De XM van Chris B

411 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

De P van de automaat doet het voor mij ook altijd prima. Alleen denkt de APK keurmeester er anders over. Handrem moet het doen op 2 wielen en het remverschil mag niet meer zijn dan 12%.

 

 Dus ja, ik hoop wel dat een van de technokids hier een antwoord heeft wat ik 't beste kan doen met die geleidehulsjes. En ik hoop ook echt dat die aftermarket handremkabel goed past.

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: De XM van Chris B

RDW zegt:


Personenauto’s moeten zijn voorzien van een parkeerrem die op ten minste twee wielen werkt.
 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Dat klopt wat je schrijft. Dus voor de apk moet de handrem het goed doen.

Ik heb wat rondgekeken op diverse fora, waaronder F, D en UK. Daarbij geleerd dat de geleidehulsjes er hoogstwaarschijnlijk zitten om te voorkomen dat de handremkabels naar de remmen toe zichzelf loshaken van de evenaar. Daarbij doen ze hun werk redelijk maar niet perfect, want ik ben toch 6 verhalen tegengekomen waarbij de kabels losgekomen zijn.

Daarover nadenkend en realiserend dat ik de originele geleidehulsjes niet zo 1,2,3 in huis heb, zit ik er nu aan te denken om 2 stukken brandstofslang op lengte van de hulsjes te snijden en die op de kabels naar de remmen te zetten. Dat samen met een stevige kabelbinder de 2 kabels dusdanig bij elkaar te houden dat vanzelf uithaken niet mogelijk is.

Iemand dat al eens toegepast?

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Nou, expeditie rechter handremkabel duurt voort. Nieuwe rechterkabel is binnen, gemonteerd en afstellen lukt nog steeds niet. Aansluiting op evenaar is nu wel goed. Bij 4 klikken intrappen moet er volgens WPH 1,5mm vrije lengte zijn tussen hevel en kabeleind bij de remklauw. Maar, bij mij zit er bij 4 klikken intrappen geen enkele ruimte, dan zitten beide zijden strak. De stelmoeren van de kabels zijn dan volledig teruggedraaid en kunnen niet verder terug. Evenaar is trouwens goed gangbaar.

Dus ik vraag mij af wat er aan de hand is..? En kan dus hulp gebruiken...
Het OEM# dat erop hoort is volgens service citroen 96026873, met opmerking lengte: 1230
De kabel die ik besteld heb is de TRW GCH1054, buitenkabel daarvan is 1135 en binnenkabel 1228
Dat zou dus goed moeten zijn.

Linkerkabel ziet er overigens origineel uit.

Al met al, ik nie snappe nie.

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: De XM van Chris B

1230 - 1228 is ongeveer 1.5..........

denk dus verkeerde kabel.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Zo simpel is het helaas niet. Het is een Bowdenkabel, dus het lengte verschil tussen binnen- en buitenkabel is bepalend voor hoeveel slag er mogelijk is. Ik vermoed zelf ook dat het een kwestie van een verkeerde kabel is, maar is dan de linker of rechterkabel de verkeerde? (of beide...)

Het zou mij heel erg helpen als iemand de juiste maten weet zodat ik beide kabels kan controleren. Of beter nog, als iemand een (gebruikt) origineel en juist setje heeft liggen die ik kan overnemen.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Omdat ik ondertussen de XM echt de weg op wil hebben en uit mijn schuur, heb ik de spreekwoordelijke koe bij de hoorns gevat. Ik heb van Gompel in Eindhoven gebeld en daar een setje goede gebruikte originele handremkabels besteld, die hadden ze nog liggen. Dan weet ik zeker dat ik echt de juiste kabels heb. Ze hebben meteen zo'n geleidehulsje bijgesloten, dus ook dat is dan weer gefixed.

De TRW kabel gaat dan maar weer retour afzender.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: De XM van Chris B

Is denk ik de beste en snelste oplossing die je gekozen hebt hier. 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: De XM van Chris B

vergelijk nog even voor je retour stuurt. ben wel benieuwd eigenlijk.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Handrem opgelost. Met de kabels van van Gompel was monteren en afstellen kinderspel. Bij mijn XM bleek niet alleen de rechter kabel verkeerde maat aftermarket te zijn, maar ook de linkerkabel. Dan is het wel wiedes dat afstellen niet lukt. De foto's spreken voor zich (de langere kabels zijn de originele Citroen kabels):

  

Op naar de volgende klus. De bumpersteuntjes die op de voorbumper gemonteerd zaten zagen er zo uit:
 

Van een andere bumper met een dikke scheur erin kon ik nog een te redden setje halen en die heb ik weggebracht om te stralen en schoperen (vlamverzinken). Die heb ik afgelopen week weer kunnen ophalen en meteen heb ik ook de juiste kit gehaald:

