Lekkende retourleidingen kunnen inderdaad een vakantie goed verpesten. Zeker gezien het zulke makkelijke oplosbare problemen zijn.
Even kort door de bocht, omdat 't alweer iet te laat op de avond is voor mij:
Veerlampje dat niet wil branden zou best de stuurhoeksensor kunnen zijn, maar dan zit het stugge veergedrag tussen je oren. ;) Het veergedrag wordt namelijk niet aangpast op die storing.
Zit het niet tussen je oren, dan heb je een andere storing. Uitlezen dus. :D
SC/MAC bol heeft niets te maken met het voorkomen van inzakken. Dit is puur en alleen een reserve-druk bol voor de achterremmen. Dit is wegens de antizink-klep die het achterste hydraulieksysteem isoleert van de hoofdvoorraadbol bij het wegvallen van de pompdruk, waardoor zodoende geen reservedruk meer beschikbaar zou zijn voor de achter-remmen.
Dus als ze achter inzakt betekent dat dat de achterste anti-zinkklep niet meer goed sluit. Die is puur mechanisch een gewone terugslagklep die hoort te sluiten zodra de aanvoerduk lager wordt dan de gebruikers zijde. Vervuiling dus. :)
De onverwachte hoogtecorrecties mag je inderdaad in een vervuilde hoogteregelaar zoeken.
Er staat hier op 't forum een How-To over hoe je 'm uit elkaar haalt en schoonmaakt. Ik zal morgen even in alle rust de link er naartoe voor je opzoeken. :)
edit: Enne.., mooie vakantie foto's!
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
De techniek, trainings documenten en video's zijn er toch vrij duidelijk over. ;)
Ofwel, ik heb 't niet zelf verzonnen dat 't enkel voor de remmen dient. Daar is Citroën zelf heel duidelijk over in de documentatie.
Dat de bol de naam heeft meegekregen van het SC/MAC-systeem is wat verwarrend. Anderzijds hoort die bol exclusief bij dat systeem en is het dus logischer om die naam er aan te geven. "Sphère SC/MAC" bekt ook wat lekkerder dan "Sphère de Pression de Réserve d'Urgence pour les Freins Arrière". xD
Daarnaast heb ik trouwens zelf nog eens om een ander probleem op te sporen gewoon die hele SC/MAC bol weggehaald en de leiding ernaar toe afgedopt. Die wagen bleef nog dagen op hoogte. ;)
@Mark
Je vroeg nog naar het vervangen van die SC/MAC bol. Dat is inderdaad een aardige klus. Namelijk:
- Achterdempers weg
- En dan officieel het achterste subframe 'even' laten zakken.
Dat is omdat de bol anders in de montage opgesloten blijft liggen tussen de montageplaat (soort van hoekplaat), bodem kofferbak en subframe.
Alternatief is dat je de beugel van het subframe loshaalt. Die zit met 3x dop 10 bouten vast. Uiteraard achter de montageplaat onder de bol.
Dat heb ik ooit een keer gedaan bij m'n eigen wagen en toen ook meteen de beugel bijgeslepen zodat de bol er nu sowieso uit te krijgen valt.
Mocht ik die bol weer eens voor een ander vervangen dan laat ik met alle liefde het subframe zakken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ok, eerst een kwestie van de achterste anti-zinkklep schoonmaken dus? Is dat zelf (en zonder brug) te doen?
Wellicht handig om dan gelijk de hoogteregelaar mee te pakken.
Dank voor de beschrijving van het vervangen van de SC/MAC bol. Dat klinkt inderdaad bewerkelijk.
Kan een lege SC/MAC bol eigenlijk kwaad? Want ik denk dat mijn SC/MAC bol wel helemaal leeg is. Aangezien de vorige eigenaar met de bollen niet heel secuur het onderhoud heeft opgevolgd (heb ze allemaal nu al vervangen, behalve de SC/MAC bol).
Wat betreft het veergedrag leek het vandaag weer normaal (sommige dingen zitten inderdaad tussen je oren...) Maar goed om even uit te lezen natuurlijk, dan weet je het zeker.
De Anti-Zinkklep hangt aan het subframe. Misschien dat je je er net bij kan als je onder de wagen gaat liggen, maar het zou goed kunnen dat je de dwarse achterdemper en hitteschild moet weghalen. (dit moet je trouwens zeker doen voor de hoogteregelaar.)
Of dit te doen is met de wagen op een stel bokken hangt af van hoe verwend je bent met een autobrug. Maar technisch moet het mogelijk zijn.
