Hadden we gisteren al de balken met sleepogen er in geknald....
...konden we vandaag lekker alle overige roest en vuile plekken onder de bodem gritstralen en in de zinkspray zetten.
Waarna binnen het uur de eerste laag Anti-Steenslag Coating van Motip er op gespoten mocht worden.
Ziet er al meteen een stuk frisser uit zo. Probleem is wel dat ik maar 1 grijze en 1 zwarte spuitbus á 500ml had. Bijde zijn leeg gegaan dus ik heb helaas niet heel consequent dezelfde delen dezelfde kleur kunnen geven. Dat wordt nog rechtgetrokkken bij de volgende lagen.
Hoewel ik eerst nog even naar alternatieven ga kijken. Want van enige 'structuur' die ik verwachte van anti-steenslag coating is weinig te merken. Dat zal wellicht komen door dun te spuiten, maar anders wordt het een dure hobby als ik nog 20 van die spuitbussen er op los moet laten.
Nog even voor de impressie:
Linker Hoek
Rechter Hoek. (en ja die eerste foto is echte de eerste. weer een mooi voorbeeldje dat coatings ook goed zijn om te maskeren)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Mooi werk! Je kent die spuitpistolen met opschroefbussen voor undercoating, die je aansluit op je compressor? Ik heb voor de eindafwerking die van Finixa gebruikt. Zit drie jaar later nog steeds prima. Zit over 3 lagen Brantho Korrux en over de Finixa zit nog een laag Mike Sanders vet. (nog niet overal trouwens, want ik heb nu eerst alleen de echt zwakke plekken gedaan.
Wanneer kan ik mijn XM bij jou brengen voor een laskuur :-)
@JaapSt
Bij diverse winkels is de 'straalketel met afzuiging' verkrijgbaar. Allemaal dezelfde china import met ieder z'n eigen kleurtje. Het spuitpistool gaat zo'n 3 uur mee. Daarna kan je 'm elke 5 minuten demonteren om schoon te maken omdat ie op z'n eigen grit vast loopt en niet meer stopt met stralen.
Ik koos na de 2e voor de vuilbak en een eigen straalpistool. Daar moet je dan wel kop voor de stofzuigerslag op hobbyen. Of zoals mij er voor kiezen de slang er zelf naast te houden aangezien de stofzuigerslangkop/borstel toch alleen maar op vlakke plaat werkt.
edit: Ook met los de stofzuigerslang er bij houden scheelt je een berg ellende omdat je in ieder geval het fijnstof voor het grootste gedeelte opzuigt. In de stofzuiger zit een filter wat, als je het regelmatig buiten uitklopt, voorkomt dat dit fijnstof in je opgezogen grit komt.
Het grit zelf spettert wel redelijk alle kanten op. Maar dat is dan weer bij elkaar te vegen en op te zuigen als je begon met een schone vloer.
Maar zodoende kan ik dus met behulp van wat zeiltjes wel praktisch alles aan de wagen stralen zonder al te veel bende.
Dus uiteindelijk doet het maar voor de helft wat het belooft, maar het blijft 10x beter dan gewoon stralen zonder afzuiging. Dit is 'm, maar dus ook van andere merken te verkrijgen. Allemaal hetzelfde voor dezelfde prijs, behalve die van Datona. Die rekent 130eu extra voor de zwarte kleur,.
De 'cabine' zelf is een oude serre behangen met zeilen die op instorten staat. Vandaar de vochtproblemen.
@ChrisB
Ik denk dat de komende weken nog in het teken staan van een 'holle ruimte behandeling' en kuisbeurt/lasbeurt van de motorruimte. Maar afhankelijk van wat je gedaan wil hebben en wat 't mag kosten kunnen we 't daar best eens over hebben. ;)
Ik denk dat ik nu voor de vlotheid nog een paar van die spuitbussen bestel die ik al had. Het spul is ook verkrijgbaar in onderschroefbussen wat aanzienlijk scheelt in de prijs. Maar dan moet ik wel weer een spraygun á 100eu erbij kopen. Dus dat zoek ik wel rustig uit voor de volgende klus.
Ben er sowieso nu achter dat ik Motip Bitumen in kwastblik wil hebben om echt de originele structuur en dikte van coating te krijgen. Dat spuitbussen-spul is voor dorpels waar niet een al te grove structuur op moet. Maar bedankt voor de reminder dat die mogelijkheden er zijn.