De Sikaflex 292i is zo'n beetje de sterkste PU kit die je kunt bedenken. Wordt gebruikt in de maritieme sector als constructielijm. Voor het ABS en voor het verzinke materiaal moet dan wel primer aangebracht worden. Het kitwerk zelf is een beetje ruig geworden, en helaas wit van kleur. Maar ach, het zit aan de binnenkant en is niet zichtbaar. Het zit wel weer voor de eeuwigheid:

  ​

Vandaag een leuke dag, afmonteren van het front. De kit heeft nu 3 dagen kunnen uitharden en daarmee is de bumper klaar voor montage.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Voorfront zit er weer op

Nu begonnen met de expeditie "derrière". Reservewielbak is gestraald en langs de randjes kun je de krant erdoorheen lezen. Die zet ik voor nu maar eerst in de antiroestverf (Brantho Korrux) en daarna wat vet. Dat houd dan wel weer een paar jaar. Kan later altijd nog de randjes eraf slijpen, dat doet niks af aan de functionaliteit.

Achterzijde gedemonteerd, valt niet tegen:

Al is dit geheel best wel aangeroest.

Subframe is helaas aan de bovenzijde wel links en rechts doorgerot. (daar waar er roest omhoog steekt, in het hoekje) Dus dit subframe ga ik niet veel meer aan doen. Voor de apk is het nu niet zichtbaar, dus van het winter maar eens een ander goed subframe eronder zetten. Overigens waren de XM's die ik gesloopt heb hier ook allemaal rot...

En dan de volgende kwestie, waar ik jullie advies wel even kan gebruiken. De ophangrubbers van het subframe achter zijn roestvrij, maar het rubber heeft losgelaten. In twee richtingen (boven en naar beneden) trek je het rubber er zo uit. Lijkt mij niet echt veilig. Ik was dus op zoek naar een setje goede, maar daarbij hebben 2 specialisten mij gezegd dat ze eigenlijk altijd los zitten en dat de met "ruitenkit" weer gelijmd moeten worden. Of nieuwe proberen te vinden, maar die zijn er helaas niet meer. Wat zouden jullie doen?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: De XM van Chris B

Kunstje voor (Rubberen) Aard. Als de mal een beetje rechttoe recht aan is dan vallen de kosten ook nog mee. 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

De silentblocks voor het subframe heb ik gekit. Op een ander forum heb ik tips gehad van mensen die het met andere zeldzame types al eerder aan de hand hebben gehad. Het hoeft ook niet heel erg veel kracht te houden. Gekit met een superkit, Tec7 Xtack. Foto volgt nog.

De bodem heb ik schoongemaakt, en overal gecheckt welke coating nog vast zit en welke los. De losse delen ruim losgestoken en de roest daaronder weggeslepen en behandeld met Pelox. Vervolgens aan het kwasten geslagen met Brantho Korrux. Is dan wel geen originele kleur, maar het werkt wel goed qua roestbescherming :-) Op de onderstaande foto zie je ook drie verse bolletjes, de HA bol is uiteraard extra gevuld.

Hier zit nog een beetje laswerk

Als laatste wordt de bodem en holle ruimtes nog voorzien van een laagje Mike Sanders Fet.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: De XM van Chris B

Ha Chris, Mooi zo'n Scandinavisch / Frans cross-over advies. Brantho Korrux en een extra laagje Mike Sanders Fet is dus jouw ultieme 'Volvo' die-hard anti-corrosie oplossing?  Ik vind de foto's erg overtuigend en geloof er wel in.  Thanx!

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Niet zozeer Scandinavisch hoor. Ik zit ook nog op een besloten "underground" autoforum met een grote diversiteit aan merken/types en veel ervaring.

Mike Sanders vet heeft zich ruimschoots bewezen bij mij en anderen in vriendenkring, dat gebruik ik nu zo'n 15 jaar. De eerste auto die ik ermee behandeld heb rijd nog steeds in dagelijks gebruik volledig roestvrij rond. Brantho Korrux moet zich nog bewijzen op de lange termijn. Ik ben namelijk nog steeds aan het zoeken naar een verf die echt goed beschermd op aangeroest metaal.

Wat ik geleerd heb door de jaren heen is dat hoe goed je aangeroest metaal ook schoonmaakt en voorbehandeld met Fertan/Pelox/Rustyco, de roest na 1 a 2 jaar weer door de verf heen komt. 4 jaar geleden heb ik het erg roestige onderste gedeelte aan buitenzijde van de voorpatborden van onze Volvo 240 met Brantho Korrux behandeld en dat houdt nog steeds erg goed.

Wat mij op het spoor zette van Brantho Korrux was deze "test":
http://www.oldtimerautosite.nl/update_roest_test_21_juni_2018.htm

De ijzerplaatjes in die test zijn in 2010 flink aangeroest behandeld en buiten gelegd. Brantho en Hammerite scoren 8 jaar later het beste.

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE: De XM van Chris B

De oude zijn met nieuwe rubber te vullen. Dit lijk mij ook niet zo moeilijk.

Mits dat ik de oude metalen delen heb.

De hechting op het metaal is belangrijk omdat bij een jump van de wagen de hele achterbrug los kan komen. 