De SC/MAC bol is er alleen voor om te zorgen dat, als de hydrauliekdruk wegvalt en de anti-zinkklep sluit, je achteremmen nog een paar keer druk hebben. Nu remt de wagen over het algemeen voornamelijk met de voorremmen, dus je kan zonder.
Het wordt pas een probleem als je in een bocht, op hoge snelheid, met een volbeladen achterbak en zónder systeemdruk, een noodstop moet maken. Dan heb je kans dat de achterkant uitbreekt. Maar dat is toch wel een heel zeldzaam scenario...
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dankjewel voor de toelichting! Wellicht dat ik de SC/MAC-bol, de anti-zink klep en de hoogteregelaar allemaal even tegelijk laat doen. Alleen beetje jammer dat ik net de dempers achter heb vervangen. Aan de andere kant: net gemonteerde dempers komen een stuk makkelijker los :)
Als 't allemaal vers geplaatst is, of allemaal gangbaar is, dan kan 't in een half uurtje er weer af zijn. ;)
Je zou nog een handleiding krijgen voor het schoonmaken van de hoogteregelaar. (hoewel ik nu denk dat iemad anders dat voor je gaat doen. :P) Link
In principe wijst het zichzelf. Wel heel belangrijk is de volgorde/oriëntatie van hoe het in elkaar zat. Vekeerd om terugplaatsen houdt in dat naar boven/beneden omgedraait wordt.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik zat die instructie schoonmaken hoogteregelaar even te lezen. Er staat bij dat je allerlei zaken moet vervangen. Maar ik neem aan dat er niets meer leverbaar is?
Zeker wel leverbaar. Dat zijn namelijk dezelfde spullen die ook in de hoogteregelaars van DS t/m CX zijn gebruikt.
Maar dan gaat het om de rubberen afdekkappen, klembanden en stofkappen. Zolang je regelaar niet lekt is het vervangen hiervan alleen preventief en niet heel noodzakelijk.
Interne delen zoals de plunjer of de demper ga je niet vinden. Sowieso is met een versleten plunjer je behuizing ook uitgesleten en zou dus de hele regelaar vervangen mogen worden. (Of een nieuwe plunjer op maat gemaakt voor je behuizing)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik ben het er toch niet mee eens, na de info in mijn franse werkplaatshandboek en op de franse xantia site te hebben gelezen.
SC/MAC: Systeme Citroen de mantien assiet constante
http://citroen.xantia.fr/scmac
Rôle
Le système SC-MAC a été développé avec pour optique de moderniser l’image de la marque. Les Xantia de première génération rappelant les anciennes CX, BX, etc. L’arrière du véhicule s’affaissant généralement lors des arrêts prolongés en raison de pertes de pression
par le correcteur de hauteur, à l’avant
par le correcteur de hauteur et le doseur de frein, à l’arrière
Avec ce nouveau système, les suspensions sont isolées du reste du circuit hydraulique lorsque la pression globale est inférieure à celle des suspensions. De cette façon, le véhicule conserve sa garde au sol même lors d’un arrêt prolongé.
Ben wel benieuwd dus waar die andere info vandaan komt
Contrairement préjugés, la sphère SC-MAC, qui est couramment appelée « sphère anti-affaissement » n’a pas pour fonction d’empêcher l’affaissement du véhicule.
Ik begin t langzaam te begrijpen, langzaam, dat wel. Het SC/MAC is ontwikkeld om de auto op constante hoogte te houden na uitzetten.
Maar, de SC/MAC veerbol is een reservebol voor de achterremmen. Ach, t klinkt ook zo logisch ...not
Bij Punt 4 staat het naar mijn idee redelijk onomwonden beschreven wat de functie van de SC/MAC-bol is.
En anders de schema's wat aandachtiger volgen. Dan zie je ook dat de SC/MAC-bol compleet geïsoleerd is van de voorste anti-zinkklep.
Moest een anti-zinkklep een SC/MAC-bol nodig hebben om te werken.., waarom heeft de voorste klep er dan geen een? :)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Had ik begrepen hoor. Alleen dit document is weer nauwelijks te doorgronden. Op de xantia site FR, was het me helderder.
Waarom ze die bol dan wel SC/MAC bol noemen is natuurlijk ook een raadsel. Systeem ter voorkomen inzakken bestaat uit 2 kleppen die de veerpoten isoleren, verder niks.
Aangezien ik de voorkant toch al van de wagen had liggen (zie hier), wilde ik gelijk even de ABS storing verhelpen en de lekkage lokaliseren van het ruitenwisservloeistofvaatje. Wat betreft de ABS is dat gelukt denk ik (waarschijnlijk slecht contact stekker sensor RV), wat betreft het ruitenwisservloeistofvaatje bleek het allemaal wat lastiger dan aanvankelijk gedacht.
