FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

1238 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt....2011 slecht begonn

De reparatie is in volle gang :)

Vanmorgen eerst de kinderen naar de opvang gebracht. Geen lekkages. Daarna naar de garage in het durp hier. Auto op de brug en nog steeds geen lekkage. Auto iets anders gepositioneerd op de brug en in de verhoogde rijstand gezet....pssssssssssssssss. Hee elle liekt dus toch weer.

Gelukkig dacht ik bij mezelf, dan is er in ieder geval iets te vinden. Het blijkt toch een leiding te zijn. De LHM komt er als nevel uitgespoten. De uitlaat is er af gehaald en het hitteschild. Daarna kon de monteur er redelijk bij. De leiding is er inmiddels helemaal uit gehaald. LHM vat moest ook uit de auto om daar de leiding los te kunnen halen. Hij had meerdere slechte plekken. De rest van de leidingen ziet er nog best behoorlijk uit en maken we straks schoon en behandelen we tegen verder roesten. Nu ben ik weer even thuis om een monteur/controleur van V&B op te vangen, kan ik mooi even m'n camera ook ophalen. De monteur is inmiddels naar z'n oude baas om de leiding na te maken uit koper. De leiding was er dus uit Wordt later vervolgd.

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt....2011 slecht begonn

Het is dus de aanvoerleiding naar achteren toe, een van de langste. Als ik het zo lees, valt de demontage nog wel mee. Okay, veel weghalen, maar niet veel gehannes.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt....2011 slecht begonn

De demontage ging redelijk soepel inderdaad, het gekloot zal wel komen met montage denk ik.....

Even een tussendoor opmerking.
Trouwe lezers (zijn die er overigens :)) weten dat mijn CC graag een startmotortje oprookt. Ik heb dat verhaal ook even tegen de monteur aangehouden. Hij keek direct in de richting van het meest linkse relais achter de linker koplamp. Dat is het relais om te starten zei hij. En dit is zeker niet de juiste was de volgende opmerking! Er zit nu een standaard relais in. Ik heb nog niet goed kunnen kijken. Iemand zo'n relais liggen toevallig? Haal ik die bij de dealert? Lijkt me een relatief goedkope optie om eens te kijken of dit de CC normaal laat werken. En als dit niet het juiste relais is, is vervangen sowieso nodig lijkt me.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt....2011 slecht begonn

Je hebt nu de type 2 bijbel, dus je zou het zo moeten kunnen nazien :wink:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt....2011 slecht begonn

dat antwoord zat ik op te wachten :wink:

Ik ga daar uiteraard eens in spitten. Voor nu dan het goed nieuws:

De dame is weer thuis en ze houdt het ook weer droog!!!

De leiding is vervangen, de rest van de leidingen geïnspecteerd en schoongemaakt en in de meuk gezet, achterremmen ontlucht en toen was het klaar. Oja nog even afrekenen natuurlijk. Dat viel ook alles mee: €270,- inclusief fooi. Geen officieel bonnetje gekregen dus voor de garage ook nog een interessante klus zo :D

Nog een paar matige foto's gemaakt met de telefoon omdat ik tot 2 keer toe m'n camera thuis had laten liggen:

Hier de plek linksachter waar de kapotte leiding al is verwijderd nadat uitlaat en hitteschild zijn weggehaald:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-MNMNOYZW.jpg)
Duidelijk is het nieuwe koperen leidinkje te zien dat bij Van der Laan op de bollenvuldag is vervangen. Gek genoeg zaten dus allebei de slechte leidingen aan het zelfde blokje.

Nieuwe leiding op z'n plek, achter:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-VJTV8GKV.jpg)

En voor onder het LHM vat:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-XBOBMENC.jpg)

Ik heb nog niet uitgevogeld waar deze leiding nu precies voor was en helaas dus niet veel foto's kunnen maken, maar het belangrijkste is dat de Xm weer gemaakt is!

Overigens is dit met brug of zelfs een smeerkuil een klus die wel zelf te doen is. Het viel me uiteindelijk best mee om een aantal uur naar iemand te kijken die het werk deed :lol:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt...NIET MEER!

Het blijft interessant te zien hoe dat allemaal zit, goed dat alles weer lekvrij is. 8)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt...NIET MEER!

