Vandaag dan eindelijk de werkplaats ingereden!
Een vuige V6 12 klepper voorzien van deuken, roest en additioneel plastic. Met als kers op de taart Morrette'jes en een beschaafde 'broem'-pijp.
Al sinds ik de Xm ken heb ik er een sportbak in gezien. Maar om een goede wagen (m'n dagelijkse Xm) om te toveren tot 'tunerbak' ging me dan net weer iets te ver. Sowieso omdat ik er ook van hou om rustig in comfort te rijden zat ik niet echt te wachten op een wagen met de uitsraling van een heel andere catagorie rijder. Maar toch...,
Toen dit apparaat zo'n jaar geleden op marktplaats voorbij zag komen kon ik mezelf niet bedwingen. Dit leek me wel een wagen waar ik mee kon gaan doen wat ik voor ogen had zonder er schuldgevoelens aan over te houden.
Nu er aan m'n eigen wagen zo alles wel gedaan is (afkloppen) en de 2e blauwe op de verkoopplaats staat heb ik de tijd om er eens wat mee te gaan doen en dat dan ook bij te gaan houden in dit topic.
Morgen gaan we eens goed kijken wat voor vlees we in de kuip hebben. Bij het ophalen vorig jaar was het na jaren stilstand starten en lopen. Ze heeft het rijdend naar huis/de stalling gehaald met alleen wat gestotter en een (nu permanent) oplichtend motormanagmentlampje. Daarnaast vermoedt ik dat de DIRAVI ook LHM lekt.
Vandaag bij het ophalen was het eigenlijk bijna hetzelfde. Starten, lopen.., rustig de eerste bocht in de stalling draaien en PIEP! Een mooi stoplampje en de melding dat de hydraulische druk en remdruk weg was gevallen.
Blijkt dus de aandrijfriem van de HD-pomp gesprongen te zijn.
Gelukkig had ik daar toevalloug nog een van liggen. Dus na m'n vader even als taxi ingezet te hebben konden we die met wat ge-etter monteren. Een uurtje verder, maar we kunnen wel rijden.
Bij aankomst als eerste maar vol enthousiast het eerste euvel aangepakt. De kofferklep ging met geen mogelijkheid meer open.
Uiteindelijk van binnen uit maar het hele slot gedemonteerd waarna eindelijk de klep omhoog kon.
Morgen gaan we maar eerst eens uitgebreidt een rondje om de auto lopen om de roestschade te indexeren. Voorlopig ziet het er allemaal aardig rot uit, maar wellicht valt het mee.
In ieder geval zal het een projectje worden waar ik veel zin in heb.
project: "Le Mouton Noir"
wo, 18/11/2020 - 18:47
#1
- Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
- XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
project: "Le Mouton Noir"
Mooi man! Het is lang geleden dat we hier iemand bezig hebben gezien met origineel tuner-materiaal. Hopelijk valt de situatie onder de sideskirts een beetje mee.
Van welk bouwjaar is deze V6? En wat voor interieur zit er in? En wat voor velgen?
Graag veel foto's
__________
Crepuscule
Lekker vet schaapje is dat zeg!! Mooi
Leuk dat ik niet de enige ben die enthousiast hierover is.
Het betreft hier een originele V6 Exclusive (volgens kenteken, ik wist niet dat 'exclusive' al gebruikt werd voor de serie 1) van 04-1991. OrgaNR is uit m'n hoofd iets met 54XX (edit: 5243). Dit houdt dus in dat we een zwartlederen interieurtje hebben, afwerking met in goede staat zijnde écht houten strips en Airco/ClimateControl. Alles is eigenlijk best in zeer goede staat. Wel begint en deel van de hemel los te komen en is er aardig wat schimmel in komen te staan. Mag ergens ook wel. 't ding staat al sinds 2009 opgeslagen.
Qua velgen kreeg ik deze wagen staand op prachtige stalen velgen met serie2 SX wieldoppen. Wat hier nu zo bijzonder aan is weet ik nog niet, maar ze zaten toch echt vast met een slotmoer.
