bijrijderskant is niet meer te redden en daar zal ik een vervanger voor moeten zoeken (zie ook mijn gevraagd adv.) :

De bestuurderskant liet zich wel goed ontroesten. Kaal gemaakt met een komborstel en daarna met fosforzuur bewerkt. Vervolgens afgewerkt met Brantho Korrux. Als laatste komt er voor montage nog een laagje Mike Sanders vet op.

Vandaag ook de ietwat rimpelige bijrijdersdeur ververst voor een strakker exemplaar

Deurpaneel en binnenzijde van de deur nog extra ontdreund. Is ook wat extra schuim op aangebracht

Deur van binnen is uiteraard ook in het Mike Sander vet gezet.

Afgemonteerd:

Ergens de komende dagen zet ik de onderzijde van de dorpels weer in de anti steenslagstructuur en ga ik het front verder afmonteren. Hopelijk lukt het om zsm een goed spatbord te vinden, anders zou dat mij gaan ophouden...

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: De XM van Chris B

Dat ontdrunings spul is leuk, maar het hoort volgens mij ook op de deur zelf. Die panelen zitten nooit zo strak met die pinnen, systeem is er niet naar, dat dat daar volgens mij niet veel gaat helpen. Ik heb destijds focal speakers in de deuren gehangen met een focal versterker en de deuren helemaal beplakt ook aan de binnenkant van de deur. Veel vel van de handen gehaald maar het maakt (veel)  verschil. 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Haha, ja klopt. Het zit ook op het buitenblad en binnenblad van de deur. Alleen heb ik daar geen foto van.

Nog een kleine correctie, een paar posts hierboven staat een foto van een afgeknelde leiding waarbij ik beweer dat deze leiding van de Hydractive is, dat blijkt dus niet zo te zijn. Vandaag in mijn sloopvoorraad van het losse subframe met motor de betreffende leiding eraf gehaald, de leiding blijkt naar het Diravi stuurhuis te gaan. Gek genoeg werkte deze volledig naar behoren en dat met een volledig afgeknelde leiding...?

Ook ben ik vandaag aan het rondbellen geweest voor een rechterspatbord, liefst in de juiste kleur. Nu heb ik na een dag bellen 3 roestvrije rechterspatborden gevonden, 2 grijze en 1 blauwe. Het ziet er duister uit om dit zonder spuitwerk voor elkaar te krijgen...

Van Trés Beau begreep ik overigens dat er een hele stapel spatborden naar het clubmagazijn gegaan zijn, dus ik heb nog een beetje hoop dat ik in het clubmagazijn eentje ga vinden.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Oh en wat ik nog vergat...:

Look what the cat dragged in:

Een setje NOS S1 knippers/mistlampen met ge(i)le reflectoren.
Gevonden in Madrid en via wat vrienden in handen gekregen.
Nu nog zo'n zelfde stunt zien uit te voeren met de stadslichten.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: De XM van Chris B

Mooi en heeeel zeldzaam.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Vanavond een ultiem avondje sleutelen waarvoor extreme Japanse ontspanningstechnieken nodig waren...
Herinneren jullie je die platgedrukte leiding nog? Die liep in een spleetje tussen stabistang en stuurhuis heen naar het stuurhuis, tussen allerlei andere hd leidingen en hydractiefspul. Die heb ik vanavond vervangen.

Hier moest ik zijn, zie rood cirkeltje:

Vanonderen was er precies genoeg ruimte tussen de hoogteregelaar, een hydractiefsensor en wat leidingen om een steeksleutel doorheen te steken en een kwart slag te geven aan de wartel. Zo heb ik liggend op mijn rug ongeveer 2,5 uur doorgebracht...

Vervolgens de vervangende leiding een andere route gegeven, over de stabilisator en subframe heen, wilde net. Ligt mooi vrij.
De iets andere route aan de andere kant:

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: De XM van Chris B

Ontdreunen deurpanelen heeft zeker meerwaarde, in mij optiek beter om ook losse onderdelen gelijk vast te zetten, daar ontstaan vaak de rammels.

Misschien ben ik een beetje doorgeslagen, ik heb 3 lagen door de deur en panelen heengeplakt en alle gaten gevuld met pyramidefoam.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: De XM van Chris B

Leuk als je eens een keer een raammotor of een slot moet vervangen. 

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: De XM van Chris B

En de extra kilo's

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: De XM van Chris B

Ik heb idd een keer het slotmechanisme vervangen, geen leuke klus. Ook niet als je geen demping hebt geplakt overigens.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

En we zijn weer wat verder met deze XM, het begint nu op te schieten!

De dorpels aan beide zijden in de anti steenslag gezet:

De onderste foto is van de eerste poging. Daarvan is de structuur mij wat te grof geworden, dus die heb ik weer afgeschuurd en opnieuw aangebracht. De truc is dat hoe hoger de druk hoe fijner de structuur is, hoe lager de druk hoe groffer de structuur. De eerste poging was met 3 bar, de tweede en laatste poging met 4,5 bar. De structuur is wel wat anders dan affabriek maar daar kan ik niet zo mee zitten.