Heerlijk hé werken? ik kan er ook uren naar kijken, maar pas op, als je eenmaal zelf begint met sleutelen werkt het akelig verslavend. Bijna net zo verslavend als poetsen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt...NIET MEER!

Dat zijn de betere "durp-garages" zeg, mes compliments! Weet die monteur zoveel van de XM, omdat hij je ook al op het relais wees??

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt...NIET MEER!

Deze man heeft zo'n 20 jaar bij Van Soest gewerkt en dus aan heel wat BX, CX, XM gesleuteld. Hij is een jaar of 3 geleden voor zichzelf begonnen.
Ik had een tijd geleden gezien dat hij begonnen was. Ik "ken" hem omdat hij de zoon is van de vorige eigenaar van ons huis. Na de dood van hun moeder moesten de 2 zoons meetekenen voor hun kindsdeel toen wij ons huis kochten.
Omdat er een Cx, een Xm en een Ds voor z'n garage staan besloot ik om hem eens te polsen om te kijken naar m'n lekkage bij de Xm. Dat is dus goed bevallen!

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt...NIET MEER!

Sterker nog, da's helemaal super. zoveel kennis in zo'n gat :mrgreen: sorry...in Rucphen :wink:

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt...NIET MEER!

Da's mooi, heel mooi. En koper roest niet. :thumbup:
Die leiding is de toevoerleiding naar het veersysteem achter. Een van de 2. Als ik het goed heb, voedt deze via het HA-blok de hoogteregelaar. Maar pin me er niet op vast, ik ben te lui om het schema op te snorren. :oops:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt...NIET MEER!

Gerrie heeft een schema, sterker nog hij heeft de hele type 2 bijbel.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt...NIET MEER!

Dan moet ik maar 'ns vriendjes met 'm worden. :wink:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt...NIET MEER!

Nu nog "even" doorkrijgen hoe ik e.e.a. allemaal in de juiste context plaats :)
Eerst eens uitvogelen welk schema bij welke auto hoort enzo.

Maar inderdaad, erg goede info Mark! :mrgreen:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt...NIET MEER!

Van het weekend weer eens een gewoon fotootje gemaakt van de Xm. Het was geweldig lekker weer vergeleken met de laatste tijd. We zijn maar eens het bos in gegaan:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-84D3NGBX.jpg)

rechts de "Claas" van m'n oudste zoontje waar hij z'n kilometers mee maakt.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt...NIET MEER!

Gisteren maar eens even het climate control/verwarmingspaneel van nieuwe lampjes voorzien. Het was daar wel heel donker. Op de ronde lichtjes na van de geactiveerde opties en de temperatuur display was het namelijk erg donker.
Nu dus niet meer! Kan weer zien welke knop waar zit in het donker. 8)

Verder de wisselaar die ik van Matthijs heb overgenomen vastgemaakt. Deze doet het prima. Kan nu tenminste iets anders dan radio of cassettebandjes luisteren :clap:

Verder vandaag nog de Lexia software aan de praat gekregen en na de gouden tip van Maarten (dooooooordouwen die stekker) kan ik m'n auto uitlezen!
Omdat Maarten op de nieuwjaarsmeeting al de VC gereset had waren er geen storing. Ik heb dus nog niet kunnen checken of ik ook storingen kan resetten.

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24. Elle liekt...NIET MEER!

furriegurrie zegt:

dooooooordouwen die stekker

En niet aan het zwarte rubber er uit trekken, (dat zit niet zo goed vast) maar aan het bruine harde plastik.

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Jaloezie? Je hebt haar tijdens de proefrit toch al duidelijk gemaakt dat je net zoals Anton Heyboer bent? :lol:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

dat wel uiteraard, maar of ze er in is getrapt weet ik niet zeker.....