@Mica
Uiteraard gaan de adals nu vervangen worden. Heel best voelden ze al niet. Maar nu ze als beschermdop voor de pasvlakken de straalcabine gezien hebben kunnen die zeker weten de bak in.
En voor de kosten van nieuwe lagers hoef je 't ook niet te laten.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Net niet hard genoeg over nagedacht zal ik maar zeggen. Net voor het plaatsen van de bestelling ook nog gezien dat spuitpistolen met onderbusaansluiting speciaal voor undercoating maar 15eu zijn. En aangezien die onderbussen dezelfde prijs als spuitbussen zijn maar wel dubbele inhoudt hebben heb ik dat besteld. Samen met dat kwastbitumen.
Dus eerst kwasten tot we de structuur terug hebben en dan nog eens spuiten voor de 'kleur'/afwerking.
't Is natuurlijk compleet overbodig, maar ik denk dat ik 't wel leuk vind om even de hele bodem van de wagen af te poetsen/ontstoffen met een staalborstel en dan geheel fris grijs te maken met wat zwart accenten.
edit: Ik heb trouwens nog een klein stukje extra toegevoegd aan mijn verhaal over de straalketel. 't Ding is als je een beetje om de tekortkomingen heen kan werken toch best wel een uitkomst.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Is eigenlijk met heel veel zaken die je koopt van HBM, het meeste heeft aanpassingen/verbeteringen nodig om lekker mee te kunnen werken.
Heb ooit eens een draaibank daar gekocht, Zo enorm slecht afgewerkt, overall veel maar dan ook heel veel speling op, en overal vond je spaanders van of boren of draadgaten tappen en op sommige plekken gewoon nog het gietzand in dikke klonten.
Heb dat ding echt compleet uit elkaar gehad, nieuwe bussen/lagers gezet, uitgeshimmt maar werd na de nodige verbeteringen nog steeds niet happy van dat ding. Na 2 maanden lopen kloten de boel op markplaats gezet en een Myford gekocht, stond in Hoogkerk bij Groningen, de man had echt bijna alle extra's bij de draaibank die ze ooit gemaakt hebben. De draaibank was na 40 jaar intensief hobbygebruik (er kwam zowat 2 kilo aan vet en smeer uit) nog steeds 100 keer beter dan dat HBM ding. En het mooi eraan was toen ik thuis kwam dat ook nog bleek dat er een gehard bed op zat, dit ding gaat echt niet meer weg zo lang ik leef.
Ik straal zelf voornamelijk met glasparel in een afgesloten cabine (brommer onderdelen en zo, nou zet daar maar eens geen stofzuiger op, met 10 minuten sta je echt 'zand te kauwen' en is de hele hal een dikke mistwolk van de glasparel.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Tja, je krijgt waar je voor betaalt inderdaad. Daar wordt ik zo nu en dan wel eens aan herinnert helaas. Goedkoop gereedschap is leuk als je 't een enkel keertje gebruikt, maar meer ook niet. En in geval van precisie moet je er inderdaad niet eens aan beginnen.
Dan ben je stukken beter af met oud 'gebruikt' professoineel spul. :)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Even een vraag over deze subframes: zijn die van alle XM-versies hetzelfde? Ik weet dat de lagering veerarm en diameter schijven ed verschilt, maar zijn de subframes wel uitwisselbaar?
Het was nog niet zo serieus hoor. Ik ben voorlopig aan de voorkant bezig. Maar wel onder de indruk van je eindresultaat
Zat te kijken of ik een subframe achter uit Frankrijk deze kant op kon laten komen. Maar ik heb mijn break nog niet op de brug goed van achter-onder bekeken.
Serieus of niet.., het werd beiden als complimenteus opgevat.
Ik zou bij het 'bekijken' van het subframe er zeker niet van terughouden om ook alles wat er vedacht uit ziet een paar goede tikken/prikken met wat hards te geven. Als op zo'n plek er dan gaten in vallen dan moest er toch al wat aan gaan gebeuren. Dus je verliest er niets op.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nu liggen de proefstalen daar in rustig op een dakje, dus hoe goed het bestendig is tegen steenslag blijkt daar niet uit. Dat ga ik in de praktijk ervaren. Als er iets teveel slijt dan zal het de onderzijde zijn wat ik dan makkelijk kan bijwerken met een andere (meer geschikte) underbody coating.