Qua plaatwerk heb ik nu ook het laatste stukje "poffertjespanplaatwerk" vervangen voor een strakker exemplaar:

(natuurlijk is de stootlijst vervangen voor een zwarte)

Wat betreft plaatwerk is de XM nu een Frankenstein, er zitten plaatwerkdelen op van wel 4 verschillende XM's maar dan wel allemaal in dezelfde kleurcode. Het plaatwerk dat er nu op zit, zit vol met schrammen en krasjes. Gelukkig zijn het wel allemaal uitpoetsbare krassen en schrammen, dus als ik de XM komende zomer wegbreng voor een goede professionele polijst en poetsbeurt dan zal het echt een grote transformatie zijn. Tot die tijd maar een oogje dichtknijpen, t ziet er niet uit nu... Oh, en het vervangen van de chromen sierlijstjes zou ook veel goed doen.

Ook heb ik nu de homokineethoes en tripoïdehoes aan bestuurderzijde vernieuwd, die waren gescheurd. Bij het schoonmaken van de homokineethoes kwam ik drie verloren stukjes borgring tegen, hopelijk hebben die niet teveel schade achtergelaten... Uiteraard gemonteerd met nieuwe borging en nieuw vet. De homokineethoes is voor het mooi net een paar mm te ruim aan aszijde, dus daar moet ik nog wat op verzinnen.

Verder heb ik een af en toe opduikende ABS storing opgelost. Die bleek in het ABS relais te zitten dat op het ABS blok zit. Met het voorfront er weer voor tamelijk onbereikbaar... maar het is gelukt. Wordt nog eens een pro in klussen op onbereikbare plekken.

Als je goed kijkt zie je rechtsonder, bij het meest linker contact, dat het soldeer losgescheurd is.

En weer dichtgelijmd:

Verder ben ik begonnen met het vervangen van de veerbollen voor nieuwe. Voor is nu klaar. Voorraadbol en Diravi had ik eerder al gedaan, nu zijn ook de veerpootbollen en HA bol gedaan. De oude HAbol was van 1998 en nog nooit gevuld sindsdien. (te zien aan het tuutje aan de bovenkant), het zou mij verbazen als daar nog genoeg druk in zat. De nieuwe HA bol is 20% meer gevuld voor nog meer comfort in de comfortstand :-)

Afgelopen week heb ik een goed voorspatbord in de juiste kleur gehaald bij van Gompel, maar kan het voorfront nog niet afmaken. De bumpersteuntjes en de reservewielbak die ik weggebracht heb voor stralen en schoperen zijn helaas nog niet terug, dus het afmonteren van het voorfront moet nog even wachten. Ik ben erg benieuwd of de spullen het stralen en schoperen overleefd hebben...

En dan, is het op naar het laatste onbekende gebied; de achterzijde. Daar wachten de wielkuipen, trekhaak en subframe op mijn noeste arbeid. Ik had op marktplaats al een zgan roestvrije trekhaak gevonden en opgehaald, dus dat frist de boel al aardig op. Het subframe en de leidingen zijn nog een grote onbekende. Ik weet van het subframe dat van het metalen gedeelte dat "om" de rechterbol zit er een klein stukje is weggerot aan onderzijde, dus ik vrees een beetje met grote vrezen dat als ik het subframe laat zakken ik meer nare stukken aan ga treffen.

De leidingen daarvan is vooral het stukje dat achter het plastic afdekplaatje zit op de bodem bij linkerachterportier nog de grote onbekende. We'll see.

Weet trouwens iemand of er 1 of 2 HA kleppen op een s1 HA systeem zitten? Ik meen eentje, maar just to be sure vraag ik het liever ff na.

Al met al hoop ik met ongeveer 3 tot 4 weken de XM aan te bieden voor de APK. En de APK hangt denk ik vooral af van hoe hard het Diravi stuurhuis lekt aan rechterzijde. Spannend dus!

 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Vanavond maar eens uitgezocht waarom de handrem niet goed af te stellen is. Blijkt de rechterkabel bij de evenaar gewoon los te hangen. Geen wonder ook want de kop van de kabel is kleiner dan de opening van de doorgang op de evenaar. De buitenkabel wordt dus niet tegengehouden. Ook heb ik de indruk dat deze net te kort is. Gewoon de verkeerde kabel dus. Gelukkig nog wel leverbaar van TRW, hopelijk past dat wel.

Alleen kom ik er ook achter dat 1 van de geleidehulsjes in de evenaar ontbreekt. Nr. 12 op de onderstaande afbeelding:

Hoe noodzakelijk zijn die?

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: De XM van Chris B

Wel knap als je de parkeer rem met de hand weet te bedienen .

Ik heb de kabels inmiddels ook 2 keer laten vervangen, gebruik de parkeer rem echter bijna nooit, Madam staat altijd in de versnelling bij stilstand (en uitgeschakelde motor)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: De XM van Chris B

Ja hier ook altiet in de puh, automaat hé, maar voor de apk is het volgens mij een (af) keur punt. 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Pagina's