Eerst het spatbord demonteren. Dankzij de goede beschrijving van @blaueboot in post #84 hierboven had ik de juiste schroeven snel gevonden. Alles los geschroefd, maar toen…
Het spatbord kwam niet los! Waarschijnlijk is deze vastgelast aan de onderkant bij de dorpels... Wat de roestduivel overigens niet heeft gestopt...
Dan houdt het vrij snel op, want het wordt vervolgens erg lastig om het vaatje te demonteren in je eentje…
Wel even gekeken waar hij nou lekt en dat is hier, aan het verste zwarte blokje. Als ik me niet vergis is dat de pomp.
Aandrukken van het pompje had helaas weinig effect. De rubberen ring vervangen misschien? Zal toch het tankje er af moeten. Wellicht dat ik binnenkort ga proberen om het via de wielkuip te doen.
Verder afgelopen zaterdag bij het magazijn een setje blokjesvelgen opgehaald voor een 2de dame in de garage:
Daarover later meer!
Bij het magazijn de TCT gelijk even uit laten lezen. Het rijtje:
- Tijdelijke storing ABS sensor RV (opgelost met de stekker hoop ik dus)
- Stuurhoeksensor (was al eerder, dus geen verrassing)
- Tijdelijke storing pingelsensor (was ook al eerder)
Wat betreft die pingelsensor wordt het nu wel eens tijd om daar wat aan te doen. Volgensmij pingelt de motor niet, maar het is toch geen fijne storing. Denk dat ik begin met de stekker schoonmaken voordat ik ‘m eventueel vervang. Nu nog even uitvogelen waar hij precies zit en hoe ik daar bijkom.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:
Als het goed is, zit er een soort van clip aan de onderkant van het scherm, geen lasnaad.
en volgens mij is er nog een bout helemaal onderin in de deurpost. Even goed kijken.
zie: https://xmclub.nl/comment/13588#comment-13588
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik heb zitten zoeken naar die clipjes, maar dit scherm zit echt over de volle breedte vast aan de onderkant. Denk dat dit twee jaar geleden is gebeurd, toen moesten de dorpels worden gelast voor de APK. Zoals Jaap zegt probeer ik het binnenkort gewoon via de wielkuip.
Wat betreft de pingelsensor, deze heb ik inmiddels gevonden. Deze zit bovenop het blok, onder het inlaatspruitstuk:
Daar ergens onder dus, in het zwarte gat (sensor niet te zien op de foto). Lijkt me dat het inlaatspruitstuk er af moet om er bij te kunnen. Althans, er is heel iets ruimte daar, wellicht met speciaal gereedschap?
Zie ook de groene stekker. Deze schoongemaakt en ingespoten met contactspray. Zag er overigens nog vrij nieuw uit. Wellicht ooit al vervangen.
Nu komt het rare. Ik kon het nummer zien op de pingelsensor. Dit is een Bosch 0 261 231 130. Wat vreemd is, aangezien dat niet overeenkomt met het nummer die Feije voor mij heeft opgezocht (Bosch 0 261 231 109). Zie #46 hierboven.
Die 0 261 231 109 is echter nergens meer leverbaar. Zouden ze er bij gebrek hieraan een verkeerde pingelsensor op hebben gezet? Zit er uberhaupt verschil tussen de 0 261 231 109 en de 0 261 231 130? Volgens AutoDoc wel en is de 0 261 231 130 niet geschikt voor mijn TCT (nu zegt dat ook niet alles).
Het Citroen nummer is 5946 30. Op sommige sites krijg ik dan de Bosch 0 261 231 130, op andere juist niet...
Volgens mij is zo'n pingelsensor een redelijk generiek ding, maar het probleem is een beetje dat Tct's er soms moeilijk over doen. Bij mijn Tct verdween die storing uiteindelijk gewoon . Daar zit de originele nog op. Overigens zou ik er niet over inzitten dat een Turbo CT zomaar gaat pingelen op de benzine die we in Nederland tanken. Ik heb het nog nooit gehoord in ieder geval.
Hoe ik bij dat onderdeelnummer van Bosch ben gekomen is me eerlijk gezegd een beetje een raadsel. Als ik nu op het nummer van Citroën zoek, kom ik ook uit op de 0 261 231 130. Wellicht is dat het vervangende onderdeel voor de 0 261 231 109, want in dezelfde post klaag ik ook over de prijs. Misschien was die sensor toen al slecht leverbaar. Dit lijkt me eerlijk gezegd zo'n probleem waarbij je heel veel geld stuk kunt slaan op nieuwe onderdelen, zonder het probleem op te lossen . Je kunt natuurlijk wel kijken of de bedrading van de ECU naar de sensor oké is.