En de bijbehorende dop is nergens te bekennen trouwens. Gelukkig zijn we met een goede tang ook wel ergens gekomen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Gaaf al dat echte hout in een Exclusive interieur. Je moet die grote vierkante XM brochure eens lezen. Achterin staan alle modellen en hun specificaties. https://www.veikl.com/d/Citroen-XM-Brochure-1992-NL-34434/48
Is er bij jou onder de motorkap ook nog iets getuned? K&N filtertje ofzo?
__________
Crepuscule
Vandaag vol goede moed begonnen met het verwijderen van alle plastic delen. Want zodra ik de wagen in het echt zag rees al de vraag "Koop ik een auto met bodykit, of een bodykit die zichzelf naar huis kan transporteren?" Welk van de 2 het is, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Maar ik denk dat ik ongeveer hetzelfde traject als Chris_B in ga.
Als eerste maar een kort rondje om de auto.
Als eerste maar eens de skirts er af. Met rechts begonnen aangezien deze al zelf half er af kwam. Tja.., foto's zullen een hoop zeggen.
Ik heb ondertussen al een andere associatie met 'kletskop' koeken...
Zei iemand iets over zand en vuil dat zich in de dorpelhoeken ophoopt?
Voorste dorpelhoek
Achterste stuk dorpel, vóórdat...
...we een beetje gingen porren.
Dit was de linkerzijde. Rechts viel eigenlijk nog wel mee. Deze zat dan ook niet vast gekit en bevatte nagenoeg geen vuil. Alsnog is de voorste kriksteun omgebogen en compleet weggeroest, achter is de dorpel ook niet ongeschonden.
Hierna mocht de achterbumper er af. Deze bestaat uit een geheel itt het zenderspul wat je op een bestaande bumper monteert. De grap is dat deze 'Cituning' bumper breder is dan origineel. Hij wordt dan ook niet rechtstreeks op de originele montagepunten bevestigd, maar er wordt gebruik gemaakt van metalen hoekstripjes.
Maar dat is niet alles. Toen de bumper er eenmaal af was (4 boutjes met héél veel roest), viel m'n vader iets op.
Dit is de montagesteun van het achterscherm. Deze hoort vlak tegen het carosserie gemonteerd te zijn. Het lijkt er op dat ze bij Cituning het scherm wat naar buiten hebben getrokken door tussen steun een carosserie 2 vulmoeren te zetten.
Of het goed op de foto te zien is weet ik niet. Maar als je langs de wagen kijkt hoort de bovenrand van de wielkast een lichte boog te maken. Naar achteren wordt hij iets smaller. Bij deze wagen is dit niet het geval, de lijn blijft kaarsrecht. Het gaat niet om veel verschil, hooguit een centimetertje, maar ze hebben dus niet alleen een bredere bumper gemonteerd, maar ook daadwerkelijk wat aan het bestaande plaatwerk gedaan.
Morgen gaan, als de tijd het toe laat, de voorbumper, de zijschermen en het front er af. Benieuwd wat we daar exact aan gaan treffen.
Als afsluitertje nog wat stof (tot nadenken )
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nope, onder de motorkap is het allemaal zo standaard als het maar kan. Geeft niet... er staat al een mooi 24 kleps kettingblok braaf in de hoek te wachten. Die mag er in zodra ik er wel over eens ben dat het carosserie een 'blijvertje' is. Op de langer termijn zou ik dat blok dan misschien ook nog wel willen gaan 'opleuken' qua vermogen. Ik las laatst van iemand die dat al meerdere malen met een turbo en andere nokkenassen had gedaan. Stond niet bij hoe of wat.., dus daar zou ik me dan tezijnertijd in moeten gaan verdiepen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Wil je er dan een 24v automaat van maken of bouw je er een handbak van?
Het is wel een flinke klus....
__________
Crepuscule
Handbak uiteraard. Ik bepaal heel graag zelf hoeveel toeren/koppel/herrie mijn motor bij een gegeven snelheid maakt/geeft.