Maar voor nu wil ik qua uitstraling zo origineel mogelijk blijven.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Denk dat je wellicht beter Brantho Korrux 3 in 1 kunt overwegen. Mijn ervaring met Hammerite is dat het idd goed werkt, maar het wordt knetterhard en kan geen spanningen verdragen. Op den duur scheurt het. Brantho blijft altijd wat plakkerig/flexibel, lijkt mij een goede eigenschap voor een subframe.
Ga je de binnenkant ook behandelen? Het holle deel naar voren toe waar de voorste ophangpunten zitten is roestgevoelig. Via openingen naast de koker waar de veercilinder in zit kun je daar komen met een flexibele spuit. Ik moet dat stukje bij mijn subframe nog doen, maar de rest staat dik in de Brantho én Mike Sanders Fett.
Na die hele coronaheisa wil ik ff bij je buurten als je dat goed vindt.
Hoe plakkerig is plakkerig? Lijkt me toch ook niet helemaal lekker als er vanalles en nog aan vast blijft kleven.
Voor nu zit in ieder geval de hammerite er op. Die holtes die jij noemt gaan uiteindelijk nabehandelt worden met hetzelfde als alle andere kokers.
En bedoel je nu dat jij alle holle ruimtes dubbel behandelt hebt? Dus eerst Brantho er doorheen en dan de MikeSanders er achteraan?
Uiteraard ben je welkom om eens te komen buurten. Pa heeft z'n prik al gehad en de ramen kunnen aardig tegen elkaar open staan, dus dan is 't aan jou om te bepalen wanneer jij je er goed bij voelt.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Plakkerig is eigenlijk niet het goede woord. Het blijft heel iets flexibel, wordt niet bikkelhard. Heb ook rondom het voorruitframe van onze Mercedes T1 camper er mee gedaan, werkt perfect met de roller.
De holle ruimtes heb ik alleen met vet gedaan. Het subframe achter van mijn XM is waar mogelijk rondom in de Brantho gekwast en daarna in het vet gezet.
De bodem van onze Volvo 240 met 760.000km op de klok heb ik 8 jaar geleden schoon gemaakt, gekwast met Brantho en in het vet gezet. Ook de holle ruimtes zitten allemaal vol met vet, in die auto zit ongeveer 7kg aan vet verwerkt. Sindsdien is er geen spoortje roest aan te bekennen, ook al wordt die auto intensief zomer/winter gebruikt (50.000km per jaar).
Dat klinkt al beter. Dan ga ik die Brantho Korrux gebruiken voor het voorste subframe. Denk trouwens dat ik ok nog wel het achterste subframe van een laagje kan voorzien op de bereikbare (en in mijn ogen daardoor kwetsbaardere) plekken.
Ondertussen staat de LMN weer op eigen benen. Alsof er nooit iets gebeurt is.
In principe is er de afgelopen tijd niet veel noemenswaardigs gebeurt. Vooral veel boutjes/moertjes bij de juiste gaatjes zoeken, allerlei kleine details (ook maar) ff ontroesten/lakken, en nog meer kleine dingetjes waar je bij het afmonteren tegenaan loopt omdat je ze al weer was vergeten.
Maar om toch nog even te 'shinen'....
Nu eens gaan overdenken hoe ik de voorkant aan denk te gaan pakken. Sowieso het blok er uit aangezien die gewisseld gaat worden voor de ZPJ4. Hopen dat 't subframe ook te verwijderen valt zonder dat de wagen op een brug staat. Die wil ik liever niet bezetten met de LMN omdat ik geen idee heb hoe snel ik die ZPJ4 er in kan aangezien ik niet alle (voor de ZPJ4) unieke delen zoals hydrauliekleidingen en katalysators heb overgenomen.
En het Blaue Hok kan ook wel wat aandacht gebruiken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Inspirerend werk wel. Is het nodig om de onderkant na een behandeling met een anti-steenslag product alsnog in te vetten? Aangezien de wagen van 1991 is ga ik ervan uit dat de silent blocks de versie zijn met de M10 bouten.
Het stond niet helemaal in de planning, en het is ook niet de bedoeling om weer voltijd an de LMN te gaan werken, maar we zijn toch stiekem weer wat er mee aan het doen.
