De XM van Chris B

411 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: De XM van Chris B

Als nieuw! 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Nou, eerder gewoon goed geverfd...

Vandaag voor de 2e dag eraan gewerkt met de Xm op de brug:

En floep, weg!

Meteen even de bodem aldaar goed in het anti roest vet gezet (Mike Sanders)


Daar waar van het donorsubframe vooral het subframe redelijk goed was en de leidingen uitermate doorgeroest en vastgerot, is van mijn XM voornamelijk het subframe weggerot en zijn de leidingen gelukkig redelijk. De remleidingen naar de remklauwen zijn links en rechts wel gesneuveld bij demontage, daar worden morgen nieuwe van Cunifer voor gemaakt.

Een regelrechte ramp was het loskrijgen van de borgveertjes waarmee de veercilinders vast zit aan de draagarmen, een paar uur zitten pielen om te proberen de boel los te krijgen. Helaas, de kop van de stang die op de veercilinder zit heb ik aan gort moeten beuken want het wilde echt niet los. Gelukkig is de stang/kop van een BX makkelijk pas te maken, is hetzelfde alleen iets langer. Even inkorten dus.

Verder is het een kwestie van vooral preventief roest verwijderen van wat leidingen en goed in de antiroestverf zetten. Dat staat op het programma voor morgen, samen met het verder afbouwen. Ik hoop morgenavond de boel weer in elkaar te hebben zitten.

En nu wat foto's die niet voor tere zieltjes bedoelt zijn, de roestschade aan het subframe:
Dit is waar de keurmeester op afkeurde:

(is de onderzijde rechterarm, daar waar rechts de veercilinder ook zit)

Het vervangende subframe wordt uiteraard ook goed in het vet gezet, ook alle holle delen:
 

Het nieuwe subframe hangt er alweer onder, heb ik alleen nog geen foto van. Draagarmen worden overigens gemonteerd met nieuwe draagarmlagers. Dat nu niet doen zou zonde zijn.

Er is overigens een speciaal stukje degelijk gereedschap gemaakt om de bouten waarmee de stabilisatorstang aan het subframe vastzit los te krijgen. Ik zal er morgen wel een foto van posten.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: De XM van Chris B

Zo die was wel serieus verrrot inderdaad. Dank voor de foto's Chris. Goed om dit eens te zien.

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

En dan was daar de dag waarvan ik dacht dat die nooit komen zou, de dag waarop deze XM een verse APK heeft!

De afgelopen dagen hard gewerkt om het achtersubframe te vervangen. Dat heeft in totaal ongeveer 4 werkdagen aan tijd gekost. Er zitten verse hoezen om de veercilinders, verse lagers in de draagarmen, nieuwe remleidingen links en rechts en alles is los geweest, schoongemaakt en/of geverfd. Onderstaand wat foto's:

De eerste 250 km-er zitten erop. En het rijd echt erg mooi comfortabel, de 6 cilinder maakt een erg fraai geluid. Dus dat is wel genieten. Natuurlijk zijn er wat kinderziektes, op de weg terug van de APK begon de aansluiting van de middelste uitdemper flink te lekken bijvoorbeeld. En de XM trekt wat naar rechts, er zit en gek tokkend rammeltje ergens linksachter in de wielophanging. (zat er gek genoeg ook al met het oude subframe), bij remmen trilt de auto en natuurlijk nog een hele waslijst aan cosmetische dingen. Oh, en natuurlijk zsm de Diravi laten fixen. (Lekt rechts).

Dit is trouwens het huisgemaakte stukje speciaalgereedschap om vastzittende stabilisatorstangbouten los te maken. Dat zijn ijzeren bouten in een aluminium draagarm en dat gaat dus ongelovelijk vast zitten. Bovendien zijn de voorste 2 bouten op een dermate plek dat met normale sleutel of ratel/dop er niet genoeg kracht gezet kan worden. Dit stukje huisvlijt is tegen borg en porto te leen:


Er zit een verbouwde Hazet dop in vastgelast en ik heb er een meter pijp op gehad, dit gereedschap gaf geen krimp maar de bout des te meer gelukkig.

Ik kan iig met de XM naar Citromobile komende zaterdag!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: De XM van Chris B

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: De XM van Chris B

Chris op de Afsluitdijk... 