Het is niet een 1-op-1 wissel om naar 24v te gaan. Maar 't meeste van de 24v unieke spullen heb ik meegenomen van de donor. Dat zal dan ook denk ik het moeilijkste aan de hele wissel worden. Tegen het uit-/inbouwen zelf zie ik niet zo op. Met de juiste documentatie, gereedschappen en ruimte vind ik dat goed te doen gelukkig.
Eigenlijk kijk ik momenteel meer op tegen al dat roest. Ik heb nog nooit van m'n leven echt met een lasapparaat gewerkt. Dus een dorpel of andere delen vervangen wordt weer een hele nieuw avontuur voor mij.
Dat is eigenlijk ook meteen de reden waarom ik denk op dit carosserie door te moeten gaan. Alle glorie is er al vanaf. Een perfecte leerschool zonder een echt risico dat je een toekomstige klassieker vernield.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Wow.... wat een mooi avontuur! Wel wat krokante elementen.....
Hoeveel km had deze gelopen?
Michael
Ja dit is een perfecte kandidaat als je je wil bekwamen in lassen.
Goeie ontdekking ook van de vulmoeren. Moet je maar net weten....
__________
Crepuscule
@matimmer. Ik weet het niet exact.., maar ze zit over de 300.000 heen.
@Veen. Inderdaad.., en nog een voordeel, al het laswerk wordt verstopt achter een bodykit. Je zou zo alles schoon kunnen krabben en het laten voor wat het is.
Vanmiddag had ik nog wat tijd om ook de voorzijde te demonteren. Het meeste ging met wat moeite wel los, een enkel boutje / ophangbeugeltje brak of moest worden losgeslepen.
Dus vandaag eigenlijk ook alleen maar foto's van roest.
Voor de verandering nog maar een onbewoond muizennest. Ofwel., de moterkapdeken licht nu bij het vuil.
Hier nog een voorbeeldje van hoe de Cituning-bumpers niet direct op de originele plekken pasten. Overal kom je hoekbeugeltjes tegen... En absoluut niet van RVS.
Achja.., zo ga ik de toestand van de Blaueboot in ieder geval nog veel meer waarderen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Mooie XM BB! En flink plukje werk heb je mee naar huis gesleept. Deze is er nog erger aan toe dan de mijne... Ben benieuwd hoe je het er vanaf gaat brengen met het lassen, keep us posted! Wat betreft die dorpels, denk dat als je aan de gang gaat dat het goed zou zijn om alle laagjes van de rotte ui af te pellen/ De A-stijl en dorpel, die hele hoek bestaat uit allemaal holle doosjes.
Je kunt al het Cituning-spul natuurlijk ook op een van je blauwe boten monteren.
__________
Crepuscule
Ja., laat ik nu met die blauwe toch al net wat andere (minder ingrijpende / permanente) plannen hebben.
Maar inderdaad.., de rotte ui gaat helemaal gepeld worden. Als ik dan toch bezig ben moet het in ieder geval technisch goed worden.
Het lijkt er wel op dat er met Tectyl gesmeerd is op de subframes. Dus ik hoop daar uiteindelijk wat minder ellende aan te gaan treffen.
Stom dat ik vandaag bij het magazijn niet ff wat kritischer heb gekeken of de dorpels van de nieuwe sloper een beetje oké zijn. Ik kan op eBay for 60eu/stk nieuwe dorpels bestellen... Alleen afgaande op de afbeelding zijn die dingen kaarsrecht. Dus de hoeken hebben niet de originele vorm. Maar ja, ook daar geld weer dat je er niets van gaat zien.
Heeft de buitenzijde van de dorpel überhaupt iets te maken met de stivgheid van je auto. Of is dat puur afwerking?
Woensdag hoop ik in ieder geval er weer verder aan te kunnen en te zien dat de subframes wel al op tijd zijn gered door iemand.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Geweldig! ziet er een top project uit en je motivatie is bewonderingswaardig. Zoveel roest zou ik meteen dépri van geworden zijn
Hé Tobias, Is dit misschien jouw zwarte schaap? Of is het een zusje?
Deze foto's zijn van de nieuwjaarsborrel in januari 2004
__________
Crepuscule
Jep, dat is 'm.