Na het vinden van een goede 'lange-termijn' positie staat de wagen weer op bokken en hebben we de motorkap en het front verwijdert om rustigjes aan het blok en subframe uit te gaan bouwen.
Hierbij ben ik een héleboel draadjes en connecties tegengekomen die er niet heel origineel uitzien.
Wat en spaggetie zeg...
Tijdens de demontage ben ik een cruise-control motortje tegen gekomen. Cruise-control..? Verrek... blijkt de radio-bediening op het stuur voor de CC te zijn.
@Stijn
Wat mij betreft hebben beide hetzelfde doel. Het metaal afsluiten van zuurstof zodat het niet gaat oxideren.
Daarbij is vet waarschijnlijk wat beter in het kruipen in naden en kieren en daarom gebruikt voor de holle ruimtes. Maar omdat dat veel slijtgevoeliger is wordt er voor de onderzijde van de wagen en coating gebaseert op rubber/PU/PVC gebruikt omdat dit veel beter bestand is tegen steenslag (waarvan het geluid daardoor ook gedempt wordt).
Vet over een goede rubber/PU/PVC laag is mijn inziens dus gewoon overbodig. Dan ben je alleen je beschermlaag aan het beschermen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Afgelopen dag was zéér bevredigend.
Hadden we gisteren al de balken met sleepogen er in geknald....
...konden we vandaag lekker alle overige roest en vuile plekken onder de bodem gritstralen en in de zinkspray zetten.
Waarna binnen het uur de eerste laag Anti-Steenslag Coating van Motip er op gespoten mocht worden.
Ziet er al meteen een stuk frisser uit zo. Probleem is wel dat ik maar 1 grijze en 1 zwarte spuitbus á 500ml had. Bijde zijn leeg gegaan dus ik heb helaas niet heel consequent dezelfde delen dezelfde kleur kunnen geven. Dat wordt nog rechtgetrokkken bij de volgende lagen.
Hoewel ik eerst nog even naar alternatieven ga kijken. Want van enige 'structuur' die ik verwachte van anti-steenslag coating is weinig te merken. Dat zal wellicht komen door dun te spuiten, maar anders wordt het een dure hobby als ik nog 20 van die spuitbussen er op los moet laten.
Nog even voor de impressie:
Linker Hoek
Rechter Hoek. (en ja die eerste foto is echte de eerste. weer een mooi voorbeeldje dat coatings ook goed zijn om te maskeren)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
En als kers op de taart....
Vers uit de 'straal-cabine'
En dan strak in de Hammerite Zilver.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ziet er fraai uit! Vraag: wat voor zandstraalapparaat gebruik je?
Jaap
Mooi werk! Je kent die spuitpistolen met opschroefbussen voor undercoating, die je aansluit op je compressor? Ik heb voor de eindafwerking die van Finixa gebruikt. Zit drie jaar later nog steeds prima. Zit over 3 lagen Brantho Korrux en over de Finixa zit nog een laag Mike Sanders vet. (nog niet overal trouwens, want ik heb nu eerst alleen de echt zwakke plekken gedaan.
Wanneer kan ik mijn XM bij jou brengen voor een laskuur :-)
Ga je ook direct de draagarmlagers vervangen?
xxxxxxm
@JaapSt
Bij diverse winkels is de 'straalketel met afzuiging' verkrijgbaar. Allemaal dezelfde china import met ieder z'n eigen kleurtje. Het spuitpistool gaat zo'n 3 uur mee. Daarna kan je 'm elke 5 minuten demonteren om schoon te maken omdat ie op z'n eigen grit vast loopt en niet meer stopt met stralen.
Ik koos na de 2e voor de vuilbak en een eigen straalpistool. Daar moet je dan wel kop voor de stofzuigerslag op hobbyen. Of zoals mij er voor kiezen de slang er zelf naast te houden aangezien de stofzuigerslangkop/borstel toch alleen maar op vlakke plaat werkt.
edit: Ook met los de stofzuigerslang er bij houden scheelt je een berg ellende omdat je in ieder geval het fijnstof voor het grootste gedeelte opzuigt. In de stofzuiger zit een filter wat, als je het regelmatig buiten uitklopt, voorkomt dat dit fijnstof in je opgezogen grit komt.
Het grit zelf spettert wel redelijk alle kanten op. Maar dat is dan weer bij elkaar te vegen en op te zuigen als je begon met een schone vloer.