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Mooie foto! Je hebt geloof ik ook nog wat meer geschoten. Heb je mijn mailadres? Zou ze graag per mail oid ontvangen!
Leuk ook jou getroffen te hebben bij het tankstation.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: De XM van Chris B

Ik heb je wat extra foto's gestuurd. Maar ... ik heb je ook gefilmd en vind dat veel geslaagder. Ik ga dat nog even terugbrengen tot een behapbare formaat maar dat gaat nog wel ff duren....

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Zoals al blijkt uit de reactie van Veen hierboven, ben ik afgelopen vrijdagavond met de XM vertrokken naar Amsterdam voor een gezellig weekend en samen met vrienden Citromobile bezoeken. Dat was erg gezellig en geslaagd. Citromobile vind ik altijd wel "aardig" en vooral leuk om alle bijzondere/mooie Troenen weer te zien. De echte sjeu zit m voor mij erin dat ik dat soort evenementen altijd beleef met goede vrienden. Ik ben op CM wel relatief veel XM's tegengekomen, al was het bijna allemaal serie 2. Als het al een serie 1 was, dan was het bijna altijd een V6.

De XM heeft zich goed gehouden. Irritant was wel dat eenmaal warm de uitlaat luidkeels begon te blèren. Dat bleek aan de achterzijde van de middendemper te zitten en de klem extra aantrekken hielp niet helaas. Op zaterdagochtend even een uurtje Heiningen hobbyhal gepakt en eenmaal daar op de brug bleek waarom, de middendemper was aan de achterzijde rondom de pijp losgescheurd. Dat gelast en de boel was weer ok. 


Geparkeerd op CM:

Verdere restpuntjes zijn:
- Rammel in wielophanging ra
- Bestuurderstoel is inwendig niet al te best, moet vv worden
- KVS tempmeter doet niks
- Olie tempmeter doet niks (de inhoudsmeter gek genoeg wel, terwijl die eigenlijk altijd stuk zijn)
- Er verdwijnt ergens wat LHM
- Diravi lekt rechts, al is dat nu even weg?
- Diravi moet afgesteld worden, trekt iets naar rechts, en er moet uitgelijnd worden
Al met al vind ik dat lang niet tegenvallen. 

En dan het rijden zelf, domweg subliem! Het rijd als een echte ouderwetse hydraulische Citroën. Een zwevend tapijt, zalig. De besturing is superdirect, geeft geen enkele feedback en op een roffel en een huil van de V6 na heerlijk stil aan boord. De stoelen zitten zalig, dus al met al ben ik verkocht!

Het verbruik valt mij mee. Op de snelweg is het dicht tegen de 1 op 10 aan. Maar o wee als je gaat planken, dan hoor je de Euro's door de uitlaatpijp rollen... Van Akkrum naar Amsterdam/Vijfhuizen vice versa heb ik 40 liter euro 95 verstookt (ongeveer 320km). Dat samen met €35,- aan Amsterdams parkeergeld maakt het een duur weekend.

 Vrienden van mij moesten natuurlijk ook even proefrijden:

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

De eerste 1.000 km-er zitten er bijna op. Uitermate comfortabel yes

Naast de aandachtspuntjes in de post hierboven is er wel een wat storendere storing boven water gekomen. Bij warme motor gebeurt het soms dat de startmotor niet direct aanslaat, maar pas na een paar tellen de contactleutel doorgedraaid houden. Heel soms weigert de startmotor geheel dienst. Hiermee bedoel ik dat in beide situaties de startmotor zowel geen klik geeft als dat deze niet ronddraait.

Het zou fijn zijn als iemand suggesties heeft.

Beeke
afbeelding van Beeke
RE: De XM van Chris B

Het zelfde probleem gehad.

b.v. Na tanken geen sjoegen geven. Klik en dat was het.

bij mij was het een nieuw contactslot. Was toen nog leverbaar.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: De XM van Chris B

Bij mij wil dit (heel zelden) ook wel eens gebeuren. Een paar keer snel achter elkaar de sleutel naar 'starten' draaien (dus niet 'doorstarten', maar vlot achter elkaar laten 'tikken') wil dan helpen. 
Nog niet opgelost, maar naar mijn gevoel zit dit in een 'vastzittende' startmotor. Volgens m'n vader (a.veijk), betekend het dat de koolborstels van de 'starterkrans' op punt van overlijden staan. (zit ook in de startmotor).

