Djidde's 2.0i 16v '95

518 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

Hij is nog niet af hoor! En zodra die dat is kijk ik mams wel even lief aan ja. icon_mrgreen
 

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

Mooie beschrijving.

Bij mij was het demonteren en het monteren van de motorsteun een lastige klus. Als je daar nog een foto van hebt graag. Ook omdat de hele motorsteun eraf moet om die spanrol te kunnen vervangen.

Misschien ook een idee om plank te gebruiken tussen krik en carterpan voor het opkrikken van de motor.

"Zit hij er weer goed in, zet dan het nokkenastandwiel terug, en maak deze vast met de bout. Zet hem vervolgens weer op tijd met de blokkeerbout. Zelfde werkwijze voor de andere nokkenas."

Deze vat ik niet helemaal. Of zit het nokkenastandwiel ook op een soort spie om de juiste stand te verkrijgen. Dus tandwiel erop en bout voorzichtig handvast draaien en dan de blokkerbouten erin om de bout met het juiste moment verder vast te draaien.

En bij de krukastandwiel lijkt mij dat je de blokkerbout in het vliegwiel gewoon laat zitten de hele tijd. Dus blokeerbout in vliegwiel en in de nokkenas plaatsen. En deze verwijder je pas als je de krukaspoelie met het juiste moment hebt vastgezet.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

Ja en nee. Ik moest eerst de krukasbout los hebben. Deze zit echt muurvast. Maar zodra de boel volledig mooi in de blokkeergaten stond aan de distributiezijde, was er bij het vliegwiel geen gat beschikbaar. Daarom dus zo! 

Op de nokkenas zit ook een spie om precies de juiste stand te krijgen. Het verhaal lijkt nog een beetje onoverzichtelijk maar ik heb veel foto's die ik nog ga toevoegen! En aanvullingen hoor ik altijd graag, zoals dat plankje bij de krik, die was ik vergeten!icon_e_surprised Gelukkig niet mijn carterpan beschadigd..

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

Ik heb een luchtsleutel Djidde, dus als je er behoefte aan hebt dan weet je waar je moet zijn.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

JJ
afbeelding van JJ
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

Dit is een uitstekende 'HOW TO' !! 

Ik mis alleen nog waar ik altijd tegen aanliep nl. de vernieuwde spanrollen die anders zitten dan het origineel en waarvan bij de Gates manual, de foto's en aanwijzingen niet kloppen. 

Nou nog een voor de diesels! :)

Ierse zoefmachine

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

icon_mrgreenThanks jongens! Ik maak hem zo snel mogelijk af. Foto's zijn zeer uitgebreid, en laten goed zien wat ik bedoel. Ik heb nog meer klussen gedaan met foto's en die schrijf ik ook wel even uit! Heb helaas geen diesel hier in de buurt..

bedankt voor het aanbod Mark! Ik heb je hulp nog wel eens nodig, nieuwe hemel plakken! 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

Kleur? ik heb een mooie zwarte, is net binnen icon_biggrin

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

icon_mrgreenMaar dat is vast zonder schuifdakje! Wil het dezelfde kleur hebben als mijn tapijt, wel met de donkere zonnekleppen en grepen en dergelijke.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

Tijd voor deel 2! 

De distributie staat op spanning. Om te controleren of het echt goed staat, draai je de krukasbout weer op de krukas, en ga je deze met de klok mee draaien. Zorg wel dat alle blokkeerpennen weg zijn, de auto uit de versnelling en van de rem. Als je metaal geklink of gerammel hoort, meteen stoppen! Dan heb je toch iets fout gedaan met de tijd. Hoor je niks, draai dan voorzichtig door. Doe dit een aantal rondes totdat hij weer op tijd staat. Gefeliciteerd! Klus geslaagd. Nu is het een kwestie van de boel terug bouwen. Draai de bout weer uit de krukas.

Als eerste gaan we weer beginnen met de onderste distributiekap, degene die achter de krukaspoelie zit. Maak deze weer netjes vast. Schuif vervolgens de krukaspoelie terug. Hij kan maar op 1 manier passen, dus dat is makkelijk. Maak gebruik van een klein beetje loctite op de krukasbout, alvorens hem met de hand vast te draaien. Dit zorgt ervoor dat hij niet zomaar los komt door trillingen. Vervolgens ga je weer gebruik maken van het blokkeergat in het vliegwiel. Zoek de uitsparing en blokkeer het vliegwiel. Nu is het tijd om je momentsleutel te pakken, en de krukasbout flink aan te draaien. Schrik niet van het moment wat er op komt te staan. Ik heb voor mijn krukasbout een kracht aangehouden van 135 nm. Haal hierna de blokkeerpen weer uit het blokkeergat van het vliegwiel!!! Graag hoor ik nog wel van iemand die een Olving bezit de echte officiële aanhaalmomenten!