Maar zodoende kan ik dus met behulp van wat zeiltjes wel praktisch alles aan de wagen stralen zonder al te veel bende.
Dus uiteindelijk doet het maar voor de helft wat het belooft, maar het blijft 10x beter dan gewoon stralen zonder afzuiging.
Dit is 'm, maar dus ook van andere merken te verkrijgen. Allemaal hetzelfde voor dezelfde prijs, behalve die van Datona. Die rekent 130eu extra voor de zwarte kleur,.
De 'cabine' zelf is een oude serre behangen met zeilen die op instorten staat. Vandaar de vochtproblemen.
@ChrisB
Ik denk dat de komende weken nog in het teken staan van een 'holle ruimte behandeling' en kuisbeurt/lasbeurt van de motorruimte. Maar afhankelijk van wat je gedaan wil hebben en wat 't mag kosten kunnen we 't daar best eens over hebben. ;)
Ik denk dat ik nu voor de vlotheid nog een paar van die spuitbussen bestel die ik al had. Het spul is ook verkrijgbaar in onderschroefbussen wat aanzienlijk scheelt in de prijs. Maar dan moet ik wel weer een spraygun á 100eu erbij kopen. Dus dat zoek ik wel rustig uit voor de volgende klus.
Ben er sowieso nu achter dat ik Motip Bitumen in kwastblik wil hebben om echt de originele structuur en dikte van coating te krijgen. Dat spuitbussen-spul is voor dorpels waar niet een al te grove structuur op moet. Maar bedankt voor de reminder dat die mogelijkheden er zijn.
@Mica
Uiteraard gaan de adals nu vervangen worden. Heel best voelden ze al niet. Maar nu ze als beschermdop voor de pasvlakken de straalcabine gezien hebben kunnen die zeker weten de bak in.
En voor de kosten van nieuwe lagers hoef je 't ook niet te laten.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik wou idd al zeggen, undercoating met de kwast erop is net zo handig en goedkoper.
Jaap
Net niet hard genoeg over nagedacht zal ik maar zeggen. Net voor het plaatsen van de bestelling ook nog gezien dat spuitpistolen met onderbusaansluiting speciaal voor undercoating maar 15eu zijn. En aangezien die onderbussen dezelfde prijs als spuitbussen zijn maar wel dubbele inhoudt hebben heb ik dat besteld. Samen met dat kwastbitumen.
Dus eerst kwasten tot we de structuur terug hebben en dan nog eens spuiten voor de 'kleur'/afwerking.
't Is natuurlijk compleet overbodig, maar ik denk dat ik 't wel leuk vind om even de hele bodem van de wagen af te poetsen/ontstoffen met een staalborstel en dan geheel fris grijs te maken met wat zwart accenten.
edit: Ik heb trouwens nog een klein stukje extra toegevoegd aan mijn verhaal over de straalketel. 't Ding is als je een beetje om de tekortkomingen heen kan werken toch best wel een uitkomst.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Is eigenlijk met heel veel zaken die je koopt van HBM, het meeste heeft aanpassingen/verbeteringen nodig om lekker mee te kunnen werken.
Heb ooit eens een draaibank daar gekocht, Zo enorm slecht afgewerkt, overall veel maar dan ook heel veel speling op, en overal vond je spaanders van of boren of draadgaten tappen en op sommige plekken gewoon nog het gietzand in dikke klonten.
Heb dat ding echt compleet uit elkaar gehad, nieuwe bussen/lagers gezet, uitgeshimmt maar werd na de nodige verbeteringen nog steeds niet happy van dat ding. Na 2 maanden lopen kloten de boel op markplaats gezet en een Myford gekocht, stond in Hoogkerk bij Groningen, de man had echt bijna alle extra's bij de draaibank die ze ooit gemaakt hebben. De draaibank was na 40 jaar intensief hobbygebruik (er kwam zowat 2 kilo aan vet en smeer uit) nog steeds 100 keer beter dan dat HBM ding. En het mooi eraan was toen ik thuis kwam dat ook nog bleek dat er een gehard bed op zat, dit ding gaat echt niet meer weg zo lang ik leef.