Maargoed.., bij ons gebeurt dit zelden. Dus bij ons is er nog niet naar gekeken of het dat daadwerkelijk is.

Of 't in 't contactslot kan zitten durf ik niet te zeggen. Als je mechanisch iets hoort reageren op het omdraaien van de sleutel ( iets van een tik/klik ), zou ik zeggen dat de aansturing van contactslot naar startmotor gewoon werkt.  

Anderzijds..., @Beeke.. Met die klik die je hoorde. Die kwam ergens uit de motorruimte? (Die klik link ik altijd met elektra doet het, maar startmotor reageert niet.)
Want ik heb geen idee wat een slotcontact exact doet. Weet dat er een boel elktradraden aan hangen en dacht dat daarvan één naar een relais wat de startmotor bekrachtigd zal gaan.
Wellicht zijn er meerdere draden die 'doorverbonden' moeten worden via dit slotcontact voordat de startmotor rondgaat. Dan zou ik (en m'n vader) mischien ook met een (licht) versleten slotcontact zitten.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: De XM van Chris B

Als je startmotor (of het startrelais dat er op zit) op z’n eindje loopt, geeft dit in het begin alleen problemen bij warme motor. Na verloop van tijd zal die vaker weigeren, totdat........ die er helemaal mee stopt. Maar in het begin is vrijwel altijd niet starten of alleen een klik een sympthoom bij warme motor.

Je kan de startmotor eronderuit krijgen door de uitlaat van de voorste cilinders (iets) te lossen en te laten zakken (ik heb het zelf nooit gedaan maar wel zien gedaan worden, in minder dan 30 min lag de startmotor op de keukentafel) en bij die startmotor kwamen de magneten zo uit het huis gegleden (die had dus ook hele andere kuren)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Dat wordt dus even krap sleutelen. Ik heb twee startmotoren liggen, waarvan eentje met heel weinig km-ers. Zal die eens openmaken en nakijken. Dank voor de tips!

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE: De XM van Chris B

Wat er gebeurt bij het starten en je hoort een (klik/Tik) wordt er een magneet spoel bekrachticht.

Die zorgt er voor dat een vorkhendel een tandwiel naar voren duwt en deze in de starterkras grijpt.

Eveneens wordt er contact gemaakt met de dikke kabel vanaf de accu, dit  omdat de startmotor behoorlijk wat ampère vraagt,

Met een enkel draadje rechtstreeks van af  het contactslot naar de startmotor zou finaal weg smelten. 

De koolborstels worden nu van 12V hoog ampère voorzien zodat de startmotor gaat draaien, HELAAS koolborstels worden met een veer op de collector gedrukt en slijten totdat die geen contact meer maken of vast gaan zitten door de poeder van slijtstof.

Een klik maar geen contact met de collector,

Een truc help nog.om weg te komen......een houd de contactsleutel op starten en een ander geeft een tik met en voorwerp op de startmotor zodat de koolborstels  naar buiten springen en weer contact maken, eigenlijk gebeurt het zelfde met het tik/tik van de magneetspoel alleen in mindere maten.

totdat het echt afgelopen is .

 

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: De XM van Chris B

Heb ik meerdere keren gehad; heb me laten uitleggen dat dat inderdaad een symptoom is van oudere startmotoren.
Heel lastig als je 's zomers onderweg bent en even een tussenstop hebt voor koffie of tanken. Moet je een half uur wachten met de motorkap open om alles af te laten koelen, voordat je weer kunt starten.

Uiteindelijke oplossing is startmotor wisselen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Vandaag naar de gezellige BBQ geweest in Arkel. Alleen beetje jammer dat ik daar aankwam met onderweg een ongewilde lange tussenstop van 1 uur. Madam XM wilde niet starten nadat ik even naar het toilet was geweest. Ook na afkoelen echt geen sjoege, dus ANWB maar gebeld. Startkabels erop, 16v spanning en hoppa, starten en ik kon weer verder.

