FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998

1238 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Maarten kan het ook heel goed en heeft de zelfde motor als furriegurrie. :wink:

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Temperatuur kun je met lexia uitlezen. Jij hebt een ZF 4HP20 bak.
Temp moet uit mn hoofd 80 of 85 graden zijn voor aflezen op de stok!

Olie bij de dealer halen, is een speciale olie.. Niet met universele olie of ATF gaan rommelen!!!

Filter gaat moeilijk. Je kunt wel de magneetjes schoonmaken, filter zit helemaal diep in de bak. Om dat filter te vervangen of schoon temaken moet de hele bak uit elkaar. Stomme constructie, maar nu dus onmogelijk!

Verder wat Mark zegt: nooit te veel! Ik heb er een staan die daardoor kapot is gegaan. Koud bijvullen, motor starten en met draaiende motor de vulplug er uit. Dan laten lopen tot de motor op 80 of 85 graden is. Dat kan Maarten zo zegggen.

Plug er in en dan pas weer de motor afzetten!

maartenh
afbeelding van maartenh

Heeft een 4hp20 met peilstok dezelfde overloopplug als een 4hp20 zonder peilstok?

Olie moet je bij de citroendealer halen. onderdeel nummer:

9730AE voor 1L
973622 voor 2L

Er staat ergens klein mobil al4/ 4hp20 op de fles.
Kost iets van 12 euro per liter.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie

Bedankt voor de aanwijzingen allemaal!
Ik zal een litertje of 6 halen maar dan denk ik, kan ik de operatie 2 keer doen. Dat je een Lexia nodig hebt had ik niet verwacht :-(
Is dat echt nodig? Ik neem aan dat als van te voren peil, opmeet wat er uit is gekomen en dan in eerste instantie iets minder olie er in stop ik aan de veilige kant zit. Dan warmdraaien en navullen. Maakt het zoveel uit of de olie 60 of 90 graden is?? Deze wordt alleen dunner neem ik aan, het volume zal niet veranderen.

We grappig, ik lees net dat 1 van de dingen die ik vreemd vind aan de bak er gewoon bij hoort. Sinds het iets kouder is schakelt de bak pas bij 3000 toeren naar de 2de versnelling :shock: maar das blijkbaar by design ivm sneller opwarmen oid

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Nee hoor een lexia heb je niet nodig, wel de motor goed warm laten draaien. Je kunt het beste beginnen met een rit van 30 min, dan weet je zeker dat je bak lekker op temperatuur is en de olie er goed afloopt. Als je van te voren peilt dan kun je idd aanhouden dat wat er ongeveer uitkomt er ook weer in moet. Maar altijd meten, en alle standen doorlopen opdat de olie zich goed verdeelt.

Dat later opschakelen is mij nog nooit opgevallen, ik zal er eens op letten. Lijkt me wel een plausibel verhaal.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Heb ik ook wel vaker gelezen, zelfs bakken die tot nog hoger bleven hangen.
Kou is funest voor een motor. Eenmaal warm kan je ze voor eeuwig aanlaten bij wijze van spreken

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Het later opschakelen van de 4HP20 bij een koude motor heeft te maken met het opwarmen van de katalysator.

maartenh
afbeelding van maartenh

De juiste olietemperatuur is erg belangrijk.

In de automaat wordt de olie omhooggeslingert door een tandwiel waarna het in een 'voorraadvat' komt. Dit proccess is erg afhankelijk van de olie dikte (dus temperatuur).

bijvullen wat je er uit haalt vind ik een erg slechte manier van vullen. Hoe weet je dat het nu goed is?

Ik dacht dat er iets van 3,2 of 3,3 liter in gaat bij verversen.

maartenh
afbeelding van maartenh

Mark zegt:

Dat later opschakelen is mij nog nooit opgevallen, ik zal er eens op letten. Lijkt me wel een plausibel verhaal.