Ik straal zelf voornamelijk met glasparel in een afgesloten cabine (brommer onderdelen en zo, nou zet daar maar eens geen stofzuiger op, met 10 minuten sta je echt 'zand te kauwen' en is de hele hal een dikke mistwolk van de glasparel.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Tja, je krijgt waar je voor betaalt inderdaad. Daar wordt ik zo nu en dan wel eens aan herinnert helaas. Goedkoop gereedschap is leuk als je 't een enkel keertje gebruikt, maar meer ook niet. En in geval van precisie moet je er inderdaad niet eens aan beginnen.
Dan ben je stukken beter af met oud 'gebruikt' professoineel spul. :)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
De wedergeboorte van een subframe in vogelvlucht....
Me happy.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Wauw Tobias, goed werk! Die is weer als nieuw...
__________
Crepuscule
Dat heb je mooi gedaan. Ik overweeg sterk om mijn achterste subframe ook maar even eronderuit te schroeven en langs te brengen....:)
Jaap
Even een vraag over deze subframes: zijn die van alle XM-versies hetzelfde? Ik weet dat de lagering veerarm en diameter schijven ed verschilt, maar zijn de subframes wel uitwisselbaar?
Jaap
Jaap
Ik weet het niet 100% zeker maar... er was hier kort geleden nog iemand die het subframe van een Berline onder een Tct-Break heeft gezet.
__________
Crepuscule
Jep, ff op de onderdelenlijst gekeken. Subframe achter is subframe achter. Welke uitvoering dan ook, hetzelfde onderdeelnummer.
@JaapSt Als je er serieus over denkt een subframe hier langs te brengen moet je me ff via PB contacteren. Dat scheelt weer wat 'offtopic' berichten.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Het was nog niet zo serieus hoor. Ik ben voorlopig aan de voorkant bezig. Maar wel onder de indruk van je eindresultaat
Zat te kijken of ik een subframe achter uit Frankrijk deze kant op kon laten komen. Maar ik heb mijn break nog niet op de brug goed van achter-onder bekeken.
Jaap
Jaap
Serieus of niet.., het werd beiden als complimenteus opgevat.
Ik zou bij het 'bekijken' van het subframe er zeker niet van terughouden om ook alles wat er vedacht uit ziet een paar goede tikken/prikken met wat hards te geven. Als op zo'n plek er dan gaten in vallen dan moest er toch al wat aan gaan gebeuren. Dus je verliest er niets op.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ga ik zeker doen, maar kan er nu niet bij. Eerst blok klaar en er in lepelen, dan de achterkant op de brug eens goed bekijken.
Als t vrij roestig is probeer ik dat Franse ding hierheen te krijgen. Transport is momenteel tikje problematisch
Jaap
Even nog een vraag: hoe ga je dat subframe nu tegen roest beschermen? Ga je er nog iets opsmeren?
Jaap
Jaap
Gewoon ordinaire Hammerite. Die komt het beste uit de volgende duurtest
Nu liggen de proefstalen daar in rustig op een dakje, dus hoe goed het bestendig is tegen steenslag blijkt daar niet uit. Dat ga ik in de praktijk ervaren. Als er iets teveel slijt dan zal het de onderzijde zijn wat ik dan makkelijk kan bijwerken met een andere (meer geschikte) underbody coating.
Maar voor nu wil ik qua uitstraling zo origineel mogelijk blijven.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Denk dat je wellicht beter Brantho Korrux 3 in 1 kunt overwegen. Mijn ervaring met Hammerite is dat het idd goed werkt, maar het wordt knetterhard en kan geen spanningen verdragen. Op den duur scheurt het. Brantho blijft altijd wat plakkerig/flexibel, lijkt mij een goede eigenschap voor een subframe.
Ga je de binnenkant ook behandelen? Het holle deel naar voren toe waar de voorste ophangpunten zitten is roestgevoelig. Via openingen naast de koker waar de veercilinder in zit kun je daar komen met een flexibele spuit. Ik moet dat stukje bij mijn subframe nog doen, maar de rest staat dik in de Brantho én Mike Sanders Fett.
Na die hele coronaheisa wil ik ff bij je buurten als je dat goed vindt.
Hoe plakkerig is plakkerig? Lijkt me toch ook niet helemaal lekker als er vanalles en nog aan vast blijft kleven.
Voor nu zit in ieder geval de hammerite er op. Die holtes die jij noemt gaan uiteindelijk nabehandelt worden met hetzelfde als alle andere kokers.
En bedoel je nu dat jij alle holle ruimtes dubbel behandelt hebt? Dus eerst Brantho er doorheen en dan de MikeSanders er achteraan?