Ik moet dus echt asap dat niet aanslaan van de startmotor oplossen. Ook bleek op de meters van het ANWB busje dat de laadspanning maar 13,2volt was, beetje te zuinig dus. Met het maken van een extra massa door een startkabel op op het blok en dan naar - van de accu steeg de laadspanning naar 13.6. Dus er is iig iets aan de hand met de massakabel/aansluiting op het blok richting accu.

Om de boel op te lossen heb ik schema nodig van het startcircuit voor een automaat. Nu heb ik tegenwoordig een setje werkplaatshandboeken, alleen staat daar wel het startschema in maar dan zonder relais voor de automaat. Het schema voor de automaat kan ik niet vinden helaas.

Zou een van jullie het schema willen posten/mailen?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: De XM van Chris B

Zou er toch een andere (nieuwe) startmotor in mikken. Na al dat werk dat je eraan hebt verricht is het zonde als de dame dit soort kuren gaat geven.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Zomaar een startmotor vervangen omdat het nou eenmaal gebeurt bij de XM dat deze voortijdig overlijden is mij wat te simpel . Dan wil ik eerst  begrijpen wat er aan de hand is. Een startmotor is namelijk een ontzettend robuust gebouwd stukje apparatuur. Ik heb meerdere oude Volvo's gehad met ettelijke tonnen op de teller en daarvan heb ik echt nog nooit een startmotor vervangen. Onze 240 uit 1992 met ruim 7 ton op de klok heeft ook nog steeds de originele starter. Wat ik al wel meerdere keren gehad heb was brakke bekabeling/elektra. 

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat dat ook de oorzaak is bij de XM. De plaatselijke hitte maakt het alleen maar erger. Want met stijdende temperatuur neemt de elektrische weerstand toe. De hitte op die plek maakt denk ik ook dat interne vervuiling vastbakt. Dus vervuiling op de startsolenoide (waardoor deze meer stroom nodig heeft om aan te slaan) en te lage spanning stonden op mijn hitlist om te checken.

Eerst maar eens een oude startmotor uit de onderdelenvoorraad getrokken en die uit elkaar gehaald. En jawel hoor, de startsolenoide heeft een vrij nauwe passing en daar zat het nodige vuil op:

Startmotor was ook vuil op de collector en de koolborstels liepen ook niet meer heel erg soepeltjes vrij. Ook rondom de magneten zat veel vuil.

Van de koolborstels en collector heb ik helaas geen foto.

De schone startmotor heb ik vervolgens weer in elkaar gezet en die ligt nu te wachten totdat de gereviseerde dynamo terug is.

Vervolgens ben ik gaan meten op de elektra. De laadspanning was sowieso zal aan de lage kant met 13.6 volt, dat wist ik al. Eenmaal warm/heet bleek die in te zakken naar 13.1 volt op de accu en 13.4 volt op de dynamo. De dynamo en de accupolen moeten aangepakt worden. Dus de dynamo ligt nu bij het revisiebedrijf, er komt een 14.5 volt spanningsregelaar op. De accupolen moet ik nog doen.

Daarna ben ik gaan meten op de contactgeschakelde plus die de solenoide bekrachtigd. Met een volle accu van 12.6 volt bleef op de draad 8,1 volt over. Eenmaal heet zal dat denk ik nog verder inzakken. Geen wonder dat de solenoide het dan soms vertikt.
Meten:

Dus daar heb ik nu een oplossing voor aangebracht. Ik heb de draad naar de startmotor onderbroken en er een relais tussen gezet. Er lag al een dikke plusdraad vanaf het zekeringenkastje bij het luchtfilter naar de computerbak voor het extra hydractiefrelais. Voor de computerbak bij de andere relais heb ik nu een extra relais bijgeplaatst.
    Het relais dat los hangt is het relais dat nu de startsolenoide bekrachtigd.

Boven langs de hoes van de bekabeling naar de computerkast zie je een ribbelhoesje lopen, daar zitten de extra kabels in.

En als je elektraklussen betrouwbaar wilt houden voor de lange termijn dan gebruik je goede spullen:

Verder een nieuwe radio gemonteerd met DAB+, allerlei handige gadgets en 2 handige lange USB kabels eraan:
 

Deze week is de airco ook weer gevuld en ijskoud...