Jij hebt dan ook geen elektronisch geregelde bak.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

@furriegurrie, naarmate de olietemperatuur toeneemt zal de volume toenemen want het zet immers uit bij een toenemende temperatuur :wink:.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie

uiteraard heeft de olie een positieve uitzettingscoefficient, maar op de 3 liter die je kunt verversen zal dat geen significante afwijking opleveren. De opmerking van Maarten over de olie die rond geslingerd wordt en dus overal aan plakt zal meer invloed hebben. Hoe dikker de olie hoe meer er blijft plakken, hoe langer het duurt voor het weer naar de voorraad is gestroomd en hoe lager het peil op de peilstok zal lijken. Gevaar voor overvullen dus.
Niet te vol dus in eerste instantie, goed warm draaien en dan meten enz...

Citrophile
afbeelding van Citrophile

De meeste automaatolie zal in de koppelomvormer blijven hangen. De automaatbak is verder niet eenvoudig van vorm, dus daarom is de olietemperatuur belangrijk bij het peilen.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie

Vandaag maar eens een poging gaan wagen om de VC mod uit te voeren. Heb de VC er net uitgehaald......gelukkig gaat dat redelijk vlot. Best fris dat sleutelen buiten! De rest kan gelukkig binnen..... :-)

wimb
afbeelding van wimb

Wishful thinking: terugplaatsen zul je ook weer buiten moeten doen. ;-)
Succes met het solderen.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie

Hahaha, ja inderdaad daar had ik nog niet bij stilgestaan :-D

De bout staat op te warmen.
Het ziet er zo uit:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZIVGTSJG.jpg)

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-DSYN86JK.jpg)

De ene ziet er nog prima uit eigenlijk, de andere is behoorlijk warm geweest. Ook te zien aan het doffe uiterlijk van de soldeertin. Ik neem aan dat de 1 de voorkant schakelt en de andere de achterkant?
Ik ga eerst de slechte proberen te vervangen, als dat lukt haal ik ook de andere los. Zo heb ik in ieder geval bij de eerste poging een reserve onderdeeltje ;-)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Dat klopt, de ene VN05 doet de voorkant en de ander de achterkant.

Succes :thumbup:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie

Zo, de mod is uitgevoerd. Viel eigenlijk wel mee. Ben wel; bang dat ik wellicht iets heb gesloopt met het loshalen van de 1ste VN. Het koperbaantje er naar toe kwam los van de print. Ikheb e.e.a. wel aan elkaar gesoldeerd gekregen dus ik denk dat het wel goed gaat. De 2de VN ging aanmerkelijk soepeler. Had misschien eerst ff op wat anders moeten oefenen om weer wat gevoel voor het solderen te krijgen :oops:

Zo ziet het er nu uit:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-FBYTCSWC.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-IF6EIQWL.jpg)
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-MSRBXZGS.jpg)
Niet m'n mooiste soldeerwerk ooit maar het zal wel blijven zitten :)

Overigens zaten bij mij de VNs niet gesoldeerd maar enkel vastgeplakt met hars. Nu heb ik ze wel vastgezet met wat soldeer en wat van de hars....

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie

De VC zit er weer in....het HA lampje gaat gelukkig ook nog steeds aan bij op contact zetten en daarna weer uit. Dus in ieder geval geen bak storingen toegevoegd. Daarna starten.............uchehuche niets.....

Toch ff de accu vervangen voor de nieuwe die ik gister al gekocht had. Zoals al verwacht was de kou de oude accu te veel. Is wel een accu met mooie Citroen stikker die er uit komt. Nu ff kloten met de min pool. Dat is zo'n vastdraai geval ipv en klem op de pool dus dat moet ik ff overzetten

wimb
afbeelding van wimb

Ik is nieuwsgierig.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie

net even wezen rijden. Starten met frisse accu is een heel verschil zeg! Met deze kou gaat de startmotor toch nog veeeel sneller rond dan met de oude accu bij een graad of 15.....