Overigens hoort die sensor die je nu hebt volgens Autodoc wél op een XM Break Turbo CT en ook op een Xantia Turbo CT, dus het is echt wel de correcte sensor . Je vindt die sensor ook gewoon als je op onderdeelnummer zoekt.
Dank, dan ga ik er maar even van uit dat dit gewoon de juiste is. Goede idee overigens om naar de bekabeling te kijken, die lijkt me niet meer helemaal fris. Rubberen mantel is flink ingescheurd net voor de connector. Even uitzoeken of die kabels nog te krijgen zijn. Lijkt me vrij universeel spul.
Als je de pinout van de ECU weet zou je hem ook door kunnen meten. Overigens verwacht ik niet dat daar iets schokkends uit komt, maar meten is weten ;).
Vandaag heerlijk zitten knutselen bij de sleutelmeeting. Helaas niet de SC/MAC-bol kunnen vervangen. Aangezien de leiding behoorlijk verroest was durfde ik dat zelf niet aan. Maar even een afspraak maken om het te laten doen door iemand met wat meer ervaring...
Wel de winterwielen kunnen monteren. De wagen staat nu weer op de Monte Carlo's met de Hankook All Seasons. Wel fijn nu de temperaturen ineens weer dalen.
Ook een een poging gedaan om de ABS-storing op te lossen door de stekker rechtsvoor te verwijderen en de draden aan elkaar te solderen. Volgens Lexia kwam de storing namelijk daar vandaan en bij doormeten leek de sensor nog goed, dus in mijn optiek was de stekker dan de hoofdverdachte. Niet meteen succes helaas; de storing kwam bij het wegrijden weer vrolijk terug...
Ik hoop overigens dat ik de juiste draadeinden aan elkaar gesoldeerd heb. De kleuren kwamen namelijk niet volledig overeen aan beide kanten (zoals wel vaker bij de XM, heb ik al eens gemaerkt). Maakt polariteit nog uit bij een ABS-sensor?
Nog even een fotootje van eerder toen de motor in Amsterdam ineens slecht begon te lopen. Bleek een losgeraakte bougiekabel te zijn, dus gelukkig snel verholpen. Wel een aparte plek om aan je auto te werken!
De ABS storing lijkt opgelost. Gisteren toch maar even de draadeinden omgedraaid voor het geval dat. Kennelijk maakt dat toch uit bij een ABS-sensor, want het lampje ging nu wel uit na even te hebben gereden. Het zou natuurlijk ook veel te makkelijk zijn geweest als de bruine draad aan de bruine draad hoort te zitten... ;)
Nu hopen dat het dit inderdaad was en het lampje uit blijft!
Overigens, door dat akkefietje in Amsterdam ben ik er achter gekomen dat het oranje motorstoringslampje in het dashboard het niet doet. Ik had al zo'n idee, omdat deze nooit mee aan gaat als ik de auto op contact zet. Dus dashboard los gehaald en het lampje vervangen. Helaas gaat ie nog steeds niet aan bij contact... Iemand nog gedachten daarbij?
@Janvb: dank voor de suggestie! Je schrijft zowel pin B3 als pin C3 van de diagnosestekker, maar als ik naar het schema kijk moet het denk ik C3 zijn? En dan gewoon een lampje nemen, op die pin aansluiten en aan de andere kant + 12 volt?
En wat test ik dan? Waarschijnlijk of de storing op dit moment aanwezig is? Zo ja, dan gaat het lampje aan? Het verklaart echter nog niet waarom het signaal niet doorkomt in het dashboard...
Daarbij... ik ben een beetje huiverig geworden om op (voor mij) willekeurige plekken stroom te zetten, aangezien ik eerder op die manier een brandstofmeter kapot heb gemaakt. Misschien toch eens investeren in een Lexia.
En nog even wat foto's:
Lekkende retourleidingen kunnen inderdaad een vakantie goed verpesten. Zeker gezien het zulke makkelijke oplosbare problemen zijn.
Even kort door de bocht, omdat 't alweer iet te laat op de avond is voor mij:
Veerlampje dat niet wil branden zou best de stuurhoeksensor kunnen zijn, maar dan zit het stugge veergedrag tussen je oren. ;) Het veergedrag wordt namelijk niet aangpast op die storing.
Zit het niet tussen je oren, dan heb je een andere storing. Uitlezen dus. :D
SC/MAC bol heeft niets te maken met het voorkomen van inzakken. Dit is puur en alleen een reserve-druk bol voor de achterremmen. Dit is wegens de antizink-klep die het achterste hydraulieksysteem isoleert van de hoofdvoorraadbol bij het wegvallen van de pompdruk, waardoor zodoende geen reservedruk meer beschikbaar zou zijn voor de achter-remmen.