Nu kan de bovenste distributiekap weer gemonteerd worden. Dit wijst zich vanzelf. Leg je multriem alvast om alle aanwezige poelie’s, met uitzondering van de Hydrauliekpomp. De reden hiervoor is dat de riem anders te strak staat om de spanner te monteren. Pak je automatische spanner, en monteer deze terug met de twee boutjes. Zorg ervoor dat de riem goed tussen de spanner zit, je hebt hierna daar erg weinig ruimte voor. Nu is het tijd om de multriem te spannen. Maak gebruik van je ¾ ratel, eventueel met verlengstukken. Zorg ervoor dat je de spanner ontspant, en laat eventueel iemand anders de riem boven om de hydrauliekpomp leggen. Controleer of de riem overal mooi in de groeven van de poelie’s valt.

Als je je startmotor hebt moeten verwijderen, is het nu tijd deze terug te bouwen. Maak deze vast met de 3 bouten. Controleer voor de zekerheid nogmaals of de blokkeerpen echt weg is. Je zou de eerste niet zijn die het vergeet..

Je kunt nu het koelsysteem weer gaan aanvullen. Zorg ervoor dat alle slangen goed aangesloten zijn, en dat je radiateurkraantje (als je die hebt) niet meer open staat. Vul via het koelvloeistofvaatje, en geef het tijd om te zakken. Knijp ook in de dikke koelvloeistofslangen. Mocht er uiteindelijk niks meer zakken, draai dan de dop op het vaatje.

Nu kun je de motor even laten draaien, als een zekerheid dat alles werkt. Let wel op, er zit flink wat lucht in het koelvloeistofsysteem. Let dus goed op de temperatuur! Start de motor, en let aandachtig op geluiden. Een zoemend geluid bij de distributiekap? Dan staat je distributieriem te strak. Hoor je een soort floppend geluid? Dan staat je distributieriem te los. In één van deze gevallen: demonteer de bovenste distributiekap, en span de distributieriem opnieuw.
Alles in orde? Prima! Goed gedaan!

Tijd om de motorsteun terug te bouwen. Doe dit door aan de carrosseriezijde de motorsteun achterin tussen de 2 schotjes te zetten. Zorg ervoor dat hij aan de voorkant aan de carrosseriezijde mooi over de rechtstaande bout valt. Steek de lange zeskantbout achterin de steun, en draai deze een paar slagjes aan. Draai de moer ook over de lange rechtopstaande bout waar nu je steun mooi overheen is gevallen. Mocht de steun nu aan de motorzijde niet mooi over de bouten heen vallen, ga dan voorzichtig met de krik op en neer, en probeer anders terwijl je de steun op de plek probeert te drukken het motorblok ietsje naar voren en achter te bewegen. Het is geen rocket science, alleen een erg irriterend klusje, aangezien je hem vaak niet in één keer mooi op zijn plek krijgt. Blijf geduldig en blijf het proberen. Op het moment dat deze mooi valt, draai je aan de motorzijde de moertjes er hand vast op. Draai vervolgens alle bouten aan de carrosserie zijde stevig aan, en draai daarna de moeren aan motorzijde stevig aan. Draai vervolgens de twee schuin naar je toe wijzende inbusbouten in de steun aan motorzijde, en draai deze goed vast. Controleer alle bouten van je motorsteun, of alles goed vast zit. Laat vervolgens je krik zakken.

Monteer de wielkap weer in de wielkast. Smeer de wielnaaf in met een klein beetje kopervet. Dit zorgt ervoor dat je wiel na een tijd ook weer los komt. Zet het wiel op de naaf, en draai alle bouten hand vast aan. Krik de auto weer op om de bokken te verwijderen. Laat de auto voorzichtig zakken.

Nu is het tijd om het systeem te laten ontluchten. Laat de motor draaien, en houd de temperatuur in de gaten. Op het moment dat deze te warm wordt direct uitzetten! Lucht warmt veel sneller op dan de koelvloeistof. Als je in je slangen ontluchtingsboutjes hebt, draai deze dan ook even open. Vergeet deze dan niet dicht te draaien. Als je temperatuur normaal blijft, en je plotseling een koelvloeistoftekort gemeld krijgt, dan is de meeste lucht uit het systeem.