Dan het veren. Ik denk dat het wel beter is. Vooral lange hobbels zijn soepeler. Ik weet niet of e.e.a. nu is zoals het hoort te zijn. Ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal. Eventueel zou een andere VC om eens te proberen misschien nog wel eens nuttig zijn. Of een andere Xm liefhebbert eens laten rijden

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Knap hoor! :lol: Gefeliciteerd met het behaalde resultaat. Doe het je niet na :oops:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie

Met dank aan Mark en Maarten voor de duidelijke uitleg en plaatjes!!!
Als je dat een beetje volgt en een beetje handig bent is het wel te doen hoor.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Topperdetop. 8)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Printbaantje los is bout te heet, of op de verkeerde plek gehouden, link maar hoeft niet dodelijk te zijn, daarbij heb je voor 40 euro wel een andere 2e handse VC, maar zo te horen veert ze goed :D

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

furriegurrie zegt:

Vooral lange hobbels zijn soepeler. Ik weet niet of e.e.a. nu is zoals het hoort te zijn.

Geen 2 XM's veren gelijk. Als je gaat vergelijken, ga je alleen maar twijfelen. Ik denk dat je het gewoon met jezelf eens moet zijn dat het goed is.

Verder ben ik blij om te lezen dat de 'operatie' jou heel erg is meegevallen. En dat je verschil merkt. :thumbup:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie

Goed, zoals beloofd dan nu het verhaal van de aankoop van deze Xm. Het is een wat lang verhaal geworden…..succes ;-)

Vanwege een aantal redenen (geen auto van de zaak meer, 2de zoontje en behept met het Citroën virus) was ik al een tijdje op de verschillende websites op zoek naar een Xm. Eerst m’n vriendin bewerkt zodat ze toch ook de charme van deze grande dame is gaan zien. Na een aantal Xm’s te hebben bekeken en ook wat proefritjes te hebben gemaakt, kreeg ik toch wel een sterke voorkeur voor de luxe van een V6 Exclusive. Overleg tussen m’n vriendin en mijzelf heeft er toe geleid dat het een type 2 moest worden omdat deze wel airbags heeft en een type 1 niet.

Op een gegeven moment zag ik een Xm in Bleu Mauritius met beige leer op Autotrader staan. De wagen stond in Veghel bij een handelaar en zag er op de foto’s prima uit. Met twee ton op de klok moest ze ook nog wel even mee kunnen. Hoewel Veghel niet direct in de buurt was, had ik voldoende zin in de auto om eens te gaan kijken. De bezichtiging en de proefrit bevielen goed.

Omdat de Xm een gecompliceerde auto is waar (zoals jullie wel weten ;-)) redelijk wat mis mee kan zijn, had ik van te voren al besloten dat ik een aankoopkeuring wilde laten doen. Door een aantal verhalen op CiFo wilde ik graag naar garage Hydraulique in Raamsdonksveer. Hydraulique gebeld en gevraagd of ze een aankoopkeuring voor een Xm wilden doen. Dat wilde ze wel doen met de logische opmerkingen dat een Xm een complexe auto is, je nooit 100% zekerheid krijgt en het toch ook een auto van 12 jaar oud blijft. Afspraak gemaakt en van de verkoper ook akkoord gekregen om de keuring daar te laten doen. Had ik gelijk nog een mooie proefrit van een kilometer of 50.

De heenrit ging prima. Voldoende tijd om alles mooi uit te kunnen proberen en aan de auto te wennen. Alles werkt en zelfs de cruise control doet het. Leuk, want de verkoper had namelijk gemeld dat deze het niet deed.
Aangezien hij geen Xm kenner is, was hij niet bekend met het knopje op het dashboard om de cruise control te activeren en dus deed de cc het bij hem inderdaad niet! Het knopje indrukken gaf weliswaar een vreemd geluid, maar de cc doet het wel.
Ik heb begrepen dat er een soort vacuümpompje in het systeem zit. Vacuümlekje of een lagertje van het pompje oid dacht ik. Het geluid werd ook minder na verloop van tijd.