Dus als ze achter inzakt betekent dat dat de achterste anti-zinkklep niet meer goed sluit. Die is puur mechanisch een gewone terugslagklep die hoort te sluiten zodra de aanvoerduk lager wordt dan de gebruikers zijde. Vervuiling dus. :)
De onverwachte hoogtecorrecties mag je inderdaad in een vervuilde hoogteregelaar zoeken.
Er staat hier op 't forum een How-To over hoe je 'm uit elkaar haalt en schoonmaakt. Ik zal morgen even in alle rust de link er naartoe voor je opzoeken. :)
edit: Enne.., mooie vakantie foto's!
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Tobias,
Ik denk dat je theorie over de SC/MAC bol niet klopt. Vertaald is het een bol voor constante hoogte.
Jaap
De techniek, trainings documenten en video's zijn er toch vrij duidelijk over. ;)
Ofwel, ik heb 't niet zelf verzonnen dat 't enkel voor de remmen dient. Daar is Citroën zelf heel duidelijk over in de documentatie.
Dat de bol de naam heeft meegekregen van het SC/MAC-systeem is wat verwarrend. Anderzijds hoort die bol exclusief bij dat systeem en is het dus logischer om die naam er aan te geven. "Sphère SC/MAC" bekt ook wat lekkerder dan "Sphère de Pression de Réserve d'Urgence pour les Freins Arrière". xD
Daarnaast heb ik trouwens zelf nog eens om een ander probleem op te sporen gewoon die hele SC/MAC bol weggehaald en de leiding ernaar toe afgedopt. Die wagen bleef nog dagen op hoogte. ;)
@Mark
Je vroeg nog naar het vervangen van die SC/MAC bol. Dat is inderdaad een aardige klus. Namelijk:
- Achterdempers weg
- En dan officieel het achterste subframe 'even' laten zakken.
Dat is omdat de bol anders in de montage opgesloten blijft liggen tussen de montageplaat (soort van hoekplaat), bodem kofferbak en subframe.
Alternatief is dat je de beugel van het subframe loshaalt. Die zit met 3x dop 10 bouten vast. Uiteraard achter de montageplaat onder de bol.
Dat heb ik ooit een keer gedaan bij m'n eigen wagen en toen ook meteen de beugel bijgeslepen zodat de bol er nu sowieso uit te krijgen valt.
Mocht ik die bol weer eens voor een ander vervangen dan laat ik met alle liefde het subframe zakken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ok, eerst een kwestie van de achterste anti-zinkklep schoonmaken dus? Is dat zelf (en zonder brug) te doen?
Wellicht handig om dan gelijk de hoogteregelaar mee te pakken.
Dank voor de beschrijving van het vervangen van de SC/MAC bol. Dat klinkt inderdaad bewerkelijk.
Kan een lege SC/MAC bol eigenlijk kwaad? Want ik denk dat mijn SC/MAC bol wel helemaal leeg is. Aangezien de vorige eigenaar met de bollen niet heel secuur het onderhoud heeft opgevolgd (heb ze allemaal nu al vervangen, behalve de SC/MAC bol).
Wat betreft het veergedrag leek het vandaag weer normaal (sommige dingen zitten inderdaad tussen je oren...) Maar goed om even uit te lezen natuurlijk, dan weet je het zeker.
De Anti-Zinkklep hangt aan het subframe. Misschien dat je je er net bij kan als je onder de wagen gaat liggen, maar het zou goed kunnen dat je de dwarse achterdemper en hitteschild moet weghalen. (dit moet je trouwens zeker doen voor de hoogteregelaar.)
Of dit te doen is met de wagen op een stel bokken hangt af van hoe verwend je bent met een autobrug. Maar technisch moet het mogelijk zijn.
De SC/MAC bol is er alleen voor om te zorgen dat, als de hydrauliekdruk wegvalt en de anti-zinkklep sluit, je achteremmen nog een paar keer druk hebben. Nu remt de wagen over het algemeen voornamelijk met de voorremmen, dus je kan zonder.
Het wordt pas een probleem als je in een bocht, op hoge snelheid, met een volbeladen achterbak en zónder systeemdruk, een noodstop moet maken. Dan heb je kans dat de achterkant uitbreekt. Maar dat is toch wel een heel zeldzaam scenario...
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dankjewel voor de toelichting! Wellicht dat ik de SC/MAC-bol, de anti-zink klep en de hoogteregelaar allemaal even tegelijk laat doen. Alleen beetje jammer dat ik net de dempers achter heb vervangen. Aan de andere kant: net gemonteerde dempers komen een stuk makkelijker los :)
Nogmaals dank!!