Staat er een stuk mooier bij dan nu. Maar ik zie wel dat die deuk bij de tankklep er toen ook al in zat. Evenals een linker sierpijp die op halfzeven hangt wegens doorgeroeste ophanging.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
De wagen maakte wel een onvergetelijke indruk. De geel gespoten koplampen vonden veel leden destijds niet zo'n succes, weet ik nog.
__________
Crepuscule
Oi.., dat die koplampen op de foto geel gespoten zijn viel me niet eens op. Dacht gewoon dat die aan stonden voor de foto.
Heel veel verder ben ik nog niet gekomen. Andere dingen doen en ipv aanpakken toch ook veel aan het kijken en denken geweest.
Maar van denken wordt je niet altijd wijzer, duss....
Hoppaa... Slijptol er in!
Waarbij je dus,
van het één,
één en een half
in het ander
(...ff een lijntje trekken...)
belandt.
Weet je waar zo'n dorpel/koker ook goed voor is?
Opslag!
Vraag maar aan je lokale eekhoorn. (dit was nog maar een deel van de opbrengst)
De kriksteun voor is ook een verloren zaak. Die hebben ze eens goed naar binnen gedrukt en daarna gelaten voor wat het is. Nu kon die kriksteun daar nog enigzins tegen, maar het omliggende plaatwerk niet.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Misschien kun je nog nieuwe dorpels kopen bij Polcar..
https://catalog.polcar.com/product/body-and-associated-parts/sill-repair-part/233041-1?appliance_id=10843630
__________
Crepuscule
Wel goed bezig trouwens. Zo'n hulpje is ook wel handig
__________
Crepuscule
Heb ik er al 2 van liggen. ;) Tenminste, via ebay uit Polen. Dus dat zal wel dezelfde fabrikant zijn.
Er zit wel een kleine 'maar' aan. Ze zijn kaarsrecht. Dus voor de achterste hoek zal ik toch zelf wat moeten gaan vormen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dus dat hoor ik in een bocht door mijn dorpels rollen.. ;-)
Wel lekker aan het aanpakken....
Michael
Een tijdje terug schreef je over het mooie echte hout in je interieur. In de folders is het vaak heel warm en vol van kleur terwijl dat in de praktijk vaak vrij schraal en bleek van kleur is.
In de olie zetten kan dan een mooi effect geven. (Heb ik eens gedaan met mijn vale Multimedia pookknop)
Hieronder een afbeelding uit de folder.
__________
Crepuscule
Oh ja olie, moet ik ook nog doen. Is daar nog speciale wonderolie voor? Olijfolie lijkt me nogal vettig blijven ;-)
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Ik heb meerdere lagen gekookte lijnolie gebruikt voor mijn pookknop. Dat trekt er echt helemaal in.
Ook geschikt voor het weer mooi maken van de zwart/grijze bumpers.
__________
Crepuscule
Ik zou Auro olie daarvoor gebruiken ; Eenmaalolie Nr. 109
Dit is een vloer/meubelolie op natuurlijke basis en uithardt.
Jij bent de expert
__________
Crepuscule
Ik zat op FB al een beetje verdwaasd naar die foto te kijken, mezelf afvragend hoe dat hout zo donker kan zijn in een Serie 1 interieur. Maar dat hoort dus toch wel en is gewoon consequent bij iedereen licht geworden?
In dat geval ga ik het uiteindelijk zeker in die Auro olie zetten. Heb ik bij m'n acoustische gitaar ook al eens gedaan met een andere olie. Daar knapte die ook heel erg van op.
-
Vandaag voornamelijk bezig geweest met de voorste dorpel hoek af te pellen. Maar daar ga ik morgen wat meer van laten zien.
Maar nog even over rollende nootjes gesproken...
De voormalige eigenaar/kraker kwam vanochtend ook vanachter het dashboard vandaan gerold.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
He jakkes, en maar piesen in je dorpel
Nog ff over dat hout. Volgens mij hebben ze voor deze fotosessie ook wel een extra luxe houtsoort genomen met een mooie tekening er in. Of dat in het echt ook in de productie-XM's zat weet ik eigenlijk niet.
__________
Crepuscule
Pagina's