Heerlijk gereden en verder goed geluisterd naar eventuele rare geluidjes. Bij Hydraulique aangekomen de auto voor de deur geparkeerd en naar binnen gelopen. “Zet um maar achteruit op de brug, dan kijken we gelijk ff” zei Leontien. Ik stap weer in en probeer te starten….. helaas. Startmotor geeft helemaal geen sjoege. Hartstikke dood, bizar. Na het tanken nog prima kunnen starten, andere keren was starten ook geen enkel probleem. Na wat troubleshooten tot de conclusie gekomen dat toch echt de startmotor overleden was. Sjors heeft van alles uit de kast gehaald om het kreng nog 1 maal te laten lopen zodat ik in ieder geval terug kon rijden, maar het mocht niet baten.

De verkoper gebeld en e.e.a. uitgelegd. Hij was uiteraard niet blij. De auto stond nu niet in de buurt dus ophalen is niet zo makkelijk, z’n enige set groene platen had ik mee dus z’n handel stond ook een beetje stil. Er dreigde een soort impasse te ontstaan waarbij de verkoper van mening was dat ik maar wat moest regelen omdat ik ver weg wilde laten keuren en ik vond dat hij dat moest doen omdat het zijn auto is die het niet doet. Na wat onderhandelen en geestelijk masseren hebben we afgesproken dat Hydraulique de startmotor zou vervangen (voor kosten van de verkoper uiteraard) en ik me ging beraden over m’n mening over deze Xm waarbij ik wel had aangegeven dat dit akkefietje me niet angstig had gemaakt.

De aankoopkeuring was helaas nog niets van gekomen. De Xm stond nog steeds voor de deur, kon zo niet op de brug en ze liep natuurlijk ook niet zonder werkende startmotor. We hebben de auto aan de kant geduwd en de verkoper is mij en z’n set groene platen komen halen.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie

Ik heb Hydraulique toch gewoon het bedrag voor de keuring betaald aangezien ze tijd voor me hadden gereserveerd, ze een heleboel tijd hebben gestoken in het troubleshooten en het proberen de Xm aan de praat te krijgen zodat ik in ieder geval terug naar Veghel kon rijden om m’n eigen auto op te halen.

Nadat de volgende dag de startmotor vervangen was, ben ik weer naar Hydraulique gegaan en heeft Sjors naar de Xm gekeken. Conclusie was dat het geen verkeerde wagen was. Wel wat onderhoud om te gaan doen maar geen echt rare dingen. Ik heb de verkoper gebeld en afgesproken dat ik nog steeds interesse had in de Xm. Prijs hadden we al afgesproken, inclusief nieuwe APK en 2 nieuwe Michelins voor de voorkant. De volgende dag heeft m’n vriendin me ’s ochtends vroeg afgezet bij Hydraulique (ze werkt in Raamsdonksveer dus dat was handig) en zou ik met de Xm terug naar Veghel voor de nieuwe banden en de APK. Laatste kans op een proefritje dus eerst rustig over het industrieterrein gereden om de auto op temperatuur te laten komen en alles nog eens te proberen. Daarna de snelweg op en rustig cruisen. Heerlijke stoel, armleuning lekker op de juiste hoogte, radio uit ivm luisteren naar eventuele bijgeluiden en alles nog maar eens proberen. Lekker op de cc en ook dat geluidje was er weer.