Als 't allemaal vers geplaatst is, of allemaal gangbaar is, dan kan 't in een half uurtje er weer af zijn. ;)
Je zou nog een handleiding krijgen voor het schoonmaken van de hoogteregelaar. (hoewel ik nu denk dat iemad anders dat voor je gaat doen. :P)
Link
In principe wijst het zichzelf. Wel heel belangrijk is de volgorde/oriëntatie van hoe het in elkaar zat. Vekeerd om terugplaatsen houdt in dat naar boven/beneden omgedraait wordt.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik zat die instructie schoonmaken hoogteregelaar even te lezen. Er staat bij dat je allerlei zaken moet vervangen. Maar ik neem aan dat er niets meer leverbaar is?
Jaap
Zeker wel leverbaar. Dat zijn namelijk dezelfde spullen die ook in de hoogteregelaars van DS t/m CX zijn gebruikt.
Maar dan gaat het om de rubberen afdekkappen, klembanden en stofkappen. Zolang je regelaar niet lekt is het vervangen hiervan alleen preventief en niet heel noodzakelijk.
Interne delen zoals de plunjer of de demper ga je niet vinden. Sowieso is met een versleten plunjer je behuizing ook uitgesleten en zou dus de hele regelaar vervangen mogen worden. (Of een nieuwe plunjer op maat gemaakt voor je behuizing)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Aha, ding bij mij lekt niet, maar heeft 15 jaar stilgestaan, dus enige vervuiling inwendig
Jaap
Goede uitleg Tobias. Klinkt voor mij ook wel plausiebel. Mijn XM gaat ook extreem snel 'liggen' terwij de SC/MAC bol recent weer opnieuw gevuld is.
__________
Crepuscule
Ik ben het er toch niet mee eens, na de info in mijn franse werkplaatshandboek en op de franse xantia site te hebben gelezen.
SC/MAC: Systeme Citroen de mantien assiet constante
http://citroen.xantia.fr/scmac
Rôle
Le système SC-MAC a été développé avec pour optique de moderniser l’image de la marque. Les Xantia de première génération rappelant les anciennes CX, BX, etc. L’arrière du véhicule s’affaissant généralement lors des arrêts prolongés en raison de pertes de pression
par le correcteur de hauteur, à l’avant
par le correcteur de hauteur et le doseur de frein, à l’arrière
Avec ce nouveau système, les suspensions sont isolées du reste du circuit hydraulique lorsque la pression globale est inférieure à celle des suspensions. De cette façon, le véhicule conserve sa garde au sol même lors d’un arrêt prolongé.
Ben wel benieuwd dus waar die andere info vandaan komt
Jaap
Maar hieruit blijkt toch weer wat anders:
Sphère SC-MAC
Contrairement préjugés, la sphère SC-MAC, qui est couramment appelée « sphère anti-affaissement » n’a pas pour fonction d’empêcher l’affaissement du véhicule.
Ik begin t langzaam te begrijpen, langzaam, dat wel. Het SC/MAC is ontwikkeld om de auto op constante hoogte te houden na uitzetten.
Maar, de SC/MAC veerbol is een reservebol voor de achterremmen. Ach, t klinkt ook zo logisch ...not
Jaap
U vraagt, wij draaien...
"Abonnement" XM 430-00/3 als bijlage.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hmm, dat maakt t weer niet duidelijker, maar t kan aan mij liggen
Jaap
Bij Punt 4 staat het naar mijn idee redelijk onomwonden beschreven wat de functie van de SC/MAC-bol is.
En anders de schema's wat aandachtiger volgen. Dan zie je ook dat de SC/MAC-bol compleet geïsoleerd is van de voorste anti-zinkklep.
Moest een anti-zinkklep een SC/MAC-bol nodig hebben om te werken.., waarom heeft de voorste klep er dan geen een? :)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Had ik begrepen hoor. Alleen dit document is weer nauwelijks te doorgronden. Op de xantia site FR, was het me helderder.
Waarom ze die bol dan wel SC/MAC bol noemen is natuurlijk ook een raadsel. Systeem ter voorkomen inzakken bestaat uit 2 kleppen die de veerpoten isoleren, verder niks.
Jaap
Aangezien ik de voorkant toch al van de wagen had liggen (zie hier), wilde ik gelijk even de ABS storing verhelpen en de lekkage lokaliseren van het ruitenwisservloeistofvaatje. Wat betreft de ABS is dat gelukt denk ik (waarschijnlijk slecht contact stekker sensor RV), wat betreft het ruitenwisservloeistofvaatje bleek het allemaal wat lastiger dan aanvankelijk gedacht.