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Vandaag prachtig weer, Xm in het zonnetje gezet en het dash er maar eens uitgesloopt. Dat is al eens eerder gedaan, maar dan door iemand die er geen kaas van gegeten had. Er missen wat schroefjes, de klikkogeltjes achter de tellerwinkel zijn vertrokken en zo nog wel wat rommeligheden.
Geen onoverkomelijke zaken maar ik ga denk ik toch nog maar eens shoppen bij Matthijs :lol:

Nu alles naar binnenverplaatst om de lampjes op het gemakkie te vervangen. Kijken of we strak weer een gordel en airbag lampje hebben die ook weer uitgaan als het moet :wink:

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Tel je de lampjes? En dan niet van: 1, 2, veel, meer meest. :mrgreen:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ben de tel kwijt geraakt :oops:

:lol: Ik had er 55 gekocht en heb er nu nog 6 over. Ik heb het contactslotverlichtingslampje nog niet gedaan en de 3 lampjes die de asbak en de 2 ontgrendelknopjes voor asbak en klepje verlichten nog niet gedaan.
Er zijn er dus in totaal max 53 nodig plus 3 andere met een vast voetje die in de climate control module zitten. Het kunnen er iets minder zijn als je bijvoorbeeld een handbak hebt, de dieselgloeiverklikker en eventuele andere niet aanwezige opties niet doet. Ik heb ze allemaal maar vervangen, ik had ze toch al aangeschaft. Misschien dat ik die andere nog wel ga testen en alleen de kapotte weggooi. Hoewel waarschijnlijk monteer ik als er wat stuk gaat toch liever een verse en blijven deze dus tot in de eeuwen der eeuwen (amen) liggen......

Ik heb nu weer een gordelverklikker, de airbagcontrole geeft nu ook weer een lampje en er zitten nu weer lampjes bij de katalysator temp waarschuwing en de olie temp waarschuwing :clap:

Ik heb nu nog wat stoelknoppen en raamknoppen te doen en dan zou alles weer moeten werken!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Overigens heb ik ook het afgebroken pieletje van de dagteller vervangen, het "glas" van de klokkenwinkel gepolijst en nog even gekeken bij het contactslot of ik daar gekke dingen zag ivm m'n cc probleem. Geen rare dingen gevonden zo op het eerste gezicht.
En ik heb m'n luchtrooster gefixed, 1 kant van het linkerventilatie rooster zat los. Er miste een onderdeeltje. Dit heb ik opgelost door een stukje plastic erin te lijmen zodat het asje weer op z'n plek blijft zitten.

Ik hield maar 1 dingetje over: Een u-vormig stukje rubber van 68 mm lang, 5 mm breed en 6 mm hoog. Geen idee waar het hoort. Het zat klem in het ventilatie rooster......daar hoorde het in ieder geval niet :lol:

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Daar hoort het wel, onder de luchtroosters. Maar hoe en wat is mij ook een raadsel. Une mystérè Francais. :lol:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

het zal daar wel in de buurt horen om rammels te voorkomen. Het zat nu echt in het rooster klem tussen het klepje dat de luchttoevoer regelt. Dus het lag eigenlijk los in de ventilatiebuis.....

Timo1990
afbeelding van Timo1990
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Waar heb je die lampjes gehaald? De Brezan?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

nee, niet bij de Brezan. Bij mij in het durp (eigenlijk het durp er naast, maar dezelfde gemeente) zit een automaterialenzaak. Die had ze. Maar lang niet genoeg. Hij heeft ze besteld en ik had ze de dag er na. Toen was het nog royaal pokkeweer dus ik had ook geen haast :)

Het zijn overigens Philips lampjes die ik heb. Type W1.2W 1251CP (12 Volt, 1,2 Watt). Deze:
IMAGE(http://faimg1.forum-auto.com/mesimages/150578/ampoule-tableau-bord1.jpg)

Ik neem aan dat dat voor serie 1 ook geldt. Ze kostten mij geloof ik 50 cent per stuk :shock:

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Het zijn standaard lampjes, gelukkig. :wink:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

En ik hoop dat je daar waar geen lampjes inzaten ook geen lampjes ingestoken hebt anders kon je wel eens hele rara foutmeldingen krijgen. Met andere woorden een aantal plaatsen voor lampjes worden dus ook niet gebruikt (type auto afhankelijk)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

Ja dat klopt inderdaad. Ik heb zo een hele tijd de foutmelding gehad dat ik water in het brandstoffilter had zitten. Da's een typische dieselmelding.
Het kwam omdat ik een lampje in het betreffende houdertje had gestoken. :oops:
Ik was op dat moment wel de enige met een TCT op diesel. :mrgreen:

Pagina's