De cc ingesteld op 100 km per uur en rustig toeren tot opeens alles uitvalt, toerenteller, kilometerteller, alles zakt naar 0, auto trekt niet meer, hikt nog een keertje en blijft vervolgens uit……rustig naar de vluchtstrook gestuurd en daar gestopt. Mmmmmm, dit is nie goe nie denk ik bij mezelf. Auto doet niets meer en er komt blauwige rook onder de kap vandaan. Ik ontgrendel de motorkap en stap uit. Voorzichtig de kap opengedaan maar gelukkig geen vlammen. Het lijkt te ruiken naar verbrande olie maar ik zie geen olie lekken onder de auto. Ook was er geen enkel waarschuwinglampje gaan branden en de temperatuur van zowel de olie als het koelwater was niet hoog geweest volgens de metertjes.

De verkoper gebeld en gemeld dat het geen gelukkig huwelijk lijkt te zijn tussen mij en deze Xm. Verhaal verteld en gemeld dat de auto nu weer niet start ik dus gestrand ben langs de A59 en ook niet naar de dichtstbijzijnde afrit of benzinestation kan komen. Terwijl ik hem aan de lijn heb stopt er een auto van Rijkswaterstaat. Hij heeft al een bergingswagen geregeld die me van de snelweg gaat halen. Met de verkoper afgesproken dat hij een andere bergingswagen regelt om mij en de Xm weer in Veghel te krijgen aangezien RWS je alleen van de snelweg haalt en je op een veilige plek weer neerzet. De dag met de Xm liep dus helaas weer niet volgens plan. Twee keer een langere rit en twee keer panne…. Het idee was om rond 10 uur in Veghel te zijn zodat er tijd genoeg zou zijn voor de nieuwe banden en de APK. Inmiddels waren was het half 2 en was ik pas net weer in Veghel met de Xm op een vrachtwagen….

De monteur bij de handelaar, hij werkt samen met een klein garagebedrijf, kwam tot de conclusie dat de nieuwe startmotor was overleden! Na verder onderzoek kwamen we ook gesmolten en verkoolde draden tegen in de buurt van de startmotor. Dat was de blauwe rook die ik had gezien! Conclusie: sluiting in de bedrading die er voor zorgde dat de startmotor is gaan meedraaien tijdens het rijden. Dit zorgt natuurlijk voor het redelijk vlot oproken van je startmotor. Met het vervangen van de startmotor was de echte oorzaak niet weggehaald. Verrotte draden vervangen, nieuwe startmotor geplaatst en de dame deed het weer. Nog getest of iets anders de starter per ongeluk zou activeren, maar niets kunnen vinden. Inschakelen van de radio, het aanspringen van de koelfans, de airco etc werkte allemaal normaal en had gelukkig niet tot gevolg dat de starter ook mee ging doen. Helaas was het nu wel te laat geworden voor een APKtje. De verkoper vroeg me hoe ik nu over de auto dacht, hij begreep het wel als ik er geen interesse meer in had.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie

Misschien heel gek, maar ik had nog steeds een klik met de auto. Zo’n startmotor probleem is niet typisch iets van Citroën of van de Xm, het lek was boven en ik kreeg voor de zelfde prijs als eerst een verse startmotor. Niet onbelangrijk bij een automaat zo was al gebleken ;-).

Afgesproken dat ik de Xm zou kopen, niet het volledige bedrag zou betalen en dat de APK, de banden en de rest van het geld op een later tijdstip geregeld zouden worden. De huidige APK was nog ruim 2 maanden geldig. Met de verkoper naar het postkantoor gereden en de auto overgeschreven. Op de terugweg nog even laten zien aan de verkoper dat de cruise control het wel doet maar alleen wat vreemde geluiden veroorzaakt.

Aangekomen bij de garage komt de monteur naar buiten stormen:”nou hoor ik die startmotor al weer volgens mij” roept ie. Huh? Wij hebben geen startmotor gehoord hoor. En zo stilstaand bij de garage horen we inderdaad niets.
“Rij dan maar even een stukje mee” zeg ik tegen de monteur. “Kunnen we even testen”. Uitgelegd dat we niets raars deden, alleen alle opties nog eens geprobeerd. Rustig weggereden en opeens was het geluid van de cruise control er weer boven de 40 km per uur (als de cc geactiveerd kan worden). De monteur doet het raam open en ja hoor, dat klinkt opeens als een startmotor!