Eerst het spatbord demonteren. Dankzij de goede beschrijving van @blaueboot in post #84 hierboven had ik de juiste schroeven snel gevonden. Alles los geschroefd, maar toen…
Het spatbord kwam niet los! Waarschijnlijk is deze vastgelast aan de onderkant bij de dorpels... Wat de roestduivel overigens niet heeft gestopt...
Dan houdt het vrij snel op, want het wordt vervolgens erg lastig om het vaatje te demonteren in je eentje…
Wel even gekeken waar hij nou lekt en dat is hier, aan het verste zwarte blokje. Als ik me niet vergis is dat de pomp.
Aandrukken van het pompje had helaas weinig effect. De rubberen ring vervangen misschien? Zal toch het tankje er af moeten. Wellicht dat ik binnenkort ga proberen om het via de wielkuip te doen.
Verder afgelopen zaterdag bij het magazijn een setje blokjesvelgen opgehaald voor een 2de dame in de garage:
Daarover later meer!
Bij het magazijn de TCT gelijk even uit laten lezen. Het rijtje:
- Tijdelijke storing ABS sensor RV (opgelost met de stekker hoop ik dus)
- Stuurhoeksensor (was al eerder, dus geen verrassing)
- Tijdelijke storing pingelsensor (was ook al eerder)
Wat betreft die pingelsensor wordt het nu wel eens tijd om daar wat aan te doen. Volgensmij pingelt de motor niet, maar het is toch geen fijne storing. Denk dat ik begin met de stekker schoonmaken voordat ik ‘m eventueel vervang. Nu nog even uitvogelen waar hij precies zit en hoe ik daar bijkom.
Als het goed is, zit er een soort van clip aan de onderkant van het scherm, geen lasnaad.
en volgens mij is er nog een bout helemaal onderin in de deurpost. Even goed kijken.
zie: https://xmclub.nl/comment/13588#comment-13588
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik heb de reservoirs er regelmatig afgehad, zonder spatbord te demonteren. Wielkastbescherming eruit is t zo gefikst
Jaap
Ik heb zitten zoeken naar die clipjes, maar dit scherm zit echt over de volle breedte vast aan de onderkant. Denk dat dit twee jaar geleden is gebeurd, toen moesten de dorpels worden gelast voor de APK. Zoals Jaap zegt probeer ik het binnenkort gewoon via de wielkuip.
Wat betreft de pingelsensor, deze heb ik inmiddels gevonden. Deze zit bovenop het blok, onder het inlaatspruitstuk:
Daar ergens onder dus, in het zwarte gat (sensor niet te zien op de foto). Lijkt me dat het inlaatspruitstuk er af moet om er bij te kunnen. Althans, er is heel iets ruimte daar, wellicht met speciaal gereedschap?
Zie ook de groene stekker. Deze schoongemaakt en ingespoten met contactspray. Zag er overigens nog vrij nieuw uit. Wellicht ooit al vervangen.
Nu komt het rare. Ik kon het nummer zien op de pingelsensor. Dit is een Bosch 0 261 231 130. Wat vreemd is, aangezien dat niet overeenkomt met het nummer die Feije voor mij heeft opgezocht (Bosch 0 261 231 109). Zie #46 hierboven.
Die 0 261 231 109 is echter nergens meer leverbaar. Zouden ze er bij gebrek hieraan een verkeerde pingelsensor op hebben gezet? Zit er uberhaupt verschil tussen de 0 261 231 109 en de 0 261 231 130? Volgens AutoDoc wel en is de 0 261 231 130 niet geschikt voor mijn TCT (nu zegt dat ook niet alles).
Het Citroen nummer is 5946 30. Op sommige sites krijg ik dan de Bosch 0 261 231 130, op andere juist niet...
Volgens mij is zo'n pingelsensor een redelijk generiek ding, maar het probleem is een beetje dat Tct's er soms moeilijk over doen. Bij mijn Tct verdween die storing uiteindelijk gewoon . Daar zit de originele nog op. Overigens zou ik er niet over inzitten dat een Turbo CT zomaar gaat pingelen op de benzine die we in Nederland tanken. Ik heb het nog nooit gehoord in ieder geval.