Last but not least, zit er LED verlichting in de koplampen en heb ik daar gele kapjes overheen gezet;

 

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: De XM van Chris B

mooi!

Ik heb in mijn XM een dubbeldin gebouwd.

 

Met de startmotor heb ik overigens nog nooit last gehad.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: De XM van Chris B
Kleine waarschuwing voor het toepassen van zo'n relais. Bij mij zat dat ook zo maar had als neven effect dat bij inschakelen van de cruise control de startmotor geactiveerd werd. Klinkt gek/onlogisch/onzinnig/etc maar was toch echt zo. Heb nooit uitgevogeld hoe dat kan. Kan ook goed zijn dat dit bij jou niet speelt omdat de mijne een ander type Xm was (1998 V6 automaat met ES9 motor).
Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Dat had ik inderdaad gelezen. Nu zit er op mijn XM geen originele cruisecontrol, maar een (nog niet gerepareerde) aftermarket. Wat ik wel had is dat het relais van de startmotor ging zoemen bij contact uit. Er bleef dus een of ander stroompje lopen waarvan ik de herkomst niet kon achterhalen. Nu ben ik zelf geen oppermeester vonkentrekker, al red ik mij aardig, maar ik kreeg de tip om een relais met diode te plaatsen. Hiermee was dat probleem opgelost. Het verschil in voltage tussen dynamo en accu + en motorsteun en accu - heb ik kunnen oplossen door nieuwe accupoolklemmen te plaatsen. Ik verlies nu 0.2 volt in de verbindingen en dat is heel acceptabel.

Sinds het plaatsen van het relais heeft de startmotor niet meer geweigerd, ook niet met 30graden buitentemp en meerdere hete starts. Nu in ca. 3.000km blijkt de XM redelijk betrouwbaar. Ik zeg redelijk want ik heb dus een weigerende startmotor gehad en de hoes van de diravi links schoot er tot 2x toe af. Ook bleek de nieuwe hoes op de tripoide links geen lang leven beschoren en heb ik ook weer moeten vervangen. (Die heb ik nu iets dichter op elkaar gezet).

Waar ik wel behoefte aan heb is wat referentiemateriaal met temperaturen (er vanuit gaande dat mijn tempmeter klopt):
- Bij gewoon dorpsverkeer, rustig aan, is het 90c ongeacht buitentemperatuur.
- Bij stevig doorrijden op de snelweg, airco uit en dan stad in stilstaan voor het stoplicht vliegt de temperatuur even naar 100c om vervolgens weer langzaam te dalen
- Airco aan, 130kmh bij +25c buitentemperatuur is 95c
- Airco aan, 140kmh bij +25c buitentemp, fietsendrager op de trekhaak is tegen 100c

Met name dat laatste vind ik wat aan de hoge kant. Wat is gangbaar? Beide fans werken overigens perfect. Er zit een nieuwe (geteste) 78c thermostaat in, radiateur en kachelradiateur zijn nieuw. Het systeem houd overigens geen druk vast, ondanks dat ik een nieuwe dop heb en meerdere kvsvaatjes geprobeerd heb.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:

Ik heb geen ervaringen met een V6, maar als mijn 2.1TD 100 graden bij 25 buitentemp aan zou tikken bij 140 km/h (vlak neem ik aan), zou ik me idd zorgen maken. De rijwind moet toch voldoende koeling geven bij zulke snelheden.

Ik heb zelf altijd de meeste problemen ervaren met vasthouden van een goede temperatuur bij relatief lage snelheid en hoge buitentemperatuur, bijv. file voor de Gotthard of veel heuvelachtig terrein, waarbij je niet goed kan doortrekken.

De kachelradiateur is niet van invloed op je KVS temperatuur. Die wordt als een soort verlengstuk van je KVS slangen gewoon altijd doorstroomd; als je binnen verwarming nodig hebt, wordt er lucht langs geblazen, anders gaat de lucht via een andere weg.