Als je dus harder dan 40 rijdt en dan de knop van de cc op het dashboard indrukt blijkt opeens de startmotor te gaan draaien! Het verhaal was dus iets anders dan in eerste instantie geconcludeerd. Het was geen sluiting in de bedrading die de starter activeerde waardoor deze opgerookt werd, maar het was de cc die de starter activeerde waardoor deze ging meedraaien en met een snelheid van 100 km per uur draait dat ding dan natuurlijk als een dolle en wordt alles dusdanig heet dat er van alles smelt. Daardoor trad sluiting op die de auto deed uitvallen.

Gelukkig deed deze startmotor het nog prima, geen lange afstanden mee gereden ;-). Dus nu dan echt de oorzaak gevonden! Wel een vreemde gewaarwording dat je het geluid van een inkomende startmotor al rijdend niet herkent. Dit komt door de snelheid, de rest van het motorgeluid en de geluidsdemping van de koets denk ik. Afspraak gemaakt voor de APK, Xm betaald en vervolgens naar huis gereden en daar ook zonder oponthoud aangekomen! Sinds ik de Xm in bezit heb heeft ze eigenlijk geen gekke kuren meer uitgehaald. De oude accu die is overleden in de huidige kou is haar vergeven

Nu wil ik natuurlijk wel graag een cruise control hebben die geen startmotor per 10 kilometer verbruikt. De monteur bij de verkoper dacht dat het wellicht veroorzaakt werd doordat het originele alarm en de startonderbreker vervangen zijn door een andere. Daarbij is wellicht iets verkeerd aangesloten. Oplossing zou dan wellicht kunnen zijn om bij het contactslot de draad op te zoeken die de startmotor aanstuurt. Deze daar los halen en isoleren. Dan een nieuwe draad trekken van het contactslot naar de startmotor.
Iemand enig idee of dit kansrijk is?

Ik heb zelf ook nog een ander idee. Volgens mij is het contactslot ooit vervangen. Ik heb namelijk andere sleutels voor het contact dan voor de deuren.
Zijn er wellicht verschillende uitvoeringen (met en zonder cc bijvoorbeeld) en heb ik nu de verkeerde???

Ik heb zelf nog nooit gezien hoe e.e.a. bij een Xm hoort te zitten en ben op elektra gebied geen held. Alle ideeën en hulp zijn welkom!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Mooi verhaal, spannend ook, ik zou als eerste het kastje van het alarm afkoppelen. Dat de cc ervoor zorgt dat de startmotor mee gaat draaien is heel vreemd, bij mijn weten staan die twee niet met elkaar in verbinding maar het alarm zou zo maar roet in het eten kunnen gooien.

Ik ken een XM die nadat die gestart was niet meer uitging met het terugdraaien van de sleutel, tot men het kastje van het alarm afkoppelde, toen hield ook de motor ermee op.

Kastje (zie foto) zit normaliter onder de schopplaat aan de bijrijders kant. Zwart met twee stekkers.

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-PKDSDLVQ.jpg)

EDIT net nog even naar de foto's zitten kijken, ik zie geen sensoren in de tweeterroosters hetgeen betekend dat je geen origineel fabrieks alarm hebt. (de foto van het kastje is van een origineel fabrieks alarm)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie

ik heb een soort kleine microfoontjes zitten op de A stijlen, niet orgineel denk ik. En in het midden onder de ruit onder de motorkap zit een soort tonvormig geval. Deze is normaal gezien aangesloten met een bruine stekker maar deze hangt bij mij los. Dacht dat dat iets van startonderbreker/alarm was maar moet toegeven dat ik er niet veel van weet ;-)

Pagina's