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

vandaag is de XM helaas afgekeurd:
- roestschade subframe (zie gezocht advertentie)
- lichtbeeld koplampen (zie gezocht advertentie)
- handremwerking (zie mijn andere post met de vraag om tips)
- fuseekogelhoes links (gek, zag ik niks aan)

En op de weg terug meende ik te merken dat aan een kant achter de vering wat bleef hangen, vermoed een adal. Kan nog weer ff aan het werk, vooral het subframe is een puist werk.

 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

adalset, ik kom op deze uit:

https://www.voorwindenparts.nl/skf-toplager-set-citroen-vkda-23005.html?gclid=EAIaIQobChMI45n9-qK04QIVmIjVCh2j3w6kEAYYASABEgKZBfD_BwE

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: De XM van Chris B
Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Top! Besteld

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

Dat was toch niet zo een probleem ? Twee nieuwe lagertjes gehaald bij de dealer (€. 42.75 de twee) alles uit bouwen zie topic

https://xmclub.nl/forum/lagers-van-de-achter-veerpoot-vernieuw

Wel wat problemen met een bout en de borgklip van de cilinderpen, deze zat flink vast geroest  ook de rechter poot gedaan,

ongeveer een halve dag werk voor een poot !

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Bij een clubbezoek aan Bart Ebben (in 2015) vertelde hij dat hij nooit had gedacht dat er ooit nog zoveel vraag zou zijn naar de achterste subframes van XM's.  Hij zei dat als hij dat geweten had, hij ze er wel onderuit had gesloopt.  Maar ook Bart Ebben heeft ze altijd weggegooid en moet nu regelmatig "Nee" verkopen.  

__________
Crepuscule

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Onze Poolse vrienden van Q&K weten ze nog wel aardig mooi te krijgen. (wat is dat toch een geweldige bron van onderdelen- en detailfoto's  )

(Q&K Facebook)

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Dank voor de beschrijving van de adallen. Al heb ik dit klusje al een paar keer eerder gedaan bij andere Citroëns. Bij de dealer kun je inderdaad de lagers bestellen, het fijne van die aftermarketsetjes is dat het een setje is met alles erop eraan. Wel zo makkelijk.

Dat subframes achter rotten is mij al erg duidelijk geworden. Ben aan het rondbellen geweest en zelf nog wat rondgekeken bij slopers, maar ze zijn of niet te vinden, of rot. Gelukkig heb ik nog een exemplaar van een sloper liggen dat maar een beetje verrot is aan de bovenzijde en dat denk ik makkelijk te repareren is.

Wordt vervolgd...

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Na rondbellen en in 1e instantie weinig vinden heb ik het subframe dat over is van mijn eigen sloper beoordeeld. Na schoonslijpen van de erg roestige bovenkant blijkt het gewoon nergens doorgerot. Dus voila, uit de brand!

Dat had ik gezien het uiterlijk niet verwacht... Komende week maak ik de as kaal, schoon en wordt deze goed behandeld om vervolgens weer goed op te bouwen met nieuwe adallen, schone hoogteregelaar, etc.

3 mei is de herkeuring gepland...

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: De XM van Chris B

Dat is een mazzeltje Chris.  Kun je wat foto's maken?  Ook van het verrotte subframe?  Dat zou ik graag eens zien....

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Foto's van het compleet doorgerotte subframe volgen later nog.

En wat doe je met pasen? Juist ja, zorgen voor de wederopstanding van een XM. Vandaag begonnen met het kaal maken van het donorsubframe. Daarbij geleerd dat een XM subframe gemaakt is om door te rotten na zoveel jaren. De centrale asbuis is mooi dik materiaal, daar gebeurt niet zo snel wat mee. Maar de rest eromheen is dubbele plaat, gefelste randen en andere slimme holle constructies contrapties.

Foto's:

Dit borgveertje heeft mij een uur bezig gehouden...

En zo heb ik het achtergelaten vandaag:

Bij het demonteren van de diverse onderdelen op het donorframe zaten best wel wat dingen echt muur en muurvastgerot en zijn dus gesneuveld in het demontageproces. Denk hierbij aan de leidingen van hydractiefblok naar veercilinder of de remleidingen van verdeelstuk naar remklauwen. Ik hoop echt dat het van mijn auto wel los wil, anders moet ik eerst nog als een gek achter reserveonderdelen aan...

Morgen verder met het laswerk en dan ontvetten en behandelen.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Oh, en zo het bijna vergeten. Het subframe leek hard, maar toch heb ik in totaal aan dit subframe 6 te lassen plekjes. Echt kleine stukjes van 3 bij 5 cm ofzo per stuk.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Ha Chris, goed bezig hoor. Mooi bevredigend klusje toch...?  Daar worden de Paasdagen wel vrolijk van 
Ik hoop inderdaad dat je je eigen subframe wat gemakkelijker uit elkaar krijgt.

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Vandaag beetje laswerk:
  ​

Na nog flink wat boenwerk, een beetje verfwerk erachteraan

Pagina's