Hoe ik bij dat onderdeelnummer van Bosch ben gekomen is me eerlijk gezegd een beetje een raadsel. Als ik nu op het nummer van Citroën zoek, kom ik ook uit op de 0 261 231 130. Wellicht is dat het vervangende onderdeel voor de 0 261 231 109, want in dezelfde post klaag ik ook over de prijs. Misschien was die sensor toen al slecht leverbaar. Dit lijkt me eerlijk gezegd zo'n probleem waarbij je heel veel geld stuk kunt slaan op nieuwe onderdelen, zonder het probleem op te lossen . Je kunt natuurlijk wel kijken of de bedrading van de ECU naar de sensor oké is.
Overigens hoort die sensor die je nu hebt volgens Autodoc wél op een XM Break Turbo CT en ook op een Xantia Turbo CT, dus het is echt wel de correcte sensor . Je vindt die sensor ook gewoon als je op onderdeelnummer zoekt.
Dank, dan ga ik er maar even van uit dat dit gewoon de juiste is. Goede idee overigens om naar de bekabeling te kijken, die lijkt me niet meer helemaal fris. Rubberen mantel is flink ingescheurd net voor de connector. Even uitzoeken of die kabels nog te krijgen zijn. Lijkt me vrij universeel spul.
Als je de pinout van de ECU weet zou je hem ook door kunnen meten. Overigens verwacht ik niet dat daar iets schokkends uit komt, maar meten is weten ;).
Vandaag heerlijk zitten knutselen bij de sleutelmeeting. Helaas niet de SC/MAC-bol kunnen vervangen. Aangezien de leiding behoorlijk verroest was durfde ik dat zelf niet aan. Maar even een afspraak maken om het te laten doen door iemand met wat meer ervaring...
Wel de winterwielen kunnen monteren. De wagen staat nu weer op de Monte Carlo's met de Hankook All Seasons. Wel fijn nu de temperaturen ineens weer dalen.
Ook een een poging gedaan om de ABS-storing op te lossen door de stekker rechtsvoor te verwijderen en de draden aan elkaar te solderen. Volgens Lexia kwam de storing namelijk daar vandaan en bij doormeten leek de sensor nog goed, dus in mijn optiek was de stekker dan de hoofdverdachte. Niet meteen succes helaas; de storing kwam bij het wegrijden weer vrolijk terug...
Ik hoop overigens dat ik de juiste draadeinden aan elkaar gesoldeerd heb. De kleuren kwamen namelijk niet volledig overeen aan beide kanten (zoals wel vaker bij de XM, heb ik al eens gemaerkt). Maakt polariteit nog uit bij een ABS-sensor?
Nog even een fotootje van eerder toen de motor in Amsterdam ineens slecht begon te lopen. Bleek een losgeraakte bougiekabel te zijn, dus gelukkig snel verholpen. Wel een aparte plek om aan je auto te werken!
De ABS storing lijkt opgelost. Gisteren toch maar even de draadeinden omgedraaid voor het geval dat. Kennelijk maakt dat toch uit bij een ABS-sensor, want het lampje ging nu wel uit na even te hebben gereden. Het zou natuurlijk ook veel te makkelijk zijn geweest als de bruine draad aan de bruine draad hoort te zitten... ;)
Nu hopen dat het dit inderdaad was en het lampje uit blijft!
Overigens, door dat akkefietje in Amsterdam ben ik er achter gekomen dat het oranje motorstoringslampje in het dashboard het niet doet. Ik had al zo'n idee, omdat deze nooit mee aan gaat als ik de auto op contact zet. Dus dashboard los gehaald en het lampje vervangen. Helaas gaat ie nog steeds niet aan bij contact... Iemand nog gedachten daarbij?
Er vanuit gaande dat dit schema klopt en bij de auto past, zou je op pin44 van de ECU, en op pin C3 van de 30-polige connector onder het stuur dit signaal moeten kunnen zien:
Blz. 9 https://citroen.tramontana.co.hu/en/system/files/circuit_diagram.pdf
De Olving zegt ook op pin B3.
Met een testlampje naar de + zou je het moeten kunnen testen.
Welk lampje precies Mark?
Jaap
@JaapSt: deze:
Zit rechtsonder:
@Janvb: dank voor de suggestie! Je schrijft zowel pin B3 als pin C3 van de diagnosestekker, maar als ik naar het schema kijk moet het denk ik C3 zijn? En dan gewoon een lampje nemen, op die pin aansluiten en aan de andere kant + 12 volt?
En wat test ik dan? Waarschijnlijk of de storing op dit moment aanwezig is? Zo ja, dan gaat het lampje aan? Het verklaart echter nog niet waarom het signaal niet doorkomt in het dashboard...
Daarbij... ik ben een beetje huiverig geworden om op (voor mij) willekeurige plekken stroom te zetten, aangezien ik eerder op die manier een brandstofmeter kapot heb gemaakt. Misschien toch eens investeren in een Lexia.
Pagina's