Gefeliciteerd! Je riem is vervangen, en je auto doet het nog. Wees de eerste aantal kilometer nog een beetje oplettend. Je koelvloeistofsysteem kan nog lucht bevatten en het was een ingrijpende operatie.

Nog aanvullingen? Dan hoor ik het graag! Het is een gigantische klus om op te schrijven, dus ik zal vast wel wat dingen vergeten zijn!icon_mrgreen

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

zoals je wielbouten vastzetten op het juiste moment? icon_wink

Mooie how-to Djidde. Zeker straks met foto's erbij zal dit lekker verhelderend en informerend werken voor mensen die deze klus willen doen!

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

Oei ja, dankjewel! Die zou ik zo vergeten..Heb het erbij gezet. Was inderdaad de bedoeling.. Roger is hier langs geweest om het mij te laten zien bij de TCT, en een compleet uitgelegde how-to kon ik niet vinden. Ik blijf hem updaten hier, en daarna gaat die naar de How-To sectie als de feauteau's erbij staan!

JJ
afbeelding van JJ
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

Klasse weer! KVS vullen is handig met een doorgesneden plastic limonade fles die je al dan niet met plumbers tape, luchtdicht in het vaatje schroeft. 

Ik wou dat bij elke klus van enige omvang iemand de moeite nam, alles perfect op te schrijven! M complimenten!

Ierse zoefmachine

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

Dat is inderdaad een goede, zo doe ik het zelf namelijk ook vaak! Het is inderdaad een pokkeklus om te doen als je niet weet waar je aan toe bent. Ik ben ook begonnen met het schrijven van de wat simpelere, zoals het vervangen van de inlaatspruikstukpakking(en). Binnekort komt er weer een hele grote, namelijk een koppakkingrevisie. Dan is het zilveren zusje aan de beurt die al een heeele tijd zielig stil staat en toch wel een erg goede auto is..

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

Helemaal goed dat je dit deelt. Worden we allemaal beter van. Heb wat aanvullingen of opmerkingen. Kijk maar wat je ermee kan doen.

 

 

 

Om er zeker van te zijn dat de blokkerpen bij het vliegwiel verwijderd wordt heb ik gebruik gemaakt van een afgezaagde verfrolhouder met diameter van 6 mm. Deze is zo groot dat je het wel moet verwijderen, want anders past de startmotor niet. Trouwens ook handig als je allen bent, want dan kun je met het zoeken naar het gat in het vliegwiel er net bij als je de krukas verdraaid als je op zoek bent naar het gat (heb wel lange armen gelukkig)

Volgens Olving is het aanhaalmoment van:
Spanrolbout distributie 20 Nm
Centrale bout krukaspoelie 110 Nm, bij XUD10 J4R is het 120 Nm.
Riemspanning met SEEM 16 +_ 2 schaaldelen.
Riemspanning na 2 maal ronddraaien moet dan 44 +- 2 schaaldelen zijn.

Volgens mij moet je juist niet de dop op het koelvloeistofreservoir draaien na het afvullen, zodat lucht gemakkelijker kan ontsnappen en je tussentijds kunt bijvullen.

Heb zelf eerst de multiriem even niet gemonteerd en toen de auto gestart om te horen of alles goed liep. Wel de mototsteun, want dacht dat het starten zonder motorsteun niet goed was. Helaas moest ik dan wel eerst de distributiekappen erop zetten, want anders kom jer er niet bij. Weer wat geleerd.
Pas daarna de krukaspoelie en de riem. Achteraf maar goed, want later bleek dat ik de spanrol van de multiriem niet goed had vastgedraaid, waardoor deze zat te klapperen. Spanning van deze multiriem op gevoel gedaan. Dus tussen krukaspoelie en compressor van de airco moet dat ding een halve cm omhoog kunnen en uiteraard een halve cm omlaag. Daarna de motor laten draaien om te zien of multiriem niet zit te klapperen en pas daarna de spatplaat erop gezet.

Het is inderdaad een hoop werk en ook veel werk om daar een HOWTO van te maken. Er staat wat in Olving en wat in Haynes en dat moet je gaan combineren en vooral veel vragen. Het groorste probleem is ruimte maken om te kunnen werken.
Ben ook bezig om voor de 2.1 TD een HOWTO te maken, want daar is vraag naar merk ik.