Uiteraard ben je welkom om eens te komen buurten. Pa heeft z'n prik al gehad en de ramen kunnen aardig tegen elkaar open staan, dus dan is 't aan jou om te bepalen wanneer jij je er goed bij voelt.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Plakkerig is eigenlijk niet het goede woord. Het blijft heel iets flexibel, wordt niet bikkelhard. Heb ook rondom het voorruitframe van onze Mercedes T1 camper er mee gedaan, werkt perfect met de roller.
De holle ruimtes heb ik alleen met vet gedaan. Het subframe achter van mijn XM is waar mogelijk rondom in de Brantho gekwast en daarna in het vet gezet.
De bodem van onze Volvo 240 met 760.000km op de klok heb ik 8 jaar geleden schoon gemaakt, gekwast met Brantho en in het vet gezet. Ook de holle ruimtes zitten allemaal vol met vet, in die auto zit ongeveer 7kg aan vet verwerkt. Sindsdien is er geen spoortje roest aan te bekennen, ook al wordt die auto intensief zomer/winter gebruikt (50.000km per jaar).
Dat klinkt al beter. Dan ga ik die Brantho Korrux gebruiken voor het voorste subframe. Denk trouwens dat ik ok nog wel het achterste subframe van een laagje kan voorzien op de bereikbare (en in mijn ogen daardoor kwetsbaardere) plekken.
Ondertussen staat de LMN weer op eigen benen. Alsof er nooit iets gebeurt is.
In principe is er de afgelopen tijd niet veel noemenswaardigs gebeurt. Vooral veel boutjes/moertjes bij de juiste gaatjes zoeken, allerlei kleine details (ook maar) ff ontroesten/lakken, en nog meer kleine dingetjes waar je bij het afmonteren tegenaan loopt omdat je ze al weer was vergeten.
Maar om toch nog even te 'shinen'....
Nu eens gaan overdenken hoe ik de voorkant aan denk te gaan pakken. Sowieso het blok er uit aangezien die gewisseld gaat worden voor de ZPJ4. Hopen dat 't subframe ook te verwijderen valt zonder dat de wagen op een brug staat. Die wil ik liever niet bezetten met de LMN omdat ik geen idee heb hoe snel ik die ZPJ4 er in kan aangezien ik niet alle (voor de ZPJ4) unieke delen zoals hydrauliekleidingen en katalysators heb overgenomen.
En het Blaue Hok kan ook wel wat aandacht gebruiken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Mooi hoor !
Heel gaaf dit. Dit soort foto's ken ik alleen van Q&K
__________
Crepuscule
Heel mooi resultaat!
Michael
Inspirerend werk wel. Is het nodig om de onderkant na een behandeling met een anti-steenslag product alsnog in te vetten? Aangezien de wagen van 1991 is ga ik ervan uit dat de silent blocks de versie zijn met de M10 bouten.
Het stond niet helemaal in de planning, en het is ook niet de bedoeling om weer voltijd an de LMN te gaan werken, maar we zijn toch stiekem weer wat er mee aan het doen.
Na het vinden van een goede 'lange-termijn' positie staat de wagen weer op bokken en hebben we de motorkap en het front verwijdert om rustigjes aan het blok en subframe uit te gaan bouwen.
Hierbij ben ik een héleboel draadjes en connecties tegengekomen die er niet heel origineel uitzien.
Wat en spaggetie zeg...
Tijdens de demontage ben ik een cruise-control motortje tegen gekomen. Cruise-control..? Verrek... blijkt de radio-bediening op het stuur voor de CC te zijn.
@Stijn
Wat mij betreft hebben beide hetzelfde doel. Het metaal afsluiten van zuurstof zodat het niet gaat oxideren.
Daarbij is vet waarschijnlijk wat beter in het kruipen in naden en kieren en daarom gebruikt voor de holle ruimtes. Maar omdat dat veel slijtgevoeliger is wordt er voor de onderzijde van de wagen en coating gebaseert op rubber/PU/PVC gebruikt omdat dit veel beter bestand is tegen steenslag (waarvan het geluid daardoor ook gedempt wordt).
Vet over een goede rubber/PU/PVC laag is mijn inziens dus gewoon overbodig. Dan ben je alleen je beschermlaag aan het beschermen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Pagina's