Ik gok erop dat je eerste aanname, dat de temperatuurmeter klopt, niet helemaal juist is. Ik weet niet zo direct of daar een makkelijke controle op mogelijk is. Is dat een sensor die ergens inzit en die je bijv. aangesloten in een pannetje kokend water zou kunnen dopen? Zodat je dan kan aflezen of de meter echt 100 aangeeft?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: De XM van Chris B

Ik ervaar de meter niet als heel erg betrouwbaar, motor op bedrijfstemperatuurbedrijfstemperatuur en ik zet dan het contact af zakt de meter wel 5 graden (1 op het oog) de temperatuur van 100 graden is wel de max IMHO wat je kan hebben. Er boven ga ik voor je koppakking vrezen. 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

We zijn weer wat verder. Het monteren van een nieuw stekkertje deed de meter met 5 graden zakken. Daar zat dus een overgangsweerstand in. De afgelezen temperatuur komt nu overeen met wanneer de fans op lage en hoge snelheid zouden moeten draaien. Helaas is het nog steeds zo dat de XM vrij warm draait, laatst op een hele warme dag met 130kmh op de snelweg toch ruim boven de 90c.

Maar er is helaas meer slecht nieuws. Tijdje terug ben ik ook bezig geweest met de ATF van de automaat. Bij verversen bleek deze zwart, ook na het doorspoelen van 20 liter is dat onveranderd. Zodra de ATF in de bak zit is deze zwart. Dit gaat gepaard met wat bokkig schakelen van 2 naar 3, achteruit komt laat en bonkig in en terugschakelen is ook bokkig.  Bij koude motor werkt alles prima, dit doet zich voor bij warme motor. Schakelmomenten zitten wel op de juiste plek, maar al met al ben ik er wel over uit dat het einde dichtbij is voor deze bak. Ik heb dan ook een donkerbruin vermoeden dat de bak ook heter draait dan zou moeten en bijdraagt aan de hoge temperaturen.

De recent gevulde airco is helaas ook gaan lekken op de pomp, dus die heb ik gisteren ook weer leeg laten halen. En een donkere XM met zwart leren interieur is in de zomer zonder airco niet te harden zo heet :-(

Samen met een lekkende Diravi heb ik daarom de keuze gemaakt dat de XM deze zomervakantie thuis blijft. Tot de winter maakt ik er nog wel wat ritjes mee waarbij 100% aankomstgarantie niet nodig is. Van het winter gaat de motor plus bak eruit voor een bakrevisie en Diravirevisie. (Wat overigens best pijn doet in de portemonnee). De vakantie naar 100j Citroen en Bretagne gaan we nu met onze Volvo 240 Estate doen (+700k op de teller en probleemloos...)

Oh en er is ook een beetje goed nieuws. Sinds het aanbrengen van een relais tussen contactslot en startrelais heeft de startmotor niet meer geweigerd, ongeacht hoe heet het was.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Was een beetje aan het rondneuzen en kwam deze tegen:

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/onderdeel/versnellingsbakcode/4hp18/onderdeel/versnellingsbak/onderdeelid/3598372/

Iemand een idee of en zo ja welke verschillen er eventueel zijn?

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Ik merk dat er mij iets zwaar op de maag ligt...

Namelijk dat ik er eigenlijk niet meer op zit te wachten om nog eens een paar duizend Euro en nog eens een flinke berg werk op tafel te leggen voor deze XM. Ik beleef er onderhand geen lol meer aan :-(

Dus de overweging begint te borrelen dat ik vatbaar ben voor een aardig bod en dat ik de klus doorschuif naar een volgende eigenaar. En dat ik dan maar het verlies van een bak geld accepteer.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: De XM van Chris B

Daar krijg je spijt van,  of rij je dan naar Duitsland 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: De XM van Chris B

Dat is jammer Chris. Je was zo lekker bezig met deze XM.  Dat XM's wat bonkig schakelen komt veel voor. Ook bij de latere modellen. Volgens mij kun je daar (als je geluk hebt) nog heel lang mee doorrijden.  Maar goed, ik begrijp je twijfels wel.

Aan de andere kant....  Bij alles wat je tot nu toe hebt gedaan zie ik jou ook met het grootste gemak die motor eruit trekken, en dan kun je alles in een keer fixen.

__________
Crepuscule

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: De XM van Chris B

Ga je trouwens kamperen bij 100 jaar Citroen?  Ik sta op Huttopia in Senonches en ben zaterdag en zondag bij de festiviteiten...

__________
Crepuscule

Pagina's