Natuurlijk ook voor mijzelf, want mag binnen 40.000 km weer aan de slag. Moest een keuze maken. Of alles vervangen, dus ook spanrol, waterpomp, spanner (wat ook een heidens karwei is, want je komt er niet zo gemakkelijk bij), etc en dan achteraf erachter komen dat er toch motorschade is gekomen door al het plastic wat in de distributie was gekomen of blij zijn dat het niet zo is en over pak en beet 40.000 km weer aan de beurt te zijn.

Heb nog wel een vraag. Hoe heb jij dat tandwiel van de krukas kunnen verwijderen? Deze zat bij mij muurvast. Pas na een uurtje wrikken en inspuiten met WD40 kwam het eindelijk eraf.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

Hele mooie aanvullingen zijn dat. Ook de multiriem monteren na een test start, scheelt je weer wat werk met demonteren mocht er wat mis zijn.

Om heel eerlijk te zijn over dat krukastandwiel: dat ging bij mij zo los! No sweat.. Even een beetje aan hangen en hij schoot er zo af.. Maar ik zal erbij zetten dat het handig is de boel in te spuiten met IMAL of iets dergelijks, want ik kan me voorstellen dat die ook erg vast kan zitten! 

Ook erg bedankt voor die aanhaalmomenten, die zet ik erbij! Ik heb hem dus ietsje te strak vastgedraaid, maar dat vind ik niet zo'n ramp.
Mooi dat jij een How-To voor de 2.1TD gaat maken, dat is een motor die ik alleen op een afstandje heb gezien..icon_mrgreen

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

Hemel is grijs met hangers............icon_wtf

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

De mijne nu wel, heb al een aantal zwarte hangers en heb zwarte exclusive zonnekleppen.. Of heb je het over jouw sloper?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

hehe ja slimpie.

Wel mooie foto's van de manual, kunnen jullie ze ook zo goed lezen?

 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

Bij deze.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

Bij wie?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

Bij deze deel 1

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

Bij deze deel 2

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

Ah geweldig, kan ik zelf ook even de boel controleren. Top! Foto's ben ik duidelijker aan het maken met pijltjes en dergelijke.

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

En deel 3

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

icon_thumbup

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

Men is goed bezig hier icon_mrgreen

Ik hoop dat mijn onderricht bij de TCT wat zekerheid opgeleverd heeft om dit te ondernemen. Maar daar twijfel ik eigenlijk niet over icon_e_wink

Succes straks met de zilvergrijze. Mocht je hulp nodig hebben dan hoor ik dat graag. Mijn TCT heeft dit klusje ook voor de boeg, dat scheelt maar 8 kleppen...

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

Fantastisch Djidde, ik heb er al bijna zin in om te beginnen. Zal ergens in de zomerverkantie zijn. Met dit kookboek bij de hand zal het vast lukken gaan. Mag ik je wel bedanken voor je monnikenwerk? Kijk uit naar de pics! jury

Ik wil meteen ook de koppelingsplaat vervangen. Die is hoog bij mij en vast versleten. 

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

Vandaag weer een hoop aan de XM gedaan. 
Voornamelijk bezig met kabelbomen vervangen, en dat is echt een rotwerkje.
Interieurkabelbomen, dus onder het dashboard, naar achteren, in het plafond zijn nu allemaal de klos. Bij de bestuurders en bijrijdersdeur zitten er brandvlekken van de oude kabelboom, dus ik ben blij dat ik hiermee ben begonnen.
Behalve dat gaat 1 van de kabelbomen van de motorruimte (kant van het LHM reservoir) er ook aan, zodat ik nu wel een aansluiting heb voor de droger.
Verder moet er nog gebeuren:

- Laatste 2 draden van de airco aansluiten.
- ​Cilinderkop compleet aanpakken (klepseals, stoters, koppakking)
- Nieuwe LHM en spoelen
- Draagarmen/draagarmrubbers vervangen
- Onderste motorsteunrubber (evt uitbesteden)
- Motorruimte helemaal schoonmaken boven en onder
- Nieuwe leiding van HD regelaar naar HD pomp. 
- Alle HD leidingen in zicht voorzien van nieuwe rubbers

Zal vast nog wel wat vergeten zijn.blah hele hoop werk, maar heb vakantie nu!

Dankzij de kabelbomenwissels komen er nu wel 2 leuke opties bij:
Boordcomputer en infoschermpje met RDS!


De XM staat er nu een beetje triest bij:



Nog even doorwerken! Plafond zit al weer dicht, nu de rest nog..

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Djidde's 2.0i 16v '95

Wie zijn die twee kerels dan die daar staan te kijken?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Pagina's